Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2 >> 10396 besök totalt |
16" fälgar med stor innerdiameter
På min 130i sitter det 17" fälgar original för att gå över frambromsarna (330mm skivor, men jag antar att det är oken som styr hur stora fälgarna behöver vara). Jag har börjat fundera på ifall det skulle kunna gå att få på 16" fälgar istället, men då måste man ju ha en modell som har rätt så stor innerdiameter. Är det någon som har några tips på fälgar som har detta? _________________ ![]() |
||||||
Compomotive har ju några modeller där de jobbat på utrymme för bromsar (Mo iaf). 315mm skivor i 15" har jag för mig är möjligt (naturligtvis inte med enkolvs glidok iofs).
Det blir ju att mäta lite förståss: ![]() |
||||||
Re: 16" fälgar med stor innerdiameter
Plåtfälgen borde ha största innermåttet , eller har jag fel ? _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
Niklas:
Tack för länk och bild - bara att ta fram måttbandet med andra ord! Synd att inte alla fälgtillverkare har denna informaiton tillgänglig.. Krister: Sökte runt litet på Compomotive och hittade då en gammal tråd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=22659 (tyvärr låst för vidare inlägg) som indikerade att 16" 525ix plåtfälgar skall passa på M3 E36. Vad jag förstår så har M3 e36 och 130i liknande bultcirkel och ET original (38-42), så det är möjligt att dessa fälgar kan passa på min bil med (trots att de har större ET 54). Får se ifall det går att få tag på en omgång att testa... _________________ ![]() |
||||||
Re:
Du får ta en tur till mig och prova mina plåtfälgar ( 16x6,5-16) et okänt men ser ut att vara orginal. _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
Re:
Är det 525ix fälgar - finns de i så fall i Norrköping eller Kalix? Resan blir kanske litet lång ifall de finns i Kalix ![]() _________________ ![]() |
||||||
Re:
3 serien E46 skulle jag tro , et ligger nog på 38-42-47 trakterna. och finns Norrköping -Lotorp
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
Team Dynamics Pro Race 1 är väldigt rymliga, 15" passar över bromsarna på Civic type-r (300mm).
Vet dock inte om de går att få tag på i 16" |
||||||
Re:
Det verkar inte så på deras hemsida. Pro Race 1.2 verkar dock finnas, men tyvärr inga mått på hur rymliga de är ![]() _________________ ![]() |
||||||
Har du provar med BMW BBS 8x16 orginalfälgal splittfälgar ?
Jag har det på Novan....men minns inte storleken på skivirna. EDIT: såg et kraven nu.....så det går nog inte. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re:
Nej - har ännu inte provat annat än 17" - tänkte få in litet tips först för att sedan försöka hitta några vänliga själar som har dessa fälgar ![]() _________________ ![]() |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
oreo, har 130i lika stora bromsar som 330i E90 eller 330i E46?
om bromsarna är lika stora som på 330i E90 är risken stor att även 17" fälgar tar i. Jag provade 17" Rial, som tog i bromsarna. Därefter en BBS 17" fälg som också tog i bromsarna. Slutligen visade det sig att 17" BBS Challenge klarade sig med 3-4 mm marginal. om dina bromsar måttmässigt motsvarar de jag har på min 330i E90 är nog oddsen dåliga att hitta en passande 16" fälg. Nu behöver det ju inte vara samma utförande på bromsarna, men eftersom vi talar om ungefärligen samma årsmodell från samma tillverkare finns risken att det är så. _________________ Niklas Zetterling |
||||||
Re:
Tror att 130:n har minst lika stora bromsar som på 330:n är dock inte helt 100% säker. Skivorna har iaf måtten 330x24mm fram och 300x20mm bak. ![]() Jag har 17" ACE-fälgar till mina vinterdäck på min 130 och marginalerna till bromsarna är små, nästintill mycket små! Tror nog inte att det kommer att fungera med 16" fälgar om man inte hittar superspecial ![]() |
||||||
Re:
Enligt realoem är det samma skivdiameter som på 330i E90 (5mm större än 330i E46), men inte samma ok. Jag har lyckats få 17" BBS RX fälgar att passa på min 130i, så det kanske tyder på att mina ok är mindre ![]() _________________ ![]() |
||||||
Hur små fälgar man kan köra på en viss bil beror till största delen på skivan och okets utformning. En skiva med stort offsett mellan anliggningsyta och skivan och ett enkolvs glidok som inte bygger mycket utåt ökar möjligheterna betydligt.
Jämför en Porsche 911 skiva som har stort ET med t.ex. en Renault skiva som är nästan platt så ser du skillnaden. Hade utan problem kunnat få in 300mm Porsche 911 skivor i mina 15" Compomotive Mo medans 280 mm Renault Clio Sport skivor är trångt. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||
Re:
Ja, då är nog oken lite slankare på 130i, för just BBS RX var en av de fälgar jag provade som tog i oken. _________________ Niklas Zetterling |
||||||
Vi provade en 16 tums orginal X eker på en E-36 M3 , och med en spacer på 5 mm så skulle dom passat , men minimalt mellan ok och fälg.
Så erbjudandet finns kvar om att prova mina fälgar , + dom är till salu. _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2 >> 10396 besök totalt |