Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Olika stora fälgar fram och bak. 4wd.
1, 2   >>
8583 besök totalt
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005

Trådstartare

Har lite planer på att fixa lite bättre bromsar på Celican i vinter.
Dock kommer jag bli tvungen att köra med väldigt stora fälgar pga det.
Men då budgeten är låg och vikten tänkt att bli likaså så funderar jag på ifall det hade gått att köra med stora fälgar fram men sen små bak.
Bilen är ju fyrhjulsdriven (celica gt4) så nu undrar jag hur detta kommer funka.
Abs'en borde väl också få spel men det gör inte så mycket för mig, är ju bara att rycka säkringen. Klarar mig nog utan den.

Planen förövrigt var att sätta på större skivor och använda orginal broms-ok.

Min fråga är alltså: Hur kommer 4hjulsdrivften funka med olika storlekar på fälgar?
Något annat som kommer hända kanske?

Här sen Aug 2003

Det är ju viktigt med samma rullomkrets, och på vissa t o m samma mönsterdjup (inte bara samma dimension, utan samma slitage), på fram och bakdäck på de flesta 4wd bilar, så jag tror du ska köra samma storlek runt om för att skona fördelningslådan. Dessutom måte det ju rent estetiskt se galet ut med mindre fälgar bak?
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Re:

BMWTobbe skrev:
Det är ju viktigt med samma rullomkrets, och på vissa t o m samma mönsterdjup (inte bara samma dimension, utan samma slitage), på fram och bakdäck på de flesta 4wd bilar, så jag tror du ska köra samma storlek runt om för att skona fördelningslådan. Dessutom måte det ju rent estetiskt se galet ut med mindre fälgar bak?

okej så det är så noga. Då vet jag det, var ju lite tråkigt.

Utseendemässigt skiter jag i vilket! Bilen kommer se ut som stryk iallafall!

Men om det inte hade varit en 4wd, hade det funkar då eller finns det andra saker som gör att man inte ska köra med olika fälgstorlekar.
Man ser ju aldrig banbilar man olika stora fälgar, tycker det är lite konstigt med tanke på att det är en onödigt ofjädrad vikt att åka omkring med bautafälgar bak.

Västerås omnejd
Här sen Dec 2004

Re:

wipe skrev:
BMWTobbe skrev:

okej så det är så noga. Då vet jag det, var ju lite tråkigt.

Utseendemässigt skiter jag i vilket! Bilen kommer se ut som stryk iallafall!

Men om det inte hade varit en 4wd, hade det funkar då eller finns det andra saker som gör att man inte ska köra med olika fälgstorlekar.
Man ser ju aldrig banbilar man olika stora fälgar, tycker det är lite konstigt med tanke på att det är en onödigt ofjädrad vikt att åka omkring med bautafälgar bak.

Ägget har ju större bak t.ex.

Är väl ingen fara att åka med olika fälgar fram och bak även om den är 4wd? Bara rullomkretsen är samma, alltså kan du matcha däckens rullomkretser så spelar det ju ingen roll vad du har för fälgar

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: olika stora fälgar fram och bak. 4wd.

wipe skrev:
Har lite planer på att fixa lite bättre bromsar på Celican i vinter.
Dock kommer jag bli tvungen att köra med väldigt stora fälgar pga det.
Men då budgeten är låg och vikten tänkt att bli likaså så funderar jag på ifall det hade gått att köra med stora fälgar fram men sen små bak.
Bilen är ju fyrhjulsdriven (celica gt4) så nu undrar jag hur detta kommer funka.
Abs'en borde väl också få spel men det gör inte så mycket för mig, är ju bara att rycka säkringen. Klarar mig nog utan den.

Planen förövrigt var att sätta på större skivor och använda orginal broms-ok.

Min fråga är alltså: Hur kommer 4hjulsdrivften funka med olika storlekar på fälgar?
Något annat som kommer hända kanske?

Du måste matcha däck så du får samma rullomkrets fram och bak, då kommer varken drivning eller ABS att stöka på något sätt.
Är väl lambon (den 4wd) som har olika bredd och höjd på hjulen, och sedan har de kompenserat detta med olika drevning för fram och bak så hjulen driver lika mycket.

Mitten av skåne
Här sen Okt 2004

Finns ju audisar som har totalhavererat bara för att ägaren inte brytt sig om att byta däck mellan fram och bak tillräckligt ofta.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

humming skrev:
Finns ju audisar som har totalhavererat bara för att ägaren inte brytt sig om att byta däck mellan fram och bak tillräckligt ofta.

Skifta för att matcha slitning mellan fram och bakaxel? Låter verkligen som en skröna.

BMW 330i -05
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

MaZ skrev:
humming skrev:

Skifta för att matcha slitning mellan fram och bakaxel? Låter verkligen som en skröna.

Ja det är en skröna.

Volvo hade väl lite bekymmer i början med sina 4wd.

Edit: Är det visco?

Här sen Feb 2003

Audi lär inte ha haft det problemet då de kör näst intill uteslutande med torsen eller numera även haldex. Är bara någon/några tidiga 80 talare som de körde med visco på.

Volvo däremot hade problem med vinkelväxleln på sina 4x4 om det inte skiftades däck mellan fram och bak, men detta skedde endast vid extremfall då det skiljde många mm mellan fram och bakdäck i slitage. Kronhjul och pinjongen började klättra på varandra pga hastighetsskillnaderna mellan fram och bak axel. Resultereade oftast i trasigt hus eller skadat kronhjul och/eller pinjong. Detta skedde såklart när viscon vid bakaxeln låste så mycket den orkade med pga hastighetsskillnadena mellan axlarna.

Numera har Volvo lärt sig att deras visco lösning sög så nu kör de med Haldex på alla sina 4x4.

mvh C

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Så det ni säger är att om man svänger mycket så kommer hela drivlinan rasa?

BMW 330i -05
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Re:

MaZ skrev:

Borde inte det resultera i hastighetsskillnad vä/hö snarare än fram/bak?

Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

MaZ skrev:

Fast vi säger väl tvärtom?

Givetvis är det inte så känsligt då hade det ju gått bakaxlar i varända rondell.
Vi har kört quattro i min familj sen 86 och de har aldrig varit några problem, har gått på bilprovningens rullar istort sätt vart år också. Så även det är bs.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Svartlock skrev:
MaZ skrev:

Fast vi säger väl tvärtom?

Givetvis är det inte så känsligt då hade det ju gått bakaxlar i varända rondell.
Vi har kört quattro i min familj sen 86 och de har aldrig varit några problem, har gått på bilprovningens rullar istort sätt vart år också. Så även det är bs.

ok, jag borde skrivit "du", som i C.

och ja, visst blir det hastighetsskillnad mellan höger vänster men alla bilar jag känner till tar en längre väg med framhjulen än bakhjulen i en kurva (om man inte har sladd då såklart).

Dessutom har vi ju tidigare pratat om rulldiameter och enligt experter på däck så är det cordens omkrets som bestämmer rulldiameter och inte gummit, därför spelar slitaget noll roll. Olika fabrikat av samma storlek har såklart olika stora stommar men det är en annan sak.

BMW 330i -05
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

MaZ skrev:

ok, jag borde skrivit "du", som i C.

och ja, visst blir det hastighetsskillnad mellan höger vänster men alla bilar jag känner till tar en längre väg med framhjulen än bakhjulen i en kurva (om man inte har sladd då såklart).

Dessutom har vi ju tidigare pratat om rulldiameter och enligt experter på däck så är det cordens omkrets som bestämmer rulldiameter och inte gummit, därför spelar slitaget noll roll. Olika fabrikat av samma storlek har såklart olika stora stommar men det är en annan sak.

Inte sladd? Jag förstår inte hur du menar

När jag tävlade med Audi quattro så hade jag helt låst diff mellan fram och bakaxel.
När jag svängde på asfalt och det gick sakta så hoppade båda innerhjulen mer än det gjorde mellan axlarna - nu när jag tänker efter. Så det är kanske mer skillnad där mellan.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Men det ena innerhjulet kanske hoppade lite mer än det andra...

Jag har åkt med i en 4WD bil där kardanen slog i tunneln om man svängde för snävt.

BMW 330i -05
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

MaZ skrev:
Men det ena innerhjulet kanske hoppade lite mer än det andra...

Jag har åkt med i en 4WD bil där kardanen slog i tunneln om man svängde för snävt.

Jo det var det tänket jag menade.

Låter lite hårt ställt =P

Men skönt när man kör på dåligt underlag

Göteborg
Här sen Nov 2002

Den här bilen går enbart på asfalt. Det är tillräckligt halt ändå.

BMW 330i -05
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003

skrev texten nedan på imprezaforumet för några år sedan när någon hade kört sönder viscodiffen på en impreza...

Jag antar att jag tänkt och räknat massor med fel, men utgår ifrån att någon smart person kan räkna ut det på rätt sätt här (letar efter en ingenjörs-smiley, men hittade ingen - tar det närmaste

//ola

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
RE: hjulens omkrets.
Fri Nov-07-03 11:15 PM

Varning, Risk för tankevurpa;)

Räknade lite i underbara Excel:

Hastighet: 100km/h
Mönsterskillnad: 2mm
Däckstorlek: 205/50-16
Diameter (Nytt): 509mm
Diameter (slitet): 506mm

0,006% skillnad
1h färd ger då 0,6km skillnad (jepp, ett hjul vill åka 600m kortare)

Det ger en hastighetsskillnad på:
0,6km/h eller 0,16667m/s

vilket borde bli:
226W/h

Summa:
om ett bakdäck har 2mm mindre mönster än det andra bakdäcket och du åker i 100km/h i en timme så har bakdiffen utvecklat 226W värme

-----

Varning för tankevurpa #

det går åt 1w i 1h för att värma 1l vatten 1 grad C (rätt?)
bakdiffen rymmer 1,8l olja (rundar av till 2liter)
Vi låsats att vatten och diffolja har samma termiska egenskaper

Då ska altså färden ovan (100km/h i 1h) höja oljetempen i bakdiffen med 113*C

Detta förutsätter dock att diffen inte får någon extern kylning eller värmeavledning (vilket naturligtvis inte stämmer)

Ändrar vi till 150km/h i 2h så höjer vi tempen på våran teoretiska olja med 340*C

-------------
Nu får gärna någon som har mindre än 8år sen fysiklektionerna smula sönder min siffror

/ola

--

RE: hjulens omkrets.
Sat Nov-08-03 01:58 PM

Hogmark, jag glömde däcken
energin (och därmed även värmen) borde bli jämt fördelat på 3, hö däck, vä däck samt diffen. Ett av däcken försöker spinna lite och det andra försöker bromsa lite - båda borde slitas lika mycket, fast åt olika håll (slityta fram repektive bak på mönstret).

Sen konverterade jag till w/h åt fel håll (gånger i stället för delat)
Jag gjorde även (minst) 2 andra enkla fel.
1, Den delen av bakdiffen vi är intereserad av i detta är bara lamellerna, dom ligger inslutna i en liten plåtburk i diffen och har nog inte mer än 0,5-1l olja i sig (det ökar värmen med 2-4ggr)
2, Jag räknade nog med 1kg diff, (1kg 1m på 1sek = 1hk) det sitter 12kg diffar på den vanliga gt'n (20kg på sti?) så energin utveklad är därmed 12ggr störr

Då ska altså färden ovan (100km/h i 1h) höja oljetempen i bakdiffen med minst 488*C :o:o

Antingen är jag helt ute och cyklar, eller så är det tur att värmen fördelas ut i resten av bilen/marken/luften

-----
Hastighet: 100km/h
Mönsterskillnad: 2mm
Däckstorlek: 205/50-16
Diameter (Nytt): 509mm
Diameter (slitet): 506mm

0,006% skillnad
1h färd ger då 0,6km skillnad

Det ger en hastighetsskillnad på:
0,6km/h eller 0,16667m/s

vilket borde bli (med 12kg diff):
1464W/h

Fördelad på 2däck och diffen ger:
488w/h i diffen
------

/ola

Göteborg
Här sen Nov 2002

Vad menas? Tempen lär stiga betydligt mer än så pga friktionsförluster i diffen men det kyls bort. Fundera på temp i en vinkelväxel istället så kan vi börja prata effektförlust. 0.006% (vilket låter som en tankevurpa ändå) är troligtvis långt under tillverkningstoleranserna på däck så det är försumbart. Sen var det det där med corden som var rullomkrets, inte yttersta lagret på slitbanan.

BMW 330i -05
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003

Re:

MaZ skrev:

Vad menas?

ingen aning det var nån gång 2003 som jag funderade ihop det - har bara klistrat in texten från då...

ville mest se om det fanns någon här som kunde räkna ut det på rätt sätt.

//ola

Jönköping
Här sen Sep 2005

Jag passar på att svara på något helt annat som ingen frågat efter. Det har iaf med diffar och olika slitage att göra.

Ponera att man har en bil med olika slitna bakdäck, som t.ex. på min BMW 325. Om man då kör i en kurva med en viss radie kommer hjulen att snurra lika fort. Om hjulen varit lika slitna och man kört i samma kurva, hade hjulens skillnad i rpm varit lika stor som om man kör rakt fram med de olika slitna. Hängde ni med?

Jag tar en bild till hjälp. Alla mått är kraftigt överdrivna.

Bilden visar två jätteolika slitna däck.
Den långa blå linjen är bilens spårvidd, Sv
Den korta blå linjen är skillnaden i slitage Sl
Den långa gröna linjen är ytterhjulets kurvradie, när hjulen snurrar lika fort. Den består av kurvans radieR och Sv/2
Den korta gröna linjen är det minst slitna däckets radie, r

Enligt likformighetsreglerna är alltså:
R+Sv/2 / Sv = r/Sl dvs
R = Sv*r/Sl - Sv/2

Så om man kör en bil med spårvidden 1,416m och 205-55/15-däck som är 2mm olika slitna är det samma sak som att köra i en konstant kurva med radien R = Sv*r/Sl - Sv/2 = 1,416*0,3032/0,002 - 1,416/2 = 214 m

Med andra ord borde det inte vara så farligt. Eller?

Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
8583 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande