Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nån som läst den här boken?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (3275 totalt)
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5864


Trådstartare
Nån som läst den här boken?

Funderar på köpa denna bok

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505



Jag fick den igår på posten.

Tyvärr har jag inte läst i den, började med att läsa en annan bok i paketet, Race Car Aerodynamics: Designing for Speed, men när jag bläddrade igenom den snabbt så verkade den riktigt vettig.
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Vart köper man denna bok???

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5864


Trådstartare

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505



...eller på Adlibris.se thumbs up
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3419



Jag läser i den då och då Den går igenom hjulupphängningen rätt ingående på Se7en-bilar men både stel och delad bakaxel. Går igenom KPI, caster, camber osv rätt bra och kommer att vara stor nytta så jag inte bygger bort mig när det gäller hjulupphängningen.

Jag ger den betyg 4+ av 5 möjliga thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Står det något om hur man konstruerar stryckstång och omlänkning för att montera coilovers innanför karossen (så som på F1) ?

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3419



Mattias Gripenland skrev:
Står det något om hur man konstruerar stryckstång och omlänkning för att montera coilovers innanför karossen (så som på F1) ?


Nej, den behandlar mest hur olika vinklar i framvagnen och bakvagnen påverkar väghållningen och hur man bör bygga bilen för att uppnå bästa resultat.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Mats Friberg skrev:
Nej, den behandlar mest hur olika vinklar i framvagnen och bakvagnen påverkar väghållningen och hur man bör bygga bilen för att uppnå bästa resultat.


Synd. Det betyder att jag måste själv. Då vet jag hur det brukar gå

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Boken beställd !

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Mattias Gripenland skrev:
Står det något om hur man konstruerar stryckstång och omlänkning för att montera coilovers innanför karossen (så som på F1) ?


Prata med DUDE, han har testat det i verklighet på Opel GTn... sen att den var okörbar berodde mera på andra saker tror jag

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Fredrik - SLC skrev:
Prata med DUDE, han har testat det i verklighet på Opel GTn... sen att den var okörbar berodde mera på andra saker tror jag


Tack för tipset (tror jag ) Jag ska skicka ett PM till Dude.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mattias Gripenland skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Prata med DUDE, han har testat det i verklighet på Opel GTn... sen att den var okörbar berodde mera på andra saker tror jag


Tack för tipset (tror jag ) Jag ska skicka ett PM till Dude.


inga problem. det är bara att höra av dig. dock kan det vara lite enklare att visa och förklara irl.
men skicka över klurigheterna, så jag får använda mitt huvud lite.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367



Beställd !!!

Sett boken tidigare men tvekade inför att skicka VISA numret till england.

Postförskott på adlibris känns mycket bättre !

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3419



Den finns faktiskt att beställa på Bokus också - 298:- om jag inte minns fel...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Mattias Gripenland skrev:
Mats Friberg skrev:
Nej, den behandlar mest hur olika vinklar i framvagnen och bakvagnen påverkar väghållningen och hur man bör bygga bilen för att uppnå bästa resultat.


Synd. Det betyder att jag måste själv. Då vet jag hur det brukar gå


Jag har gjort en enkel utväxlings uträknig för progressionen i min bok, vad gäller själva vippan. Det är inga konstighrter med stötstångs system rent teoretiskt. Däremot placeringen i bilen som krävs för att få vinklarna rätt brukar stöta på problem. Kan bli rätt fabrikationsmässigt bökigt.
Nästa vecka så......

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Intressant Göran thumbs up Det ser jag framemot att få läsa om

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3419



>>Mattias

Vad är det du vill vinna med att flytta stötdämparna innanför karossen?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Mats Friberg skrev:
>>Mattias

Vad är det du vill vinna med att flytta stötdämparna innanför karossen?


Lite allt möjligt

1. Enligt Cateringvan:s vindtunnelprovning genererar coilovern ganska mycket lyft. Detta försvinner om man ersätter coilovern med en stång, helst i vingprofil .

2. Om jag inte tänker helt galet minskar kraften som behövs för att att övervinna fjäder och dämparens egentyngd med massan xg. Dvs något minskad ofjädrad vikt.


Kommentarer och åsikter till mitt "tänk" emottages tacksamt!
3. Coilovern sitter normalt ganska utsatt för smuts och väta. Innanför karossen är den skyddad.

4. Genom att laborera med utväxling på "omlänkaren" kan jag på ett enkelt sätt tex ändra fjäderns karaktär utan att behöva byta fjäder.

5. Hjulupphängningen fram får ett mycket porrigare utseende utan coilover

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Mattias Gripenland skrev:

1. Enligt Cateringvan:s vindtunnelprovning genererar coilovern ganska mycket lyft. Detta försvinner om man ersätter coilovern med en stång, helst i vingprofil .

2. Om jag inte tänker helt galet minskar kraften som behövs för att att övervinna fjäder och dämparens egentyngd med massan xg. Dvs något minskad ofjädrad vikt.

3. Coilovern sitter normalt ganska utsatt för smuts och väta. Innanför karossen är den skyddad.

4. Genom att laborera med utväxling på "omlänkaren" kan jag på ett enkelt sätt tex ändra fjäderns karaktär utan att behöva byta fjäder.

5. Hjulupphängningen fram får ett mycket porrigare utseende utan coilover


1.
Jag kan inte uttala mig om lyftet, men luftmotsåndet på en snygg profil
är ohyggligt mycket bättre än en coilover. Redan en fyrksntsprofil är en katastrof jämfört mot en snygg profil. Nu är inte luftmotståndet så ohyggligt ändå för en coilover. Det beror lite på hur de kringliggande delarna av karossen stör.
2.
Man kan ju redan på en dämpare som inte går att montera upp och ner, ordna ett link som lägger lätta delen av stötdämparen i hjulrörelsen. Men trots allt, man adderar själva stånvikten till det som föjer hjulrörelsen.
Även det som är på andra sidan vippan. Beroende på utväxlingen. Men det är också bra att hålla en utväxlingen med rätt stor stötdämparrörelse. Dämparen har då lättare att kontrollera dämpningen.
3.
Absolut.
4.
Visst, samtidigt som stötdämparens förhållande mot fjädern följer med.
5.
Vi ska inte förakta utseendet. Som vi läste på annan plats. Gör du en FUNGERANDES profil, så blir den med automatig snygg.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Göran Malmberg skrev:

1.
Jag kan inte uttala mig om lyftet, men luftmotsåndet på en snygg profil
är ohyggligt mycket bättre än en coilover. Redan en fyrksntsprofil är en katastrof jämfört mot en snygg profil. Nu är inte luftmotståndet så ohyggligt ändå för en coilover. Det beror lite på hur de kringliggande delarna av karossen stör.
2.
Man kan ju redan på en dämpare som inte går att montera upp och ner, ordna ett link som lägger lätta delen av stötdämparen i hjulrörelsen. Men trots allt, man adderar själva stånvikten till det som föjer hjulrörelsen.
Även det som är på andra sidan vippan. Beroende på utväxlingen. Men det är också bra att hålla en utväxlingen med rätt stor stötdämparrörelse. Dämparen har då lättare att kontrollera dämpningen.
3.
Absolut.
4.
Visst, samtidigt som stötdämparens förhållande mot fjädern följer med.
5.
Vi ska inte förakta utseendet. Som vi läste på annan plats. Gör du en FUNGERANDES profil, så blir den med automatig snygg.

Göran Malmberg.


Tack för feedback!

Angående punkt 5 kan ni var lugna. Det blir funktion före form på denna bilen. Inget krom eller lull lull!

Bubblan däremot är helt tvärt om. Mer puts än studs!

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Allmänt banåkaforum
Nån som läst den här boken?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (3275 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande