| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Racingsimulatorer
Lära Nürburgring? Plattform?
|
3 besök senaste veckan (4106 totalt) |
|
Har sökt men inte hittat riktigt färsk info... om man vill lära sig Nürburgrings bansträckning på hemmaplan är det då fortfarande (min tolkning av det jag hittade) PS2 och GT4 som är det bästa alternativet. Spelkänslan är sekundär då jag skall köra för att lära mig banan inte för att ha kul. Kan man sedan förena nytta med nöje så är det ju väldigt trevligt
_________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||
|
Re:
om du nöter så många varv kommer du känna dig helt hemma, så jäkla trassligt är det inte att lära sig den.
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||
|
Jag har provat en del olika och jag tycker definitivt PS2 GT4. Jag har kört mååååånga varv på Ringen på det spelet. När jag var på Ringen i höstas med en vän kände jag mig nästan nördig hur bra jag kände till banan. Nu var jag ju iofs bara passagerare men fick visa vägen
. Han hade aldrig kört på Ringen tidigare och hade inte spelat den heller. Han fick mest kolla i backspegeln och hålla sig undan. Jag kommer förhoppningsvis ner och skall köra där nere 2008 och då kommer jag ju absolut få ut mer av körningen pga av de timmar jag suttit och spelat än om jag inte tränat alls. Nu tror jag ju kanske inte att jag kommer åka ner och göra några Göte-tider men nog gör "spelträningen" gott för att hitta runt.
|
||
|
Hur är det med denna?. Jag har kollat på Ringenkursen som ligger här på Rejsa inför Cometracet 7/1 2008 och det är skrämmande lika i mina ögon. Testa en McLaren F1 LM på turistslingan....
|
||
|
2.03-versionen (eller vad man är uppe på just nu) til GTR2 är rysligt snygg och kändes, men min lilla erfarenhet av verkligheten, mer rätt än tidigare.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
|
Re:
Den ovanstående som m00ndancer länkar till som är till rFactor är väldigt bra också! _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||
|
Jag har inte provat GT4 men GTR2 tycker jag är riktigt bra om man har ratt... både känsla och inlärning av banan. Inte mycket som skiljer mot verkligheten tycker jag.
NOS släppte just en utgåva 2.03 som PP skriver om ovan... den tycker jag kändes riktigt bra men den verkar kräva lite mer av datorn då jag fick ställa ner vissa grafikgrejer lägre än jag gjort tidigare. http://www.nogripracing.com/details.
/Magnus _________________ Magnus Lundberg NS 8.33.5 BTG (utan tak) |
||
|
om man tittar på banan i sig så är definitivt GT4 det bästa alternativet. Men det finns bättre bilspel med nästan lika realistisk bana. GTR2 och rFactor som nämnts ovan är nog dom bästa alternativen där jag håller rFactor ett snäpp högre eftersom det finns en del gatbilar till det spelet. (Corvette C6'an av Siim och Niels är grymt bra). Den finns också på rfactorcentral.com.
Säg till om du vill nöta lite online nån dag så ställer jag gärna upp, har en hel del varv på den banan i olika spel, även 11-12 passagerarvarv IRL!
/Martin _________________ ///Mart1n Pa1m Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue |
||
|
MaZ: Jo det håller jag med om men jag tyckte att det verkade bättre på NOS nya version än på den jag kört tidigare... prova den om du inte gjort det... ska testköra den lite till i helgen nu :-)
/Magnus _________________ Magnus Lundberg NS 8.33.5 BTG (utan tak) |
||
|
Ja den som jag länkade till ovan...
http://www.nogripracing.com/details. Jag har aldrig sett den innan det var nån som la ut länken här på rejsa förut i veckan.. tycker den verkar riktigt bra faktiskt... jag har dock bara kört 3-4 varv på den hittills men ska testa den lite mer i helgen. _________________ Magnus Lundberg NS 8.33.5 BTG (utan tak) |
||
|
När jag åkte ner första gången hade jag kört väldigt mycket Ringen bilspel och sett många videos.
Det "enda" jag tyckte bilspelen gav var att det blev lättare att "hitta runt banan" i stil med "hur ser det ut efter det här blinda krönet", tycker att videofilmerna gav minst lika mycket i det avseendet, men kanske lite roligare att lära sig mha bilspelen. Skulle hävda att efter 100 varv bilspel eller video så känns det inte som att man kan ta in så mycket mer inför en första resa. När man hittar runt så är det precis som vilken banan som helst, man letar insvängningspunkter, hittar sättningar, diskuterar och åker med andra. När jag kom hem efter första resan så satte jag mig vid datorn igen men kände inte att jag kunde använda spelen för att utveckla mig, blev istället rädd för att jag skulle lära mig något som inte funkar IRL. Det kändes mer utvecklande att titta på videos, läsa spårvalsguider och koppla det till egna erfarenheter. Skulle jag göra det här igen så skulle jag skaffa en detaljerad spårvalsbok och läsa den parallelt med att titta på videos och/eller köra bilspel. Fördelen är att du har något att gå tillbaka till för din fortsatta utveckling efter och under din första resa. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
|
Re:
Intressant, har du något tips på bra bok? (som inte är på tyska...) För min del tror jag att spelet kanske gör att jag inte tröttnar som jag tror jag skulle göra av att bara kolla på video. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||
|
Jag kör mkt ringen i Forza 2 till xbox360, stämmer bra överens med orginalet förutom att dom har störda curbs i spelet, men har blivit ett antal 100 varv där iaf, så man vet ju hur den sträcker sig någelunda
_________________ Viktor Starkman |
||
|
Re:
Den här kanske? http://www.demon-tweeks.com/products/ProductDetail.asp?cls=MSPORT&pcode=BOKEG08 Då ingår i och för sig ett antal andra europeiska banor, men det gör kanske inget? 140 sidor om Nordslingan verkar ju bra. Den här verkade mer turistinriktad. http://www.demon-tweeks.com/products/ProductDetail.asp?cls=MSPORT&pcode=BOKNG08 Demon tweeks har Dunlops guider över en hel hög med engelska och europeiska banor. Synd att det inte finns liknande i Sverige. Fast vi har ju Rejsas banguider! _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
|
Ett kul sätt att lära sig sträckningen är ju att köra i ett lag på:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Det räcker ju med en speldator per lag och att den har spelet installerat så alla som vill köra ska kunna göra det. 3-6 förare per lag behövs. _________________ John Sjöstrand |
||
![]() |
Racingsimulatorer
|
3 besök senaste veckan (4106 totalt) |