Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
nån som har lust att förklarar lite om rattar
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (4207 totalt)
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005

Trådstartare

har ett ps2 och kör grand turismo 4

skulle vilja ha en ratt till de men jag undrar hur känslan är i dessa rattar antar att ju dyrare desto bättre eller?

vad jag läst lite här så verkar det var en ratt som heter g25 som folk gillar, är den de ända rätta? vad är skilnader mot andra billigare rattar?

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Oqvist
Umeå
Här sen Okt 2007

PS 2 är ju tyvärr rätt så begränsat när det gäller bilspel som drar nytta av rattar... G25an fanns ju inte när PS 2 gjordes så även om den skulle fungera med begränsad funktionalitet skulle jag nog satsa på en dfp för 500 spänn i stället.

Kör du däremot på datorn mycket med eller tänker skaffa PS 3 så har du större nytta av G25an...

Vad som skiljer jämfört med DFP är att den har två force feedback motorer. Den går mycket lättare när ingen force feedback är aktiverad samt har än starkare force feedback vilket gör force feedback effekterna bättre. Sedan har du en kopplingspedal. Överlag är pedalerna den största förbättringen jämfört med DFPn... Även om bromsen efter några veckors användning blir lite väl mjuk men aldrig som DFPns.

Du har också en växelspak som jag iof tycker är den svaga länken. Den fungerar inget vidare för mig som sekventiell spak och som H-shifter ger den ingen bra känsla även om den fungerar... Har dock hört folk som nött sönder sina redan. Du har ju paddlarna du kan använda i stället men i långsammare mer touring car liknande är det extremt skoj med H-shifter.

Men som sagt det är enorm overkill på PS 2an... PS 3an kan du inte heller räkna med allt för många lir även om GT 5 givetvis ger väldigt många timmars underhållning. Men skaffar du en riktig ratt tycker jag du ska testa simmarna på PC också för att få ut full effekt ur dem

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

om vi nu skall grotta ner oss i G25 tycker jag att den största fördelen är det stora utslaget, upp till 900 grader. Att parera en sladd när du har kanske 120 grader mellan maxlägena är inte det lättaste. I alla fall inte i racingspelen, rally upplevde jag som lite lättare (RBR undantaget, det är jag inte ens i närheten av att bemästra). Men nyttjar man runt 400, eller vad som nu känns bekvämt, är det nästan löjligt kul att sladda lite

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Oqvist
Umeå
Här sen Okt 2007

även dfpn stödjer 900 och tja är nog rätt olika på körstilar vad som passar bäst. Beror på vilken typ av bilar också men sällan man känner att man behöver mer än 360 grader och hundra på att 240/270 som många rattar har är nog den bästa kompromissen överlag. Många bilar blir extremt jobbiga att styra om du måste ratta runt ratten som en galning.. Går lättare att parera sladdar för egen del ju snabbare du kan korrigera men är å andra sidan lättare att styra för mycket... Men man anpassar sig rätt fort. Men tja du kan justera dfpn mellan 200 och 900 och G25 från 70? eller något så du kommer inte att ha några problem hitta inställningar du trivs med beroende på bil.

stockholm
Här sen Nov 2005

Trådstartare
Re:

oqvist skrev:
PS 2 är ju tyvärr rätt så begränsat när det gäller bilspel som drar nytta av rattar... G25an fanns ju inte när PS 2 gjordes så även om den skulle fungera med begränsad funktionalitet skulle jag nog satsa på en dfp för 500 spänn i stället.

Kör du däremot på datorn mycket med eller tänker skaffa PS 3 så har du större nytta av G25an...

Vad som skiljer jämfört med DFP är att den har två force feedback motorer. Den går mycket lättare när ingen force feedback är aktiverad samt har än starkare force feedback vilket gör force feedback effekterna bättre. Sedan har du en kopplingspedal. Överlag är pedalerna den största förbättringen jämfört med DFPn... Även om bromsen efter några veckors användning blir lite väl mjuk men aldrig som DFPns.

Du har också en växelspak som jag iof tycker är den svaga länken. Den fungerar inget vidare för mig som sekventiell spak och som H-shifter ger den ingen bra känsla även om den fungerar... Har dock hört folk som nött sönder sina redan. Du har ju paddlarna du kan använda i stället men i långsammare mer touring car liknande är det extremt skoj med H-shifter.

Men som sagt det är enorm overkill på PS 2an... PS 3an kan du inte heller räkna med allt för många lir även om GT 5 givetvis ger väldigt många timmars underhållning. Men skaffar du en riktig ratt tycker jag du ska testa simmarna på PC också för att få ut full effekt ur dem

var hittar jag denna dfp för 500kr?

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
m00ndancer
Lomma
Här sen Apr 2003

GRC Endurance League Admin
"GRC - Gentlemens Racing Club"
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005

Trådstartare
de lät bra ska kolla upp det i morgon

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005

Jag måste lyfta ett varningens finger för DFP'ns pedaler. På mitt exemplar (och på andras) har dom ofta kalibrerat om sig titt som tätt. Man kan helt tappa bromsverkan, gasen går inte 100% eller så ligger bromsen på lite. Fruktansvärt irriterande. G25'an som jag uppgraderade till för ca 1 år sedan har fungerat alldeles utmärkt dock.

Björn Klang
Stockholm
Här sen Okt 2003

Själv rattar jag DFP:n på min PC och har gjort sen den kom. Det är i grunden en playstationratt och såvitt jag vet är det den enda ratten till TV-spel som kan gå under namnet simracing-utrustning då det andra skräpet inte är så mycket att hänga i julgran. Har själv inte haft några problem med den under den tiden jag haft den.

Skulle jag få för mig att skaffa en ny ratt så skulle jag skaffa en G25, men för ditt ändamål finns det inget alternativ som jag ser det:up:

m00ndancer
Lomma
Här sen Apr 2003

Kan hålla med att pedalerna inte är mycket att ha jämfört med
"riktig" sim utrustning a la BRD/frex/ECCI osv (Har ett par BRD Speed7)
men jämfört med andra rattar (förutom G25) så har DFP ganska bra pedaler.

Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005

Trådstartare
har köpt mig en sån DFP ratt nu men störde mig väldigt på det glapp som finns i ratten i rakt fram läge.
antar att det ska vara så?

det känns som glapp i ett kughjul svårt att hålla bilen rakt tycker jag

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
hjtft
Alingsås
Här sen Jan 2008

Köpte just en Logic3-"leksaksratt" för att kunna hålla jämna steg med grabben i GT4 på PS2. Den har också löjligt mycket glapp rakt fram men det käns mer elektriskt än mekanisk. Någon som vet var i menyerna man ställer in mittglapp och rattutslag?

Umeå
Här sen Okt 2007

Re:

Spjuvern skrev:
har köpt mig en sån DFP ratt nu men störde mig väldigt på det glapp som finns i ratten i rakt fram läge.

Mm det ska vara så... Störde mig själv i början var van vid MOMo Force Red men man vänjer om sig... När man sedan skulle byta till MOMo Force röd så var den fruktansvärt svårt att köra rakt fram med lol.

Jag rankar faktiskt DFPn högre än MOMo Force röd ratten totalt även om den har bättre pedaler. Dels var de jäkligt sköna att rejsa med barfota men främst kunde man squash ball modda dem enkelt för bättre bromskänsla

stockholm
Här sen Nov 2005

Trådstartare
Re:

oqvist skrev:
Spjuvern skrev:

Mm det ska vara så... Störde mig själv i början var van vid MOMo Force Red men man vänjer om sig... När man sedan skulle byta till MOMo Force röd så var den fruktansvärt svårt att köra rakt fram med lol.

Jag rankar faktiskt DFPn högre än MOMo Force röd ratten totalt även om den har bättre pedaler. Dels var de jäkligt sköna att rejsa med barfota men främst kunde man squash ball modda dem enkelt för bättre bromskänsla

aha som jag trodde alltså att det var som det skulle vara,

var påväg in i den igår 5 min efter jag testat den för att se om glappet gick att få bort men orkade inte just då,

så den momo force röd har inte detta glapp?

jag tyckte även det var lite väl mycket ryck och slit i ratten går det att ställa in

jag e inte riktigt nån tvspels kille men köpte de för att kunna öva lite på nurburgring

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
hjtft
Alingsås
Här sen Jan 2008

Skickade frågan om det går att kalibrera glappet (såsom det går att göra i på PS1) till Logic3:s support. Fick bara svaret att om ratten upplevs som dålig är det bara att byta på garanitin... Inget om ev kalibrering. Har just frågat dem om vilken glappspec de bygger sina rattar mot.
De andra rattar som nämnts på den här tråden, ungefär vilket spel runt nollan, rakt fram, upplever ni att de har? (T ex +/- 1 grad, +/- 5 grader? 10? 20!?...)

Lomma
Här sen Apr 2003

Re:

Spjuvern skrev:
oqvist skrev:
Spjuvern skrev:

aha som jag trodde alltså att det var som det skulle vara,

var påväg in i den igår 5 min efter jag testat den för att se om glappet gick att få bort men orkade inte just då,

så den momo force röd har inte detta glapp?

jag tyckte även det var lite väl mycket ryck och slit i ratten går det att ställa in

jag e inte riktigt nån tvspels kille men köpte de för att kunna öva lite på nurburgring

En stor del av glappet går att få bort om man tar ställer in ratten i GT4.

I options/steering:

FF mild
No powersteering

Borde kurera det flesta problem. Testade själv ikväll. Ratten har inte det glappet när man kör till PC och kör med t ex rFactor och Realfeel.

Citera
Oqvist
Umeå
Här sen Okt 2007

Jodå det glapp jag pratar om är inbyggt i ratten och finns i alla spel... Nu minns jag inte om det är glapp tills force feedback börjar verka eller innan du börjar snurra på potten. Nu kanske du har extra stort glapp. Många konsollir har ju extra stor deadzone för att styrningen ska passa gamepads bättre så det är väl det Hans pratar om antar jag .

Lomma
Här sen Apr 2003

Re:

oqvist skrev:
Jodå det glapp jag pratar om är inbyggt i ratten och finns i alla spel... Nu minns jag inte om det är glapp tills force feedback börjar verka eller innan du börjar snurra på potten. Nu kanske du har extra stort glapp. Många konsollir har ju extra stor deadzone för att styrningen ska passa gamepads bättre så det är väl det Hans pratar om antar jag .

Lite både och. Det jag menade var att om man har en DFP till GT4 så får man bort 90% av glappet om inte mer om man ställer in den rätt i options i Grand Turismo 4. Däremot i Burnout så har man glapp Måste villigt erkänna att jag inte tänker på något glapp när jag kör PC simmar. Man vänjer sig snabbt. Glappet blir mindre så fort som FFB är aktiverad.

Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005

Trådstartare
okej det ska bli intressant att se ikväll om jag hittar in till options och kan ställa om detta för att se om jag tycker det funkar bättre.

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
danne92
Bollnäs
Här sen Jul 2006

Jag varnar för Logic3 det är en riktig B-ratt med andra ord. Ska man ha en ratt köp nått med Logitech.

Jag hade själv en Logic3 när jag hade både PS2 och Xbox eftersom den jag hade funka till båda konsolerna. Och den ratten var skräp hitta inte ett ända spel som funka riktigt med ratten

Alingsås
Här sen Jan 2008

Min nya logic3 ratt är historia, den fick affärn ta tillbaka idag, inga problem och jag fick pengarna i retur. Logic3:s support har fortfarande inte svarat på vad vad de har för tolerans runt nollan men det är ju mindre intressant nu.

Får väl kolla efter en Logitech då. Finns det nån enklare variant än en G25:a för 2700:- eller vad det nu var?

1, 2   >>
3 besök senaste veckan (4207 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande