Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
AvD oldtimer Grand prix 2008 8-10/8
1, 2   >>
4328 besök totalt
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003

Trådstartare

Jag och min pappa hade tänkt åka ner till spektaklet i sommar, 8-10 augusti. Är det någon som har några tips på något bra, framförallt billigt ställe att bo, som inte är fruktansvärt långt från banan. Vi hade tänkt köra ner, så det behöver ju inte jättenära.

Jag har hittat deras officiella hemsida (http://www.avd.de/ogpracing/index.html), men jag är inte så vass på tyska efter 6 års franska i grundskolan (som jag inte kan så bra heller...). Hur är det med entré och depåpass och sådant? Tillgång till depån är ju mer än halva grejen, tycker jag.

På fredagen kör de oldtimer Maraton på Nordslingan, är det något man "måste" se, eller är det svårt att hamna på rätt ställe som nybörjare?

Jag har läst lite gamla trådar och hittat följande boende:
Burgstube
Hotel Nordschleife
Berghotel Hohe-Acht
Pension Muehlenhart
Dorint
Hotell Zur Burg
Haus Marvin
och länken http://www.tourist-info-nuerburg.de/deutsch/

Några tips?

Är det någon som har några andra tips, som redan varit där?

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Frågar du mig så är Marathon rennen på fredagen den absoluta höjdaren. Ja, du ser bara bilarna en gång per varv, sen får du vänta ett tag tills de kommer igen men det är så otroligt häftigt. Fältet blir dessutom utdraget ganska snabbt så det kommer bilar hela tiden. Upplevelsen av att stå i skogen och höra t ex en Cobra utan ljuddämpare med plattan i botten på flera kilometers avstånd är oslagbar!
De flesta kör verkligen maximalt vad bilarna går för och det brukar kunna gå ganska brett i svängarna.
Det körs nog även ett 100 minuter rennen på ferdagen skulle jag tro. Lika sevärt, många av bilarna och förarna kör bägge loppen!

Vi har oftast kunnat köpa biljetter via bekanta som kör själva så jag vet inte riktigt hur andra gör. Mitt intryck är att man bara köper en biljett i de sedvanliga biljettkassorna vid entrén. Depån öppen för alla!

om du inte känner att du måste bo i just Nürburg så finns det massor av pensionat och hotell i byarna runt omkring som har "zimmer frei" skyltar uppe. Bara att stanna där man tycker det ser trevligt ut. Hotell finns det även gott om i Adenau, som är en relativt stor by.

Tyska är rent generellt lätt att förstå. I alla fall tillräckligt för att man ska överleva. Vid banan köper man en "bratwurst mit pommes och majo" så överlever man. På pensionatet kommer tanten som driver det att fråga när på morgonen du vill ha frukost. Löser du bara det så ska det gå bra!

Edit: stavning

Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Kör de två lopp på Nordslingan? Jag kan också tänka mig att det är kul att se körningen där. Var ska man stå och kolla? Det borde finnas några särskilt spektakulära ställen, men man ska hitta dem också. Det är en stor bana...

När man är van vid SSM (som är ett riktigt trevligt event) en gång om året lär detta bli en skön overload av häftiga bilar!

Lotus Europa S2 -68
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

De senaste åren har de kört två långlopp på Nordslingan. Ett 100 minuters lopp och ett 3 timmars. 100 minutersloppet är nog mera inriktat på sportbilar medan "alla" bilar är välkomna i 3 timmarsloppet. Det brukar som sagt vara ett flertal av bilarna som deltar i bägge loppen, vissa kör t o m hela loppen på bara en person utan byte. Skulle tro att de tänker göra det även i fortsättningen för det är inget problem att få tag på tävlande.
Exempelvis Porsche 904, AC Cobra, Shelby Mustang, Jaguar E-type, Corvette eller liknande är bra vapen om man siktar på seger. Lotus Elan kan funka också fast då bör man ha Tommy Brorsson bakom ratten. Healy 3000 är snabb om det regnar.

Tyvärr fick ju bägge dessa lopp ställas in 2007 på grund av minst sagt tät dimma. Det är problemet med ringen. man vet aldrig hur vädret ska bli. Det kan vara sol på ett ställe på banan och sen ösregn på ett annat. Packa både regnkläder, stövlar och shorts!

Det finns nog folk som är bättre på tipsa om var man ska stå och titta än jag. Vi brukar t ex vara vid Brünnchen eller Pflanzgarten. De är ligger skapligt nära GP-banan och är smidiga att parkera vid.

Ja, det är ju lite större än SSM och många av bilarna är betydligt dyrare. Fast många av bilarna som körs på SSM är ju med och krigar även på oldtimer med bra resultat. De svenska brukar vara väl representerade och placerar sig bra. Henrysson blev nog t ex förra årets största publikfavorit på GP-banan efter att först ha stått och mekat utmed banan på uppvärmningsvarvet och sen gjort en fantastisk uppkörning genom fältet med sin Elan.

Tänker ni köra ner i Lotus Europa'n?

Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Lånar tråden lite...
Skall (vid annat tillfälle) förbi i bruksbilen, gå på museumet, köra något varv och titta till banan.
Är Adenau ett bra ställe att utgå ifrån?

PS Har inte börjat läsa några "ringen-boende-trådar" än.

Citera
Samuel S
Småland
Här sen Nov 2002

Re:

Nillet skrev:
Lånar tråden lite...
Skall (vid annat tillfälle) förbi i bruksbilen, gå på museumet, köra något varv och titta till banan.

Museet är nog ganska rivet nuförtiden, hela Erlebningswelt är på väg bort. Men det finns mycket annat att titta på. Och framförallt köra på.

Adenau är ett utmärkt ställe att utgå ifrån. Ligger ju precis vid banan och har lika mycket motorsportatmosfär som Nürburg.

RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004

Re: AvD oldtimer Grand prix 2008

Max skrev:
Jag och min pappa hade tänkt åka ner till spektaklet i sommar, 8-10 augusti. Är det någon som har några tips på något bra, framförallt billigt ställe att bo, som inte är fruktansvärt långt från banan. Vi hade tänkt köra ner, så det behöver ju inte jättenära.

Jag har hittat deras officiella hemsida (http://www.avd.de/ogpracing/index.html), men jag är inte så vass på tyska efter 6 års franska i grundskolan (som jag inte kan så bra heller...). Hur är det med entré och depåpass och sådant? Tillgång till depån är ju mer än halva grejen, tycker jag.

På fredagen kör de oldtimer Maraton på Nordslingan, är det något man "måste" se, eller är det svårt att hamna på rätt ställe som nybörjare?

Jag har läst lite gamla trådar och hittat följande boende:
Burgstube
Hotel Nordschleife
Berghotel Hohe-Acht
Pension Muehlenhart
Dorint
Hotell Zur Burg
Haus Marvin
och länken http://www.tourist-info-nuerburg.de/deutsch/

Några tips?

Är det någon som har några andra tips, som redan varit där?

Max,
vad är billigt för dig?

Jag bor alltid på zur Burg när jag är nere, dock inte på detta event.

Ett enkel rum kostar _48/natt.
Parkeringen är bäst i byn ( Dorints garage borträknat).
Rahmschnitzel likaså.
Påminner om Fawlty Towers på gott och ont, men jag tycker det är charmigt!

Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Re:

Samuel S skrev:
Nillet skrev:
Lånar tråden lite...

Museet är nog ganska rivet nuförtiden, hela Erlebningswelt är på väg bort. Men det finns mycket annat att titta på. Och framförallt köra på.

Adenau är ett utmärkt ställe att utgå ifrån. Ligger ju precis vid banan och har lika mycket motorsportatmosfär som Nürburg.

OK, det är det de river där nere. Nåväl det är många andra aktiviteter på resan som är planerade så ett museum mer eller mindre...
Skall leta upp boende i Adenau, tack för tips!

Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

Wankelsport skrev:
De senaste åren har de kört två långlopp på Nordslingan. Ett 100 minuters lopp och ett 3 timmars. 100 minutersloppet är nog mera inriktat på sportbilar medan "alla" bilar är välkomna i 3 timmarsloppet. Det brukar som sagt vara ett flertal av bilarna som deltar i bägge loppen, vissa kör t o m hela loppen på bara en person utan byte. Skulle tro att de tänker göra det även i fortsättningen för det är inget problem att få tag på tävlande.
Exempelvis Porsche 904, AC Cobra, Shelby Mustang, Jaguar E-type, Corvette eller liknande är bra vapen om man siktar på seger. Lotus Elan kan funka också fast då bör man ha Tommy Brorsson bakom ratten. Healy 3000 är snabb om det regnar.

Det finns nog folk som är bättre på tipsa om var man ska stå och titta än jag. Vi brukar t ex vara vid Brünnchen eller Pflanzgarten. De är ligger skapligt nära GP-banan och är smidiga att parkera vid.

Tänker ni köra ner i Lotus Europa'n?

Hur tusan kan en Healey 3000 vara snabb i regn?

Jag får försöka att tyda hemsidan, där finns säkert ett program. Brünnchen och Pflanzgarten, var det kul partier att se på banan? Jag kan inte namnen på de ställena.

Nja, det vore häftigt att köra dit med Europan, eller Elanen, men vi fegar och åker BMW. Det är inte alltid man är inställd på att bli publikfavorit genom att stå och mecka vid sidan av vägen. ok, riktigt så illa är det kanske inte...

RS Patrik skrev:

Max,
vad är billigt för dig?

Jag bor alltid på zur Burg när jag är nere, dock inte på detta event.

Ett enkel rum kostar _48/natt.
Parkeringen är bäst i byn ( Dorints garage borträknat).
Rahmschnitzel likaså.
Påminner om Fawlty Towers på gott och ont, men jag tycker det är charmigt!

Visst, hur långt är ett snöre? Jag menade att jag prioriterar priset lite högre än någon slags lyx. Zur Burg verkade ju vettigt, men det lär ju vara dyrare när det är tävling där. Tack för tipset!

Lotus Europa S2 -68
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Re:

Max skrev:

Genom att man sätter Walter Röhrl bakom ratten! Han hoppade in i en Healey under oldtimer GP för några år sedan och ställde den på pole position, därmed petade han ner sig själv från den pole som han tidigare under dagen säkrat med en 904 GTS. Innan start stod alla sedan samlade vid Healeyn för att se vem som petat Walter från poletronen? Walter själv ...

Max skrev:
Jag får försöka att tyda hemsidan, där finns säkert ett program. Brünnchen och Pflanzgarten, var det kul partier att se på banan? Jag kan inte namnen på de ställena.

Båda är trevliga publikställen och som tidigare sagts mycket lätta att nå med bil! thumbs up

Kungälv
Här sen Feb 2003

Re:

Max skrev:
Det vet jag inte men det är ett klart faktum att Healy slår konkurrenter i regn som de normalt inte klarar när det är torrt. Bra balans i bilen?
Senast det ösregnade under Marathonloppet utklassade dock Tommy Brorsson de andra i sin Elan. Trots att bilen på pappret inte bör ha en chans. Hängde nog väldigt mycket ihop med att det var just Tommy som körde

Max skrev:
Nja, det vore häftigt att köra dit med Europan, eller Elanen, men vi fegar och åker BMW. Det är inte alltid man är inställd på att bli publikfavorit genom att stå och mecka vid sidan av vägen. ok, riktigt så illa är det kanske inte...
Min svärfar körde ner till oldtimer i sin Morgan +4 1955 för två år sedan. Gick jättebra ända till det var 8 mil kvar till Puttgarden, på hemresan. Då gick en vevstake av och slog sönder blocket så flisorna rök. Man kunde stoppa knytnäven rakt igenom motorn! Tyvärr fungerade inga svenska mobiler i det tyska telenätet den dagen heller. Turligt nog finns det dock gott om tyskar som gillar Morgan och som bokstavligt talat kör omvägar för att hjälpa till och låna ut telefoner. Blev bärgare till Puttgarden och sen tog vi den själva med släp från Rodby.
Jag skulle vilja ta TVRen ner nu i sommar med det vete f-n om jag vågar. Visserligen sitter det en svensk motor i den men man vet ju aldrig...

Brünnchen är t ex ett spektakulärt backkrön med en skymd S-kombination i nerförsbacke som ser väldigt häftigt ut. Det kan hända både ett och annat där!
Det finns en del bilder på olika "ringen-fan" sidor på nätet.

Kan tänka mig att många av hotellen i själva Nürburg är ganska bokade under oldtimerhelgen. Fast är man ute i tid är det nog inget problem. Annars finns som sagt även Adenau och även Altenahr där det finns ganska många antal hotell och pensionat.

Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Är det någon annan som ska dit i år?

Lotus Europa S2 -68
Citera
Berne
Lenhovda
Här sen Sep 2004

jag åker på torsdagskvällen och skall bo på http://www.blaueecke.de:80/start/
det blir första gången jag besöker ringen.

Hoppas naturligtvis på att få se mååånga lotusar, fast det det finns väl andra fina bilar oxå...

Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005

Re:

Max skrev:
Är det någon annan som ska dit i år?

Jag kommer vara där....

Kanske kikar in om oldtimer på fredagen annars är det körning på nordslingan som
Bara att hojta till om du ser min blåa Z3:a

max
Kristianstad
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

Berne skrev:
jag åker på torsdagskvällen och skall bo på http://www.blaueecke.de:80/start/
det blir första gången jag besöker ringen.

Hoppas naturligtvis på att få se mååånga lotusar, fast det det finns väl andra fina bilar oxå...

Ja, men det är ingen sport för de andra bilarna att ta sig dit, ju.

Fredrik Larsson skrev:
Jag kommer vara där....

Kanske kikar in om oldtimer på fredagen annars är det körning på nordslingan som
Bara att hojta till om du ser min blåa Z3:a

Vi hade också tänkt köra ett varv eller två på söndagen, tror jag. Det får gå lugnt och försiktigt i pappas BMW.

Lotus Europa S2 -68
Citera
Gromyko
Oxie
Här sen Aug 2004

Släpar ner hela familjen.
De måste ju få lära sig vad det handlar om.

Vi har ett hus i Adenau på "Schwallenberg 59".
Krypavstånd till öl-haken, samt till korvlådan vid Ex-Mühle.

Camaro 69 - LS1
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Trevligt att fler ska dit!

Finns det några särskilt bra ställen att stå på vid GP slingan?

Lotus Europa S2 -68
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Även jag lär titta förbi, dock inte i någon sportig bil. Iom att jag inte planerat resan i förväg så får jag se var jag bor.... lär väl inte bli så nära banan med tanke på att det är arrangemang kanske?

Lidköping
Här sen Aug 2005

Kul o träffas Ragnar.
Här är min lilla reseberättelse

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46591&postdays=0&postor . . . .

Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

Qvisfr skrev:
Kul o träffas Ragnar.
Här är min lilla reseberättelse

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46591&postdays=0&postor . . . .

Synd att jag missade dig. Jag snackade med Ragnar och killen med den gröna 964RS:en som jag inte minns namnet på. Då var du nog ute och brände med M3:an.

Lotus Europa S2 -68
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005

Mårten "Morty" med Rs.en.

Träffade Ragnar vid middagsbordet. Det är som vanligt att man inte ser så mkt vid parkeringen, då man helst är ute på banan.
Ibland kollar man bilder på nätet de dagar man varit där, och upptäcker massa coola bilar som man missat.

Så är det.

Kanske blir fler ggr!

Citera
Nürburgring
1, 2   >>
4328 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande