| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lämpliga hjulkonstanter på bana. FWD ??
|
5264 besök totalt |
|
Undrar om någon kan hjälpa till med lite kvalificerat gissande
Lämpliga hjulkonstanter till Coopern för banåka sökes. Fjäderben är KW version2 coilovers. Dämparen tillverkas av Koni så jag GISSAR att de kan liknas vid gula Koni. . Viktfördelning har jag fått uppgiften 61/39 . Vikt per hjul torde bli 340 kg fram 210 bak , 30kg/st borträknat ofjädrad vikt .MR har jag inte uppgift på men ska kollas , vi börjar med hjulkonstanter.. .R-däck skall användas. Vad jag är ute efter är vilka hjulkonstanter som är vettiga till bana och där mina "sportdämpare" fortfarande hänger med... MS// edit: Ändrat vikter o rubrik _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||||||
|
Re:
.Detta motsvarar väl 50 N/mm ? Låter lite mjukt... Det är ju ingen lättviktare trots att bilen är liten. .Tänker du samma fram och bak ? Eller är det belastning per hjul delat med 5 ??? Då blir det 72N fram o 40N bak...???
Jag behöver nog använda en livlina Hjälp!
MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||||||
|
Dubbla orginalkonstanten är ju en startpunkt som borde hjälpa till vid nöjeskörning och inte förstöra gatkörning. 3ggr kanske passar om orginal är lite väl mjukt.
om du inte ska flytta infästningspunkter så har du ju samma MR som orginal (och därmed samma förhållande). Det är ju en förändring från ett läge till ett annat, inte nyberäknig från vitt papper med bärarmar som löst rörmaterial. Beroende på hur bilen upplevs av andra (eller dig själv) som testat varierande lösningar så kan det ju vara lämpligt att skjuta balansen mot lite hårdare bak för att få rumpan lite rörligare. Kraftigare krängare bak kan ju åstadkomma detsamma (men på lite annat vis) Att Kula konisar bara klarar av 50N/mm är ju en åsikt, 90N/mm fungerar också (olika länge och olika bra beroende på hur mycket bump man tycker om). Men KW behöver ju inte ha exakt samma shimsning (men det finns nog dämpardynos på hur lika de är). |
||||||||||
|
Re:
Det var tänkt som vertikalt fram (dessutom kommer du nog att behöva en ganska stadig främre KH). Bak kan du göra lite som du vill (den kommer nog att lyfta på innerhjulet ändå). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||
|
Ska försöka räkna på originalfjädrarna. Vore kul att veta vad 3ggr hamnar på.
Har ännu ingen egen erfarenhet av bilen på bana , nyss köpt den. Är mest nyfiken på vad som skulle vara optimalt. Inte alls säkert att jag omsätter det i praktik. Jag tycker vi bortser för ett ögonblick från gatkörning och fokuserar på bana. Utan mer kött på benen gällande dämparna förstår jag att det blir lite gissningstävling..
MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||||||
|
Re:
Vertikalt ? Skulle fjäderkonstanten bak sakna betydelse
_________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||||||
|
Re:
om innerhjulet är i luften; Ja. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||
|
Re:
Men båda bakhjulen är inte i luften.. _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||||||
|
Har använt sökfunktionen och vågar mig på att fråga om lämpliga egenfrekvenser till bilen.
Är intresserad av förhållandet fram/bak. MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||||||
|
|
||||||||||
|
Re:
.2 hz fram o 2,3 hz bak ?? När vi ändå pratar höftskott
.Är det brukligt med högre konstant bak än fram på FWD ? MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||||||
|
Re:
Låter inte helt felaktigt även om 2Hz inte är tokigt hårt på ngtvis. Men som allt-i-allo-bil så lär det bli en ganska bra kompromiss att lägga sig där...elelr kanske en gnutt högre. Jo, en ngt högre frekvens bak är brukligt på FWD. Vissa har tom enormt mkt mer bak, men det är en annan sak på annan nivå. |
||||||||||
|
Går det mäta en fjäder som inte håller samma diameter hela vägen genom att belasta den med en
känd vikt ? Med utomordentligt ovetenskaplig mätning kom jag fram till 4kg/mm på originalfjäder fram. _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||||||
|
Re:
4 kg/mm på en originalfjäder; 'är väldigt hårt. Kan du beskriva din man-tager-vad-man-haver metod? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||
|
Re:
4 st kompletta hjul = 82 kg ger 20mm kompression av fjädern. Lite klurigt i ändarna då
fjädern inte är plan. Ställde fjädern i en lös bromsskiva. Så visst finns det en osäkerhet där, inte precis som en original fjädertallrik anpassad efter tråden. Tilläggas kan att Cooper S är nog ganska struttig i originalutförande. Skulle 40N stämma blir väl hz i närheten av 1,75 om jag räknat rätt. Utgick från MR 1 med pärson-ben. _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||||||
|
Re:
Eftersom jag är på bra humör; 'skall jag försöka att uttrycka mig diplomatiskt: Jag har kört en original Cooper S på bana; 'den har stor utvecklingspotential. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||
|
Re:
Alldeles för lite dämpning för de fjädrarna (antingen är originaldämparna kass, eller så sitter de i alldeles för mjuka topplagringar). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||
|
Hmm 340kg fram 0ch 210kg bak --> 1100kg bil
Hmm väger en cooper S så lite??? MR på ett MacPerson ben ligger på ca 0,94 Tume pekfinger ca ca ca 75N/mm fram och ca 60N/mm bak, detta är hjulkonstanter. och detta är dirkt ingen konfort fjädring. Sen gäller det att 1100kg stämmer också. Sen har man friska dämpare så kan man smaska på med rätt så mycket hårdare fjäder utan att det spårar ur helt. Optimalt? Nej men det funkar bättre än vad man tror. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5264 besök totalt |