Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Blästersand i diffen!?
1, 2   >>
4023 besök totalt
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Blästersand i diffen!?

Lyckades klanta till det när jag skulle blästra diffhuset...
Jag tätade inte tillräckligt väl så det har kommit in lite "sand" i huset.
Huset är tomt (diffen ute) men pinjongen sitter kvar och pinjongaxelns lager kan ha exponerats för några blästerkorn (även drevet, men det kommer jag åt att torka av)...
Vad bör jag göra? Man ska väl inte utsätta den här typen av delar för lösningsmedel i onödan?
Ska jag hälla tillbaks olja, skaka och hälla ut - innan jag stoppar i diffen, eller bara köra ett extra oljebyte efter några kilometers körning?

Citera
Per Eriksson
Linköping
Här sen Jan 2004

Skölj med nåt lättflytande, thinner,diesel, vatten m.m du lär inte skada nåt, det är bara ståldelar.

Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Det känns bäst att skölja med något som liknar olja, så diesel får det kanske bli då.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Demontera och gör rent?

BMW 330i -05
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Demontera och gör rent?

Njae, vill helst slippa det; det krävs specialverktyg, "crush washer" modell större och annat som jag inte har... men visst, det vore det bästa...

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Ah, men ärligt, kolla med verkstad vad som faktiskt behövs. Ganska ofta ser det ut som ett monsterjobb i manualen men är enkelt i verstan. För jag tror det är väldigt svårt att spola bort blästersand och lageren kommer ta väldigt mycket stryk om du inte får bort precis allt.

BMW 330i -05
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004

Jag har vart med om samma sak blästrade en framdiff utan att tänka på att täta (tankevurpa)
slutade med att den vart helt stum så jag satt upp den i skruvstädet och bröt pinjongen fram och tillbaka tills all sand som gjorde den stum föll ur, det var väldigt tidskrävande men gick tillslut
har kört med diffen flera hundra mil efter denna incident så det verkar ha fungerat

Rävlanda
Här sen Feb 2006

För det första tycker jag att du borde demonterat diffen FÖRE blästringen, och för det andra bör du demontera den nu i efterhand när du fått tror att du fått skit i den.

Ingen är lessnare än du när den rasar pga att du inte gjorde det.

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

om du inte vill riva diffen så skulle jag nog börja med att tvätta med diesel och samtidigt snurra på lagerna.
Sen köra ett varv med brakecleaner, thinner eller dylikt som inte lämnar en fet hinna kvar. Detta i kombination med renblåsning med tryckluft bordefå ur skiten.

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

MaZ skrev:
...jag tror det är väldigt svårt att spola bort blästersand och lageren kommer ta väldigt mycket stryk om du inte får bort precis allt.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Spola med diesel några gånger sen är det nog lugnt.
Känns som överarbetat att riva ner hela diffen för några blästerkorn.

Kör på bara, det funkar garanterat!

MexBeetle -90 1600cc
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

håller med... kör diffen utan belastning lite innan så att allt som eventiellt inte spolats bort sköljs bort o landar i botten på den

Sthlm
Här sen Apr 2005

Borde inte sanden bli söndermosad och sen bara bli till typ mjöl?
Eller är blästersanden så hård?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

wipe skrev:
Borde inte sanden bli söndermosad och sen bara bli till typ mjöl?
Eller är blästersanden så hård?

och vad tror du händer med lagerrullen och ytter- samt innerbana när sandkornen mosas? Högst troligt blir det en skada på någon av dem och den skadan fortplantas sedan och efter en ganska kort körsträcka så havererar lagret helt.

Rävlanda
Här sen Feb 2006

Well...

Jag ser att det finns två läger på rejsa.

Det som gör saker på riktigt, och ett annat som således INTE gör saker på riktigt.

Att göra saker på riktigt innebär att i detta fallet demontera och kontrollera för att på så vis undvika ett möjligt haveri med stora tårar både på kinden och i plånboken som följd.

Att INTE göra saker på riktigt innebär således att måla utsatta saker med billig färg på sprayburk, att inte blästra utan hitta på någon form av elektrolythistoria i ett sodabad, att istället för att tänka med solid logik och utföra svetsningen, bultförbandet, mätningen eller vad det nu än må hända skulle kunna tänkas vara på ett "overkill"-vis där mödan ALLTID lönar sig, sitta och skapa spaltmetrar av text på ovan nämnda motorsajt, innehållandes tips på möjliga genvägar och sätt att fuska sig förbi det som eventuellt skulle kunna kosta en liten slant extra, men då istället bli så extremt mycket bättre.

För att undvika en hacka i ryggen vill jag bara göra er uppmärksamma på att jag själv inte är helt perfekt heller.
Men jag strävar alltid mot att förbättra och hitta seriösare metoder för att lösa de problem som annars kan lösas på ett billigt, temporärt sätt och förenat med risker som tipsen i denna tråden kan resultera i.

Puss å kram på er och ring en vän idag, då blir han/hon glad.

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re:

Franzén skrev:
Well...

Jag ser att det finns två läger på rejsa.

Det som gör saker på riktigt, och ett annat som således INTE gör saker på riktigt.

Att göra saker på riktigt innebär att i detta fallet demontera och kontrollera för att på så vis undvika ett möjligt haveri med stora tårar både på kinden och i plånboken som följd.

Att INTE göra saker på riktigt innebär således att måla utsatta saker med billig färg på sprayburk, att inte blästra utan hitta på någon form av elektrolythistoria i ett sodabad, att istället för att tänka med solid logik och utföra svetsningen, bultförbandet, mätningen eller vad det nu än må hända skulle kunna tänkas vara på ett "overkill"-vis där mödan ALLTID lönar sig, sitta och skapa spaltmetrar av text på ovan nämnda motorsajt, innehållandes tips på möjliga genvägar och sätt att fuska sig förbi det som eventuellt skulle kunna kosta en liten slant extra, men då istället bli så extremt mycket bättre.

För att undvika en hacka i ryggen vill jag bara göra er uppmärksamma på att jag själv inte är helt perfekt heller.
Men jag strävar alltid mot att förbättra och hitta seriösare metoder för att lösa de problem som annars kan lösas på ett billigt, temporärt sätt och förenat med risker som tipsen i denna tråden kan resultera i.

Puss å kram på er och ring en vän idag, då blir han/hon glad.

Det finns folk som kör alfa här!!
Det är skillnad på att göra saker ordentligt och att göra saker som är helt onödiga!
Jag är rätt övertygad om att det är onödigt att montera ner Dennis diff.
Nu vet jag inte hur mycket skit det ramla ner, men om det bara är några korn så har jag svårt att tänka mig att det skulle hända något.
Herregud, jag har sett metallbitar i botten på oljesumpar på bilar och maskiner som gått tusentals timmar, de har då inte rasat... Sen är det ju en Miata, inte nåt med halvtaskig kvalite!!

MexBeetle -90 1600cc
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Roger Gustafsson skrev:

och så finns det folk som tror att CRXer är sportbilar!!

BMW 330i -05
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

Re:

Franzén skrev:

Ingen är lessnare än du när den rasar pga att du inte gjorde det.

Som sagt...

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re:

MaZ skrev:
Roger Gustafsson skrev:

och så finns det folk som tror att CRXer är sportbilar!!

oh, touchy!

MexBeetle -90 1600cc
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Som man ropar får man svar.

BMW 330i -05
Citera
DanielG
Söderköping
Här sen Jan 2007

Jag rekommenderar absolut att du skaffar en ny klämhylsa och demonterar pinionen. Jag skulle också inspektera differentialen ordentligt, speciellt om det är en lamelldiff. Minsta lilla så skulle jag demontera den också.
Tvätta sedan rent allting, lagren behöver snurra många varv med brakeclean och tryckluft innan allt försvinner. Beroende på hur sanden letade sig in så packbox behöva bytas också...
Det blir ju lite arbete + lite tid, men gör du det inte nu så blir du inte gladare när du får riva ner skiten igen och byta lager etc i axeln istället.
Farsan har renoverat axlar sen 70-talet och jag har hållt på sen 90-talet och hjälpt till så jag har sett en hel del av vad som hänt folk som fuskat med blästersand, oljebyten, klämhylsor, loctite, kuggspel etc...

Du lär iaf inte ångra dig om du gör det ordentligt...

Blästersand i diffen!?
1, 2   >>
4023 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande