Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4869 besök totalt |
Projekt Mini Cooper S CSL
![]() Fick lite vilda ideér efter en provtur i en lätt preppad Cooper S igår, bilen hade ställbart LEDA-chassi samt 18" rallyfälgar med Bridgestone Potenza S03:or, Ferrita Cat-back system samt pipercrossfilter. Avd. Väghållning... helt sanslöst vilken jäkla väghållning, helt plötsligt framstår min egen bil (har ju faktiskt rätt bra väghållning orginal) som en gammal 240 i jämförelse. Ingen krängning eller lätt understyrning som med vanliga S:en. Med den preppade bilen gick det i princip att köra hur fort som helst in i böjarna och bilen understyrde absolut ingenting och greppet var klockrent, detta gav mej lite ideér om vad jag ska göra med min bil. Som jag skrev i en annan tråd så har bilen vissa viktproblem (1240kg fulltankad). Dock är nog inte viktproblemet så jättestort men med det ökade greppet måste man sitta fast och då är nya stolar lösning, samtidigt kan man ju passa på att lätta lite också ![]() Ut med orginalstolar och baksäte, viktbesparing okänd. Framstolarna ska ersättas med lättare dito i glasfiber (vikt c:a 7kg/st) in alles 14kg för stolarna... Stolarna jag tittad på är OMP Grip, eller Sparco Evo eller Evo II... Var kan man provsitta dom modellerna? Nästa steg i bantningskuren är att ersätta orginalfälgarna (11,7kg/st + däck) med OZ Superleggera 17" (vikt 6,9kg st + däck) Viktbesparing 19,6kg ![]() Tyvärr är jag för kär i klimatanläggningen och takluckan för att ersätta dessa ![]() Däcken kommer också att bytas, en bestämt till vad än, troligtvis bra gatdäck och ev R-däck längre fram. Väghållingen vill jag förbättra med ett komplett ställbart chassikit (t.ex. HR Clubsportkitet som finns till minin där allt här ställbart (höjd, hårdhet, retur) ![]() Man får väl drömma, dock så sitter jag allvarligt och planerar och kollar lite, samt försöker ragga sponsorer för att detta ska bli verklighet, efter detta kommer motor och bromsar säkert få sig en kur också ![]() Vad tror ni? tipps och ideér? Troglivis kommer jag att gå i ordningen lättning-däck/fälgar-chassi ![]() |
||||
Jomen som Stockholmare
![]() ![]() Vad gäller andra planer så kan jag ju nämna att bromsoken väger grymt mycket, lite fyrkolvsok från t.ex. Porsche skulle göra susen, inte bara för vikten utan även för känslan / uthålligheten. Detta skulle jag kombinera med t.ex. slitsade skivor från en annan hovleverantör till rejsa.nu: https://rejsa.nu/slitsa/. En kul grej är att en uppsättning OZ Superleggera antagligen klarar av att svälja 4-kolvsok utan behov av spacers - inte direkt fel om jag så säger. Givetvis kombinerar du detta med stålspunna slangar från NBM Hydralik (dom verkar inte finnas på weben ?), och lite bättre bromsvätska, t.ex. Castrol SFR. Att få fästen till Porsche bromsoken kan nog Roland som slitsar skivor fixa, borde ligga på knapp tusenlapp. OZ Superleggera fälgar köper jag via Anders på Bildemo i Uppsala. Jag minns inte rabatten, men den var kraftig senast i alla fall... Vad gäller väghållning, så rekommenderar jag Stötdämparexperten, även detta en firma förknippad med rejsa.nu... _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
http://www.nbmhydraulic.com/ är adressen till slangarna och jag kanske kan fixa dina superleggera till rätt pris. (åf för OZ)
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Här har du en av de hårdaste Mini som jag vet. Helrätt inställning. Men skippa 17", behövs inte mer än 15". Väldigt nyttig läsning i tråden nedanför.
http://www.sportcompactcarweb.com/pr En liten bild bjuder vi också på: ![]() _________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||||
Batterilådan, så ska man ha "rakt" rör så får man ta fram vinkelkapen litegrann ![]() Är helt såld på projektet nu så det blir till o jobba lite till i vinter för att finasiera ![]() |
||||
Snarare ett väldigt litet som passar på ena sidan av avgassystemet.... ![]() _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
Vad är det för bultmönster på Mini?
Johan Cooper S>>> Klart du ska göra samma sak som SCC med taket, hur hårt som helst med kolfiber istället för org. _________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||||
Jo med tanke på M3 CSL har kolfiber i taket är det helrätt ![]() ![]() bultmönster är förövrigt 4x100 på MINI... Enda kravet jag har på mej själv med alla modifikationer som jag funderar över är att allt ska gå att återställa utan större problem... |
||||
Glömde fråga vilket ET det är org.
Då finns det i princip hur mycket fälgar som helst att välja mellan. om du ska ha billiga bra fälgar till R-däck så rekommenderar jag helt klart Lenso VPD eller Maglite. _________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||||
ET 35 till 50mm, centerbore 56,1mm |
||||
Ska kolla upp det men hela soltaket är en hel kasset, och då borde man kunna lätta bort hela den och ersätta med kolfiberdito, hurvida operationen är reversibel återstår att se.. ska forska lite i saken.. men tanken är ball.. spar 17kg i taket ![]() |
||||
Då har jag kommit fram till lite vikter iallafall
Inredning Baksäte c:a 18kg Stolar fram c:a 23kg/st Summa 64kg. Sparco Evo II väger 6,6kg/st Fästen till stolen okänd vikt c:a 5kg eller är det mer? Det borde ge cirka 40kg lättning? eller är fästena riktigt tunga, har hört något om det... Fälgar orginalfälg 7x17" 11,3kg/st Tänkt fälg OZ Superleggera i 16" el 17" Leggera 16" 6,5kg/st 17" 7kg/st dom siffror jag fått betyder i insparad vikt cirka 17kg på fälgarna om jag fortsätter med 17" Summa: Knappt 60kg Hmm betyder en viktbesparing på cirka 4,8% om jag räknat rätt cirka en full tank ![]() Dock har jag en tur till Ferrita inbokad innan jag gör något annat.. sen får vi se var det tar vägen ![]() |
||||
Det finns två varianter, en i aluminium (typ dubbla priset, runt 800 om jag minns rätt) och en i stål (eller nått annat tungt matrial) för typ 370 sek. Jag skulle ta aluminium... _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
Tydligen så är orginalstolarna lättare än t.ex. Sparco Milano eller Torino 2 när man räknar med fästplattan också ![]() |
||||
Huven är ju nästan hela fronten och är den i plåt? (jag är inte så insatt i hur MINIn är byggd
![]() Tillsammans med tidigare nämda takluckekonvertering och batteribyte kan du få bort yttrligare ca 30kg. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4869 besök totalt |