| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsok i ungen för att få färgen att härda.
|
7 besök senaste veckan (11492 totalt) |
|
Det har jag sett folk som gör om man kör med värmetålg färg. Men hur är det om man har dammskydden/tätningarna kvar? Har inte riktigt ork att plocka ur dom då risken finns att dom går sönder. Lite värme borde väl dammskydden tåla iom att oken ibland blir rätt varma även när dom sitter på bilen. Vad tror ni? _________________ /David Johansson |
||||
|
Vad kör du för färg? Jag var ju lite skeptisk i början när jag skulle härda mina aluminiumgrejer i ugnen. Färgen skulle upp till 250 grader innan det härda ordentligt. Men nu kör jag på, doften är ju så härlig också
.
Beroende på hur långt upp du ska så kan du ju kanske köra dina i ugnen. Jag avstod på delar som hade gummi i sig/runt sig som jag inte orkade/ville plocka bort, just in case. _________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||||
|
Hagmans värmetåliga färg på sprayburk. (fast nu blev jag osäker, kan ha varit auto-K också eller vad dom heter)
250 grader?
Så det var så pass alltså. Kanske ska ta och läse lite på burken.
Men gissningvis, hur många grader tror ni gummit tål? Kom precis på att det är ju glidkolvsok och det sitter ju gummiskydd i glidningarna också, det gummit kanske inte är lika värmetåligt som det som sitter runt kolvarna. _________________ /David Johansson |
||||
|
om inte annat så borde ju färgen härda lite snabbare om du har dom inne nån timme i 80-90 grader jämfört med vanlig rumstemperatur då.
Hur varma blir bromsarna om man kör hårt på bana? Den tempen måste ju gummi attiraljerna klara iallafall. Jag skulle inte våga stoppa in gummi 250 grader iallafall. om du har nån gammal gummidel löst kan du ju köra den 30 min på 250 grader å kolla om det klarar sig.
Lär ju lukta fint om inte annat. _________________ Karl Vestgöte |
||||
|
Re:
En kille med Porsche 968 gjorde så att han klistrade fast en temperatur tejp och yttertempen på oket låg på max ca 130 grader där han mätte.
_________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
|
Re:
Ja det borde gå, men du kan ju kika lite då å då. Det är ju möjligt att gummitåldras lite mer under tiden i ugnen men det blir nog som sagts inte varmare än om man kör hårt på bana. om dom ger upp då så var det nog dax att byta ändå.... _________________ Karl Vestgöte |
||||
|
Re:
Var köper man temperaturtejp??
_________________ Erik Berg "BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight= |
||||
|
Jag köpte auto-k färg alá 650c. Jag värmde med värmepistol så färgen torkade. Färgen härdar bara de att det tar längre tid utan ugnen. Jag lackade oljetråg osv med den som inte går in i spisen och färgen sitter kalasbra.
_________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||
|
Re:
Kör max 225 grader i ugnen just pga av gummilisten.
_________________ Karl Vestgöte |
||||
|
Re:
och har du 300 grader i ugnen så kommer plåten från utsidan /ugn kyla gummilisten så den kommer se lägre temperatur. och nästa är att livslängden minskas... hur mycket vet du senare, men kolla på en gammal ugn så är inte listerna så värst pigga. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Ska vi ändå gå offtopic så finns det ju numera en hel del kakformar och annat som man kan ha i ugnen som är i nått gummiliknande material. Eller det är väl kanske nån form av silicon iofs.
_________________ /David Johansson |
||||
|
Även om bromsokstejpen visade 130grader, så var väl det högsta uppmätta temperatur på oket?
Dvs, normalt sett under körningen så höll bromsoket betydligt lägre temperatur. Stoppar du däremot in ett bromsok i ugnen i en timma i 250grader, så lär ju gummit ta stryk då temperaturen är konstant i en timma, samt betydligt varmare. och bara för att ugnens gummi tål 250grader, betyder ju inte det att alla gummi-sorter har samma egenskaper
_________________ Andreas Nyström |
||||
|
Hmmmm
det som för mig inte riktigt stämmer i denna diskussion. om man blästrar sina ok, och ska lackera dem "seriöst"...... då känns "jag orkar inte" och liknande "ursäkter" för att plocka ur alla gummitätningar väldigt konstiga. om det handlar om att renoveringssatser inte går att uppbringa så kan jag förstå, men annars så måste man förklara för mig i klartext. Det kan knappast handla om ekonomi heller i detta skede känns det som...... Jag skulle i så fall hellre höra att diskussionen handlade om hur metallens struktur förändras och om det kan påverka. _________________ David Olsson |
||||
|
Re:
Inte bara gummit riskerar att skadas utan även oket om det är av aluminium. Beroende på aluminiumlegering så börjar det bli problem redan vid 150 grader, medans andra aluminiumlegeringar klarar en bit över 200 grader. Att stoppa in aluminiumdelar i 250 graders värme bör man undvika, gummi eller ej. |
||||
|
Jag har förkolnat dammtätningar bara genom körning. Det är nog inte helt ovanligt.
Många polymerer försprödas också med tiden och kan tåla en viss temp i tio minuter OK (åldras iofs) men inte 30 t ex. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
|
Re:
Budgeten sprack för länge sedan, nu försöker jag överleva. Jag har inte råd med några nya gumitätningar. Deadlinen var typ i april för hela bilen, den står nu fortfarande i molekyler. Jag vill ut och åka, inte stå hemma och pilla med bromsoken. Jag tror jag skippar det här med ugnen då jag inte vill riskera något. Kan man fortfarande köra med värmetålig färg eller är det skit ifall den inte får härda klokt? _________________ /David Johansson |
||||
|
Re:
Färgen härdar men tar betydligt längre tid innan den är helt torr. Lacken är fortfarande mjuk efter ett bra tag om du inte värmer. Men mitt tipps som ovan. Värme pistol, värma så du känner att oken börjar bli lagom varma.. _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
7 besök senaste veckan (11492 totalt) |