Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Banåkningsbil med mindre budget (15-20k)?
1, 2, 3   >>
6804 besök totalt
jenny
Malmö
Här sen Apr 2008

Trådstartare

Hej! Jag är en tjej som är intresserad i att börja köra på bana. Dock så skulle jag vilja göra detta så billigt som möjligt, helst en bil för runt 15tusen kronor med absolut max 20tusen. Jag såg att Mopack hade skrivit en tråd innan men den hade lite högre kostnad. Helst skulle jag vilja ha en Miata, men den är ur min prisklass Men berätta gärna tips, uppskattas,
hälsningar Jenny

Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Skruvar du något själv?
Ska bilen även användas till vardags?

Fixhult
Här sen Apr 2004

"Färdig" bil för max 20' eller objekt?
Önskat antal banträffar per år, driftbudget?

Tillfixad CRX gen1 finns det ju några exempel på på forumet (med lite olika framgång).

Skippa moddarna på budget. Gatdäck och en krängare i ena ändan (där det inte driver) räcker en bra bit.
En bil som du kan lita på (startar, går, ok bromsar) och personlig säkerhetsutrusning (hjälmen mao för banträffar) tycker jag du ska sikta på.
om bilen dessutom väger lite och tydlig i sin feedback så kommer den att ge dig mycket tillbaka.

Tiden du kan spendera på banan ger dig mer som förare än tiden i garaget ger dig som mekaniker

Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hej! Välkommen tilll forumet och välkommen till banåkarvärlden. Vi behöver verkligen fler tjejer! thumbs up

Innan någon annan säger det, så säger väl jag det: BMW 318is.

Citera
jenny
Malmö
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Hej och tack för välkommandet Helst vill jag inte skruva så mycket (hoppas pappa och min bror kan göra det ) BMW 318iS verkar vara i relativt bra pris. Hittar några (e36 tror jag karossen heter enligt min bror). Hur är dessa bilarna, går dessa bra på bana? Tack för svaren pojkar
hälsningar Jenny

Skåne
Här sen Okt 2005

Hej Jenny och välkommen
Jag har faktiskt också samma fråga, hur står E36 (ja, dessa heter så, årsmodel 91 och framåt...tror jag, rätta mig om jag har fel )på bana? Är det något klipp i 1,8liters motororna?

Jenny - angående råd jag har fått från folk här via PM och i min tråd så är det bra däck (helst R-däck), så lätt bil som möjligt, och en plånbok med lite extra kontanter när något (ja, det står NÄR o inte OM) något skulle ske som tex något går sönder osv. Roligt med fler tjejer här
mvh
Alex

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

Kraniel skrev:
Hej! Välkommen tilll forumet och välkommen till banåkarvärlden. Vi behöver verkligen fler tjejer! thumbs up

Innan någon annan säger det, så säger väl jag det: BMW 318is.

Tack!

Köp så nytt/fräscht du kan hitta, då får du åka mer och skruva mindre.
Även ngt med låg vikt, som ovan nämndes, är riktigt bra för feedback och plånboken.
Kan du få med nga uppgraderingar "på köpet" gör det ju inget, men då ska det vara sådant som tillför ngt till banåkningen (I detta ingår inte stora kromhjul och tuffa kistermärken ). I övrigt är det som ovan fräschast bil som vinner kampen.

Så om du inte orkar söka i liknande trådar heter kandidaterna oftast:

BMW (Ngn av E30-modellerna)
Honda CRX
Porsche 924
Opel Kadett
Golf
Suzuki Swift

Tyvärr tar ju pengarna slut, eller rättare sagt bilarna, så en Miata ryms väl tyvärr inte direkt i budgeten.

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Här kommer det in nya inlägg medans man skriver.

Måste dock "rätta" lite.

Man behöver (bör?) inte ha R-däck när man ska åka bana. Särskillt inte som total nybörjare.
Men ett bra sportdäck, gärna med lite slitet mönster, som man sätter rätt tryck i är nästan minimikrav.
Kolla vad de snabbaste teamen åker på i tex MSLS så får du en hint om billiga och bra däck för ändamålet.

det du dock ska ha förutom personlig säkerhetsutrustning är rätt bromsvätska och friska belägg.

Sen var den BMW 318is som jag, och även Kraniel tror jag, avsåg den tidigare modellen E30. Just is:en med 16v-motor fanns bara 90-91. De 8v iS från -88 ska du kanske hoppa över även om det går att åka med det oxå.
E36 är en trevlig bil men den väger betydligt mer än E30 och är inte lika underhållande så länge man inte gör en massa modifieringar iaf.
Nyare bil är alltid trevligt men jag tror det blir dyrare och som sagt inte lika kul.

Så det var BMW-hörnan. Nu får ni andra med koll på andra märken fylla på.

jenny
Malmö
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Re:

Andreas Lidström skrev:
Här kommer det in nya inlägg medans man skriver.

Måste dock "rätta" lite.

Man behöver (bör?) inte ha R-däck när man ska åka bana. Särskillt inte som total nybörjare.
Men ett bra sportdäck, gärna med lite slitet mönster, som man sätter rätt tryck i är nästan minimikrav.
Kolla vad de snabbaste teamen åker på i tex MSLS så får du en hint om billiga och bra däck för ändamålet.

det du dock ska ha förutom personlig säkerhetsutrustning är rätt bromsvätska och friska belägg.

Sen var den BMW 318is som jag, och även Kraniel tror jag, avsåg den tidigare modellen E30. Just is:en med 16v-motor fanns bara 90-91. De 8v iS från -88 ska du kanske hoppa över även om det går att åka med det oxå.
E36 är en trevlig bil men den väger betydligt mer än E30 och är inte lika underhållande så länge man inte gör en massa modifieringar iaf.
Nyare bil är alltid trevligt men jag tror det blir dyrare och som sagt inte lika kul.

Så det var BMW-hörnan. Nu får ni andra med koll på andra märken fylla på.

Hej Andreas! Tack för alla svar. Har kollat lite snabbt på Blocket men verkar inte hitta några 318 iS i 90-91 årsmodell. Har tittat lite och BMW 325 E36 finns till 15,000sek och upp. Är dessa bättre med tanke på att motorn är större? Du skriver att denna modellen är tyngre, menar du pga den lilla motorn och en 325 skulle vara bättre / menar du att e36 modellen behövs mycket modifikationer oavsett vilken motor? Tänker iheller inte satsa på racingdäck till början, blir vanliga däck så man kan lära känna bilen, vi skall ju komma överens först ju Tack för tips,
hälsningar Jenny

Mantorp
Här sen Nov 2002

318is E30 brukar det dyka upp ganska tätt bland annonserna här eller på autopower tycker jag.

oavsett vilken motor man väljer så är E30 en mindre/lättare bil = mer kommunikativ samt kommer slita mindre på bromsar och däck.

E36 är absolut inget trist allternativ, men det blir snudd på en gnutta för stort om man inte tänker satsa på lite mer däck osv osv. Den är helt enkelt inte lika lättfotad även om väghållning, styrning osv är bra även på den.

E36, och för den delen även E30, med sexor som i tex 325 är riktigt trevliga.
På E30 tycker jag dock att man kan mista lite av dne direkthet som den lägre vikten över framaxeln på den 4-cyl is:en ger. Nu pratar vi dock ytterst små nyanser, iaf för den oinvigde, så häng inte upp dig fööör mkt på det.

En 325 E36 kan bli fantastiskt bra, likaväl raka motsatsen.
Högre försäkringskostnader, mer slitage osv osv.

Så om man skulle säga vad du "ska och inte ska" ha är det väl följande man ska leta efter.

318is E30
325 E30
325 E36

Tycker nog även 320 E36 är värd en titt då dom går riktigt trevligt dom oxå.

320 E30 ska du dock hålla dig ifrån. Tung som en 325 och slöare än 318is rakt fram.

Sen den dagen du vill modifiera lite finns det enormt mkt kunskap och billiga delar till e30.
Man får på ett enkelt vis en mkt trevlig banbil.

Det var allt från BMW-rutan. God afton.

Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

En Astra Gsi 16v kan man hitta neråt 15000:- och lite kosmetisk rost i skärmkanterna gör ju inget p åen banbil. I bärande delar klarar dom sig rätt bra. Motorn är en juvel och växellåda samt bromsar fungerar bra. Finns mycket delar begagnat och på billiga ställen som tec micro och biltema.

Annars är alla exempel ovan bra bilar som om man hittar rätt exemplar ger myckét roligt för lite pengar.

En bra märkesklubb är att föredra så man kan köra mycket också även om det går att få åka med andra klubbar ibland också. Opelsportclub har mycket körningar.

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

Jonas Jonsson skrev:
En Astra Gsi 16v kan man hitta neråt 15000:- och lite kosmetisk rost i skärmkanterna gör ju inget p åen banbil. I bärande delar klarar dom sig rätt bra. Motorn är en juvel och växellåda samt bromsar fungerar bra. Finns mycket delar begagnat och på billiga ställen som tec micro och biltema.

Annars är alla exempel ovan bra bilar som om man hittar rätt exemplar ger myckét roligt för lite pengar.

En bra märkesklubb är att föredra så man kan köra mycket också även om det går att få åka med andra klubbar ibland också. Opelsportclub har mycket körningar.

Bra att du tog upp detta med vikten av en bra klubb med mkt åkning. thumbs up

En bra sak man kan göra är att åka på nga träffar och prata runt lite för att se vad man faktiskt trivs bäst socialt. För oavsett, det är en stor del av denna hobby.

Sen får jag be om ursäkt att jag bara nämnde Kadetten ovan, visste inte att man fick en Astra Gsi för 15 000. thumbs up

Tjipp
Göteborg/SJÖVIK
Här sen Sep 2005

Även VW Golf GTI kan ju vara något.. personligen föredrar jag ju en Mk1 med 1800 motor.. men även en mk2 funkar ju.. dessa finns för en billig penning och man kan hitta ganska mycket "banbil" för dem pengarna du efterfrågar,, sedan är det ju alltid bra stämmning i www.gtiklubben.nu som är en Vw klubb! anordnar en del banträffar om året.

Tjipp
Göteborg/SJÖVIK
Här sen Sep 2005

denna tex!?... vet inget direkt om den men ett exempel.. http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=11&action=showad&id=3517

patand
Tystberga
Här sen Feb 2004

BMW, Opel och VW har fått säga sitt... så nu är det dags för en riktig sportbil, Porsche!

Porsche 924 har bra originalbromsar (trots trummor bak så tål de heldagar på banan utan överhettning), bra balans och billiga reservdelar (jo faktiskt, trots Porsche märket på huven!). 125 Hk låter inte så mycket men bilen väger bara ca 1200kilo original och är inte svår att få ner i lägre vikt än så med enkla och billiga medel.

Det finns mycket uppgraderingar chassiemässigt att få tag i då många delar delas med 944 och 968 och passar i princip rakt mellan modellerna. Även bromsuppgraderingar går relativt enkelt att ordna genom att plocka delar från systermodellerna.

Dessutom har PCS (Porsche Club Sweden) många billiga (gratis för tjejer som är nybörjare!) banträffar och gratis(!) slalomträffar. För att inte tala om att Porsche 924 ägare har Sveriges (världens?) bästa märkesinriktade forum i www.944sverige.com! På forumet kan man få hjälp med i princip alla problem man kan få med bilen, det är värt massor i pengar och tid att få hjälp från erfarna ägare av samma bilmodell.

Har man riktig röta så kan man få tag i en 924 Turbo eller en 944 för den budget du har, men då får man räkna med att fixa en del på bilen innan den är klar för bana. Min far köpte en 924 Turbo för 12.000 men fick lägga ner några tusen till och en hel del tid innan den nu är körklar. Men budgeten stannade nog på 15.000 för den bilen. 924 Turbo körklara ligger annars på runt 30.000 och uppåt och 944 likaså.

Kom med i frontmotorporschegänget och du kommer inte ångra dig!

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

En Peugeot 309 GTI kan vara nåt att tänka på. Trots att det kan vara den fulaste bilen som ritades på åttitalet. Eller tack vare, kanske?

Jättebilliga i inköp, billiga högpresterande chassikomponenter på t ex www.resultatservice.com där du kan köpa allt till även 205 och de flesta delar till t ex 306 med visst meck ibland.

För totalt, hyfsat realistiska, 20k (inkl kompetent hjulstöd, r-däck, bromsuppgradering och översyn av bilen) kan du knuffa de flesta boy-racers framför dig i kurvorna. Tyvärr blir du efter en del av dem på rakorna, men det är ju bara transportsträckor ändå.

Kolla www.peugeot-sport-club.com för info om bankörning och konbanecup.

*Även t ex Citroen BX 16V kan rymmas inom budget, även den kvalificerar dig till PSC:s program*

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Dagger
V.Torup, Skåne, Sweden
Här sen Apr 2006

Re:

Pär Hansson skrev:
En Peugeot 309 GTI kan vara nåt att tänka på. Trots att det kan vara den fulaste bilen som ritades på åttitalet. Eller tack vare, kanske?

Jättebilliga i inköp, billiga högpresterande chassikomponenter på t ex www.resultatservice.com där du kan köpa allt till även 205 och de flesta delar till t ex 306 med visst meck ibland.

För totalt, hyfsat realistiska, 20k (inkl kompetent hjulstöd, r-däck, bromsuppgradering och översyn av bilen) kan du knuffa de flesta boy-racers framför dig i kurvorna. Tyvärr blir du efter en del av dem på rakorna, men det är ju bara transportsträckor ändå.

*Även t ex Citroen BX 16V kan rymmas inom budget, även den kvalificerar dig till PSC:s program*

Vad är det för fel på 205 nu då? Vimlar ju av billiga objekt.
Lätt den ska vara med i en lista där man nämner Kadett och Golf iaf, det är utan tvekan minst lika kompetent som de 2.

BX är inget man bör ge sig in på om man inte är insatt i gashydraulikens värld. Dock har väl både jag och Edgren bevisat att det är en rätt kompetent bil

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Re:

Dagger skrev:
Pär Hansson skrev:

Vad är det för fel på 205 nu då? Vimlar ju av billiga objekt.
Lätt den ska vara med i en lista där man nämner Kadett och Golf iaf, det är utan tvekan minst lika kompetent som de 2.

BX är inget man bör ge sig in på om man inte är insatt i gashydraulikens värld. Dock har väl både jag och Edgren bevisat att det är en rätt kompetent bil
Broderade ut lite mer först, men tappade inlägget. Visst, 205 funkar ju självklart, men priserna är högre för fräscha objekt. Bedömer sannolikheten långt högre att hitta en 309 med hel bakvagn mm för runt 5000 än en 205. Prioriterade lågt pris och om man utgår från runt 5k så har man en hel del pengar att köpa godis för.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007

Re:

Tjipp skrev:
Även VW Golf GTI kan ju vara något.. personligen föredrar jag ju en Mk1 med 1800 motor.. men även en mk2 funkar ju.. dessa finns för en billig penning och man kan hitta ganska mycket "banbil" för dem pengarna du efterfrågar,, sedan är det ju alltid bra stämmning i www.gtiklubben.nu som är en Vw klubb! anordnar en del banträffar om året.

Uppar en lite äldre tråd

Jag har ju köpt Golf GTi 16v att leka med istället för camaron, viss skillnad mellan bilarna..
Prestandamässigt räcker det för nybörjare, motorn är ju hyfsat pigg och det finns en hel del vikt att plocka bort. Bilen funkar att köra med till vardags även om det är svårt att låta bli att gasa lite.
Fördelen med Golf är ju att delarna är billiga. Finns ju otaliga personer som kört bana, rally, folkrace, streetrace, stubbrace o.s.v. med bilarna så man kan hitta vad som helst i stugorna.

och till sist har vi priset. Man får en hyfsad för mellan 10 och 15000kr, ska bilen vara till banåka så kanske det inte behövs en uppfixad och stylad bil.
Sen är 15" r-däck billiga och att lätta bilen kostar inledningsvis bara tid.. Sen spårar det som bekant ur, jag vill inte öppna filen var alla kostnader är nerskrivna.

Mellan två banåkabilar..
Citera
Mia
Bredared
Här sen Jun 2005

Klubben är också viktig. BMWSC kostar 350 kr per år just nu och då kostar en banträff 500 kr.
Det är billigt tycker jag. Men du är tvungen att ha minst debutantlicens racing för att få köra. På sommarträffen på Knutstorp 2-3 augusti finns möjlighet att testa med "prova på" licens. Då kan du både kolla in klubben och köra bana med instruktör.
Annars håller jag med Andreas Lidström. Och bakhjulsdrivet är roligast!

Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Var det någon som sa Crx?
Kolla så tanken är tät bara. Stört omöjligt att få tag på ny eller begagnad.
Annars är det en killer. Snabb, lätt, miljoner delar, ca 340% snyggare än en skolåda och snabbare. (och billigare)

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2, 3   >>
6804 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande