Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad skiljer ljuddämpare emellan?
1, 2   >>
10985 besök totalt
Lukas.
Stockholm
Här sen Apr 2008

Trådstartare

Tjena gokväll, har lite frågor om ljuddämpare och vad som skiljer. Hur ser tex. en eisenmann race ljuddämpare ut innuti? eller annan ljuddämpare som ger ett vasst ljud? Vad skiljer mellan en vanlig öppen rätt igenom dämpare och dessa raceigare för 8000kr?

Vill gärna veta!

Mvh Lukas

Honda S2000 AP1 -00
BMW M535i -87
Ford Granada -85
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Vad skiljer ljuddämpare emellan?

Lukas. skrev:
Tjena gokväll, har lite frågor om ljuddämpare och vad som skiljer. Hur ser tex. en eisenmann race ljuddämpare ut innuti? eller annan ljuddämpare som ger ett vasst ljud? Vad skiljer mellan en vanlig öppen rätt igenom dämpare och dessa raceigare för 8000kr?

Vill gärna veta!

Mvh Lukas

Kan inte säga för den du nämner men generellt kvaliten på dem. Och småsaker som hålens storlek, ljuddämpningsmaterialet etc.

Köper du ex en simons universaldämpare har man på cirkus 3 månader blåst ut det mesta av stoppningsmaterialet och det låter burkigt och mycket.

Köper du en Ferrita universaldämpare håller den normalt många år, de lindar det perforerade röret med långtrådig stålull just för att ljuddämpningsmaterialet inte ska blåsa ut direkt eller brinna upp.

Ljuddämpningsmaterialet kan säkert skilja sig också, med bättre och sämre dämpning.

Stockholm
Här sen Apr 2008

Trådstartare
okej! Det var ungefär vad jag gissat på, sen så är det klart att dyrare dämpare är TIGade i rostfritt osv.

Vart får man tag i stålljuddämparull?

Honda S2000 AP1 -00
BMW M535i -87
Ford Granada -85
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005

Sedan är utformningen inuti dämparen väääldigt annorlunda på olika dämpare till olika bilar.
Det är inte många ljuddämpare som är flöde rätt igenom bara. Det ger inte så jätteeffektiv ljuddämpning om man inte räknar på frekvenser och längder...
Skillnaden på de dyra är att de lagt ner många timmar på att utforma och testa systemen så att de ger rätt ljud och bibehåller ett bra flöde...
Här ett exempel på en ändå ganska simpel dämparkonstruktion..

Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Lukas. skrev:
Vart får man tag i stålljuddämparull?

Jag har köpt mindre mängder ull i löspack på ferrita i köping.
Billigast borde det bli om man åker dit lunchtid en fin sommardag, för då kanske killarna som jobbar i verkstan sitter ute och lunchar..

Stockholm
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Triss, det ligger nog en del pengar i utvecklingen ja. Liknande den du visar har jag snubblat över när man skurit lite i dämpare.

Anton, den som lever får se

Honda S2000 AP1 -00
BMW M535i -87
Ford Granada -85
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Re:

triss skrev:

Vad är det där för dämpare?
I vilka kamrar sitter det stålull?
Är den bra?

Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005

Re:

William Ekström skrev:
Vad är det där för dämpare?
I vilka kamrar sitter det stålull?
Är den bra?

Vet inget om den, jag tog första bästa bild på google bara för att visa på principen för dämpare.
Men om jag får göra en gissning så tror jag att det endast är ull i sista kammaren. Om den är bra beror helt på hur ljudet den skall dämpa ser ut. Den kan vara skitbra på en bil men helt värdelös på en annan beroende på vid vilka frekvenser problemen ligger.
Det är därför det är så svårt för tillverkarna att göra avgassystem som flödar bra och låter bra.
En vanlig expansionsdämpare dämpar ljudet med hjälp av areasprånget men har nackdelen att den bara dämpar vissa frekvenser. Vilka frekvenser som dämpas bestäms av längden på den. Har man tur tar den de flesta frekvenser som är starka, men har man otur får man motsatt effekt. Dvs den förstärker de redan starka frekvenserna = inte skoj.
Nu går det ju att försöka kringå detta genom att ha flera dämpare efter sig.
Alltså för att sammanfatta, med vanliga raktigenom-dämpare kan man få det att låta ok men man kommer ha problem med resonans vid vissa frekvenser. Detta har de bra ljuddämparna oftast inte trots en hög ljudnivå...

Ledsen att det blev långt men förhoppningsvis är det förståeligt..

Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Mm det verkar svårt att göra en generell dämpare som funkar bra på alla motorer jo.

Frågan är hu man som vanlig dödlig ska hitta en dämpare som är så bra som möjligt.. Att köpa 10 olika och testa kan bli lite dyrt kanske.

Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005

Re:

William Ekström skrev:
Mm det verkar svårt att göra en generell dämpare som funkar bra på alla motorer jo.
Frågan är hu man som vanlig dödlig ska hitta en dämpare som är så bra som möjligt.. Att köpa 10 olika och testa kan bli lite dyrt kanske.

Det är en knepig fråga, beror lite på vad det är för bil och vad den ska användas till.
Är det en gatbil som rullar på gatan så är det bästa nog att köpa ett färdigt system då dessa oftast är utprovade. För nyare bilar brukar referenser inte vara svårt att hitta. thumbs up
För en racebil så kanske man kan leva med resonans vid vissa varvtal. Oftast uppstår det mellan 2000 och 3500 varv/min och där brukar man inte befinna sig så mycket på bana.
Så då gäller det istället bara att hitta en dämpare som dämpar tillräckligt mycket över hela frekvensspektrat så att man får en klok ljudnivå.
Är man lite fiffig så fixar man en annan typ av dämpare som dämpar mycket vid det varvtal där mätningen sker (3500?) och inget på resten...

Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Re:

triss skrev:
William Ekström skrev:

Det är en knepig fråga, beror lite på vad det är för bil och vad den ska användas till.
Är det en gatbil som rullar på gatan så är det bästa nog att köpa ett färdigt system då dessa oftast är utprovade. För nyare bilar brukar referenser inte vara svårt att hitta. thumbs up
För en racebil så kanske man kan leva med resonans vid vissa varvtal. Oftast uppstår det mellan 2000 och 3500 varv/min och där brukar man inte befinna sig så mycket på bana.
Så då gäller det istället bara att hitta en dämpare som dämpar tillräckligt mycket över hela frekvensspektrat så att man får en klok ljudnivå.
Är man lite fiffig så fixar man en annan typ av dämpare som dämpar mycket vid det varvtal där mätningen sker (3500?) och inget på resten...

Exempel på ej utprovade system är (ofta) kinesiska, rostfria, tokbilliga system med japsburk som förstärker de frekvenser som låter tråkigt och ger ifrån sig ett väldigt karaktärslöst ljud.
Det kan upplevas som att de låter lite mer än ett motsvarande system helt utan ljuddämpare hade gjort.

Kalmar
Här sen Jun 2003

Jag har alltid byggt med Apple-dämpare med bra resultat. De har ett mkt bra flöde eftersom de är "rakt-igenom"-dämpare samtidigt som de i min upplevelse dämpar bort så gott som allt ljud. Dock har de på bilar som jag haft dem på gett lite tråkiga resonanser mellan 3000-3500 varv. Tyvärr är det ju där man oftast ligger pålandsväg på högsta växeln, men för att dämpa bort ljud vid bankörning så är de suveräna. Jag mätte upp 83 dBA på mantorp i fjol på full mutter med en bil som har 2 liters sugmotor utan katalysator. Detta med 2 st apple slimbore där slutdämparen är kompletterad med en s k dieselkrök.

Min förra bil, en Nissan 200sx svarade också oerhört bra på apple-dämparen, fast i det fallet en ännu större variant (kommer inte ihåg namnet).

Stor fördel för dämpningen är ju om du har någon eller några böjar innan dämparen som slår sönder ljudet lite innan det dämparen.

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
JE Jr
Göteborg
Här sen Apr 2006

Re:

Niklas Rosell skrev:

Exempel på ej utprovade system är (ofta) kinesiska, rostfria, tokbilliga system med japsburk som förstärker de frekvenser som låter tråkigt och ger ifrån sig ett väldigt karaktärslöst ljud.
Det kan upplevas som att de låter lite mer än ett motsvarande system helt utan ljuddämpare hade gjort.

Brukar kallas fart-pipe i USA

Vingåker
Här sen Maj 2006

Re:

JE Jr skrev:
Niklas Rosell skrev:

Brukar kallas fart-pipe i USA

Luleå
Här sen Feb 2005

Sist jag byggde avgassystem köpte jag en dämpare från rakarör och en simonsdämpare. Båda var sk fullflödesdämpare. Gjorde ett väldigt ovetenskapligt test där jag och en kompis stor och skrek in i dämparen och det hördes tydligt att rakarörs dämpare sänkte ljudnivån till ungefär hälften, kanske ännu mindre, medan simonsdämparen inte gjorde nån större skillnad... nästan som ett vanligt rör...
Simons har dessutom en tendens att framförallt släppa igenom väldigt låga frekvenser vilket jag tycker är extremt störande vid vardagskörning...

Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004

Apple racing dämparna brukar jag använda vid avgassystembygge.
De är prisvärda, dämpar bra, ger ett behagligt ljud och dessutom så flödar de bättre än ett rakt rör i motsvarande dimension..

Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Re:

Krille_hlm skrev:
Apple racing ........ dessutom så flödar de bättre än ett rakt rör i motsvarande dimension..

ummm hur?

En flerkammardämpare borde väl "alltid?" dämpa bättre än en fullflödesdito?
På motorsågar/gräsklippare osv osv så dämpar man ju bara med att ha en styv metalllåda uppdelad i två sektioner sen har man olika avstämning på röret som går in i andra kammaren mot röret som går ut ur ljuddämparen.

Ett alternativ som man använder i ventilationsbranchen är ju att man sätter dämparen där man ändå har en krök, nackdelen med det på ett avgassystem är väl möjligvis att flödet kanske inte gillar perforeringar samtidigt som det ska böjas, i samband med böjar får man alltid hotspots, möjligt att dämparmaterialet brinner upp..

Skulle vara kul att testa iofs, jag gjorde en skiss hemma engång, vanlig universalkrök i liten dimention och sen en universalkrör i större dimention över,

Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004

Re:

Eric Josefsson skrev:
Krille_hlm skrev:
Apple racing ........ dessutom så flödar de bättre än ett rakt rör i motsvarande dimension..

ummm hur?

Tänk golfboll..

Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Re:

Krille_hlm skrev:
Eric Josefsson skrev:
Krille_hlm skrev:

ummm hur?

Tänk golfboll..

Jo visserligen flyger en golfboll med dimples längre, men jag ser inte det som samma sak som att jämföra flöde i ett rakt rör.
Med perforeringen blir det turbulens längs rörets kanter, turbulens innebär att vi får virvlar, virvlar gör att vi har delvis små flöden som vill gå i motsatt håll än vår strömmningsriktning. Jag ser inte hur det kan vara bättre än ett helt laminärt flöde. Men aerodynamik är iofs ett jävligt ämne.

Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004

Re:

Eric Josefsson skrev:
Krille_hlm skrev:
Eric Josefsson skrev:
Krille_hlm skrev:

ummm hur?

Tänk golfboll..

Jo visserligen flyger en golfboll med dimples längre, men jag ser inte det som samma sak som att jämföra flöde i ett rakt rör.
Med perforeringen blir det turbulens längs rörets kanter, turbulens innebär att vi får virvlar, virvlar gör att vi har delvis små flöden som vill gå i motsatt håll än vår strömmningsriktning. Jag ser inte hur det kan vara bättre än ett helt laminärt flöde. Men aerodynamik är iofs ett jävligt ämne.

Du får maila konstruktören och fråga.
Det är mig veterligen Mats Apelgren som utvecklat dem.

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Krille_hlm skrev:
Eric Josefsson skrev:
Krille_hlm skrev:
Eric Josefsson skrev:
Krille_hlm skrev:

ummm hur?

Tänk golfboll..

Du får maila konstruktören och fråga.
Det är mig veterligen Mats Apelgren som utvecklat dem.

jo visst är det mats som konstruerat dom har för mig han byggde några hundra testdämpare innan han var nöjd

Här är adressen till hemsidan: http://www.nitroz.se/apple/

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
10985 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande