Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2 >> 16768 besök totalt |
BMW 323 E21 -81 "Till Salu"
Hejsan! Jag är nästan helt färsk här på rejsa.nu. Köpte mig för 6e gången en 323i E21 förra sommaren. Jag har alltid ångrat mig när jag sålt mina tidigare E21or, så nu blir det andra bullar. Den här tänkte jag ha "så länge jag lever". Jag hade turen att hitta en med extremt lite rost och väldigt mycket extradelar till ett förmånligt pris. Bilen är min "bebis" som jag mest kommer utnyttja vid banträffar och på kurviga landsvägar vid fint väder. Jag kommer uppgradera den allt eftersom jag har råd/tid. Jag antar att jag går lite mot strömmen när jag har börjat förgasarkonvertera M20-motorn. Det kommer (när jag får tag i några) bli 3st Weber 45or och lite passande tillbehör till detta. Lite fakta om bilen: (X) = Färdigt (P) = Påbörjat ( ) = Ej påbörjat Chassi: Påbörjat förbättringsarbete. Det får ta den tid det tar... (X)Bilstein Sprint (X)Lesjöforsfjädrar (X)Superflex-bussningar i bakvagn (X)Nya bussningar m.m. i framvagn (X)Fjäderbenstag fram. ( ) Justerbara topplagringar fram Motor/drivlina (X)2,3-liters R6 uppborrad till 2,5 (m20b23) (X)Ny vevaxel, balanserad (X)Viktjusterade kolvar ( ) Trimmkam ( ) Portad topp (P)3st Weber 45. (insugen leverade) (X) 5vxl Getrag M60-låda (X) Diffbroms Inredning (X)original Recaro sportstolar för E21. (trånga = bra) (X)Sparco R325 Åka-fort-ratt (P)Bort med onödiga saker Fälgar/däck (X)BBS 7"*15" krysseker (X)205/50 gatdäck (X) BBS krysseker 7,5*15" (X) R-däck, Dunlop Direzza Lack, spoilers osv (X) Hella kjolpaket (X) MAS-vinge ( ) Ny lack, typ Imolaröd Bilder som den såg ut 1 vecka efter köpet maj 2007 ![]() ![]() _________________ Johan Damberg BMW 323i E21 -81 BMW 320d E90 -05 |
||||
Re:
Jo, jag är också tveksam till dessa. De ingick när jag köpte bilen, så jag mest monterat dessa på prov. Framspoilern kommer jag däremot att behålla. Det är så otroligt mycket jag vill göra med bilen, men jag försöker ta en sak i taget. =) //J _________________ Johan Damberg BMW 323i E21 -81 BMW 320d E90 -05 |
||||
Re:
Tackar! Jo, en sänkning är på G. Får nya dämpare och fjädrar på fredag, så det blir meckande i helgen. ![]() Vet ni förresten något sätt att få isär rattstången från styrväxeln? Värme + glidhammarefungerar inte. ![]() _________________ Johan Damberg BMW 323i E21 -81 BMW 320d E90 -05 |
||||
Ser kanonfin ut
![]() Behåll kjolpaketet och lacka bilen vit, mer 80-tal är svårt att få till ![]() _________________ Rickard Edgren BMW M3 Clubsport -97 BMW 325i Coupé -94 BMW 540i xDrive -21 Mini Clubman Cooper S -19 BMW 523i -97 (Övningskörningsbilen) |
||||
Re:
Tackar! Vit blir den nog inte tyvärr. Jag vill ha den i en stark röd färg. Tror det kommer bryta av snyggt mot allt krom. Motorrummet blir nog fint också. Ska polera så mycket jag kan. Jag har börjat polera förgasarinsugen vilket kommer ta lååång tid. haha. =) ...sen är det ju allmänt känt att röda bilar är snabbast!? ![]() _________________ Johan Damberg BMW 323i E21 -81 BMW 320d E90 -05 |
||||
Snygg bil du köpt
![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW M235 -14 BMW 330 -06 Banbil/bruksbil *BMW 1602-71 2,2L motor(långtidsprojekt) |
||||
Re:
Tack! Jo, jag tror rött kommer passa bra. Jag har haft 2st röda e21or tidigare, men dessa har varit lite för ljusröda. Fler bilder kommer så fort jag hunnit med att göra dessa lite mindre. ![]() _________________ Johan Damberg BMW 323i E21 -81 BMW 320d E90 -05 |
||||
Re:
Flödar toppen bra ![]() |
||||
Re:
haha! oooja! Speciellt med lite gaffatape vid insugen. ![]() _________________ Johan Damberg BMW 323i E21 -81 BMW 320d E90 -05 |
||||
Har stött på problem... Länkarmarna totalvägrar att släppa från fjäderbenen. Tänkte ju passa på att byta dessa när jag ändå håller på. Trots att vi var 2 personer, värmde, slog med stora vedyxan på brytgaffelverktyget så vägrar grejerna lossna. Nästa steg blir väl att köpa nya fjäderben också.
![]() Förutom det så går det ganska bra. Har fått de sista superflexbussningarna till krängningshämmaren bak så dessa ska på plats så fort jag har lite tid över. Har äntligen fått loss styrväxeln också. Tänkte se efter hur mycket jobb det är med att byta ut den till en styrväxel från en Peugeot 205 GTI, då dessa verkar ha en lite bättre utväxling. Ska mäta lite på detta. Förhoppningsvis kan jag få bilen på hjulen igen om ett par veckor, har så lite tid över till att skruva. =( _________________ Johan Damberg BMW 323i E21 -81 BMW 320d E90 -05 |
||||
Sådär!
Tog med mig fjäderbenen till jobbet. Fick låna lite verktyg i verkstan för anläggningsmaskiner. Det tog 5min per sida att lossa länkarmarna! =) Tänk vad mycket lättare det är när man har riktiga verktyg. =) Nu blir det montering i helgen så till på måndag bör jag kunna få bilen på vägen igen. =) _________________ Johan Damberg BMW 323i E21 -81 BMW 320d E90 -05 |
||||
Kul med E21or!
Har i dagarna köpt tillbaka min gamla pärla som jag "byggde" för ungefär 3 år sedan. Sålde till en kompis då jag tröttnade på allting. Men har aldrig riktigt kunnat släppa bilen, den har ju en sådan personlighet som inga andra bilar kan komma i närheten av. Så ääääntligen gick han med på att sälja tillbaka den (efter sisådär 1½ år av konstant tjatande ![]() Fin bil du har. Möjligtvis inte du som säljer kjolarna på e21.se? ![]() Mvh Peter Lundman _________________ Peter Lundman BMW 318i -83 |
||||
Re:
Jo, de är mycket skojiga att köra, dom besitter, precis som du säger, en speciell personlighet. Roligt att du köpte tillbaka bilen igen. =) Det är inte jag som säljer kjolarna, tänkte nog behålla dem trots allt. =) _________________ Johan Damberg BMW 323i E21 -81 BMW 320d E90 -05 |
||||
ÄNTLIGEN!
Körde med bilen igår för första gången i år. Däremot märkte jag att jag har en del att göra vad det gäller hjulinställningar... =) När ena hjulet står rakt pekar det andra helt åt skogen fel. När man kör bilen känns det väääldigt speciellt. =) Tänkte ge mig på att justera toe in idag och försöka få en hyffsad inställning så bilen blir körbar, sen kommer jag nog exprimentera en del med detta själv istället för att lämna in bilen. Har suttit och läst löpmeter med nyttig info här på rejsa när det gäller hjulinställningar. Ska bli kul att prova lite i verkligheten för att märka skillnader mellan olika inställningar. För övrigt kan jag säga bilen blev mycket låg, lägre än jag trodde den skulle bli. *skojigt* När det gäller bromsvätska hällde jag i ATE Blue racing... verkar vara bra och prisvärd. Bilder ska jag försöka fixa! Så nu längtar jag tills jag slutar jobbet. =) _________________ Johan Damberg BMW 323i E21 -81 BMW 320d E90 -05 |
||||
Sådär, nu har jag bond-justerat toe-in med en tumstock, fyra pallbockar och 2st raka brädor. Blev "skitbra".
Bilen känns nu kursstabil, styr in bra i kurvor osv. Däremot känns den något okänslig kring noll-läget alltså när man kör rakt fram. Någon som vet vad man kan göra åt det? _________________ Johan Damberg BMW 323i E21 -81 BMW 320d E90 -05 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2 >> 16768 besök totalt |