Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3725 besök totalt |
regga med bur... frågor
har snedstag i taket, hur göra då med stoppningen/avbäraren ? finns angivet på SBP Tekniska avdelningens datorer, att om man reggar med vagnbok/förarlicens så är det undantaget för racestolar, räcker det ev med vagnboken tros ? mvh K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Ska du regga som rallybil så har väl SBP lite praxis men annars råkar du nog ut för samma godtycke som alla andra.
|
||||
Re:
personbil..... ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Annars kan man ju faktiskt göra en stoppning som täcker hela "triangeln" mellan diagonalstag och främre båge.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Re:
Tack... helt enkelt en "platta" som täcker alltihopa :-) bild imorogn ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Blev en enkel lösning i form utav en 4mm lexanskiva som sågats till för att passa precis under rören i taket. Får helt enkelt se om funkar.
Fakta är iaf att det är absolut omöjligt att slå huvudet i rören & lexanet är lite granna mjuk ju. ![]() ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Är det inte bättre att täcka det med något som INTE är genomskinligt?
Så slipper ju besiktningsmannen se det överhuvudtaget. |
||||
Re:
Jag tror inte det spelar så stor roll Roger. Nästan bättre med genomskinligt är min gissning. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Tänkte bara att då kan han ju inte se det o störa sig på det....
![]() Jag antar att vi snackar SBP eller? |
||||
Re:
exakt, men ser han inte det så kommer han ju fråga om avbäraren...... om han nu kommer ihåg att den skall finnas... ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Alternativet hade väl varit att kapa till en stor skiva med t ex styrofoam eller frigolit som täcker hela taket och som klär in röret så det i praktiken inte ens syns. Hade ju fungerat som avbärare till det främre röret också.
I en bil med inredning (och bra takhöjd) hade man ju sen kunnat klä den med tyg och fått det att se ut som ett innertak. Fast i din bil hade det nog sett lite lustigt ut med bara taket inklätt. Din lexanskiva borde de ju ändå kunna godkänna.... ....fast man vet ju aldrig med bilprovningen. Lycka till! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Det buktar lite och sen återfår det sin form (om inte det är jättemycket deformation). Har faktiskt sett just det hända på jobbet (utan att kunna få beskriva sammanhanget mer än så). Lexan är mycket segt.
Plexiglas däremot spricker och ger vassa och otäcka kanter. Frågan är om bilprovaren fattar det..? Kanske kan vara risk att han inte känner till polycarbonats egenskaper och tror det är plexi. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Blank papper vart resultatet
![]() Skivan i taket var en utav de bästa lösningarna han sett på ett tag ! Vägningen vart det lite problem med dock, då jag vägde i Klippan på morgonen & reggade i Ängelholm vid middagstid. Killen som får väga bilarna i Klippan var på semester, men det var ju inget med det, så jag åkte hem till han & hämtade han (tur han e en banracingmänniska ![]() Nån som vill gissa vad min bils torrvikt (utan vätskor) stannade på ? Ett tips..... Under det jag tidigare sagt jag ville den skulle hamna på ![]() K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Re:
Brukar de inte vilja att bilen kan rulla för egen maskin vid reggning? Bromsvätska kan ju också vara bra. ![]() Under 1100 kan du väl inte landat iaf (fördomar får man väl ha)? |
||||
Re:
1100.... hahahahaha ![]() ![]() observera att detta är med förarvikt på 70kg inräknat ![]() Psst Niklas. ingen motorolja, bensin spolarvätska eller kylarvatten.. resten är "påfyllt" ![]() Blankt papper ![]() ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Är det bara vägskatten du är ute efter att minimera eftersom du vägde torrt (det förenklar ju inte direkt hanteringen)?
Nu väger ju inte vätskorna så mycket så du borde ju hamna en bit under 1100 som verklig startvikt. Vilket reglemente är det du jagar vikt efter eller är det som timeattackbil du optimerar den (som show/driftbil hade den väl inte fungerat direkt sämre med 200kg högre vikt). |
||||
Re:
Jagar inget reglemente, men en lätt bil är en trevlig bil (& så hoppar den ner minst 2 skatteklasser okså ![]() Har alltid varit viktfacinerad vilket du borde märkt tidigare... väl ? vad kan 10liter kylvatten, 1liter spolarvätska, 67liter bensin (full tank) & 5l motorolja väga då? Runt 100kg kanske ? _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3725 besök totalt |