Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
regga med bur... frågor
1, 2   >>
3725 besök totalt
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
regga med bur... frågor

har snedstag i taket, hur göra då med stoppningen/avbäraren ?

finns angivet på SBP Tekniska avdelningens datorer, att om man reggar med vagnbok/förarlicens så är det undantaget för racestolar, räcker det ev med vagnboken tros ?

mvh K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20257



Ska du regga som rallybil så har väl SBP lite praxis men annars råkar du nog ut för samma godtycke som alla andra.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Ska du regga som rallybil så har väl SBP lite praxis men annars råkar du nog ut för samma godtycke som alla andra.


personbil.....

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5885



precis. vagnboken som åsyftas är rallyvagnboken för besiktning av en rallybil, ej personbil.

kapa bort, regga, svetsa dit igen.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5884



Annars kan man ju faktiskt göra en stoppning som täcker hela "triangeln" mellan diagonalstag och främre båge.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Annars kan man ju faktiskt göra en stoppning som täcker hela "triangeln" mellan diagonalstag och främre båge.

/Gustaf


Tack... helt enkelt en "platta" som täcker alltihopa :-)

bild imorogn

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425



ska bli intresant å se din lösning på problemet...

_________________
Andreas Fäldt
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Blev en enkel lösning i form utav en 4mm lexanskiva som sågats till för att passa precis under rören i taket. Får helt enkelt se om funkar.

Fakta är iaf att det är absolut omöjligt att slå huvudet i rören & lexanet är lite granna mjuk ju.





_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Är det inte bättre att täcka det med något som INTE är genomskinligt?
Så slipper ju besiktningsmannen se det överhuvudtaget.

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Re:

Roger Gustafsson skrev:
Är det inte bättre att täcka det med något som INTE är genomskinligt?
Så slipper ju besiktningsmannen se det överhuvudtaget.


Jag tror inte det spelar så stor roll Roger.

Nästan bättre med genomskinligt är min gissning.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Tänkte bara att då kan han ju inte se det o störa sig på det....
Jag antar att vi snackar SBP eller?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Re:

Roger Gustafsson skrev:
Tänkte bara att då kan han ju inte se det o störa sig på det....
Jag antar att vi snackar SBP eller?


exakt, men ser han inte det så kommer han ju fråga om avbäraren......

om han nu kommer ihåg att den skall finnas...

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Alternativet hade väl varit att kapa till en stor skiva med t ex styrofoam eller frigolit som täcker hela taket och som klär in röret så det i praktiken inte ens syns. Hade ju fungerat som avbärare till det främre röret också.
I en bil med inredning (och bra takhöjd) hade man ju sen kunnat klä den med tyg och fått det att se ut som ett innertak. Fast i din bil hade det nog sett lite lustigt ut med bara taket inklätt.


Din lexanskiva borde de ju ändå kunna godkänna.... ....fast man vet ju aldrig med bilprovningen. Lycka till!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5885



vad händer med lexan när huvudet slår upp i det?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Det buktar lite och sen återfår det sin form (om inte det är jättemycket deformation). Har faktiskt sett just det hända på jobbet (utan att kunna få beskriva sammanhanget mer än så). Lexan är mycket segt.
Plexiglas däremot spricker och ger vassa och otäcka kanter.

Frågan är om bilprovaren fattar det..? Kanske kan vara risk att han inte känner till polycarbonats egenskaper och tror det är plexi.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Blank papper vart resultatet thumbs up


Skivan i taket var en utav de bästa lösningarna han sett på ett tag !

Vägningen vart det lite problem med dock, då jag vägde i Klippan på morgonen & reggade i Ängelholm vid middagstid.

Killen som får väga bilarna i Klippan var på semester, men det var ju inget med det, så jag åkte hem till han & hämtade han (tur han e en banracingmänniska )

Nån som vill gissa vad min bils torrvikt (utan vätskor) stannade på ?

Ett tips..... Under det jag tidigare sagt jag ville den skulle hamna på

K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20257



Re:

KristianAE86 skrev:
Nån som vill gissa vad min bils torrvikt (utan vätskor) stannade på ?
Är det inte lite jobbigt att hantera en bil utan vätskor (du menar väl inte bara utan bensin och spolarvätska)?
Brukar de inte vilja att bilen kan rulla för egen maskin vid reggning? Bromsvätska kan ju också vara bra.

Under 1100 kan du väl inte landat iaf (fördomar får man väl ha)?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
KristianAE86 skrev:
Nån som vill gissa vad min bils torrvikt (utan vätskor) stannade på ?
Är det inte lite jobbigt att hantera en bil utan vätskor (du menar väl inte bara utan bensin och spolarvätska)?
Brukar de inte vilja att bilen kan rulla för egen maskin vid reggning? Bromsvätska kan ju också vara bra.

Under 1100 kan du väl inte landat iaf (fördomar får man väl ha)?




1100.... hahahahaha (var ju vad jag sagt jag ville det skulle hamna under...



observera att detta är med förarvikt på 70kg inräknat thumbs up


Psst Niklas. ingen motorolja, bensin spolarvätska eller kylarvatten..
resten är "påfyllt"


Blankt papper

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20257



Är det bara vägskatten du är ute efter att minimera eftersom du vägde torrt (det förenklar ju inte direkt hanteringen)?

Nu väger ju inte vätskorna så mycket så du borde ju hamna en bit under 1100 som verklig startvikt.

Vilket reglemente är det du jagar vikt efter eller är det som timeattackbil du optimerar den (som show/driftbil hade den väl inte fungerat direkt sämre med 200kg högre vikt).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7993



En del är ju negativare än andra???

Grattis till den användarvänliga vikten på bilen iaf! thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Är det bara vägskatten du är ute efter att minimera eftersom du vägde torrt (det förenklar ju inte direkt hanteringen)?

Nu väger ju inte vätskorna så mycket så du borde ju hamna en bit under 1100 som verklig startvikt.

Vilket reglemente är det du jagar vikt efter eller är det som timeattackbil du optimerar den (som show/driftbil hade den väl inte fungerat direkt sämre med 200kg högre vikt).



Jagar inget reglemente, men en lätt bil är en trevlig bil (& så hoppar den ner minst 2 skatteklasser okså )

Har alltid varit viktfacinerad vilket du borde märkt tidigare... väl ?

vad kan 10liter kylvatten, 1liter spolarvätska, 67liter bensin (full tank) & 5l motorolja väga då?

Runt 100kg kanske ?

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Allmänt banåkaforum
regga med bur... frågor
1, 2   >>
3725 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande