Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad tycker ni om Drifting ??
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (5675 totalt)
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004

Trådstartare

Jag gjorde en sökning i ämnet och hittade ingen tråd (på dom senaste åren) där Drifting diskuterades allmänt.

Hur som helst, jag har alltid gillat att sladda, vintern är min favoritårstid med snö och is, Rally är favoritsporten att titta på.
Men för några år sen lurade nån ut mig på en bana (Gälleråsen) och jag kom på att asfalt (utan sladd) nog var minst lika roligt, iaf att utöva själv.

I söndags råkade jag hamna på ett evenemang där det kördes både Drifting och Konbana, R-däcken var på för konåkning, men även ett par halvslitna vanliga däck fick följa med.
Framåt eftermiddagen började M3jonas tjata "ska vi inte prova" Nja, jag vet inte, men grabbarna i sina Volvosar såg ju ut att ha riktigt kul, så va fan, däcken åkte på.

Ja vad säger man ?? Jo thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up Det var skitkul

Jaha tänker ni, en fjunig 18 åring med en Nissan 200 SX, nä jag är 45 år och harvar runt i en gammal BMW, men det var lika kul iaf.

Så vad tycker ni, fnyser ni åt det ?? personligen kan jag bli iriterad på när folk ska sladda på banträffar.

//Rikard, som helt plötsligt fick änu flera interssanta träffar att åka på.

BMW 325i -92
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag har sagt att jag vill testa i flera år men det har aldrig blivit av. Att ha däck för det (de lär ju gå åt ;-) är en grej. Men mest har det bara inte blivit av trots att jag verkligen vill testa. Bilkontroll är skoj IMHo!

Stockholm
Här sen Dec 2004

Jag tycker att det verkar ballt, men det skall utföras på rätt ställen (även om powerslides ut ur kurvor eller i konbanan också är helt ok bara för att man kan)

MVH Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Detta är min högst personliga åsikt. Jag tycker inte illa om folk som utövar drifting.

Min åsikt är att drifting är en show där det gäller att vara "häftig". I min värld ligger drifting närmare "Pimp-my-ride" än STCC. Kan förstå att det kan kul att ha kontroll på bilen under sladd, men ser ingen som helst fördel med detta. Jag tycker dessutom att det är bra om drifting blir stort så vi slipper ha dessa på banträffar där jag inte tycker det hör hemma.

Jag vill inte stöta mig med någon och har respekt för driftare men jag vill bara svara på din fråga.
Ja, jag fnyser åt driftning.

Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Jag har inget emot drifting och tycker det verkar kul i 2st olika lägen.

1. Som lite kul sladdande motsvarande att vara några polare och sladda på isen om vintern.
2. Som en ball show på ett mindre område.

2st Jappsbilar driftade runt på Anderstorp i pausen såg mest patetiskt ut när man håller på och kör riktig racing med F1or, fina sportvagnar och liknande. Racebilarna försökte att inte drifta.
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Drifting i sig verkar kul och är en sportform som alla andra (fast mer konståkning än hockey om man säger så - men inget fel i det).

Men en del av driftingkulturen verkar lite skum i mina ögon. Man hänger ut genom fönstren, viftar med ena armen när man ligger i sladd i full karriär, man använder snygga tjejer som vägkoner.

Sån't där accepteras ju inte i vanlig racing pga säkerhetsrisken, varför accepteras (och påhejas) det inom driftingkretsar?

oseriöst enligt min åsikt.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Björn skrev:
2st Jappsbilar driftade runt på Anderstorp i pausen såg mest patetiskt ut när man håller på och kör riktig racing med F1or, fina sportvagnar och liknande. Racebilarna försökte att inte drifta.
Nja, den silverfärgade Mussen drog av ett par rejäla rökare som inte var av misstag. Men då lyckades han hålla stället i hela karusellen och i hela södra kurvan, inte bara halva. Kanske ska drifters testa Dunlops historiska hockeypuckar istället?
Sen var det många andra på samma däck som hade rätt stora driftvinklar men det var mest för att det inte går att köra på annat sätt. Stora häng med en Morgan SLR ser man inte ofta (förmodligen aldrig igen med egna ögon).

Sportgren som sportgren, det är bara att kämpa på att få till motionärsverksamhet och tävlingar på toppen av det. Det finns ju ett lite underliggande problem i att stor del av utövarna (hittils) verkar vara organisationsallergiska. Men det tar sig nog så länge som gräsrotsarrangemangen har möjlighet att existera (Malmby tex).
Att det inte skapats en vinterserie på fruset underlag är ju lite synd, simplare möjlighet att träna tävlingsmomentet (dvs bedömd konståkning på is) kan väl inte finnas?

TobbeC
Stockholm
Här sen Jun 2005

Så länge man driftar på driftträffar och inte på banträffar så är det väll lugnt?

Risken för att snurra är ju ganska mycket större när man driftar så risken för olyckor ökar.

Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=36815

Denna tråden resulterade i att Magnus skapade ett eget forum förra året.

Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002

Re:

William Ekström skrev:

Men en del av driftingkulturen verkar lite skum i mina ögon. Man hänger ut genom fönstren, viftar med ena armen när man ligger i sladd i full karriär, man använder snygga tjejer som vägkoner.

Här kan jag bara hålla med. Kanske är det en generationsfråga, Jag har svårt för kulturen, bilarna, dekalerna, brudarna, röken, attityden, mm.

Annars är det väl få saker som är roligare än att köra och sladda

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Re:

Anders Carlsson skrev:
William Ekström skrev:

Här kan jag bara hålla med. Kanske är det en generationsfråga, Jag har svårt för kulturen, bilarna, dekalerna, brudarna, röken, attityden, mm.

thumbs up

40+ har talat!

/45-åringen

PS Sedan kan man alltid fundera på hur hälsosam gummiröken är. HA-oljor och grejor.

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Re:

Björn skrev:

Du missade också den här va?

Tack för bilderna Anton thumbs up

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Jörgen (Jet) skrev:
Anders Carlsson skrev:
William Ekström skrev:

thumbs up

40+ har talat!

/45-åringen

PS Sedan kan man alltid fundera på hur hälsosam gummiröken är. HA-oljor och grejor.

Kör på Fighter.

För mig känns drifting lite - hallå? vi har ju redan hållt på med det i 40 år, fast på riktigt - i skogen
Hinner jag ska jag ner och kolla på Europakillarna på Sturup på lördag.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Svartlock skrev:
För mig känns drifting lite - hallå? vi har ju redan hållt på med det i 40 år, fast på riktigt - i skogen
Hinner jag ska jag ner och kolla på Europakillarna på Sturup på lördag.
Så länge som man fokuserar mycket på allt annat än tävlingsmomentet så är Gatebil i skandal/nyhetsform ("pubertal" är väl ett ord som kan användas) normen för uppfattningen.
Den dagen någon lyckas sälja in själva tävlingsformen så "allmänheten" förstår den så kanske uppfattningen vänder lite. Men då behövs det lite mer bredd i utövningen först (tror jag iaf).

Inte har ni väl haft grussprutdomare i varje vägskäl i skogen? Det är väl möjligen på senare år det börjats med lite längdhoppsrekord och annat (om vilket det säkert finns olika åsikter om bland rallypurister).

Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004

Re:

[quote="Svartlock"]
Jörgen (Jet) skrev:

Väl talat bro(ö)der!

Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005

Drifting klassas som en Extreme sport som den yngre skaran av förare/publik gillar,ta bara dom oändligt många däckbrännarna som sladdar runt på parkeringsplatser m.m har nog en medelålder på ca 23år.
Hur många har inte sladdat när snön fallit eller på plogad is bana? tror nog dom flesta med motor intresse har gjort det.
Bättre att dessa killar/tjejjer får bränna däck under kontrollerade former på banan.

Drifting har ju funnits inom Banrejsing sedan hedenhös fast i en mildare form,Drifting är ju bara ett nytt uttryck på ordet powerslide fast driftingen är en förfinad variant.

Tex på 40 -50talet när däcken inte var av någon vidare kvalite,då gick det fortare att ta kurvan med lite sladd.

Driftingen är här för att stanna vare sig man gillar det eller inte,men det är tur att det finns så många olika grenar inom dom flesta sporter så det passar alla smaker.

Dom flesta tänker på att det går åt en massa däck = dyrt.
Men går man till den lokala däckhandlaren och frågar om man kan få ta däck ur däckhögen så är dom ju Gratis,Finns hur mycket däck som helst med bra mönster,folk byter rätt ofta alla fyra bara för att två är dåliga.
Dom flesta av dagens svensson bilar rullar på 16" eller 17" original så det är inget problem att hitta,bara man vågar fråga.

Jag brinner för driftingen för det är en sport som faller mig i smaken,har sladdat på isen sen körkortet tog.
Så det blir ett rätt naturligt steg att ta till asfalts sladda

Alla har olika smak men min smak är FÖR Drifting

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Hmm, tja... Jag brukar mest bara hoppa över drifting-trådarna, så redan där har jag väl lagt min röst? (Jodå, det går att hoppa över dom, jag blir inte irriterad att de finns iaf. ) Men... Eftersom det frågas vad vi läsare tycker så stämmer jag nog in med William, han sammanfattade det bra angående mentalitet och events på sidan om driftingen. I övrigt:
Schyssta powerslides i stridens hetta när högerfoten blir lite tung i jakten på omkörningen = Ja!
Stilpoäng för snyggast kontrollerade bredsladd = Nja, inte min kopp te...

På race-banan får gärna driftarna vara, men inte samtidigt som jag försöker köra/leka banracing. Det enkla skälet:
Jag vill inte lyckas klippa apex och få en perfekt utgång genom en blind kurva för att sen hitta en stoppad driftingbil tvärs över hela bana... Safty first, kör separata pass så är jag nöjd.

Mvh
Magnus

Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Jag har sagt att jag vill testa i flera år men det har aldrig blivit av. Att ha däck för det (de lär ju gå åt ;-) är en grej. Men mest har det bara inte blivit av trots att jag verkligen vill testa. Bilkontroll är skoj IMHo!

Ha ha, när du senast besökte oss på Lazzats konbana var gränsen hårfin om du pysslade med konbana eller drifting

BMW 325i -92
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002

Re:

Jimmya skrev:
Drifting klassas som en Extreme sport som den yngre skaran av förare/publik gillar,ta bara dom oändligt många däckbrännarna som sladdar runt på parkeringsplatser m.m har nog en medelålder på ca 23år.

Tex på 40 -50talet när däcken inte var av någon vidare kvalite,då gick det fortare att ta kurvan med lite sladd.

Driftingen är här för att stanna vare sig man gillar det eller inte,men det är tur att det finns så många olika grenar inom dom flesta sporter så det passar alla smaker.

1. Det här har jag har svårt för. Vad är det för extremt med drifting? I jämförelse med vad, bilorientering? Man paketerar om bredsladd till en bedömningssport, byter till ett engelskt namn och kallar det extremt. Jag har svårt att se det extrema och har svårt att dras med, troligen en generationsfråga eller?....

2. skulle tro att man hade samma fenomen även på 60 och 70-talet.

3. Det hoppas jag verkligen, men det är inte min bag.

4. Good for you. Jag gillar att sladda jag med, men har svårt för det i min mening pubertala i driftingkuluren.

Kila
Här sen Jul 2005

Re:

Anders Carlsson skrev:
Jimmya skrev:

1. Det här har jag har svårt för. Vad är det för extremt med drifting? I jämförelse med vad, bilorientering? Man paketerar om bredsladd till en bedömningssport, byter till ett engelskt namn och kallar det extremt. Jag har svårt att se det extrema och har svårt att dras med, troligen en generationsfråga eller?....

2. skulle tro att man hade samma fenomen även på 60 och 70-talet.

3. Det hoppas jag verkligen, men det är inte min bag.

4. Good for you. Jag gillar att sladda jag med, men har svårt för det i min mening pubertala i driftingkuluren.

Av samma anledning att Motocross freestyle är en extreme sport,är ju en variant av konståkning med cross lika som Drifting är konståknings variant an banracing.

Håller med om 60 och 70tals däcken också tog bara 40-50tal som exempel.

Munsö
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Kul att läsa många olika åsikter.

Generationsfråga, ja kanske. Jag själv har inte det problemet, jag kan lika gärna hänga med några 18 åringar på ett nattrace, som jag kan stå och diskutera en gammal MG med några killar från PRo.
Det är ganska kul föresten, om man knallar fram till några yngre killar på nån träff och börjar prata, så ser man nästa var dom tänker "vad glor du på gubbe" men efter ett tag när man kommer på att man har samma intresse så försvinner åldersgränserna. Man får annpassa frågorna efter situationen för att komma igång "vad har du för dumpventil ?? jaha en Greddy bla bla bla" eller "Måste det vara askträ i stomen ??"

Kläder, kultur, musik, bilmärke etc, det bryr jag mig inte ett dugg om, oftast finns det en trevlig själ även bakom en punkrockares fasad.

Sen finns det väl en stor skara här som har drivning på fel hjulpar, och att dom inte är särskillt intesserade av Drifting förstår jag

BMW 325i -92
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (5675 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande