| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Olje kylning av kolvar
|
11987 besök totalt |
|
Olje kylning av kolvar
Har en frågande kylning av kolvar, har förtått att vissa bilmodeller har munstycken som sprutar olja på mot undersidan på kolven i syfte att kyla denna. Jag undrar lite hur ett sådant system ser ut om någon har bilder att dela med sig? Kanske sitter så på alla modernare bilar? |
||
|
okej tackar
|
||
|
Re:
Jag menade att man nog kan anta att det finns oljekylning av kolvarna på Clio Sporten. |
||
|
Re:
Miatan kör väll BP-block. Och vad jag vet så har samtliga oljekylning både på miata och 323, 323F och 323 GTR (1,8l motorer) _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||
|
_________________ Torbjörn Blomfeldt |
||
|
Re:
Nej visst är det så. Speciellt med en högvarvig motor kan jag tänka mig att det behövs. Tack för bilden OT: Har du någon aning om hur tråget ser ut till Clion jag antar att 1,8 16v är relativt lika med Clio Sport motorn. Funderar lite på skvalpplåtar och liknande, är det något som skulle behövas. Har aldrig sett några eftermarknads eller hemma byggda. |
||
|
konstigt nog så sitter det kolvkylning på dom mindre kortslagiga motorerna F3n (5gte mm) f7p (R19,clio ) och avarter av dessa. när dom gjorde 2liters motorerna ökades slaget med 10mm, samtidigt tog dom bort kylningen av kolvarna, vet inte om det blev mindre plats trots att blocket gjordes högre,lr om man ville spara pengar men det finns ingen kolvkylning på F3r, F4r, F7r ..
så det sitter kylning på 95hk R5 men inte på 182hk clio
_________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||
|
https://rejsa.nu/im/_garage/13271-ne
finns inga plåtar och prylar i tråget på dom jag sett, men det finns olika skvalpskydd skruvade i oljepumpen,på bilden ovan är den vänstra till clio16v F7P, den högra är till en 2liters Laguna, använde den högra i min F7p motor... _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||
|
Som Tony skrev är iaf. tråget på F7P i Clio helt tomt och plastdelen på vänstra bilden sitter vid pumpen.
Har någon gång hört att denna motor inte gillar långa högerkurvor i hög fart. Om det sedan ligger någon substans i det påståendet vet jag inte. Tråget är av någon aluminium-typ som går bra att svetsa i om man vill lägga in skalpplåtar. _________________ Torbjörn Blomfeldt |
||
|
Re:
Låter ju helt galet
|
||
|
F4R är rätt komplex motor och att de har skippat kylningen av kolvar kan vara gjutningen/priset.
Topparna var så dåligt gjutna så de blev tvungna att CNC-bearbeta kanalerna och detta har medfört att material tjockleken varierar massor mellan olika toppar. Så att porta en Renault-topp är som att be om problem för man har inte 2 som är lika tydligen.. Så min slutsatts är att blocket är ojämn oxå. Eller att just motorn är högvarvig och att ta bort konstant stråle på kolven gav lite mereffekt?? Vad vet jag... Men bara för att man saknar oljespridare innebär det inte katastrof. _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||
|
Re:
Uppenbarligen inte har inte hört om en enda som rasat. |
||
|
dom små motorerna är baserade på ett dieselblock, med förbränningrummet i kolven då kan kolvkylningen nog vara bra, dom nyare har mer förbränningsrum i toppen, dessutom kan dom ha tagit bort sprutet för att minska oljeförbruknig/lr göra blocket billigare.
_________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||
|
Re:
Aha! Såg bilderna när du postade dem först, men först nu gick det upp en snilleblixt - förstår nu hur det ska funka. Olja från ramlagren trycks upp genom munstyckena som är riktade uppåt mot kolvarna
_________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||
|
Måste ju även gå att tillverka egen kolvkylning om man tänker till lite. För att citera Bengtzing, hur svårt kan det vara.
oljetryck i rör som grenar sig och sprutar på undersidan av kolvarna utom räckhåll för kolvslag. Ihopklämt rör för att få "fin dusch" och något lägre flöde? "Bara" hitta ett lämpligt ställe att borra/gänga/bulta i blocket. Har jag missat något? _________________ John Edvardsson |
||
|
man kan dra ut oljan som ska in i oljespraymunstyckerna utanför blocket och sätta en oljekylare imellan
då får man kall olja istället för varm
sen är det ingen nackdel att använda riktiga munstycken som öppnar först efter ett visst tryck _________________ AIexander StenvaII |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Olje kylning av kolvar
|
11987 besök totalt |