Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Höja oktantalet med oktanbooster, TURBOmotor med låg komp
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (15371 totalt)
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Trådstartare

Turbomotorn i min Saab 900:a har ett kompressionsförhållande på 7.2:1, det är standard för den första generationen turbomotorer från Saab.
Den låga kompen ska minimera risken för knack när laddtrycket stiger, men trots detta rekommenderar Saab högoktanig besin, när det begav sig 97 oktan (enligt instruktionsboken), idag får man väl anta att det är 98 och uppåt som gäller.

Men, vad gör man när det inte finns 98 att tillgå? Nu har jag en oktanbooster i tanken: http://www.bilbroderna.se/bensin_booster.htm som jag använde idag när jag tankade 95 oktan, i brist på annan bensin.

Räcker det, var landar jag på för oktantal? Jag får köra försiktigt tills jag hittar en mack med 98 oktan (inte många här på södra Gotland).

Eller oroar jag mig i onödan, eftersom motorn har så lågt kompressionsförhållande?
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005

Är sådana dära "boosters" inte bara bluff? Har för mig Teknikens Värld gjorde ett test för några år sedan och det gav ingen effektökning alls.

Kan man höja oktantalet i bensin bara vid att tillsätta ett par deciliter "specialmedel"? Måste inte oktantalet "vaskas" fram vid raffinideriet(stavning?)?

Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Slaska i 20% E85 så har du höjt oktanhalten.

Citera
P-Lars
Spånga Stockholm
Här sen Apr 2007

Re:

steffe skrev:
Slaska i 20% E85 så har du höjt oktanhalten.

Fast då kommer ju motorn definitivt gå för magert och garanterat spika pga det.
Motorn hat ju lååååg kompression och denna är ju dessutom utrustad med IC vilket de första årsmodellerna saknade så jag tror 95okt fungerar perfekt sålänge laddtrycket är orginal och bränsleanrikningsfunktionen fungerar som den ska.

M.V.H.

Stockholm
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

Alfons skrev:
Är sådana dära "boosters" inte bara bluff? Har för mig Teknikens Värld gjorde ett test för några år sedan och det gav ingen effektökning alls.

Vet ej, jag har inte studerat ämnet, men den soppan jag använder rekommenderades av en herre i bilsportbranschen. Möjligt att den inte gör någon nytta, den ska i vilket fall som helst vara bra för ventilsätena.
Det är kanske ingen slump att det inte finns någon siffror på den oktanhöjande effekten när man tittar på deras hemsida. Däremot en del annan information som känns tveksam, om man ska börja diskutera bensintillsatser, vilket vi kanske ska avhålla oss ifrån.

Finns det någon oktanbooster som dokumenterat faktiskt fungerar?

Alfons skrev:
Kan man höja oktantalet i bensin bara vid att tillsätta ett par deciliter "specialmedel"? Måste inte oktantalet "vaskas" fram vid raffinaderiet?

Nuförtiden crackas väl merparten av all bensin, hur dom sorterar fram de olika oktantalen vet jag inte.

P-Lars skrev:
Motorn har ju lååååg kompression och denna är ju dessutom utrustad med IC vilket de första årsmodellerna saknade så jag tror 95okt fungerar perfekt sålänge laddtrycket är orginal och bränsleanrikningsfunktionen fungerar som den ska.

Jag har tänkt i samma banor, frågan är om det är rätt tankebanor.
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Lite surfande på nätet ger mig intrycket av att oktanboosters är omhöljda av lika mycket hokuspokus som luftvirvlare, magneter runt bränsleledningen och liknande mackapärer.

Blir väl till att leta rätt på en mack med 98-oktan.
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

blanda soppan med Toulen så har du schysst soppa blanda i 30% toulen i 98 otan så har du 104 oktanig soppa.

Annars tanka e85 snacka med beepbeep här på forumet han har väl kört det i flera år i sin saab turbo

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

Michael Bäck skrev:
blanda soppan med Toulen så har du schysst soppa blanda i 30% toulen i 98 otan så har du 104 oktanig soppa.

Annars tanka e85 snacka med beepbeep här på forumet han har väl kört det i flera år i sin saab turbo

Toulen är inte aktuellt, jag vill ha högre oktan för att motorn inte ska gå sönder, inte för att öka effekten, det tål nämligen inte motorn lika bra som modernare motorer.
E85 är inte heller aktuellt, av samma orsak som ovan.
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

poh99 skrev:
Michael Bäck skrev:

Toulen är inte aktuellt, jag vill ha högre oktan för att motorn inte ska gå sönder, inte för att öka effekten, det tål nämligen inte motorn lika bra som modernare motorer.
E85 är inte heller aktuellt, av samma orsak som ovan.

Det finns väl inget som hindrar att du använder 104oktan/e85 som säkerhetsmarginal på din motor

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Förvisso, men att slabba med toulen är inget jag gärna gör.
Återstår inblandning av E85, men då gäller det att börja räkna på hur stor inblandning som krävs, 20% inblandning, hur ser den beräkningen ut?

100% E85 törs jag inte ge mig på av hänsyn till materialet i soppasystemet samt K-Jetroniken, oavsett vad alla säger om hur säkert det är. Den sortens test vill jag göra på en mindre värdefull bil.
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

det är i princip omöjligt för en sån liten flaska att höja okatntalet nämnvärt, det är ju inga blyföreningar.

en kompis till mig som jobbar på kemiföretag analyserade för ett par år sen en booster.

etanol, toulen och nått enkelt kolväte var de huvudsakliga ämnena har jag för mig..

och du pröjsar alltså dryga 100ingen per liter..

jag tror jag ska börja sälja..

vad gäller beräkning så räknar man på bladningsokatanförhållande. det är inte procentuellt emot vad du heller i om jag förstått det rätt.. j. Edlund kan säkerligen detta.

då kan du lika gärna åka till färghandeln och köpa cellulosaförtunning..

låter ju som att 7.2:1 ska funka bra på lägra oktan, om inte förbränningsrum och dyl är urdåligt.
kan du inte sänka tändningnen nån grad innan du ger dig av då?

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008

Jag körde med vatteninsprutning på min kompressormatade C5:a.
Funkade kanon och enkelt att installera.

Jag körde på 30% spolarvätska. Går även att blanda andra vätskor typ k-sprit el. lik.
Drog en slang från behållaren med spolarvätska. På det viset fick jag varning på
displayen när nivån var låg

Köpte mitt kit från snowperformance i USA.http://www.snowperformance.net/

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007

Jag och brorsan har åkt 900 turbo i många år nu och min bedöming är att du inte behöver åka på 98 oktan utan 95 går bra.
Din bil går med orginalladdtryck va? Plus en IC som sänker temperaturen på luften ordentligt.
Laddar den 0,45 eller 0,7 orginal?

oavsett så tror jag inte att det behövs 98.

Malmö
Här sen Feb 2004

Man kan även köpa Xylene på bygghandlar, Fredells t.ex. Där har du en oktanbooster som funkar, precis som toulene.

Stockholm
Här sen Apr 2003

Trådstartare
[En liten utvikning i märkesträsket]
Någon Saabexpert (Ragnar?) kan säkert uttala sig om förbränningsrummen utformning i min motor, och huruvida utformningen är optimal eller ej för 95 oktan.
Laddluftkylaren bidrar säkerligen till att minska risken för spikningar.
[Slut utvikning]

I vilket fall som helst är vi nog alla överens om att de flesta vanliga oktanboosters förmodligen inte gör någon nytta överhuvudtaget.
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

sweanders skrev:
Man kan även köpa Xylene på bygghandlar, Fredells t.ex. Där har du en oktanbooster som funkar, precis som toulene.

Är den lika aggressiv mot gummidetaljerna som toulen?
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

Karl V skrev:
Jag och brorsan har åkt 900 turbo i många år nu och min bedöming är att du inte behöver åka på 98 oktan utan 95 går bra.
Din bil går med orginalladdtryck va? Plus en IC som sänker temperaturen på luften ordentligt.
Laddar den 0,45 eller 0,7 orginal?

oavsett så tror jag inte att det behövs 98.

Den laddar 0.7-0.8 just nu.
Citera
P-Lars
Spånga Stockholm
Här sen Apr 2007

Ja, förbränningsrummen i T8 är ju maskinbearbetade. Men om det gör att de sänker knackningsbenägenheten eller ej är en bra fråga!
De ser inte så optimala ut tycker jag, lite udda nästan.
Laddar du 0.7-0.8 låter det som mera än orginal. Du kanske skulle köra på 98 iaf?
Har du svårt att få tag på det i Stockholm? Låter underligt... du får väl tanka V-power då?

En sak är säker!!! Motorn saknar knackdetektering.
Att labba med E85 som är ett mycket magrare bränsle i tron att det sänker knackningsmotståndet bara för oktantalet är högre låter riskabelt!
Motorn kommer att gå magrare och säkert spika. Om man inte ser till att den går på samma lambda som med bensin. Dvs justerar styrtryck osv.

M.V.H.

Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

poh99 skrev:
Alfons skrev:

Vet ej, jag har inte studerat ämnet, men den soppan jag använder rekommenderades av en herre i bilsportbranschen. Möjligt att den inte gör någon nytta, den ska i vilket fall som helst vara bra för ventilsätena.
Det är kanske ingen slump att det inte finns någon siffror på den oktanhöjande effekten när man tittar på deras hemsida. Däremot en del annan information som känns tveksam, om man ska börja diskutera bensintillsatser, vilket vi kanske ska avhålla oss ifrån.

Finns det någon oktanbooster som dokumenterat faktiskt fungerar?

Alfons skrev:
Kan man höja oktantalet i bensin bara vid att tillsätta ett par deciliter "specialmedel"? Måste inte oktantalet "vaskas" fram vid raffinaderiet?

Nuförtiden crackas väl merparten av all bensin, hur dom sorterar fram de olika oktantalen vet jag inte.

P-Lars skrev:
Motorn har ju lååååg kompression och denna är ju dessutom utrustad med IC vilket de första årsmodellerna saknade så jag tror 95okt fungerar perfekt sålänge laddtrycket är orginal och bränsleanrikningsfunktionen fungerar som den ska.

Jag har tänkt i samma banor, frågan är om det är rätt tankebanor.

Det går att få tag på tetraetylbly baserade additiv, dessa fungerar men är svåra att hitta och är koncentrationen bly hög så är de också rätt giftiga. TEL ingår också i flygbensin, som i övrigt består av huvudsakligen alkylat. Ex. på booster innehållande TEL är "octane Supreme 130".

Ex. MMT och ferrocen fungerar också, men har också de nackdelar. Var man ska få tag på dem är också frågan. Vissa av dem ingår i olika oktanboosters men ofta i för låg halt för att det ska ha tillräcklig effekt.

Tyvärr så är det så att de flesta oktanboostrar gör relativt lite för oktantalet då de blandas med modern högoktanig bensin, detta samtidigt som flera oktanhöjande additiv kan vara skadliga för motorn. När det gäller skydd av ventilsätena så ska man använda kalium (det bästa alternativet till TEL) och då hellre för lite än för mycket. Ex. natrium används också för att reducera VSR, detta ska dock undvikas.

Vid ett raffinaderi så tillverkar man ett tiotal produkter vilka sedan blandas för att ge önskat bränsle. Ta lite mer av ett par produkter och lite mindre av några andra och man kan skapa olika bränslekvaliteter.

Toluen är ett rätt säkert sätt att höja oktantalet. Det krävs inga större förändringar av blandningsförhållandet och det är relativt snällt mot bränslesystemet så länge andelen toluen inte blir för hög (aromater som toluen angriper gummi och plastmaterial). Toluen har ett blandoktantal på 111 RON så 20% i 95 oktan ger ca 98 oktan, 30% ger strax under 100 oktan. Toluen ökar inte effekten utan motverkar bara knackning liksom övriga nämnda additiv. Toluen tillsätts dock i relativt stor halt precis som ex. MTBE, tillskillnad från additiv som TEL och MMT där en liten tillsats ger stor effekt.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Höja oktantalet med oktanbooster, TURBOmotor med låg kom

poh99 skrev:
Turbomotorn i min Saab 900:a har ett kompressionsförhållande på 7.2:1, det är standard för den första generationen turbomotorer från Saab.
Den låga kompen ska minimera risken för knack när laddtrycket stiger, men trots detta rekommenderar Saab högoktanig besin, när det begav sig 97 oktan (enligt instruktionsboken), idag får man väl anta att det är 98 och uppåt som gäller.

Men, vad gör man när det inte finns 98 att tillgå? Nu har jag en oktanbooster i tanken: http://www.bilbroderna.se/bensin_booster.htm som jag använde idag när jag tankade 95 oktan, i brist på annan bensin.

Räcker det, var landar jag på för oktantal? Jag får köra försiktigt tills jag hittar en mack med 98 oktan (inte många här på södra Gotland).

Eller oroar jag mig i onödan, eftersom motorn har så lågt kompressionsförhållande?

Du har väl skrivit receptet redan själv, köra lite försiktigt.

Undvik att köra med höga laddtryck och höga växlar någon längre stund typ kolla toppfart etc. Accar du iväg från ett rödljus kan du ladda vad däcken klarar då det är väldigt kort stund och problemen kommer komma när värmen byggs upp.

Kör du 'vanlig' landsväg som en Svenson behöver du inte bry dig över huvud taget.

Stockholm
Här sen Apr 2003

Trådstartare
P-Lars, originalladdtryck på denna maskin är runt 0.7 enligt handböckerna.

V-Power finns i Stockholm, men grundorsaken till denna diskussion var att jag inte hittade 98-oktan på södra Gotland där jag är nu (det finns i Visby). Och eftersom jag råkar ha en flaska BensinBooster (observera namnet, inget om oktanbooster, innehållsförteckningen säger bara att den förbättrar förbränningen...) tänkte jag att den kanske kan höja oktantalet på 95-oktansoppan jag var tvungen att hälla i tanken, vilket fick mig att fundera över boosterns reella effekt.
Uppenbarligen krävs det starka doningar, om det ska räcka med motsvarande 1 ml per liter bensin vilket är rekommendationen för BensinBooster.

Den där octane Supreme 130 låter bra, men vad miljövänligt

Angående inblandning av toluen för att höja oktantalet, det blir lite opraktiskt att släpa med sig de mängder som trots allt krävs.
Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (15371 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande