Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
VW, Audi, Seat och Skodas motorers egenskaper (splittad)
1, 2, 3, 4, 5   >>
7041 besök totalt
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092


Trådstartare
VW, Audi, Seat och Skodas motorers egenskaper (splittad)

Se där...
Helt plötsligt fick Lambo en aura av Seat omkring sig...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

MaZ skrev:
Se där...
Helt plötsligt fick Lambo en aura av Seat omkring sig...

Jepp, då väntar vi bara på Gallardo 1,8T...

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Kristian Larsson skrev:
MaZ skrev:
Se där...
Helt plötsligt fick Lambo en aura av Seat omkring sig...

Jepp, då väntar vi bara på Gallardo 1,8T...


eller 2,0 FSI...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092


Trådstartare
eller en W12...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Återigen denna negativa inställning om VAG!
Gallardon hade inte funnits om Audi inte funnits med. Gläds istället åt att en Lambo nuförtiden startar när man vrider på nyckeln!

Phaetonen är väl inte heller bra eftersom det är en VW.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Nisse Classon skrev:
Återigen denna negativa inställning om VAG!
Gallardon hade inte funnits om Audi inte funnits med. Gläds istället åt att en Lambo nuförtiden startar när man vrider på nyckeln!

Phaetonen är väl inte heller bra eftersom det är en VW.


Instämmer totalt!
Vidare ser jag inget som helst fel på W12'an, du får gärna förklara för mig vad som är så förargeligt med den skapelsen Maz
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



Nisse Classon skrev:
Återigen denna negativa inställning om VAG!
Gallardon hade inte funnits om Audi inte funnits med. Gläds istället åt att en Lambo nuförtiden startar när man vrider på nyckeln!

Phaetonen är väl inte heller bra eftersom det är en VW.


Folk här har väl mestadels en förkärlek för BMW eller Porsche att döma av en majoritet av VAG-bashande inlägg. Snudd på larvigt vinklat i många fall, faktiskt.

Vad har folk emot VAG, och deras 1.8T-motor? Det är trots allt en motor som på många sätt har legat långt före de flesta andra tillverkares, rent teknologiskt, under större delen av sin existens...vilket bla reflekteras i antalet utmärkelser och priser den fått för sin design. Att den sedan är oerhört lättrimmad borde väl dessutom tilltala majoriteten på det här forumet?

_________________
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17961



Atariman skrev:
Vad har folk emot VAG, och deras 1.8T-motor?
Jag tycker den har den tråkigaste karaktären jag någonsin råkat på i en bilmotor. Om jag hyrde ut bilar skulle det bli med såna motorer eftersom de inte lockar till buskörning. Att de dessutom vräker ner den i alla modeller (utom Lupo) får mig att tycka att de har en smula dåligt med fantasi.
Deras märke Seat marknadsförs som temperamentsfullt, men det försvann i mina ögon när de bytte ut 2.0:an i Ibiza Cupra mot just 1.8T.

Detta är alltså inget försök att klanka ner på VAG utan helt enkelt mina synpunkter i ämnet. Det finns en anledning (eller flera) att jag valt bort deras produkter. Jag rekommenderar dem dock till folk som vill ha bra vardagsbilar för dagliga transporter mellan A och B.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



Lennart Mäkinen skrev:
Atariman skrev:
Vad har folk emot VAG, och deras 1.8T-motor?
Jag tycker den har den tråkigaste karaktären jag någonsin råkat på i en bilmotor.

Men, det beror väl mer på motorstyrningen än något annat?

Lennart Mäkinen skrev:
Att de dessutom vräker ner den i alla modeller (utom Lupo) får mig att tycka att de har en smula dåligt med fantasi.

Kanske det, men bevisligen oerhört ekonomiskt sunt! Det är ju ingen slump att VAG är en av de mest välmående bilkoncernerna för tillfället... För den delen ryktas det ju om en Lupo R18 med just 1.8T-motorn. Då i 180hk-utförande. Låter det trist också?

Dessutom, bör väl tilläggas, att det är få biltillverkare som sätter olika motorer i sina olika modeller enbart för att vara kreativa. Snarare är det ju en fråga om målgrupper, tillgång och efterfrågan osv...dvs normala sunda marknadskrafter som råder. Kanske lite tråkigt, det kan jag hålla med om (finns ju ett skäl till att inte jag heller kör VAG ), men jag har full förståelse för deras agerande. Detta i synnerhet eftersom motortypen visat sig vara både oerhört slitstark och ekonomisk i drift.

Lennart Mäkinen skrev:
Detta är alltså inget försök att klanka ner på VAG utan helt enkelt mina synpunkter i ämnet. Det finns en anledning (eller flera) att jag valt bort deras produkter.

Självklart har alla rätt till en åsikt i ämnet. Jag delar den dock inte med dig i just det här fallet - kanske beroende på att jag bla kört ett flertal 1.8T-bestyckade bilar som definitivt inte kvalar in under benämningen "tråkig karaktär". Att dessutom VAG sedan arbetar med ett flertal riktigt spännande och lovande prototyper (exempelvis Concept R, W12 Coupé (Nardo), LeMans Quattro) samt bygger upp välrenommerade märken som Bentley, Lamborghini och Bugatti ser jag snarare som lovvärt än diskutabelt.

_________________
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Anders Dauner skrev:
MaZ skrev:
Varför sa han Gajardo? Det är väl knappast spanskt uttal på en Italiensk bil? Gallardo...

Alla Lamborghinis modellnamn utalas väl på spanska?

Citat:
The 'Murciélago' name (as for the Miura, and Diablo) was taken from names used in bullfighting. During a Spanish bull fight in 1879, a now legendary bull by this name was still standing after 24 stabs from the 'espada', (the matador's sword). Gallardo is the name or a breed of Spanish fighting bull first used in bullfighting in Spain in the 1800's.


Messersschmitt mode on!
Countach!

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Vad det nu har i den här tråden att göra, men jag kan berätta att Audi om några gick med hög blick och självförtroende på IAA.

BMW folket fick nog mest ta emot bassning för att den nya 5-serien är så ful. Den nya X5:an var ingen höjdare heller.
6-serien får väl duga.

Lamborghini hade en otroligt stor och smaskig monter, likaså Bugatti och Bentley.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



cat7even skrev:

Messersschmitt mode on!
Countach!

Antar att Countach är undantaget som bekräftar regeln.

_________________
Anders Dauner
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Jag köpte en andrabil av märket VAG just för deras tråkiga karaktär (en Golf 1.8 GL)

Den tråkiga karaktären ska hjälpa mig att hålla bränsle och däckkostnad nere i jobbarpendlandet, motorn inspirerar inte alls till varvande.

Jag har även kört
Audi 100 2.3E -93 samma karaktär
Audi A4 2.0 -03 Samma karaktär

Beträffande körda Audi så har dom dessutom oöverträffad dålig känsla i ratt och pedaler av alla bilar jag kört.

Men det är ju trots allt inte räserbilar jag kört utan dom lär vara anpassade för vardagskörning

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Lamborghini hade en otroligt stor och smaskig monter, likaså Bugatti och Bentley.


Eftersom jag väl på något sätt är skyldig till att dra upp ämnet VAG i samband med Lambo i den här tråden:

Jo, det är ju positivt att en Lamborghini numer fungerar (antar jag att den gör i alla fall). Så länge den fortfarande ÄR en Lamborghini. I samma ögonblick den får en VW motor, vilken som helst, det kvittar om det är W16 eller XX20 och hur bra dessa än är, så stryks den från min lista över bilar jag kan tänka mej att köpa om jag mot förmodan skulle bli rik.
Bugatti VAR ett bilmärke som en gång i världen byggde otroligt fina bilar. Och borde så förbli. Det man håller på med nu är närmast likskändning.
och Bentley? Där har jag nog ingen åsikt, inte alls min typ av bil.

och, ja, Gajardon lät verkligen fantaskt bra

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

JohanR skrev:
Citat:
Lamborghini hade en otroligt stor och smaskig monter, likaså Bugatti och Bentley.

Jo, det är ju positivt att en Lamborghini numer fungerar (antar jag att den gör i alla fall). Så länge den fortfarande ÄR en Lamborghini. I samma ögonblick den får en VW motor, vilken som helst, det kvittar om det är W16 eller XX20 och hur bra dessa än är, så stryks den från min lista över bilar jag kan tänka mej att köpa om jag mot förmodan skulle bli rik.


Gallardon byggs till stor del vägg i vägg med RS6:an i Neckarsulm, om det nu skulle vara negativt? Det är iaf "made in Italy" om du frågar Audi.

om Audis S- och RS-bilar kommer med Lamborghinimotorer då?

Audi kommer lämna biturbo-konceptet sa de personer jag talade med, det är styrelsebeslut på det.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



Erik B skrev:
BMW folket fick nog mest ta emot bassning för att den nya 5-serien är så ful.


Ingen mer än jag som noterat likheten?





_________________
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



Eric Josefsson skrev:
Jag köpte en andrabil av märket VAG just för deras tråkiga karaktär (en Golf 1.8 GL)


Då utgår jag från att det är en 90 hästars av Golf III-modellen? Dvs ingen 1.8T?

_________________
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Atariman skrev:
Eric Josefsson skrev:
Jag köpte en andrabil av märket VAG just för deras tråkiga karaktär (en Golf 1.8 GL)


Då utgår jag från att det är en 90 hästars av Golf III-modellen? Dvs ingen 1.8T?


Min farsa hade en Golf kombi 1.8T, jag tyckte den hade tråkig karaktär, enormt vridmomentshopp mellan 1700-2000 rpm som gjorde den ryckig att köra och andnöd på toppen. Kanske hade funkat bättre med annan programvara?

_________________
Pär Hylander
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



JohanR skrev:
Jo, det är ju positivt att en Lamborghini numer fungerar (antar jag att den gör i alla fall). Så länge den fortfarande ÄR en Lamborghini. I samma ögonblick den får en VW motor, vilken som helst, det kvittar om det är W16 eller XX20 och hur bra dessa än är, så stryks den från min lista över bilar jag kan tänka mej att köpa om jag mot förmodan skulle bli rik.

Hur ställer du dig då exempelvis till bilar som Radical (kör ju med japanska motorcykelmotorer), eller Koenigsegg (är väl en Ford-motor i den om jag inte är helt ute och cyklar), eller Spyker (med Audi-motor)? Är de sämre/mindre intressanta bilar pga sina motorval? Huvudsaken är väl att bilen går och låter som förväntas av respektive märke - inte vilket företag som ritat motorn?

JohanR skrev:
Bugatti VAR ett bilmärke som en gång i världen byggde otroligt fina bilar. Och borde så förbli. Det man håller på med nu är närmast likskändning.

Förklara gärna närmare vad du menar med detta.

_________________
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



Pär Hylander skrev:
Atariman skrev:
Eric Josefsson skrev:
Jag köpte en andrabil av märket VAG just för deras tråkiga karaktär (en Golf 1.8 GL)


Då utgår jag från att det är en 90 hästars av Golf III-modellen? Dvs ingen 1.8T?


Min farsa hade en Golf kombi 1.8T, jag tyckte den hade tråkig karaktär, enormt vridmomentshopp mellan 1700-2000 rpm som gjorde den ryckig att köra och andnöd på toppen. Kanske hade funkat bättre med annan programvara?


Ja, det är väl kanske inte den mest prestandaorienterade versionen VAG har i sitt program... Testa gärna en TT225 och jämför - känns som två totalt skilda bilar, trots att grunderna är desamma i både bottenplatta och motor. thumbs up

_________________
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Atariman skrev:
Eric Josefsson skrev:
Jag köpte en andrabil av märket VAG just för deras tråkiga karaktär (en Golf 1.8 GL)


Då utgår jag från att det är en 90 hästars av Golf III-modellen? Dvs ingen 1.8T?


Ja 90hk.. ville peka på tråkig karaktär över all min VAG erfarenhet (de 3 nämnda bilarna)

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Allmänt banåkaforum
VW, Audi, Seat och Skodas motorers egenskaper (splittad)
1, 2, 3, 4, 5   >>
7041 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande