| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
De luxe pallbockar... var köper man det?
|
1, 2 >> 9 besök senaste veckan (33368 totalt) |
|
Pinsamt egentligen att jag inte har koll på var man handlar pallbockar. Hittills har jag faktiskt klarat mig på lånade/leasade pallbockar. Nu är dock tiden mogen och jag böjer mig inför insikten om att min hobby kommer fortsätta vara "pallbockad" ett tag framöver. Jag är på jakt efter smidiga pallbockar med hög lyfthöjd. Helst slipper jag typen "6-tons pallbock" då dessa oftast brukar vara otroligt klumpiga att släpa omkring... Snabbinställning är också önskvärt - Biltema hade väl sådana innan, men jag kan inte hitta dem längre.
Sååå, låt tipsen flöda.
Biltema, Swedol etc ser alla likadana ut. Jag är på jakt efter det där "lilla extra"
Micro har någon form av bock som vid snabb blick verkar vara snabbjusterbar, men så är inte fallet...
http://www.micro.se/tillbehor/verkty EDIT: Verktygsboden och Clas ohlsson har den här typen; http://www.verktygsboden.se/?id=5382 Någon som har erfarenheter av dessa? Finns det ytterligare alternativ på marknaden? |
||||
|
Tips är pallbockar med ben som INTE är sammankopplade som på bilden. Får du skit under så står de inte ordentligt = de välter = kan göra ont.
|
||||
|
NIKE
http://www.nikehydraulics.com/sv/products/11/54/ 3ton 850:-/par 6ton 1275:-/par enligt Huzells prislista _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Jag har
varianten, såldes förr av biltema i 2 och 4 ton vill jag minnas, jag har ett par av varje storlek.
Den stora storleken har jag tyvärr inte hittat mer, den skulle vara trevlig att ha ett par till av.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Re: De luxe pallbockar... var köper man det?
Den typen på bilden (tunnplåt och bensammanbindning i botten) var en kompis som satte upp sin Volvo 164 på. Dom var märkta 1.5 ton .. Paddy Hopkirk, Tüv-märkta.. Dom vände sig ut och in när han låg under. Som tur var hade han hjulen på bilen så hans kompis som kom efter slapp hitta en pöl köttfärs, utan fann en levande kompis som gnydde "ta loss mig, ta loss mig". Efter det går jag aldrig under en bil med minder än 3tons bockar. Jag har två sånadär kvicka 6-tonnare som Eric har och två tretonnare.. Plus 3-4 gamla 1,5-or som på sin höjd får hålla upp ett fjäderben eller nåt. _________________ Arne Lindgren |
||||
|
Var hittar man sånnadär riktigt blingiga saker med enkelben och relativt liten platta under...i alu vill jag tro dessutom.
Låter helt fel men används av personer jag anser har mer än bra koll så helt fel kan de väl inte vara? Ngn som vet vad jag menar? |
||||
|
Re:
Dom där lätta i aluminium
Jag är nog för feg för att våga lita på dem, lätt att de vickar. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Re:
Har dessa också, 4st av stora storleken... är helt klart de bästa pallbockar jag har haft, enda nackdelen är att de är rätt jäkla höga vid "lägsta höjd" så att säga. Ska åka förbi jula å kirra 2st av den lilla modellen också så man kan "mellanlanda" innan man kommer upp rejält. Själva konstruktionen, att enkelt kunna justera en pallbock med en hand utan problem (och snabbt) är guld värt. (man kan ta tag i den svarta delen och dra uppåt, pallbocken spärrar bara nedåt) _________________ Mvh // Niklas L |
||||
|
Re:
Sånnadäringar? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Re:
Hittade 6tonnarna på verktygsboden
http://www.verktygsboden.se/?id=5382 (Dom små är faktiskt bra också, dels till smålyft, har även haft dom som stöd för hjulspindlar när stötdämparen försvinner) _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Re:
Japp, sådana avsågs. Håller med er men har sett ytterst seriösa personer använda just den modellen så jag började fundera om jag missat ngt väsentligt.
Kan ju vara så att man skilljer på "ligga under" och "ligga jämte" pallbockar...
Suck ja, jag borde nog köpa fler bockar jag oxå. |
||||
|
Re:
Poppis ämne, det här...
De såg iof balla ut, men kanske blir lite drygt att skruva upp den när man ska från min.höjd till max... Snabbinställningsvarianten borde vara the shit. Synd att de inte finns i billet, guld eller liknande för att man ska kunna utmärka sig som den pallbockskung man är...
OT: Verktygsboden har likadana men 3ton istället för Julas 2t. Någon som vet vad verktygsboden tar i frakt? Lyckas inte hitta det på deras hemsida.
|
||||
|
Re:
olja skruven och den blir snabb, tänk pianopall, har inte testat själv men är väldigt sugen på fyra stycken. Du syradoppa för att senare kroma dem
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Re:
Hos en kund, gruppköp kanske går att ordna. www.huzells.se har en lista på deras åf/butiker. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Re:
Har stått å klämt på dessa också någon gång ...Men jag tyckte de var lite läskiga, då man bara ändrade lite på spaken så åkte de ner....Vad händer om du ligger under bilen å stöter i något tungt som tex växellåda,bakaxel...
Har ingen erfarenhet av dessa alls...Det kanske är stört omöjligt att få dem att åka ner då det är tynd på dem..Vad vet jag
Men jag kör på de gamla hedliga så länge.... _________________ Jonas Götesson |
||||
|
Re:
På den varianten jag har sett sitter det en sprint som går av om man försöker släppa ner bilen trots last på pallbocken. _________________ A n d r e a s O t t o s s o n |
||||
|
Re:
230 pistoler/order enligt denna sida: http://www.verktygsboden.se/V06/shop (Snabb leverans hade de på min dumkraft, Schenker ringde efter 2 dagar) Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 9 besök senaste veckan (33368 totalt) |