Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4203 besök totalt |
ABS vs icke ABS i räserbilen
Lite nyfiken på vad ni tycker om att ha ABS i räser bilen eller inte. Jag har alltid känt att jag inte gillar ABS och att bromsfunktionen blir säkrare utan och att beläggen verkar slitas hårdare med ABS. Nu jämför jag min med mina miata-kollegor där några har ABS och tycks kunna kamakazie-bromsa i slutet av rakan på Knutan och reda ut det. Vi kör på samma belägg ( XP10 ) Jag bromsar på ~ 60m de på 50m - vi är likvärdiga i vartider. Nu kanske jag inte har lärt mig broms-tekniken till max. Men i närkamper (bromsdueller) så verkar det vara klar fördel med ABS. Sen borde det vara max fördel i regn även om jag åkte fortare på regn än några av ABS bilarna ( lite tur förmodlingen ![]() _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Är inte bara bromsbelägg som slits hårdare, framvahnsupphängning speciellt slits hårdare av den "ryckiga" inbromsning som det ger.
Du är helt klart en bättre förare på att utnyttja rätt bromskraft om än lite tidigare så måste Du ändå få med dig hastigheten genom kurvorna. Samma effekt, och samma varvtider fast bromsa 10m tidigare tyder på det iallafall. _________________ Per Erik Struve Lek: Miata MX-5 NB Bruks: XC60 Sommarbruks: Vectra OPC |
||||
Med tanke på hur stort fokus vi med lite mindre motor måste lägga på kurvhastighet så skulle jag vilja påstå att varvtiderna är lägre när man inte bromsar toksent. 60m på Knutan är nog det normala för mig för att kunna pricka turn-in så bra som det behövs för att kunna plantera högerforten så tidigt som möjligt (lite snabbare in så går det långsammare ut). Men ABS gör ju att det går att reda ut idiotsituationer i race oftare (vad den framför/bakom/vid sidan hittar på går inte alltid att förutse). Att styra in under max bromsning fungerar ju men det är inte snabbaste sättet.
Jag skulle säga att en standardABS som fungerar ok vid hård körning (en del gör ju inte det) ger en trygghet men du kastar bort lite bromsprestanda jämför med en vältränad känsla i högerfoten. Har du en tävlingsABS eller en kalibrering som passar det ökade slip som Rdäck har så kan tom den känsligaste högerfot få problem att hänga med även vid extrem fokusering på enbart bromsningen. |
||||
Åt andra hållet
Inte att förglömma att det är kvickt gjort att bromsa sönder ett däck om man kör utan ABS. Men jag är sugen på att ta bort den om något år. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||||
om man inte vill ta bort ABS:n för att den väger - så kan man ju alltid deaktivera systemet när man väl kommit fram till banan. Rycka en säkring eller skruva bort en givare så är systemet deaktiverat. Vissa bilar gör man det väldigt lätt på och då kan man ju koppla det av och på under dagen.
om man har en skalad bil är det vits med att testa att stänga av ABSn. Men i en vadderad (dvs med inredningen på plats etc) så är det inte alltid lätt att känna/höra/märka när det låser upp. Då kan det av den anledningen vara bättre att ha det kvar för annars åker man bara ovetandes omkring och låser upp innehjul etc. Hur bra en ABS är beror också vilket system man talar om. Till min ungdoms synder sållar sig ett ägande av en Ford Scorpio (som var först med ABS som std) och det systemet var skitfarligt. Det var så långsamt och yxigt att jag hade det ikopplat endast till SBP. En modern bils ABS är en helt annan sak. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Jag har för mig att vissa bilar, t ex Porsches Cup bilar har ett system där du kan "trampa igenom ABS:en" ? Det kanske vore något om det går att ordna
_________________ Erik Regnell Kör: Miata -04 #31 MX5 Cup, SPVM Har ägt: -Honda Civic Type R (EP3) -05 -Golf Gti Clubsport S -18 -Honda S2000 -05 -BMW M3-E30 -87 |
||||
I motsats till många här i tråden så upplever jag rätt stora fördelar med ABS på en rejsbil.
Skillnaden är inte så avgörande i "raka" inbromsningar, typ efter start-och-mål på Knutan - men skillnaden blir desto större i mer knöliga och komplicerade inbromsningar, typ ner i Liton på Knutan eller in i BMW-kurvan på Sturup. Med ABS i dom partierna, så tjänar jag tiondelar direkt. ![]() För att inte tala om skillnaden i regn... _________________ -- |
||||
I regn är det jättegött att ha ABS för greppet varierar från varv till varv. En ABS som du som förare kan välja att slå av eller på är perfekt. Jag kör iofs långlopp där vädret kan variera under de 6 timmar loppet är, men vi har köpt en ABS som ska installeras i vinter, just för regn.
Sen finns det ju klasser där ABS ej är tillåtet, t.ex BMW cup. Så kolla noga om du ska tävla. Kan tillägga att med hjälm på och i regn så hör man garanterat inte att hjulen låser upp, det måste man känna... ![]() |
||||
Jag tycker inte att tillägget man får för ABS i Roadsport gör att funktionen är värd den extra vikt man måste ha. I alla fall inte en standard ABS och det är ju oftast det man har i roadsport.
Fast ligger man ändå inte på viktgränsen så är det självklart bra att kunna dra nytta av fördelen man kan få i regn. Personligen tyckte jag inte att det var något problem att åka utan ABS när jag körde Roadsport, vare sig i regn eller torrt. Man får lära sig bromstekniken och hur ens bil reagerar helt enkelt. Fast risken att man missar ökar naturligtvis så man får vara med och lyssna på bilens signaler (men det ska man väl vara ändå). Med den övervikt min bil hade (nästan 300 kg) var sena och kraftiga inbromsningar mitt bästa vapen för att hålla nere varvtiderna. Mot de andra i liknande bilar som hade ABS bromsade jag inte tidigare i alla fall, snarare tvärt om. Angånde Niklas kommentar att det inte verkar vara positivt för vartiderna att bromsa toksent kan man väl tillägga att man sällan sätter snabbaste var när "man verkligen försöker". Ofta går det bättre om man slappnar av lite. Det hänger ihop. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
om jag fattat det rätt finns det s.k race-abs system, vad är skillnaden mellan gat-abs system ?
Har ni justerbar broms-reducerar i bilen också då ? Är det inte olika bomsfördelning vs system med abs och utan ? _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Re:
Håller med, ABS i lito öppnar möjligheter för helt andra spårval! Jag är för ABS! _________________ Pär Hylander |
||||
Re:
![]() Vill man investera i en RaceABS så är jud et oftast ett system med kalibreringsmöjlighet och betydligt kraftigare pump (mera kraft och högre frekvens). Men det kostar ju en del också... Det har ju varit uppe förr men jag tror fortfarande inte att det finns nån som knäckt en ABSdator eller gjort nån "MegaBrake" för lämplig volymABS. Jag sitter rätt nöjd med min lagomABS, som fungerar med Rdäck men kanske inte perfekt (den klarar av min körning och har aldrig klappat igenom (så länge den har belägg att jobba med)). och med årets skörd av körningar så är 5% extra vikt lätt att bära (30% av rejsen i blött och ännu större andel av kvalen), iaf för en som aldrig kört utan... ![]() |
||||
Re:
och vill man tjacka hänglsen så letar man upp strömförsörningen till abs eller drar några hjulgivare genom en brytare så man väldigt enkelt från förarplats kan koppla bort abs om det skulle bli något skumt eller att man vill våldsbromsa in till en hårnål... _________________ Roland Johansson |
||||
Re:
Just nu har vi justerbar bromsvåg inifrån bilen. Pillar nästan aldrig på den nu när vi fått bromsbalans. Funkar både i vått o torrt. (fast svårt att känna när man låser hjulen i regn) ![]() ABS ska vi bygga in i vinter och testa nästa säsong. Blir troligtvis en typ som alltid är på när du bromsar, så slipper vi problemet med givare som krånglar. Fast givetvis avstängningsbar från förarplatsen. Ska bli intressant att testa... ![]() |
||||
Dålig bil och dålig förare kanske, men jag åkte 2 sek fortare på Sviesta i dag, nu när jag lagat ABSen, jag klarar av att bromsa senare, och framförallt kan jag bromsa och svänga samtidigt, bromsarna ingav ett grymt förtroende, och svek inte en ända gång på över 70 varv.
_________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||
Röstar helt klart för ABS efter ha kört både med och utan..
Med abs är det bara att stampa på bromsen och styra, utan blir det massor av modulerande på bromsen som jag anser tar tid och förlänger bromsstäckan! /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||
Hoppar oxå på ABS tåget...
Hade d på min Golf G60 och med lite roligare skivor/belägg så bromsade det underbart.. Nu åker jag Golf utan ABS och jag har en tendens att vilja fega "dålig och orutinerad" så många varv till hade jag gärna haft abs, speciellt när man bromsar från höga farter typ 180km/h.. Men som sagt feg och orutinerad förare ![]() _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||
Min första erfarenhet av ABS på bana var med en Porsche 964Cup-91 som hade en tidig version av race-ABS. Min erfarenhet av det systemet var att i jämna förhållanden fungerade det bra, men om jag bromsade precis före en asfaltskarv så kunde allt mer eller mindre låsa sig och man hade små chanser att korrigera. Några gånger trampade jag "igenom" ABS-en och allt låste sig och man satt ut i sanden/räcket.
Porsches ABS bättrade sig redan till -92 och den 993RSR -98 vi (jag och min fru) tävlade med i GTR-SM hade ett fantastiskt bra ABS-system. Senare har ju ABS blivit förbjudet i FIA-GT så de nyare "värstingarna" har ju inte ABS. Däremot så finns ju förstås nya ABS-system att installera om man vill köra andra typer av tävlingar (VLN osv). Enligt min uppfattning är ett optimerat ABS överlägset, de största skillnaderna uppkommer förstås då underlagets friktion är oförutsägbart. BTG nämnde i ett tidigare inlägg möjligheten att deaktivera ABS (och andra "nymodiga" förarhjälpande system) genom att tex ta ut en eller annan säkring. Detta avråder jag med 200% säkerhet till. Jag har sett flera riktigt otäcka avåkningar på bana just på grund av detta. När de elektriska styrsystemen sätts ur spel blir bromsbalansen ofta totalt fel. Om möjligheten att koppla ur "förarhjälpmedlen" inte finns på bilen så måste man nog kolla vad som gäller för att bilen skall bli "helt manuell" om det ens finns en chans. Min egen teori är tyvärr att dagens moderna (billigare) bilar måste tillverkas så fort att någon riktig "mekanisk" balans inte riktigt finns. Det mesta styrs nog upp med mjukvara. Har jag fel? _________________ Bernard Löhr |
||||
Mekanisk Balans
Jag kan inte låta bli att spinna vidare på din tes om mekanisk obalans och elektronisk kompensering, Bernard. om jag vore biltillverkare (ja, det vore nog inget vidare) så hade jag resonerat som så att jag ställer bromsvågen på mer broms bak än vad som egentligen är rimligt. Om jag då bromsar på rak väg så kanske bakbromsarna kompenseras/stabiliseras med 5% för att inte låsning ska uppstå. Om jag bromsar i en kurva så får elektroniken justera kanske 30% för att låsningen inte ska uppstå. om jag inte har elektronik att hantera detta så måste jag sannolikt sätta en reduktion från början. Jag sätter den inte på 5% för då kommer det sladda så fort det är minsta kurva. Kanske på 20%. Då innebär det dels att det inte blir maximal bromsprestanda vid rak inbromsning. Och ändå så kommer det att släppa baktill i fallet där 30% behövs. Och skulle jag behöva kompensera med foten, ja då släpper jag ju bromskraften även på framoken. Jag tror man medvetet sätter bilens bromsdynamik för aggressivt vid konstruktionen(kanske kan likna vid JAS) och därmed uppnår bättre bromseffekt i alla situationer. Då känns det som att säkringen får sitta i... Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||||
Har kört väldigt lite bil utan ABS på bana, men min uppfattning är att det hjälper något enormt, det är ju liksom bara att trycka pedalen i botten till man har rätt fart in i böjen, har man aningen för mycket fart kan man till och med börja svänga in en aning med foten lätt på bromsen.
Körde radical i helgen utan abs, körde ju iofs alldeles för lite, men jag tyckte det var svårt att få "känslan" i foten på samma sätt som man fick känsla/förmedling man får tillbaka när man bromsar hårt med en hoj. Säkert bara en rutin att lära sig, men det känns ändå som man har lite bättre finmotorik i händerna än i fötterna.. Är inte så förtjust i elektroniska hjälpmedel som gör för mycket för föraren, ABS är precis i gränslandet enligt mitt tycke. Jag uppskattar det för det gör det enkelt för en förare på min nivå åka rätt fort, däremot skulle jag bli mindre impad av killarna i F1 om de åkte med ABS. Tack och lov för att antispinn försvann till slut.. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4203 besök totalt |