Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Film: Marc Basseng kör 7:25 i en Ferrari Enzo
1, 2   >>
5149 besök totalt
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

Årets film?

Vet inte om ni läste om testet i EVo?

Marc Basseng kör 7:25 i en Ferrari Enzo

http://www.supercarmovies.com

Ni får klicka er fram, finns ingen direktlänk.
"Watch the Ferrari Enzo on the Nürburgring" thumbs up

Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Tiden säger mer om Basseng thumbs up än bilen thumbs down

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Jag tycker det är kul att Enzon ändå var så pass snabb. Hur många spaltmeter har det inte skrivits på internetforum att Ferrari inte vågar köra av den och den anledningen? Nu går ju förvisso bilen in i limp-mode (fjädringen sätter sig och levererar felkoder) och ändå går den in på 7:25.

Det ska bli intressant att se filmen från Koenigseggen när den släpps. Basseng satte den hårt i räcket vad jag förstår men jag gissar att den scenen lär vara bortklippt.

Nu väntar vi bara på att Basseng ska ta någons Veyron och McLaren F1.

Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003

Härligt att se Enzon in action thumbs up .
Det här med "Egget" kan ju inte vara bra marknadsföring för det Ängelholmska företaget. Jag menar, det är ju inte första gången deras bilar är med i krascher .

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

Stacken skrev:
Det här med "Egget" kan ju inte vara bra marknadsföring för det Ängelholmska företaget. Jag menar, det är ju inte första gången deras bilar är med i krascher .

Äh, det ökar bara mystiken kring bilarna.

De som hävdat att Enzon är långsam, vad ha de baserat det på?

Horda
Här sen Nov 2002

Härligt att se en sådan bil användas på riktigt. Imponerande tid men på sätt och vis ändå vad man förväntar sig av en sån bil. Det bästa är ju ändå att dom åker efter med en ny M3:a.

Malmö
Här sen Feb 2003

Re:

sweanders skrev:
Stacken skrev:

Äh, det ökar bara mystiken kring bilarna.

Ja eller hur .
Vi har byggt världens snabbaste bil . Dock finns det ingen som kan hantera den när den blir pressad .

Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Re:

Erik B skrev:
Jag tycker det är kul att Enzon ändå var så pass snabb. Hur många spaltmeter har det inte skrivits på internetforum att Ferrari inte vågar köra av den och den anledningen? Nu går ju förvisso bilen in i limp-mode (fjädringen sätter sig och levererar felkoder) och ändå går den in på 7:25.

Det ska bli intressant att se filmen från Koenigseggen när den släpps. Basseng satte den hårt i räcket vad jag förstår men jag gissar att den scenen lär vara bortklippt.

Nu väntar vi bara på att Basseng ska ta någons Veyron och McLaren F1.

Kanske skulle uttryckt mig lite tydligare: På Mantorp, Hockenheim eller annan valfri "vanlig" bana är Enzon säkerligen ett alldeles formidabelt fordon, men eftersom den i detta fall kördes på schlajfen och detta är Nürburgringsektionen så blir åtminstone mina måttstockar annorlunda. Om man kombinerar Bassengs uttalanden i filmen med texten från Evo "The calmness with which he talks about the damper failure is extraordinary. The thought of attempting to complete a lap with just springs and aerodynamic air pressure keeping the rear in check sends a chill through me, but Basseng just shrugs it off. 'For sure the car was unstable and difficult at high speed, particularly at Tiergarten [taken at 180 mph!], but it was OK. I was able to complete the run.' " så fås i mina ögon en bild av Enzon som komplett oduglig för mer än ett halvt varvs körning. Ett upprepat försök resulterade i samma fenomen och en genomgång på Ferrariverkstad visade att det inte var något fel på dämparna. Sålunda är bilen värdelös för Ringenbruk och det var endast tack vare Bassengs talang som tiden kom till stånd, om än en mycket imponerande sådan!

Koenigsjunket verkar inte heller vara mkt att hänga i julgranen, Basseng berättar om avåkningen i Pflanzgarten III:
"Mind you, Basseng is doubtful that any of the other cars would have reacted in quite the same way to those awkward cambers. 'You are always fighting the Koenigsegg. It often feels like it's working against you', he explains. 'For sure, it has monster power and it's the quickest down the straight, but that power only arrives between 7000 and 8000 rpm. There's very little low-down torque, so you're always waiting, waiting, waiting, and the gear ratios don't match this track either - second is too short and third too long.'

Basseng fortsätter: "...the brakes go long after a lap. As a driver you don't get a good feeling with it. It's an amazing car on the road, bur it's not close to the others on the Nordschleife. In testing we did a '31 and I believe a sub 7:30 would be possible, but never 7:24'"

I det hänseendet framstår Carrera GT som en extremt mycket mer kompetent bil, billigast är den också!

Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Christian Eick skrev:

I det hänseendet framstår Carrera GT som en extremt mycket mer kompetent bil, billigast är den också!

thumbs up Men det är klart det är ju oxå den enda av de 3 bilarna som är utvecklade på ringen så det finns väl en anledning till att den är mest kompetent för ändamålet

Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Christian Eick skrev:
Koenigsjunket verkar inte heller vara mkt att hänga i julgranen, Basseng berättar om avåkningen i Pflanzgarten III:
"Mind you, Basseng is doubtful that any of the other cars would have reacted in quite the same way to those awkward cambers. 'You are always fighting the Koenigsegg. It often feels like it's working against you', he explains. 'For sure, it has monster power and it's the quickest down the straight, but that power only arrives between 7000 and 8000 rpm. There's very little low-down torque, so you're always waiting, waiting, waiting, and the gear ratios don't match this track either - second is too short and third too long.'

Basseng fortsätter: "...the brakes go long after a lap. As a driver you don't get a good feeling with it. It's an amazing car on the road, bur it's not close to the others on the Nordschleife. In testing we did a '31 and I believe a sub 7:30 would be possible, but never 7:24'"

Usch nu får man ju skämmas som Svensk...

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

sweanders skrev:
De som hävdat att Enzon är långsam, vad ha de baserat det på?

Det är väl som med Veyron, om man inte vågar ställa upp med en bil är den automatiskt långsam.

Jag har sett en FXX på Gelleråsen och kan meddela att den inte riktigt kändes hemma där heller.

Ang. Egget: Bromsar som sinar efter ett varv på en typ 1200 kg lätt bil och värsta bromskitten låter som en omöjlighet, men det var det tydligen inte.

Jag har läst artikeln i EVo och reagerade också på summeringen.

fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005

Grym film thumbs up

och lite roligt att man själv är med oxå.... hade dock varit trevligare med en centralare roll

Jag som är första till höger om Basseng...

Du var väl oxå på parkeringen då Christian!?

Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Re:

bmw130 skrev:
Christian Eick skrev:

thumbs up Men det är klart det är ju oxå den enda av de 3 bilarna som är utvecklade på ringen så det finns väl en anledning till att den är mest kompetent för ändamålet

Javisst, men både Sport Auto och Basseng öser ju beröm över Paganin, det visar att med rätt kompetens kan även en bil som inte är född på Ringen passa bra där ändå!

Wimbach
Här sen Aug 2004

Re:

Fredrik Larsson skrev:
och lite roligt att man själv är med oxå.... hade dock varit trevligare med en centralare roll

Jag som är första till höger om Basseng...

Du var väl oxå på parkeringen då Christian!?

Kul! Jag borde ju stått bredvid er då, men var tydligen borta och snurrade någon annanstans i det ögonblicket. Den stilige herren längst till höger är ju för övrigt Mårten!

Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

Dignell skrev:
Christian Eick skrev:

Usch nu får man ju skämmas som Svensk...

Med tanke på hur konstruktionen ser ut så undrar jag om den inte borde kunna göras ringduglig med lite utveecklingsarbete?

Lidköping
Här sen Apr 2004

Nu finns film nr2 uppe, med Egget i huvudrollen!

Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Tycker de borde hyra in tex. Jonas Jarlmark och Rickard Rydell ett par dagar först på tex. Kinnekulle, knutstorp och sedan ner till ringen ett par dagar så är den nog stabil och fin.

Måste bara tillägga att det kanske vore något för tex. Thomas Danielsson?
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Björn skrev:
Tycker de borde hyra in tex. Jonas Jarlmark och Rickard Rydell ett par dagar först på tex. Kinnekulle, knutstorp och sedan ner till ringen ett par dagar så är den nog stabil och fin.

Måste bara tillägga att det kanske vore något för tex. Thomas Danielsson?

För att få till den på ringen borde det vara ett lämpligt jobb för Rickard Göransson.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Avregistrerad (9212)

Här sen Sep 2006

Det är ett härligt flyt när han kör Enzon, CCXen verkar vara svår och brutal på ett lite jobbigt (men coolt) sätt.

Min favorit är ju dock MC12 som är den enda som har riktiga rejsgener!
En riktig homoglofierings specialare tillverkad i 50ex, MC12 har vunnit de flesta serier den ställt upp i och blivit bannad från Le Mans 24 för att den var för kompetent (för mycket downforce) om jag inte minns fel.

Att denna bil som av många setts som en tyngre, svagare lowtech enzo vars enda syfte är att göra PR för Maserati sedan visar sig vara snabbast på ringen fyra år efter lanceringen är helt otroligt!

Nu fattas bara ett oberoende test mellan BMW M3GT och Maserati Ghibli Cup från 95 för att jag skall få hybris som Maserati ägare .

Motala
Här sen Dec 2002

Nu har varvet med Maserati MC12 kommit upp!

Men jag får ingen bild på den videon, men dom andra fungerar.

Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Varvet med Zondan finns nu till beskådan.

1, 2   >>
5149 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande