Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (3691 totalt) |
Öppen eller stängd hjälm??
Skall uppgradera för tävlingsbruk under 2009 med HANS men kan inte riktigt bestämma mig för öppen eller stängd, för vanliga banmöten kör jag öppet. Någon som tävlar som kan ge tips?? _________________ Patrik Ljunggren |
||||
Beror väl bara på om du är beroende av runtomsikt inne i bilen. Om du inte behöver krafsa runt och justera en massa inställningar eller annat (som en Rallyförare kan behöva) så skulle jag skydda glaskäken iaf.
Du kör ju öppet på banträff av en anledning, väger den högre än käkskyddet? |
||||
Jag skulle nog föredra en öppen hjälm istället för en intral om man ändå sitter i en skyddande bil. Anledningen är att det går att få ner vikten lite till på dem. Risken för wiplash liknande skador torde vara mycket större än att man daskar ansiktet ansiktet i något hårt om man sittet fastbältad.
Vad tror ni om det? _________________ Karl Vestgöte |
||||
Re:
HANS. _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
Re:
Risken är väl snarare att något hårt kommer och daskar till en än tvärtom. När jag provade ut hjälmar på Stand 21 trivdes jag mycket bättre med den stängda varianten, har dock inte blivit något behov av köp sen men det blir nog en sån i framtiden. Sen fattade jag det som att han skulle ha HANS till och det borde väl minska whiplashrisken. _________________ Martin Öberg ![]() |
||||
Nja, har man HANS så är nackskador inte ett problem. Men att smacka hakan i ratten kan fortfarande vara rätt oskönt...
Patrik, jag är tillgänglig på telefon eller mail om du har några funderingar! /P |
||||
Det största problemet som jag har upplevt med integralhjälm, är att få sexpunktsbältet på plats när
man väl har satt sig i bilen. Man ser typ ingenting pga käkskyddet.. Kan kännas lite bökigt om man ska i och ur många gånger på en dag. Sikten i övrigt är inga problem. ![]() _________________ -- |
||||
Re:
Precis min poäng ovan.. det man behöver inte röra sig så mycket för att få saker i ansiktet, det räcker med att saken rör på sig. _________________ Martin Öberg ![]() |
||||
Re: Öppen eller stängd hjälm??
Jag har full-face från Stand21 med tillhörande HANS-krage och de enda gångerna jag plockar fram min gamla Peltor är när jag kör karossbil där vinkel på stol och/eller bälten inte passar och arrangören inte tillåter integralhjälm. Jag har funderat en hel del på valen mellan öppen hjälm och stängd hjälm och har kommit fram till att i de lägen man föredrar öppen hjälm bör det vara fördelaktigt att vara helt utan hjälm - dvs. att man i efterhand kan analysera fram att man inte haft nytta av hjälmen då den inte tagit i något annat än stolen. Det känns väldigt tryggt med hel hjälm och HANS och jag har inte upplevt att grejerna varit i vägen. Dessutom har jag den gamla typen av krage med fasta remmar, den nya typen med "sliding tethers" verkar vara mycket smartare i konstruktion och ännu mer användarvänlig. _________________ Anders Hansson |
||||
Re:
Nu har vi iofs bara 5-punkts i långloppan men jag tycker inte det har varit några problem att känna sig fram när man väl har gjort det några gånger. _________________ Anders Hansson |
||||
Re:
Slog inte Mika Häkkinen huvudet i ratten nar han körde av sin McLaren i Adelaide? Har för mig att det är därför de har en "kudde" på ratten. ![]() Bilden visar en kopia... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
Re:
Är väl fyra år sedan en japan i Paris-Dakar (ja, vet att det inte är banracing men ändå relevant) gjorde en felbedömning över en sanddyn och kraschade ner på baksidan. Fick väldigt allvarliga ansiktskador, krossad käke etc etc och det från att bältena töjde sig! Nu vet man inte hur väl spända bältena var från början etc men öppen hjälm hade han. En putt av någon precis när bromsningen ska påbörjas och sedan färd över blött gräs kan ge duktig fart när väl armcoräckena kommer... _________________ Roland Johansson |
||||
Re:
Borde väl inte vara helt omöjligt att få hjälp med bältet av någon depågranne som inte ska köra i just den gruppen på en banträff. Brukar ju finnas lite åskådare också... _________________ Roland Johansson |
||||
Har inte åkt så mycket och definitift inte krachat hårt med salonbil men av de kracher jag varit nära i banracing är det glassplitter som är enda anledningen till integrahjälm om man är tillräckligt fastspänd. När hakan träffar ratten har man krachat ordentligt eller inte spänt fast sig. Man kan ju även ha åkt med orginalstol och 3-punktsbälte. Har man HANS så är nog integralhjälm att föredra rent säkerhetsmässigt den klarar ju mer.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
helhjälm + hans
Jag valde en integralhjälm med HANS krage. Precis som Fredrik skriver blir det lite bökigare att hitta rätt med bältena men jag tycker man vänjer sig rätt snabbt. Lite låst kan det kännas innan man är ute på banan eftersom det inte går att att svänga på huvudet helt åt sidan. Bra backspeglar är bra att ha. Väl på banan är det inga problem och det känns bra med skydd för mun, haka. |
||||
Ja det verkar ju finnas anledningar att köra med integralhjälm men jag tror riskerna att få nånting i fejan är gravt överdrivna. Man ska extrem otur om man stöter på nånting som ligger löst på bana som tar sig in genom rutan och träffar en i ansiktet. Om ett räcke kommer in i petar en i ögat är det nog rätt illa ändå.
WRC killarna vågar ju åka med öppna hjälmar och i skogen finns det en hel del mer bråte som kan ta sig genom rutan. Visst är det nog inte fel att ha integralhjälm om man åker med nackkrage men har man inte det skulle jag ta en öppen hjälm alla dagar i veckan. Min mc-hjälm väger 1350 gram och en öppen bilhjälm för täckt bil får enligt SBF inte väga mer än 800 gram. Det är mer än ett halvt kilo i skillnad som nacken ska ta upp om man smäller hårt i ett räcke, den risken är så mycket större än att det kommer in något genom rutan. Men som sagt har man HANS så är det väl inte fel med integralhjälm. _________________ Karl Vestgöte |
||||
Re:
|
||||
Re:
Många har gått till integral sen Colin voltade och knäckte käken, eller i alla fal halvintegral. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (3691 totalt) |