Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Är min Logitech G25 trasig?
1, 2   >>
5897 besök totalt
christ0ffer
Örebro län
Här sen Okt 2008

Trådstartare

När jag kopplar in min G25 till ett vägguttag (enbart väggkontakten, inte USB-sladden) så blir rattens metall och pedalerna strömförande eller vad man ska säga. Håller jag ena handen på en pedal och den andra handen på en jordad punkt (t.ex. en omålad del av ett element) så känner jag att det går en ström mellan pedalen och elementet. Det är ingen stöt jag får utan det strömmar på så länge jag håller i pedalen och elementet. Det blir samma sak om jag håller på rattens metall och elementet.

Är det någon mer som märkt detta? Ska det vara så?

Kalmar
Här sen Jan 2003

Jag har faktiskt märkt samma sak när jag varit hemma hos Patrik här på forumet och kört lite med hans G25.
Trodde de var nåt fel just där och just då men om du nu har samma fel så känns de juh lite skumt...

Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Tycker det där låter sådär lagom trevligt . Efter alla de elsäkerhetskurser jag varit på skriker hjärnan och ryggmärgen "NEJ, stop! Lämna tebaks och få en ny och klaga skiten ur tillverkarna". Men "om det skall vara så" skulle jag nog tyvärr byta ratt, även fast det verkar som den är den bästa för tillfället.

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
christ0ffer
Örebro län
Här sen Okt 2008

Trådstartare
Nej, det känns inte speciellt säkert.

Så det blir alltså en ström mellan ratten/pedalerna och jord. Men om jag nu kopplar in G25:ans USB-kontakt i datorn kan det då bli en ström mellan ratt/pedaler och datorn? Datorn är ansluten till ett ojordat eluttag. Är USB kontakterna på något sätt kopplade till någon jordpunkt i datorn?

Göteborg
Här sen Aug 2005

om datorn är kopplad till ett ojordat uttag så hjälper det ju inte om något inne i datorn
är kopplat till jord (den har ju ingenstans att ta vägen)

men om ratten är strömförande så är de ju inte bra, har du mätt upp den?

[SRM]Rolle

www.racingmates.se
Missa inte SRMs Tisdagsrejs varje tisdag

Probably the friendliest team in the world
Citera
christ0ffer
Örebro län
Här sen Okt 2008

Trådstartare
Nej, har ingenting att mäta med. Är det en multimeter man ska ha?

Jönköping
Här sen Sep 2004

G25:an har extern transformator så det är ju inte direkt så att man matar spänningen från väggutaget rakt in i den iallafall

Degerfors
Här sen Nov 2007

oj oj oj!! Jag vågar inte ens prova att sätta fingrerna på elementet!! .. det förklarar min armklåda... efter att nästan kliat armarna av mig upptäckte jag att ju mer jag körde ju mer kliade det.. sedan jag börjat köra med långärmat blev det bättre... Trodde att det var skärmen till att börja med men då borde det ju ha kliat i ansiktet med!! Men om ratten avger ström ja.. En sak är säker.. nyttigt är det inte thumbs down Vore det inte så förbannat kul att köra skulle jag lägga av! /beroende/
Ps är det någon mer som fått klåda på armar???

Degerfors
Här sen Nov 2007

okej nu har jag mätt upp min ratt och och det visar sig att den ger 7-10 volt thumbs down Helt otroligt >
När jag först läste frågan i inslaget tänkte jag "jordfel" men efter att nu mätt det har även jag "jordfel" eller också är det så att rattjäveln är strömförande!!! Blir till att tejpa För köra ska jag Man kan ju fundera på vad logitech säger om detta??

Göteborg
Här sen Aug 2005

Logitechs support har jag hört ska vara väldigt bra.

Lämna in ratten genast, hoppas bara den handlaren är vettig....

[SRM]Rolle

www.racingmates.se

Citera
christ0ffer
Örebro län
Här sen Okt 2008

Trådstartare
Köpte den från webhallen.se så jag ska ringa dit imorgon. Om alla G25:or är så här funderar jag på att byta till denna: http://megastore.se/template/next%2CProduct.vm?itemid=2065521

Göteborg
Här sen Aug 2005

nej, ingen ratt ska vara strömförande, någonsin.....

[SRM]Rolle

www.racingmates.se

Citera
christ0ffer
Örebro län
Här sen Okt 2008

Trådstartare
Är det någon här som har en G25 som INTE leder ström?

västerås
Här sen Okt 2005

Aldrig märkt nå på min.. låter ju helmysko...
haft min i 1½ år nu o har inte märkt nå nångång ... så ja fick väl måndagsexemplaret

Västerås
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

Re:

wolf skrev:
Aldrig märkt nå på min.. låter ju helmysko...
haft min i 1½ år nu o har inte märkt nå nångång ... så ja fick väl måndagsexemplaret

Jag har inte heller märkt av något, har haft min sen den släpptes.

Stockholm
Här sen Apr 2003

inga problem här heller,

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Inga problem. Jag skulle lämna tillbaka den OMEDELBART!

Varmaren
Degerfors
Här sen Nov 2007

okej ! nu har jag gått till botten med detta!!

Min dator var kopplad till ett ojordat uttag. Då gav ratten 7 volt OM JAG HADE USB`N INKOPPLAD!
Utan usb visar det noll. Alltså kommer krypströmmen från datorn. När jag sedan provade att koppla datorn till ett jordat uttag försvann krypströmmen och voltmätaren visar noll thumbs up Alltså VIKTIGT att datorn är pluggad i jordat uttag!!! Inget fel på ratten alltså........... tror jag

See you on track

Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Varmaren skrev:

Min dator var kopplad till ett o jordat uttag. Då gav ratten 7 volt OM JAG HADE USB`N INKOPPLAD!
Utan usb visar det noll. Alltså kommer krypströmmen från datorn. När jag sedan provade att koppla atorn till ett jordat uttag försvann krypströmmen och voltmätaren visar noll thumbs up Alltså VIKTIGT att datorn är pluggad i jordat uttag!!! Inget fel på ratten alltså........... tror jag

See you on track

När du ändå är igång kan du kolla vad som händer om de sitter i samma ojordade uttag och sen vänder du på kontakten från datorn 180 grader och stoppar ner igen och mäter igen. (dvs om det förekommer fasfel)

Jordat är ju förvisso bäst men det är ju inte alla som har det.

Citera
christ0ffer
Örebro län
Här sen Okt 2008

Trådstartare
Re:

Erik B skrev:
Inga problem. Jag skulle lämna tillbaka den OMEDELBART!

Japp, den ska lämnas tillbaks. Hoppas jag får en ny snabbt så jag kan köra igen

Karlskrona
Här sen Feb 2004

Re:

steffe skrev:
Varmaren skrev:

Min dator var kopplad till ett o jordat uttag. Då gav ratten 7 volt OM JAG HADE USB`N INKOPPLAD!
Utan usb visar det noll. Alltså kommer krypströmmen från datorn. När jag sedan provade att koppla atorn till ett jordat uttag försvann krypströmmen och voltmätaren visar noll thumbs up Alltså VIKTIGT att datorn är pluggad i jordat uttag!!! Inget fel på ratten alltså........... tror jag

See you on track

När du ändå är igång kan du kolla vad som händer om de sitter i samma ojordade uttag och sen vänder du på kontakten från datorn 180 grader och stoppar ner igen och mäter igen. (dvs om det förekommer fasfel)

Jordat är ju förvisso bäst men det är ju inte alla som har det.

En dator SKALL alltid sitta i jordat uttag, men tyvärr är sällan så fallet! Då kan det hända att någon får för sig och gjorda i ett element eller så, vilket i sin tur med för andra efterföljande fel med spänningar på stllen där det inte ska va!

Citera
Racingsimulatorer
1, 2   >>
5897 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande