Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 6060 besök totalt |
Racebilar med Slicks på Sport Auto varvet, vs CSL på Cup.
TRW-Honda Civic Type-R. 8.30,1 min (220hk)/ Schubert-BMW 320d. 7.22,1 min(260hk) / Raeder-Lamborghini Gallardo. 6.44,3 min (550hk). (orginal 360kh, CSL på Cup som ref med HvS 7.50 min) Flugplatz, 172/198/212/170 GPS/km SX, 215/245/273/245 Aremberg, 114/116/122/101 FoxHole, 212/239/268/232 Metzgesfeld, 155/176/200/162 Ex-Muhle, 107/122/130/109 Bergwerk, 109/115/126/106 Kesselchen, 195/212/246/222 Klostertal 1(Mutkurve), 170/183/208/167 Klostertal 2(Steilstrecke), 98/96/102/90 Hohe A, 114/123/134/111 Brunchen 2, 109/113/130/108 PflanzG, 174/198/220/190 Anfahrt Swalben-schwanz, 198/216/246/211 Galgenkopf, 139/156/168/138 DöttingerH,(toppfart långa rakan) 222/238/270/255 TRW-Honda Civic Type-R drar max G i Swalbenschwanz på 1.5G. Schubert-BMW 320d drar max G i Swalbenschwanz på 1.85G. Raeder-Lamborghini Gallardo drar max G i Ex-Mhule, 1.85G. Orginal CSL drar max G i Swalbenschwanz på 1.45G. Alla i ovan ordning gällande G i Metzgesfeldt, 1.30/1.70/1.80/1.20 G _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Fräckt!
![]() Men är det bara jag som blir förvirrad alla dessa olika typer av varv? Finns det nån tråd där alla olika typer av varv förklaras och skillnader i tider beskrivs. Dom jag könner till är BTG, Sport Auto varv, Fullvarv, Fullvarv med GP slinga.. Känns som vi behöver en expert som du som reder ut begreppen i en egen tråd! ![]() Mvh Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||
Re:
Snabb förklaring: BTG - Bridge to Gantry (Bro till Bro) används för att vi vid turistkörning kan ta tid eftersom vi inte får köra varvet runt. Sport Auto varv - Hela varvet minus T-13 används av just Sport Auto samt vad jag förstår av i stort sett alla filmer därifrån nu, exempelvis GTR. Skillnaden mot fullvarv var väl cirkus 5 sekunder, fler kan rätta mig. Fullvarv - Är helt enkelt hela Nordschleife Fullvarv & GP-slinga - Kör de exempelvis vid VLN då kör de av Nordschleife ut på GP-banan och sedan på igen. Fast ju mer jag tänker på det så missar man ju en bit på Nordschleife då oxå. Det där får någon annan reda ut exempelvis dr. Eick ![]() |
||||||
Re:
GP+ Ringen(finns ju fulla GP vs en mindre del GP som oxå är samanlänkade med ringen) likt VLN gör att man inte kan köra T13, dock kommer man ut längre upp i slutet av T13. Fulla ringen är 20.8km. SA varvet är 20.6km, ej T13 som nämts. Skillnaden att ej köra T13 beror på bil. Men ca 4,5 sek för tex en Nissan GT-R, ca 6 sek för CSL osv. Notera ca. ovan nämnda tider för racebilarna samt CSL är från SAs 20.6km varv på ringen. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
ok..
Jag tycker det är sjukt svårt att jämföra tider eftersom det finns så många olika typer av varv. Vad ä rdet för skillnad i tid mellan olika varianter? Vilka sträckor gills som rekord? Tex EDo Porschen och Loaded vilken sträcka körde dom? Körde dom samma? Det gamla inofficiella rekordet på 6:11, vilken sträcka var det? så kallat helvarv eller? Testar fabrikerna tex Porsche BMW samma sträcka som SA varv? Hur räknar man tex om ALZEN Porschens tid till vanligt varv, helvarv eller BTG? Komplicerade grejer det här! ![]() _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||
Re: Racebilar med Slicks på Sport Auto varvet, vs CSL på Cup
![]() ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Re:
Gör det inte mer komplicerat än vad det redan är... ![]() Vi börjar med att hålla oss till tider på Nordschleife, VLN-tider är kanske inte så intressanta... När vi snackar tider som gäller vad vi själva kan prestera är det bara BTG tider som är intressant. Eftersom det är det som gäller vid turistkörning. Snackar vi rekordtider så är det nog nuförtiden mest SA-varv som gäller eftersom det är så de allra oftast kör när det är industripoolen som jag förstått det. Eftersom det bara skiljer 5 sekunder cirkus mellan SA-varv och fullvarv känns det inte så väsentligt om det är SA-varv eller fullvarv. 5 sekunder skiljer det ju ändå så lätt mellan olika förare... ![]() |
||||||
Re:
ok så att räkna om VLN varv till SA varv eller BTG varv är alltså inte möjligt? Är nyfiken på hur snabbt det egentligen går för "racervagnarna" och hur det överensstämmer med privatisterna.. BTG är egentligen den enda varvtypen som jag har hyffsad koll på! /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||
Peter, jag har ju startat denna tråd för att just folk ska se hur div olika race bilar går på ett SA varv.
om du läser trådens text i början så framgår det där att det är SA varv. TRW-Honda Civic Type-R. 8.30,1 min (220hk)/ Schubert-BMW 320d. 7.22,1 min(260hk) / Raeder-Lamborghini Gallardo. 6.44,3 min (550hk). (orginal 360kh, CSL på Cup som ref med HvS 7.50 min) om du sedan vill omvandla ett SA varv till BTG måste du ta bort tiden det tar dessa bilar att köra GTB(gantry till bro). Samtidigt som du måste lägga till tiden det tar dessa bilar att åka de ca 170-200m uppför på T13. Notera att det skiljer sig beroende på bil! I övrigt kan vi notera att Raeder-Lamborghini Gallardo, race bilen kör SA varvet på 6.44,3 min (550hk) Mot t e x en orginal Lambo Gallardo SE på corsa r-däck som kör samma varv ca 1 min långsammare, på 7.46 min, dess topp speed på rakan är 279 GPS, snabbare än race gallardon. Att toppfarten är mycket lägre i race gallardon vs t e x orginal bilen på t e x långa rakan kan väl förklaras av att man prioriterar annorlunda gällande gatbilar vs racebilar kanske? Grepp och downforce, annan utväxling etc,etc ?(förare mm) En org 560-4 med 560hk på 1590 kg på corsa r-däck gör 288 GPS på rakan. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Re:
ok så EDo Porschen och Loaded kör 7:15 och 7:22 medans en race Gallardo kör samma typ av varv på 6:44? Jag trodde bara inte att det kunde vara så stor skillnad?! Känns som jag måste ha missförstått nåt??? /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||
Re:
Det enklaste om du vill räkna om VLN-tider är ju att du tittar på filmer och själv startar och stoppar klockan när de åker av och på Nordslingan. ![]() Det berömda drömvarvet med Hans-Joachim Stuck i M3 GTR från 2004 har jag för mig att han kör Nordslingan på cirka 6.51. Hittar inte filmen just nu på tuben men du har säkert sett den. ![]() Som Gaute skriver tänk på att Schubert BMW med 260 hk går nästan lika fort som EDo-Porschen ![]() ![]() |
||||||
Slicks gör rätt stor skillnad, någon/några sekunder per km, även på en sådan bana som ringen.
Lägg till lite mer downforce är det nog inte så konstigt att det blir en halvminut snabbare. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||
Re:
ok men stämmer det att Gallardon därmed åker SA varv på 6:44? Det är ju typ 1 minut snabbare än en standard Gallardo!? _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||
Re:
Jag fick för mig att Gaute tidigare sagt att det ger ca 10 Sek. /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||
Re:
Har inte själv läst det, men att tro att Gaute inte har koll på siffror när det gäller tidssnack och ringen, känns lika troligt som att jag kommer bli mångmiljonär på Lotto ![]() ![]() |
||||||
Re:
Jag tror inte Race Gallardon har mer downforce än vad Loaded hade vid sitt rekordförsök med alla vingar monterade?! /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||
Re:
Gatdäck vs R-däck har i vissa fall visat sig ge ca 10 sek. T e x på en Aston Martin V8 Vantage, motorn fram vikt ca 1600kg+. Brukar använda det som en ref vs tex M3 E46, ca lika vikt, motorn fram, etc. Inget är skrivet i sten. Annan biltyp, tjaa, det lär variera.. Du förstår hur jag tänker. Har aldrig nämnt nåt om slicks! Helt klart gör slicks mer för tiden då de sitter på bilar anpassade för ditto. T e x kan min CSL aldrig ha samma fördelar bara för att jag slänger på slicks på en orginal bil. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Re:
Som sagt, det är skillnad på riktiga race bilar vs trimmade gatbilar ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Re:
ok, du skrev såna enorma mängder i GTR tråden att jag hamnade i ett konfusionstillstånd... ![]() Fick för mig att du skrivit om slicks oxå! Självklart behöver en bil vara uppsatt för R-däck för kunna uttnyttja däcken optimalt. Med slicks är det ännu viktigare! Hur mycket tror du sitter i däcken då på tex Galardon? På en vanlig bana skiljer det sig kanske 2-3sek gatdäck vs Rdäck och kanske 5-6sek Rdäck vs slicks. /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||
Re:
Men racegallardon är EN enda STOR vinge ![]() ![]() ![]() |
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 6060 besök totalt |