Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Racebilar med Slicks på Sport Auto varvet, vs CSL på Cup.
1, 2   >>
6060 besök totalt
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745


Trådstartare
Racebilar med Slicks på Sport Auto varvet, vs CSL på Cup.

TRW-Honda Civic Type-R. 8.30,1 min (220hk)/ Schubert-BMW 320d. 7.22,1 min(260hk) / Raeder-Lamborghini Gallardo. 6.44,3 min (550hk). (orginal 360kh, CSL på Cup som ref med HvS 7.50 min)


Flugplatz, 172/198/212/170 GPS/km

SX, 215/245/273/245

Aremberg, 114/116/122/101

FoxHole, 212/239/268/232

Metzgesfeld, 155/176/200/162

Ex-Muhle, 107/122/130/109

Bergwerk, 109/115/126/106

Kesselchen, 195/212/246/222

Klostertal 1(Mutkurve), 170/183/208/167

Klostertal 2(Steilstrecke), 98/96/102/90

Hohe A, 114/123/134/111

Brunchen 2, 109/113/130/108

PflanzG, 174/198/220/190

Anfahrt Swalben-schwanz, 198/216/246/211

Galgenkopf, 139/156/168/138

DöttingerH,(toppfart långa rakan) 222/238/270/255


TRW-Honda Civic Type-R drar max G i Swalbenschwanz på 1.5G. Schubert-BMW 320d drar max G i Swalbenschwanz på 1.85G. Raeder-Lamborghini Gallardo drar max G i Ex-Mhule, 1.85G. Orginal CSL drar max G i Swalbenschwanz på 1.45G.

Alla i ovan ordning gällande G i Metzgesfeldt, 1.30/1.70/1.80/1.20 G

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Fräckt!
Men är det bara jag som blir förvirrad alla dessa olika typer av varv?
Finns det nån tråd där alla olika typer av varv förklaras och skillnader i tider beskrivs.
Dom jag könner till är BTG, Sport Auto varv, Fullvarv, Fullvarv med GP slinga..
Känns som vi behöver en expert som du som reder ut begreppen i en egen tråd!


Mvh
Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11952



Re:

Puppan skrev:
Fräckt!
Men är det bara jag som blir förvirrad alla dessa olika typer av varv?
Finns det nån tråd där alla olika typer av varv förklaras och skillnader i tider beskrivs.
Dom jag könner till är BTG, Sport Auto varv, Fullvarv, Fullvarv med GP slinga..
Känns som vi behöver en expert som du som reder ut begreppen i en egen tråd!


Mvh
Pete


Snabb förklaring:

BTG - Bridge to Gantry (Bro till Bro) används för att vi vid turistkörning kan ta tid eftersom vi inte får köra varvet runt.

Sport Auto varv - Hela varvet minus T-13 används av just Sport Auto samt vad jag förstår av i stort sett alla filmer därifrån nu, exempelvis GTR. Skillnaden mot fullvarv var väl cirkus 5 sekunder, fler kan rätta mig.

Fullvarv - Är helt enkelt hela Nordschleife

Fullvarv & GP-slinga - Kör de exempelvis vid VLN då kör de av Nordschleife ut på GP-banan och sedan på igen. Fast ju mer jag tänker på det så missar man ju en bit på Nordschleife då oxå. Det där får någon annan reda ut exempelvis dr. Eick

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745


Trådstartare
Re:

Mats Thur skrev:
Puppan skrev:
Fräckt!
Men är det bara jag som blir förvirrad alla dessa olika typer av varv?
Finns det nån tråd där alla olika typer av varv förklaras och skillnader i tider beskrivs.
Dom jag könner till är BTG, Sport Auto varv, Fullvarv, Fullvarv med GP slinga..
Känns som vi behöver en expert som du som reder ut begreppen i en egen tråd!


Mvh
Pete


Snabb förklaring:

BTG - Bridge to Gantry (Bro till Bro) används för att vi vid turistkörning kan ta tid eftersom vi inte får köra varvet runt.

Sport Auto varv - Hela varvet minus T-13 används av just Sport Auto samt vad jag förstår av i stort sett alla filmer därifrån nu, exempelvis GTR. Skillnaden mot fullvarv var väl cirkus 5 sekunder, fler kan rätta mig.

Fullvarv - Är helt enkelt hela Nordschleife

Fullvarv & GP-slinga - Kör de exempelvis vid VLN då kör de av Nordschleife ut på GP-banan och sedan på igen. Fast ju mer jag tänker på det så missar man ju en bit på Nordschleife då oxå. Det där får någon annan reda ut exempelvis dr. Eick


GP+ Ringen(finns ju fulla GP vs en mindre del GP som oxå är samanlänkade med ringen) likt VLN gör att man inte kan köra T13, dock kommer man ut längre upp i slutet av T13.
Fulla ringen är 20.8km. SA varvet är 20.6km, ej T13 som nämts.

Skillnaden att ej köra T13 beror på bil. Men ca 4,5 sek för tex en Nissan GT-R, ca 6 sek för CSL osv. Notera ca.

ovan nämnda tider för racebilarna samt CSL är från SAs 20.6km varv på ringen.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Thorleif
Stavanger
Här sen Nov 2007
Inlägg: 8



VLN runden er GP kort versjonen som er 24369 meter og 24 timeren er 25378 meter. Årsaken til at 24 timeren ikke er mer enn ca en km lenger, er at under 24 timeren kjorer de ikke Mercedes arena.

_________________
Thorleif Nilsen
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



ok..
Jag tycker det är sjukt svårt att jämföra tider eftersom det finns så många olika typer av varv.
Vad ä rdet för skillnad i tid mellan olika varianter?

Vilka sträckor gills som rekord?
Tex EDo Porschen och Loaded vilken sträcka körde dom?
Körde dom samma?

Det gamla inofficiella rekordet på 6:11, vilken sträcka var det? så kallat helvarv eller?

Testar fabrikerna tex Porsche BMW samma sträcka som SA varv?

Hur räknar man tex om ALZEN Porschens tid till vanligt varv, helvarv eller BTG?

Komplicerade grejer det här!

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Re: Racebilar med Slicks på Sport Auto varvet, vs CSL på Cup

Göte RS6 Sjögren skrev:
Schubert-BMW 320d drar max G i Swalbenschwanz på 1.85G. Raeder-Lamborghini Gallardo drar max G i Ex-Mhule, 1.85G.


Jösses vilken rymdresa!

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11952



Re:

Puppan skrev:
ok..
Jag tycker det är sjukt svårt att jämföra tider eftersom det finns så många olika typer av varv.
Vad ä rdet för skillnad i tid mellan olika varianter?

Vilka sträckor gills som rekord?
Tex EDo Porschen och Loaded vilken sträcka körde dom?
Körde dom samma?

Det gamla inofficiella rekordet på 6:11, vilken sträcka var det? så kallat helvarv eller?

Testar fabrikerna tex Porsche BMW samma sträcka som SA varv?

Hur räknar man tex om ALZEN Porschens tid till vanligt varv, helvarv eller BTG?

Komplicerade grejer det här!


Gör det inte mer komplicerat än vad det redan är...
Vi börjar med att hålla oss till tider på Nordschleife, VLN-tider är kanske inte så intressanta...
När vi snackar tider som gäller vad vi själva kan prestera är det bara BTG tider som är intressant. Eftersom det är det som gäller vid turistkörning.

Snackar vi rekordtider så är det nog nuförtiden mest SA-varv som gäller eftersom det är så de allra oftast kör när det är industripoolen som jag förstått det.
Eftersom det bara skiljer 5 sekunder cirkus mellan SA-varv och fullvarv känns det inte så väsentligt om det är SA-varv eller fullvarv. 5 sekunder skiljer det ju ändå så lätt mellan olika förare...

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Re:

Mats Thur skrev:
Puppan skrev:
ok..
Jag tycker det är sjukt svårt att jämföra tider eftersom det finns så många olika typer av varv.
Vad ä rdet för skillnad i tid mellan olika varianter?

Vilka sträckor gills som rekord?
Tex EDo Porschen och Loaded vilken sträcka körde dom?
Körde dom samma?

Det gamla inofficiella rekordet på 6:11, vilken sträcka var det? så kallat helvarv eller?

Testar fabrikerna tex Porsche BMW samma sträcka som SA varv?

Hur räknar man tex om ALZEN Porschens tid till vanligt varv, helvarv eller BTG?


Komplicerade grejer det här!


Gör det inte mer komplicerat än vad det redan är...
Vi börjar med att hålla oss till tider på Nordschleife, VLN-tider är kanske inte så intressanta...
När vi snackar tider som gäller vad vi själva kan prestera är det bara BTG tider som är intressant. Eftersom det är det som gäller vid turistkörning.

Snackar vi rekordtider så är det nog nuförtiden mest SA-varv som gäller eftersom det är så de allra oftast kör när det är industripoolen som jag förstått det.
Eftersom det bara skiljer 5 sekunder cirkus mellan SA-varv och fullvarv känns det inte så väsentligt om det är SA-varv eller fullvarv. 5 sekunder skiljer det ju ändå så lätt mellan olika förare...


ok så att räkna om VLN varv till SA varv eller BTG varv är alltså inte möjligt?
Är nyfiken på hur snabbt det egentligen går för "racervagnarna" och hur det överensstämmer med privatisterna..

BTG är egentligen den enda varvtypen som jag har hyffsad koll på!

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745


Trådstartare
Peter, jag har ju startat denna tråd för att just folk ska se hur div olika race bilar går på ett SA varv.
om du läser trådens text i början så framgår det där att det är SA varv.

TRW-Honda Civic Type-R. 8.30,1 min (220hk)/ Schubert-BMW 320d. 7.22,1 min(260hk) / Raeder-Lamborghini Gallardo. 6.44,3 min (550hk). (orginal 360kh, CSL på Cup som ref med HvS 7.50 min)

om du sedan vill omvandla ett SA varv till BTG måste du ta bort tiden det tar dessa bilar att köra GTB(gantry till bro). Samtidigt som du måste lägga till tiden det tar dessa bilar att åka de ca 170-200m uppför på T13.

Notera att det skiljer sig beroende på bil!

I övrigt kan vi notera att Raeder-Lamborghini Gallardo, race bilen kör SA varvet på 6.44,3 min (550hk)

Mot t e x en orginal Lambo Gallardo SE på corsa r-däck som kör samma varv ca 1 min långsammare, på 7.46 min, dess topp speed på rakan är 279 GPS, snabbare än race gallardon.

Att toppfarten är mycket lägre i race gallardon vs t e x orginal bilen på t e x långa rakan kan väl förklaras av att man prioriterar annorlunda gällande gatbilar vs racebilar kanske? Grepp och downforce, annan utväxling etc,etc ?(förare mm)

En org 560-4 med 560hk på 1590 kg på corsa r-däck gör 288 GPS på rakan.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Peter, jag har ju startat denna tråd för att just folk ska se hur div olika race bilar går på ett SA varv.
om du läser trådens text i början så framgår det där att det är SA varv.

TRW-Honda Civic Type-R. 8.30,1 min (220hk)/ Schubert-BMW 320d. 7.22,1 min(260hk) / Raeder-Lamborghini Gallardo. 6.44,3 min (550hk). (orginal 360kh, CSL på Cup som ref med HvS 7.50 min)

om du sedan vill omvandla ett SA varv till BTG måste du ta bort tiden det tar dessa bilar att köra GTB(gantry till bro). Samtidigt som du måste lägga till tiden det tar dessa bilar att åka de ca 170-200m uppför på T13.

Notera att det skiljer sig beroende på bil!

I övrigt kan vi notera att Raeder-Lamborghini Gallardo, race bilen kör SA varvet på 6.44,3 min (550hk)

Mot t e x en orginal Lambo Gallardo SE på corsa r-däck som kör samma varv ca 1 min långsammare, på 7.46 min, dess topp speed på rakan är 279 GPS, snabbare än race gallardon.

Att toppfarten är mycket lägre i race gallardon vs t e x orginal bilen på t e x långa rakan kan väl förklaras av att man prioriterar annorlunda gällande gatbilar vs racebilar kanske? Grepp och downforce, annan utväxling etc,etc ?(förare mm)

En org 560-4 med 560hk på 1590 kg på corsa r-däck gör 288 GPS på rakan.


ok så EDo Porschen och Loaded kör 7:15 och 7:22 medans en race Gallardo kör samma typ av varv på 6:44? Jag trodde bara inte att det kunde vara så stor skillnad?!
Känns som jag måste ha missförstått nåt???

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11952



Re:

Puppan skrev:

ok så EDo Porschen och Loaded kör 7:15 och 7:22 medans en race Gallardo kör samma typ av varv på 6:44? Jag trodde bara inte att det kunde vara så stor skillnad?!
Känns som jag måste ha missförstått nåt???

/Pete


Det enklaste om du vill räkna om VLN-tider är ju att du tittar på filmer och själv startar och stoppar klockan när de åker av och på Nordslingan. thumbs up
Det berömda drömvarvet med Hans-Joachim Stuck i M3 GTR från 2004 har jag för mig att han kör Nordslingan på cirka 6.51. Hittar inte filmen just nu på tuben men du har säkert sett den.

Som Gaute skriver tänk på att Schubert BMW med 260 hk går nästan lika fort som EDo-Porschen thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Slicks gör rätt stor skillnad, någon/några sekunder per km, även på en sådan bana som ringen.
Lägg till lite mer downforce är det nog inte så konstigt att det blir en halvminut snabbare.

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Re:

Mats Thur skrev:
Puppan skrev:

ok så EDo Porschen och Loaded kör 7:15 och 7:22 medans en race Gallardo kör samma typ av varv på 6:44? Jag trodde bara inte att det kunde vara så stor skillnad?!
Känns som jag måste ha missförstått nåt???

/Pete


Det enklaste om du vill räkna om VLN-tider är ju att du tittar på filmer och själv startar och stoppar klockan när de åker av och på Nordslingan. thumbs up
Det berömda drömvarvet med Hans-Joachim Stuck i M3 GTR från 2004 har jag för mig att han kör Nordslingan på cirka 6.51. Hittar inte filmen just nu på tuben men du har säkert sett den.

Som Gaute skriver tänk på att Schubert BMW med 260 hk går nästan lika fort som EDo-Porschen thumbs up



ok men stämmer det att Gallardon därmed åker SA varv på 6:44?
Det är ju typ 1 minut snabbare än en standard Gallardo!?

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Re:

OFFkeFF skrev:
Slicks gör rätt stor skillnad, någon/några sekunder per km, även på en sådan bana som ringen.
Lägg till lite mer downforce är det nog inte så konstigt att det blir en halvminut snabbare.


Jag fick för mig att Gaute tidigare sagt att det ger ca 10 Sek.

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11952



Re:

Puppan skrev:

ok men stämmer det att Gallardon därmed åker SA varv på 6:44?


Har inte själv läst det, men att tro att Gaute inte har koll på siffror när det gäller tidssnack och ringen, känns lika troligt som att jag kommer bli mångmiljonär på Lotto thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Re:

OFFkeFF skrev:
Slicks gör rätt stor skillnad, någon/några sekunder per km, även på en sådan bana som ringen.
Lägg till lite mer downforce är det nog inte så konstigt att det blir en halvminut snabbare.


Jag tror inte Race Gallardon har mer downforce än vad Loaded hade vid sitt rekordförsök med alla vingar monterade?!

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745


Trådstartare
Re:

Puppan skrev:
OFFkeFF skrev:
Slicks gör rätt stor skillnad, någon/några sekunder per km, även på en sådan bana som ringen.
Lägg till lite mer downforce är det nog inte så konstigt att det blir en halvminut snabbare.


Jag fick för mig att Gaute tidigare sagt att det ger ca 10 Sek.

/Pete


Gatdäck vs R-däck har i vissa fall visat sig ge ca 10 sek. T e x på en Aston Martin V8 Vantage, motorn fram vikt ca 1600kg+. Brukar använda det som en ref vs tex M3 E46, ca lika vikt, motorn fram, etc. Inget är skrivet i sten. Annan biltyp, tjaa, det lär variera.. Du förstår hur jag tänker. Har aldrig nämnt nåt om slicks! Helt klart gör slicks mer för tiden då de sitter på bilar anpassade för ditto. T e x kan min CSL aldrig ha samma fördelar bara för att jag slänger på slicks på en orginal bil.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745


Trådstartare
Re:

Puppan skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Peter, jag har ju startat denna tråd för att just folk ska se hur div olika race bilar går på ett SA varv.
om du läser trådens text i början så framgår det där att det är SA varv.

TRW-Honda Civic Type-R. 8.30,1 min (220hk)/ Schubert-BMW 320d. 7.22,1 min(260hk) / Raeder-Lamborghini Gallardo. 6.44,3 min (550hk). (orginal 360kh, CSL på Cup som ref med HvS 7.50 min)

om du sedan vill omvandla ett SA varv till BTG måste du ta bort tiden det tar dessa bilar att köra GTB(gantry till bro). Samtidigt som du måste lägga till tiden det tar dessa bilar att åka de ca 170-200m uppför på T13.

Notera att det skiljer sig beroende på bil!

I övrigt kan vi notera att Raeder-Lamborghini Gallardo, race bilen kör SA varvet på 6.44,3 min (550hk)

Mot t e x en orginal Lambo Gallardo SE på corsa r-däck som kör samma varv ca 1 min långsammare, på 7.46 min, dess topp speed på rakan är 279 GPS, snabbare än race gallardon.

Att toppfarten är mycket lägre i race gallardon vs t e x orginal bilen på t e x långa rakan kan väl förklaras av att man prioriterar annorlunda gällande gatbilar vs racebilar kanske? Grepp och downforce, annan utväxling etc,etc ?(förare mm)

En org 560-4 med 560hk på 1590 kg på corsa r-däck gör 288 GPS på rakan.


ok så EDo Porschen och Loaded kör 7:15 och 7:22 medans en race Gallardo kör samma typ av varv på 6:44? Jag trodde bara inte att det kunde vara så stor skillnad?!
Känns som jag måste ha missförstått nåt???

/Pete


Som sagt, det är skillnad på riktiga race bilar vs trimmade gatbilar

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Puppan skrev:
OFFkeFF skrev:
Slicks gör rätt stor skillnad, någon/några sekunder per km, även på en sådan bana som ringen.
Lägg till lite mer downforce är det nog inte så konstigt att det blir en halvminut snabbare.


Jag fick för mig att Gaute tidigare sagt att det ger ca 10 Sek.

/Pete


Gatdäck vs R-däck har i vissa fall visat sig ge ca 10 sek. T e x på en Aston Martin V8 Vantage, motorn fram vikt ca 1600kg+. Brukar använda det som en ref vs tex M3 E46, ca lika vikt, motorn fram, etc. Inget är skrivet i sten. Annan biltyp, tjaa, det lär variera.. Du förstår hur jag tänker. Har aldrig nämnt nåt om slicks! Helt klart gör slicks mer för tiden då de sitter på bilar anpassade för ditto. T e x kan min CSL aldrig ha samma fördelar bara för att jag slänger på slicks på en orginal bil.



ok, du skrev såna enorma mängder i GTR tråden att jag hamnade i ett konfusionstillstånd...
Fick för mig att du skrivit om slicks oxå!

Självklart behöver en bil vara uppsatt för R-däck för kunna uttnyttja däcken optimalt. Med slicks är det ännu viktigare!

Hur mycket tror du sitter i däcken då på tex Galardon?
På en vanlig bana skiljer det sig kanske 2-3sek gatdäck vs Rdäck och kanske 5-6sek Rdäck vs slicks.

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1540



Re:

Puppan skrev:
OFFkeFF skrev:
Slicks gör rätt stor skillnad, någon/några sekunder per km, även på en sådan bana som ringen.
Lägg till lite mer downforce är det nog inte så konstigt att det blir en halvminut snabbare.


Jag tror inte Race Gallardon har mer downforce än vad Loaded hade vid sitt rekordförsök med alla vingar monterade?!

/Pete


Men racegallardon är EN enda STOR vinge ja just de slicks åxå å snabbare namn...

_________________
Anders Fransson

http://www.facebook.com/loaded.se
Citera
Nürburgring
Racebilar med Slicks på Sport Auto varvet, vs CSL på Cup.
1, 2   >>
6060 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande