Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2444 besök totalt |
Volvobromsar
Är det någon som har erfarenheter av Volvo-bromsar? Till mitt asconabygge så planerar jag att använda mig av 240 fjäderben och bakaxel ![]() Enligt biltemakatalogen :read2: så finns 280mm och 287mm bromsar till 740 och 940. I mina öron låter det ganska bra. Det står inget om 240-bromsarna. Jag har mätt upp att 240 fjäderbenet ryms under huven men vet inte än hur det är med 740:ans. Dom kan ju vara för långa till exempel. Sen så är det väl så att Volvo kört med 4-kolvsok. Är dessa nåt att ha? Vad har ni andra för kommentarer? Ska jag ta något annat märke istället? BMW? Ford? ![]() ![]() _________________ William Ekström |
||||||
Re: Volvobromsar
Biltema, där ska man inte handla, då går det söligare, fråga bara Magnus, han vet ![]() Nej, skämt åsido... Volvobromsar är vall knappast kända för att vara överväldigande effektiva. Sen brukar dom väll vara ganska tunga? Jag vet iaf att jag garanterat bromsar ifrån en Volvo S40 å det grövsta, det kan bucklan på baksidan av min bil skvallra om ![]() ![]() |
||||||
240-oken ihop med 287mm skivor från 740 turboger ett kanonbett, särskillt på en lätt bil. Jag vet, har provat denna modifiering på en polares 240 för många år sedan. Sjukt effektiva bromsar.
Tyvärr väger de massor. ![]() Sök på bromstrådarna här på rejsa så kommer du se att det räcker väldigt långt med mindre bromsar än vad folk tror. Det gäller bara att ha fräscha saker. Sen en anna sak. Du ska väl inte ersätta framvagnens dubbla A-armar med en McPerson??? ![]() ![]() Här har den "riktig" framvagn som du med enkla medel kan modifieras till att få verkligen fina vägegenskaper. Så byta till 240-ben är big no no! ![]() Sök mer, köp Görans bok och fråga massor här. sen bygger du och får en kanon Ascona! ![]() EDIT: Ser nu att jag antagligen tittade på din bil live i helgen. ![]() |
||||||
|
||||||
Re: Volvobromsar
om vi lämnar vad det står på bromsoken, och kollar på dess egenskaper i stället. Vikten nämdes här, och är lätt att kolla med en våg. Sedan kan man sätta en båge över oket med en indikatorklocka och kolla flexet under fullt "line tryck". Sedan har du en kolvarea= den sammanlagda ytan på alla kolvar, som ska ge rätt utväxling för ett passande pedaltryck. Här spelar även pedalarmens hävstångsverkan in. Sedan finns det praktiska funktioner som snabba beläggsbyten, om man kör sådana tävlingar. En lite till not bara. Stoppkraften i G, är mest avhängig bilens balans och däckens grepp. Sedan balansen i bromssystemet. Medan bromsarna som sådana hanterar typen av bromsuppgift. Men det är som sagt inte så lätt att ge ett helt uttömmande svar på en så komplicerad fråga. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Hmmm.. nu börjar jag tveka.. ![]() Tanken bakom att sätta fjäderben på bilen är att jag då lättare kan justera camber och caster. Jag är medveten om att dubbla A-armar ger bättre väggrepp om dom är optimalt justerade, men lite av grejen med detta bilbygge är att jag ska kunna justera saker och direkt kunna testa skillnaden. Detta är lätt gjort med ett justerbart övre fjäderbensfäste, ju. Asconans orginalframvagn är säkert helt ok, men den är inte särskilt lättjusterad. Alternativet är då kanske att bygga framvagn med dubbla A-armar "fråm skratsh" istället för att få justerbarheten. Jag har också sett att bilarna i många banracingserier kör med McPerson, och det verkar ju funka för dom...
Got it already! ![]()
Där ser man! Jag tyckte väl att jag såg fingeravtryck på den nyvaxade rosten också... ![]() _________________ William Ekström |
||||||
Det är för att ägarna till dessa bilar (iaf en av dom) är för lata för att bygga bort Mc Svenssonbenen... ![]() _________________ Karl Brag |
||||||
http://www.alfapower.nu/gallery/albun32/aab
Så ser mina Vulvo 4k ok ut. Från 240... Dom fungerar bättre än utmärkt men.... dom väger bly. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
Ett saftigt järnok lär inte flexa särskillt mycket, vilket borgar för bra pedal. Man kan nästan lämna flexmätningar med sådana. Det blir inte mycket bättre. Det är som sagt vikten. Det kan dock vara ett bra-billigt första alternativ att komma igång med när man bygger en bil. Sen kan man ju ha den pedalkänslan som referens när man köper dyrare aluminiumok. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Med tanke på att du planera att göra en sådan omfattande modifiering som det innebär att bygga om till McP så menade jag att du får ut mer om du lägger den tiden och energin på att bygga om dina A-armar. Bygga egna sådana med svetsändar och uniballs, eller på annat sätt justerbara längder av armarna, är inte såååå mkt jobb och blir garanterat bättre.
Anledningen till att man inom tex STCC åker med McP är att reglerna inte tillåter att man bygger om till annat. I de lägre serierna handlar det om pengar/kunskap/tids/"ork"-brist. Eller även här, reglemente som sätter stopp. Sen GÅR det få mkt vettiga egenskaper i bilar med McP. Tex E30 är ett bra exempel på detta. Men att bygga till McP när man har dubbla A-armar att utgå ifrån är att börja med att fösämra bilen, och det vill vi ju inte. Klurar du sedan lite så kommer du säkert på en lösning på justeringarna så de går i stort lika fort som på en bil med justerbara topplagringar. Lycka till, vi lär nog stöta ihop tillslut. ![]() och du...Jag tog aldrig på bilen... Det är ju en Opel... ![]() ![]() |
||||||
Hmmm... ![]() McGöranPersson + lätt att bygga + lätt att fixa justerbar fjädertallrik + justerbar camber och caster + låg totalvikt för hela paketet pga enkel konstruktion + om jag kör volvo fjäderben jag kan få samma bultning till däcket som till volvoaxeln jag ska använda bak. - ocoolt - oasconigt - ingen camberkompensation vid krängning - droppande rollcenter (kan förminskas med lång undre bärarm) orginal framvagn + coolt + orginal + camberkompensation vid krängning - går inte att justera fjädern - jobbigt att byta fjäder - går inte att justera nånting egentligen. Man kan ändra cambern om man bygger om lite, men man får ändå ingen justerbarhet. - tungt totalpaket - rollcentret lär inte vara där jag vill ha det (=nära marken) Egenkonstruerad framvagn med A-armar + coolt + kan bygga bra justerbarhet + camberkompensation + valfritt rollcenter + låg vikt - jobbigt att bygga Ett problem jag får om jag har långa bärarmar är att jag förmodligen kommer att få bump-steer om jag kör med orginalstyrväxeln. Är det nån som har något tips på hur jag kommer runt det? _________________ William Ekström |
||||||
Ja, kanske jag ska göra så... Fast det blir nog i stort sett att göra nytt eftersom de befintliga bärarmana nog måste byggas om och framvagnsbalken också för att få dit uniballs. Kanske klokast (och roligast) att bygga en A-armsframvagn helt från grunden istället.
Jaja, jag vet att du är avundsjuk.. ![]() ![]() _________________ William Ekström |
||||||
Jo, jag har alltid längtat efter en Ascona... ![]() Kom igen nu! Anslut dig till "klubben för totalurspårade bilbyggen". ![]() ![]() |
||||||
Bumpsteer kommer du inte runt. Bygg hjulupphägningen för den geometri du anser bäst. Ta sedan itu med bumpsteer. Det lär bli tillräcklig med parametrar ändå utanatt blanda in en så svårberäknelig sak som bumpsteer och tänka sig att det blir rätt när man är klar.
Vill man göra det så är det bara att lägga ledpunkterna i liv med undra A-armen. Men caster kan man ändå inte ändra sedan utan att påverka bumpsteer. Långa A-armar mildrar effekten. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
tycker nog att du kladdar på en Opel mest varje gång du håller på med swedeteam:s bil ![]() ![]() ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Jo det är väl nästan omöjligt att bli av med bumpsteer helt och hållet. Men ponera att jag skulle vilja ha längre undre bärarman än orginal. Då kommer ledpunkterna på styrväxeln att komma längre ut än bärarmarnas inre fäste. Och då får man ju mer bumpsteer. Har jag inte tänkt rätt om det är så att jag i princip måste välja nedre A-armarnas inre infästining efter styrväxelns ledpunkter? ![]() Jo detta bygget var nog med i klubben för urspårade byggen redan på planeringsstadiet... Men kul är det i alla fall! ![]() _________________ William Ekström |
||||||
[quote="ojay"]
Jo det är väl nästan omöjligt att bli av med bumpsteer helt och hållet. Men ponera att jag skulle vilja ha längre undre bärarman än orginal. Då kommer ledpunkterna på styrväxeln att komma längre ut än bärarmarnas inre fäste. Och då får man ju mer bumpsteer. Har jag inte tänkt rätt om det är så att jag i princip måste välja nedre A-armarnas inre infästining efter styrväxelns ledpunkter? ![]() [/quote ] Bygg A-armarna så långa det går, sen får du korta ner kuggstången. Häpppp. Jag vet, det låter bökigt. Men du får ändra på allt i alla fall. Så det är lika bra att ta i redan från början. Man blir bara arg när man annars får göra om allting. Då heter det, "jag skulle gjort rätt från början". Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
![]() Jag vill ju ha en bra plattform att stå på. Jag sen när jag har råd att skaffa fina coil-overs och sånt så är det ju bra att ha chassit i skick från början.. En prima bok du skrivit förresten! Jag läser i den varje kväll! ![]() _________________ William Ekström |
||||||
Jag förstår det knapp själv. Jag tycks har skrivit nått som blev läsbart i slutänden. ![]() Förvisso jobbar felnisse för högtryck, men ändå.... Kan inte sticka under stol med att det känns oerhört tacksamt att så många läser den. Göran malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2444 besök totalt |