| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Robin Rudholm kör Könisegg CCR på Mantorp vs Porsche 997 Cab
|
1, 2 >> 5887 besök totalt |
|
Porsche 997 S Cab med PDK. Porschen väger visst 1620kg enligt uppgift. Testet var i höstas med ca 10 grader ute och förhållningsreglerna var enkla gällande CCR (ca, 8miljoner), you brake it you buy it. Det var visst lite vatten samlig på två ställen på banan då Robin Rudholm testade. Ett ställe näms vid utgången på långa rakan, så det nämns att bilarna inte fick gjort sitt bästa. Nåväl. Porschen gick runt orginal på 1.31min med Vmax 209km, max G 1,48. Så kanske var det inte helt dåliga förhållanden ändå. CCR gick på 1.27.5 min med Vmax på 239km, max G 1.54. Ett par r-däck på Porsche caben och den är lätt under 1.30 en sommar dag kanske. Inte illa för en orginal gatbil med hårtork. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||||
|
Re: Robin Rudholm kör Könisegg CCR på Mantorp vs Porsche 997
Med dessa förutsättningar så misstänker jag att det gick rätt lungt till vid testet av CCR skulle varit kul med ett test under oplimala förhållanden samt minde press på föraren om det hände nått med bilen finns nog åtskilliga sekunder där att plocka
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||
|
Re:
808 hk ska det vara minst i en sån men det finns visst ex med uppåt 840 hk _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||
|
Re:
Men så var det oxå en vattensamling ut på rakan, lär nog hämma gaspådraget en hel del i början. |
||||||||||
|
Re:
Som andre säger så var det mindre gynsamma förhållande när dom körde ägget... Gissar på att din v-max hade följt samam kurva
Re:
Angiven effekt är väl originalsiffror (806hk) till detta hade dom smetat på ett Evolution paket á 2.4 millar. även motorn var bearbetad, eventuell effektökning hölls det tyst om än så länge iallafall. Maffig tid jämfört med porschen 100-200 Ägget:5.6s Porrschen:10.2s Dock verkar Porrschen riktigt trevlig med PDK och var rappare än ägget 0-60km/h Servicekostnad 4000mil Ägget 153 laxar Porrschen 5.5 laxar Lätt skillnad... Fullt medveten om att det är 2 HELT olika bilar. _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||||
|
Re:
Egget hade ju rena reapriset på service Maclaren F1 kostar ju 420 000 för en 1000 mila service
så tar vi 4000 mil 1680000 :- billigt
||||||||||
|
Re:
Beror på var vattnet var, sen pratar vi en proffs förare nu _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||||
|
Re:
Skit Porsche?? Jag tycker den är allt annat än skit
|
||||||||||
|
Re:
ja under premissen klantar du till det är du åtta mille fattigare kan vara nog så hämmande
skit porsche är väl nog att ta i dock en strippad porsche för dyrare pengar
||||||||||
|
Re:
Man ska nog inte tro på allt man läser heller..
Allt för att sälja tidningen tror jag nog.. _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||||
|
Re:
Spelar mindre roll för ett proffs, och killen har kört mycket porsche _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||||
|
Re:
Står i artikeln att han kör på 75-80% med köningsegget, samt kolla man på faktarutan så finns ju flera ställen på banan där hårtorken har nästan lika hög fart som egget, så sammanfattningsvis så finns det nog rätt mycket tid att kapa om han hade sluppit höra "broke it buy it" _________________ Henrik Troeng |
||||||||||
|
Re:
Jag tycker nog inte att man kan dra för höga växlar i omdömet om dessa bilar med ledning av ett dylikt test. Jag har inte läst det men det spelar inte så stor roll. Vill man veta bilarnas kapacitet så får man gå annorlunda tillväga. Vill man jämföra mot andra bilar så får dessa testas under samma omständigheter. Det är så att en snabb rejsbil är en bil med ett användningsområde som spänner enbart över de banor den avses tävla på. (Samt innom reglementet) Inom detta område skall den ha nödvändiga inställningsmöjligheter. Det betyder att hur fort den kan gå på banan bestäms av hur användaren förmår ställa in den. Bortsett då från föraren, men det var ju bilen vi talade om här. Jag har tittat på bilar som nyare Corvett o Viper, dom har ju gjort bra ifrån sig på Ringen. Det glädjer fansen för märket som får bästa tiden och blir en bekräftelse på att bilen är "bäst". Nu har man lyckats få bilarna snabba och ändå gatvänliga med komfort. Men tittar man närmare på konstruktionerna så klarnar situationen en del. Man har prioriterat vissa saker men låtit andra komma lite på skam. Det går alltså att sätta ihop test där dessa bilar kommer att få riktiga problem. Där de helt enkelt måste byggas om för att fungera. Koenigsegg har en mer racelik konstruktion och kan därmed fås att totalt set bli en bättre banbil genom endast inställningar. Även om det rakt från fabrik inte hävdar sig lika starkt. Porschen i det här testet kan jag inte uttala mig om. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||||||
|
Re:
tror inte ha hade 75% gas nej, tiden impar lite men prestandan som oftast med dessa bilar är en besvikelse _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||||
|
Re:
Jag har inte tittat särskilt noga på eggets bakvagn men ur minnet så finns det ingeting i konstruktionen som skulle prioritera ett bra start-acc grepp. I den Corvette jag ritat år Speedlab finns det inte heller någon högre prioritet åt startgrepp, jag anser att det skulle skada andra egenskaper som är mer värdefulla banvarvet runt. För några år sedan körde man några uppvisninga varv med F1 på Mantorp, det var inte särskilt imponerande tider på flygrakan det heller, men varvtiden var inte dålig. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||||||
|
Re:
pratade 100-200 tiden och andra accs siffor 808hk är mycket vikten är låg osv _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1, 2 >> 5887 besök totalt |