Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Robin Rudholm kör Könisegg CCR på Mantorp vs Porsche 997 Cab
1, 2   >>
5887 besök totalt
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745


Trådstartare
Robin Rudholm kör Könisegg CCR på Mantorp vs Porsche 997 Cab

Porsche 997 S Cab med PDK.

Porschen väger visst 1620kg enligt uppgift.

Testet var i höstas med ca 10 grader ute och förhållningsreglerna var enkla gällande CCR (ca, 8miljoner), you brake it you buy it. Det var visst lite vatten samlig på två ställen på banan då Robin Rudholm testade. Ett ställe näms vid utgången på långa rakan, så det nämns att bilarna inte fick gjort sitt bästa. Nåväl.

Porschen gick runt orginal på 1.31min med Vmax 209km, max G 1,48. Så kanske var det inte helt dåliga förhållanden ändå.
CCR gick på 1.27.5 min med Vmax på 239km, max G 1.54.

Ett par r-däck på Porsche caben och den är lätt under 1.30 en sommar dag kanske. Inte illa för en orginal gatbil med hårtork.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Bra tid på könisen, hade trott på högre v max jag har 241 med 530hk med min och har inte en sån där 800hk eller nått..?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re: Robin Rudholm kör Könisegg CCR på Mantorp vs Porsche 997

Göte RS6 Sjögren skrev:
Porsche 997 S Cab med PDK.
Testet var i höstas med ca 10 grader ute och förhållningsreglerna var enkla gällande CCR (ca, 8miljoner), you brake it you buy it. Det var visst lite vatten samlig på två ställen på banan då Robin Rudholm testade. Ett ställe näms vid utgången på långa rakan, så det nämns att bilarna inte fick gjort sitt bästa.


Med dessa förutsättningar så misstänker jag att det gick rätt lungt till vid testet av CCR skulle varit kul med
ett test under oplimala förhållanden samt minde press på föraren om det hände nått med bilen finns
nog åtskilliga sekunder där att plocka

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Supramannen skrev:
Bra tid på könisen, hade trott på högre v max jag har 241 med 530hk med min och har inte en sån där 800hk eller nått..?


808 hk ska det vara minst i en sån men det finns visst ex med uppåt 840 hk

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Re:

Michael Bäck skrev:
Supramannen skrev:
Bra tid på könisen, hade trott på högre v max jag har 241 med 530hk med min och har inte en sån där 800hk eller nått..?


808 hk ska det vara minst i en sån men det finns visst ex med uppåt 840 hk


Men så var det oxå en vattensamling ut på rakan, lär nog hämma gaspådraget en hel del i början.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11700



Re:

Supramannen skrev:
Bra tid på könisen, hade trott på högre v max jag har 241 med 530hk med min och har inte en sån där 800hk eller nått..?


Som andre säger så var det mindre gynsamma förhållande när dom körde ägget...
Gissar på att din v-max hade följt samam kurva

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11700



Re:

Kimmen skrev:
Michael Bäck skrev:
Supramannen skrev:
Bra tid på könisen, hade trott på högre v max jag har 241 med 530hk med min och har inte en sån där 800hk eller nått..?


808 hk ska det vara minst i en sån men det finns visst ex med uppåt 840 hk


Men så var det oxå en vattensamling ut på rakan, lär nog hämma gaspådraget en hel del i början.



Angiven effekt är väl originalsiffror (806hk) till detta hade dom smetat på ett Evolution paket á 2.4 millar.
även motorn var bearbetad, eventuell effektökning hölls det tyst om än så länge iallafall.

Maffig tid jämfört med porschen 100-200

Ägget:5.6s
Porrschen:10.2s

Dock verkar Porrschen riktigt trevlig med PDK och var rappare än ägget 0-60km/h

Servicekostnad 4000mil

Ägget 153 laxar
Porrschen 5.5 laxar

Lätt skillnad... Fullt medveten om att det är 2 HELT olika bilar.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

johan sjöström skrev:

Servicekostnad 4000mil

Ägget 153 laxar
Porrschen 5.5 laxar

Lätt skillnad... Fullt medveten om att det är 2 HELT olika bilar.


Egget hade ju rena reapriset på service
Maclaren F1 kostar ju 420 000 för en 1000 mila service

så tar vi 4000 mil 1680000 :- billigt

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Inte alls impad av ax tidern på egget eller nått, bara varvtiden som jag tycker är bra men inget annat

5,7 gör min skit porsche 100-200 på

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

Kimmen skrev:
Michael Bäck skrev:
Supramannen skrev:
Bra tid på könisen, hade trott på högre v max jag har 241 med 530hk med min och har inte en sån där 800hk eller nått..?


808 hk ska det vara minst i en sån men det finns visst ex med uppåt 840 hk


Men så var det oxå en vattensamling ut på rakan, lär nog hämma gaspådraget en hel del i början.


Beror på var vattnet var, sen pratar vi en proffs förare nu

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11962



Re:

Supramannen skrev:

5,7 gör min skit porsche 100-200 på


Skit Porsche?? Jag tycker den är allt annat än skit

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Supramannen skrev:
Kimmen skrev:
Michael Bäck skrev:
Supramannen skrev:
Bra tid på könisen, hade trott på högre v max jag har 241 med 530hk med min och har inte en sån där 800hk eller nått..?


808 hk ska det vara minst i en sån men det finns visst ex med uppåt 840 hk


Men så var det oxå en vattensamling ut på rakan, lär nog hämma gaspådraget en hel del i början.


Beror på var vattnet var, sen pratar vi en proffs förare nu


ja under premissen klantar du till det är du åtta mille fattigare kan vara nog så hämmande

skit porsche är väl nog att ta i dock en strippad porsche för dyrare pengar

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

Michael Bäck skrev:
Supramannen skrev:
Kimmen skrev:
Michael Bäck skrev:
Supramannen skrev:
Bra tid på könisen, hade trott på högre v max jag har 241 med 530hk med min och har inte en sån där 800hk eller nått..?


808 hk ska det vara minst i en sån men det finns visst ex med uppåt 840 hk


Men så var det oxå en vattensamling ut på rakan, lär nog hämma gaspådraget en hel del i början.


Beror på var vattnet var, sen pratar vi en proffs förare nu


ja under premissen klantar du till det är du åtta mille fattigare kan vara nog så hämmande

skit porsche är väl nog att ta i dock en strippad porsche för dyrare pengar


Man ska nog inte tro på allt man läser heller..

Allt för att sälja tidningen tror jag nog..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Man kanske borde tänka på att killen troligen aldrig tidigare kört nån av dessa fordonen.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

KristianAE86 skrev:
Man kanske borde tänka på att killen troligen aldrig tidigare kört nån av dessa fordonen.


Spelar mindre roll för ett proffs, och killen har kört mycket porsche

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 467



Re:

Supramannen skrev:
KristianAE86 skrev:
Man kanske borde tänka på att killen troligen aldrig tidigare kört nån av dessa fordonen.


Spelar mindre roll för ett proffs, och killen har kört mycket porsche



Står i artikeln att han kör på 75-80% med köningsegget, samt kolla man på faktarutan så finns ju flera ställen på banan där hårtorken har nästan lika hög fart som egget, så sammanfattningsvis så finns det nog rätt mycket tid att kapa om han hade sluppit höra "broke it buy it"

_________________
Henrik Troeng
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



undrar vad ett egg med lite med bananpassad utv hade presterat so säg hade haft sitt v-max
på 300 istället för närmare av 400

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

Jag tycker nog inte att man kan dra för höga växlar i omdömet om dessa bilar med ledning av ett dylikt test. Jag har inte läst det men det spelar inte så stor roll. Vill man veta bilarnas kapacitet så får man gå annorlunda tillväga. Vill man jämföra mot andra bilar så får dessa testas under samma omständigheter.
Det är så att en snabb rejsbil är en bil med ett användningsområde som spänner enbart över de banor den avses tävla på. (Samt innom reglementet) Inom detta område skall den ha nödvändiga inställningsmöjligheter. Det betyder att hur fort den kan gå på banan bestäms av hur användaren förmår ställa in den. Bortsett då från föraren, men det var ju bilen vi talade om här. Jag har tittat på bilar som nyare Corvett o Viper, dom har ju gjort bra ifrån sig på Ringen. Det glädjer fansen för märket som får bästa tiden och blir en bekräftelse på att bilen är "bäst". Nu har man lyckats få bilarna snabba och ändå gatvänliga med komfort. Men tittar man närmare på konstruktionerna så klarnar situationen en del. Man har prioriterat vissa saker men låtit andra komma lite på skam. Det går alltså att sätta ihop test där dessa bilar kommer att få riktiga problem. Där de helt enkelt måste byggas om för att fungera.
Koenigsegg har en mer racelik konstruktion och kan därmed fås att totalt set bli en bättre banbil genom endast inställningar. Även om det rakt från fabrik inte hävdar sig lika starkt. Porschen i det här testet kan jag inte uttala mig om.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

HTR skrev:
Supramannen skrev:
KristianAE86 skrev:
Man kanske borde tänka på att killen troligen aldrig tidigare kört nån av dessa fordonen.


Spelar mindre roll för ett proffs, och killen har kört mycket porsche



Står i artikeln att han kör på 75-80% med köningsegget, samt kolla man på faktarutan så finns ju flera ställen på banan där hårtorken har nästan lika hög fart som egget, så sammanfattningsvis så finns det nog rätt mycket tid att kapa om han hade sluppit höra "broke it buy it"


tror inte ha hade 75% gas nej, tiden impar lite men prestandan som oftast med dessa bilar är en besvikelse

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

Jag har inte tittat särskilt noga på eggets bakvagn men ur minnet så finns det ingeting i konstruktionen som skulle prioritera ett bra start-acc grepp. I den Corvette jag ritat år Speedlab finns det inte heller någon högre prioritet åt startgrepp, jag anser att det skulle skada andra egenskaper som är mer värdefulla banvarvet runt. För några år sedan körde man några uppvisninga varv med F1 på Mantorp, det var inte särskilt imponerande tider på flygrakan det heller, men varvtiden var inte dålig.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

Göran Malmberg skrev:
Jag har inte tittat särskilt noga på eggets bakvagn men ur minnet så finns det ingeting i konstruktionen som skulle prioritera ett bra start-acc grepp. I den Corvette jag ritat år Speedlab finns det inte heller någon högre prioritet åt startgrepp, jag anser att det skulle skada andra egenskaper som är mer värdefulla banvarvet runt. För några år sedan körde man några uppvisninga varv med F1 på Mantorp, det var inte särskilt imponerande tider på flygrakan det heller, men varvtiden var inte dålig.
Göran


pratade 100-200 tiden och andra accs siffor

808hk är mycket

vikten är låg

osv

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Allmänt banåkaforum
Robin Rudholm kör Könisegg CCR på Mantorp vs Porsche 997 Cab
1, 2   >>
5887 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande