Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Porsche kanske bygger bilen som vi tjatat om i GT-R-tråden
1, 2   >>
3839 besök totalt
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Porsche kanske bygger bilen som vi tjatat om i GT-R-tråden

Det finns hopp för Porsche ! Har deras R&D-avdelning läst GT-R-tråden på rejsa.nu...? Inte omöjligt .

Låter dock riktigt dåligt att de bara skulle erbjuda flintapinne. Varför inte en riktig växellåda?

Porsche readies hardcore Cayman

A lightweight Porsche Cayman Clubsport is being prepared by the German sports car company, Autocar has learned.

The stripped-out Porsche Cayman Clubsport goes on sale in the UK in october. It marks the first time that Porsche has offered a hardcore version of the Cayman, which is intended to meet demand for a version suitable for track days and competition.

Porsche is expected to use the car to establish a new one-make race series. Prices have yet to be confirmed, but a £4k premium over the £44k Cayman S looks likely.

At the heart of the Porsche Cayman Clubsport is a package of weight-saving measures, including a stripped-out interior, lightweight body panels, simplified lighting system and forged alloy wheels that together shave up to 100kg off the kerb weight.

The tradition of previous Clubsport models like the 968CS is to keep the engine and gearbox standard, so expect the Cayman Clubsport to use the new 320bhp 3.4-litre flat six, now with direct injection, from the Porsche Cayman S.

A six-speed manual gearbox and limited-slip differential will be standard.

Thanks to the lower kerb weight, performance will be slightly better than the Cayman S's 171mph and 4.9sec 0-62mph.

other changes will include a unique body kit with deeper front and rear bumpers and a fixed rear spoiler to replace the retractable unit used on the standard Cayman.

Buyers will be able to order the Clubsport in either standard trim or in race spec - the latter adding a six-point harness, roll cage and fire extinguisher.

http://www.autocar.co.uk/News/NewsArticle/AllCars/237264/
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Håller helt klart med om att de borde peta in en PDK i den bilen.
Sen hade ju lite fler hästar vart trevligt, ~385 som carrera S hade ju vart klockrent thumbs up

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Re:

OFFkeFF skrev:
Håller helt klart med om att de borde peta in en PDK i den bilen.


De måste ju ha nåt att sälja året efter också

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Re:

Erik B skrev:
OFFkeFF skrev:
Håller helt klart med om att de borde peta in en PDK i den bilen.


De måste ju ha nåt att sälja året efter också


Eller tappa kunder till en annan biltillverkare som redan har tekniken som efterfrågas..

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Re:

OFFkeFF skrev:
Eller tappa kunder till en annan biltillverkare som redan har tekniken som efterfrågas..


En Lotus då eller?

Finns det fler bilar med mittmotor med DSG-liknande låda?

F430, Gallardo, R8...? Men de ligger lite i en annan division.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Re:

Erik B skrev:
OFFkeFF skrev:
Eller tappa kunder till en annan biltillverkare som redan har tekniken som efterfrågas..


En Lotus då eller?

Finns det fler bilar med mittmotor med DSG-liknande låda?

F430, Gallardo, R8...? Men de ligger lite i en annan division.


Nej, det finns väl ingen direkt konkurrent just nu som har mittmotor och dsg i den prisklassen.
Men det finns bilar med fler ponnys och dsg i samma prisklass. Dock med baksäte.
Tekniken finns, ogillar tillverkare som tjuvhåller på tekniken.

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Erik B skrev:
OFFkeFF skrev:
Eller tappa kunder till en annan biltillverkare som redan har tekniken som efterfrågas..


En Lotus då eller?

Finns det fler bilar med mittmotor med DSG-liknande låda?

F430, Gallardo, R8...? Men de ligger lite i en annan division.


Det finns väl inget tillverkare som ens är i närheten av Ferrari F1 växelådan när det gäller
hastighet att skicka i nästa växel.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Hoppas den kommer med DSG, givetvis kommer det, men när

Jag har bara 4 växlar samt en liten, liten knapp mitt på växelspaken som är en överväxel på min(5), dock känns det inte som om den växlar snabbt . Ohh, sorry of topic...

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
en liten, liten knapp mitt på växelspaken


T o m vår 23 år gamla Volvo växlar man med knapp
Citera
Henric_H
Mjölby
Här sen Jul 2005
Inlägg: 124



Re:

PeterF skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
en liten, liten knapp mitt på växelspaken


T o m vår 23 år gamla Volvo växlar man med knapp

En del kom tidigt med tekniken

_________________
Henric Hägglund
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Re:

PeterF skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
en liten, liten knapp mitt på växelspaken


T o m vår 23 år gamla Volvo växlar man med knapp


Är det skrotbilsrace på gång?
Elektriska överväxeln på volvo är väl äldre än 23 år dessutom. Svagt minne av samma knapp på farsans 245 glt han köpte ny 1980

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11952



Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:

Jag har bara 4 växlar samt en liten, liten knapp mitt på växelspaken som är en överväxel på min(5), dock känns det inte som om den växlar snabbt . Ohh, sorry of topic...


PeterF skrev:

T o m vår 23 år gamla Volvo växlar man med knapp


Henric_H skrev:
En del kom tidigt med tekniken


Detta börjar bli förvirrande, måste ni ha samma avatar!
Lycka till med er nya värsting...

För att återknyta till tråden tror ni denna nya Cayman kommer under 8 minuter?
Min gissning blir ja thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Mats T
sthlm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 132



Elektriska överväxeln på volvo jag nu snackar vi amazon typ 60 tal ?När de nya växellådorna m30, m31, m40 och m41 introducerades med 1961 års modell
hade karossen försetts med större kardantunnel för att ge plats åt de nya lådorna. Samma år in-
troducerades Laycock de Normanvilles överväxel av typ d tillsammans med m31 och m41. m31
var tillval endast på 121 och m41 var tillval endast på 122s. 1961 är enda modellår med över-
växel i kombination med b16 motorn, eftersom b18 motorn kom 1962. Även m31 försvann ef-
ter endast detta enda modellår. När top of the line modellen 123gt introducerades 1967 gick
överväxel inte längre att få som tillval på 122s. Överdrive återfinns endast på 123gt mo-
dellåren 1967 √ 1970.
Undantaget 123gt hade alla bilar med överväxel ett emblem på bagageluckans vänstra sida, i
höjd med nummerplåten. Från och med chassinummer 84601 på p130 monterades ett nytt
overdrive emblem, dvs. från och med årsmodell 1965.
Med årsmodell 1969 introducerades b20 motorn även på Volvo Amazon och överväxel åter-
fanns som standard endast på de fåtal 123gt som producerades 1969 och 1970. Laycock de
Normanvilles överväxel var nu av typ j.
Skillnaderna mellan typ d och typ j är i grova drag att typ d har en högre varvtalsreducering
(0,756:1 eller c:a 24%), men att den samtidigt är lite klenare och mer benägen att gå sönder.

Tidiga overdrive-emblemet, 1961 √ 1964 Sena overdrive-emblemet, 1965 √ 1966Typ j är mer robust och tåligare, men har en lite lägre varvtalsreducering (0,797:1 eller c:a
20%). Typ j har dessutom ett förbättrat hydraulsystem vilket ger smidigare in- och urkoppling
och är mindre känsligt för föroreningar då det förutom förfilter även finns ett finfilter i tryck-
ledningen. Typ d återfinns i kombination med b16 och b18 (årsmodell 1961 √ 1968), typ j en-
dast tillsammans med b20 (årsmodell 1969 √ 1970). Typ j följde med långt in på 1980-talet och
återfinns i bl.a. Volvos 700-serie. Man kan utifrån särskilja en typ d från en typ j genom att
solenoiden sitter på lådans vänstra sida på typ j och på dess högra sida på typ d.

vad då flinta pinne ?? kan man köra bil eller inte pdk är för frisörer och nybörjare

_________________
Ma ts Till man
Citera
Magnus_H
Kramfors / Linköping
Här sen Maj 2005
Inlägg: 24



Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Hoppas den kommer med DSG, givetvis kommer det, men när

Jag har bara 4 växlar samt en liten, liten knapp mitt på växelspaken som är en överväxel på min(5), dock känns det inte som om den växlar snabbt . Ohh, sorry of topic...

Nu blir det väääldigt OT, men till en dylik sportvagn så finns det självklart instruktioner från tillverkaren själv om hur man trimmar överväxeln att växla snabbare.

_________________
Magnus Häggström
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Jag tror på just under 3minuter varvet, vad tror ni killar?

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3005



Nya GT3. Lite mer mos men ingen PDK.
http://www.worldcarfans.com/9090129.009/2010-porsche-911-gt3-official- . . . .

20hk mer och lite bättre aerodynamik gör den lite snabbare än den gamla.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



oerhört vacker bil, även om den inte har pdk (än)

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745




_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Klippt från autopower

"Test av TV.
Varvtider, acceleration och förbrukning

Tid runt Nürburgrings Nordslinga
Carrera S: 8:02
Carrera S facelift manuell: 7:58
Carrera S facelift PDK: 7:50

Acceleration 0-100 km/h (sekunder)
Carrera: 4,9
Carrera PDK: 4,7
+ Sports Chrono Plus: 4,5
Carrera S: 4,7
Carrera S PDK: 4,5
+ Sports Chrono Plus: 4,3"

Säger rätt mycket om vad PDK gör för varvtiderna och acc-tider. De som gillar flintapinne kan ju fortsätta köra med det, vi som tycker det är roligare att åka fortare väljer snabb växellåda
8 Sekunder är jäkligt mycket.. Har porsche råd att inte slänga in detta i gt/gt3 omgående? Borde ta igen rätt mycket tappad mark till GT-r..

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862



Re:

OFFkeFF skrev:
Klippt från autopower

"Test av TV.
Varvtider, acceleration och förbrukning

Tid runt Nürburgrings Nordslinga
Carrera S: 8:02
Carrera S facelift manuell: 7:58
Carrera S facelift PDK: 7:50

Acceleration 0-100 km/h (sekunder)
Carrera: 4,9
Carrera PDK: 4,7
+ Sports Chrono Plus: 4,5
Carrera S: 4,7
Carrera S PDK: 4,5
+ Sports Chrono Plus: 4,3"

Säger rätt mycket om vad PDK gör för varvtiderna och acc-tider. De som gillar flintapinne kan ju fortsätta köra med det, vi som tycker det är roligare att åka fortare väljer snabb växellåda
8 Sekunder är jäkligt mycket.. Har porsche råd att inte slänga in detta i gt/gt3 omgående? Borde ta igen rätt mycket tappad mark till GT-r..



Här ska man vara medveten om att det satt MPSC på PDK-bilen och vanliga PS2 På den manuella så jämförelsen haltar ganska mycket...
I övrigt får vi snart se vad som är möjligt med flintapinne när gt2rs kommer. Pratas om 580hk och 150-170kg lättare än nuvarande gt2. Påminner lite om när dom gjorde 993 gt2 evo med 650hk...

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Re:

triss skrev:
OFFkeFF skrev:
Klippt från autopower

"Test av TV.
Varvtider, acceleration och förbrukning

Tid runt Nürburgrings Nordslinga
Carrera S: 8:02
Carrera S facelift manuell: 7:58
Carrera S facelift PDK: 7:50

Acceleration 0-100 km/h (sekunder)
Carrera: 4,9
Carrera PDK: 4,7
+ Sports Chrono Plus: 4,5
Carrera S: 4,7
Carrera S PDK: 4,5
+ Sports Chrono Plus: 4,3"

Säger rätt mycket om vad PDK gör för varvtiderna och acc-tider. De som gillar flintapinne kan ju fortsätta köra med det, vi som tycker det är roligare att åka fortare väljer snabb växellåda
8 Sekunder är jäkligt mycket.. Har porsche råd att inte slänga in detta i gt/gt3 omgående? Borde ta igen rätt mycket tappad mark till GT-r..



Här ska man vara medveten om att det satt MPSC på PDK-bilen och vanliga PS2 På den manuella så jämförelsen haltar ganska mycket...
I övrigt får vi snart se vad som är möjligt med flintapinne när gt2rs kommer. Pratas om 580hk och 150-170kg lättare än nuvarande gt2. Påminner lite om när dom gjorde 993 gt2 evo med 650hk...


Men helvete vad svårt det ska va att presentera jämförbara tester då. Om det satt mpsc på så måste ju PDK'n vara rätt värdelös

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Nürburgring
Porsche kanske bygger bilen som vi tjatat om i GT-R-tråden
1, 2   >>
3839 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande