|
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078
Trådstartare

09 Okt 2003 18:42
Dyrt motorras på Carrera GT.
_________________ Mvh
Lennart Jarmyr!
|
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770

09 Okt 2003 19:02
Titan-motorer?
_________________ driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
|
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459

09 Okt 2003 19:13
den har titanstakar...
_________________ G o r a n A m c o f f
|
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597

09 Okt 2003 19:50
Hu så hemskt
|
peppe fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 898

09 Okt 2003 19:58
Vad är det för typ av växellåda på den bilen..?
Verkar vara en "vanlig" H-mönstrad låda?
Inga paddlar på ratten?
_________________ Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
|
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347

09 Okt 2003 21:38
Peppe Fröjd skrev: | Vad är det för typ av växellåda på den bilen..?
Verkar vara en "vanlig" H-mönstrad låda?
Inga paddlar på ratten? |
Nej, Porsche vågar stå emot trycket och köra med en helmanuell växellåda. Argumentet var tydligen att det finns ingen låda som både kan växla snabbt, vara fullt användbar i vardagstrafik och samtidigt vara hållbar i längden. Inte än. Tror det beror mest på att spara vikt.
_________________ Daniel Nihlén
Porsche 964 C2  såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
|
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121

09 Okt 2003 21:41
Daniel Bengtsson skrev: | Peppe Fröjd skrev: | Vad är det för typ av växellåda på den bilen..?
Verkar vara en "vanlig" H-mönstrad låda?
Inga paddlar på ratten? |
Nej, Porsche vågar stå emot trycket och köra med en helmanuell växellåda. Argumentet var tydligen att det finns ingen låda som både kan växla snabbt, vara fullt användbar i vardagstrafik och samtidigt vara hållbar i längden. Inte än. Tror det beror mest på att spara vikt. |
Tror det mest var för de inte hade ngn lösning.
SMG II väger 6 kg extra, det hade nog funkat på Carrrera GT:n också och om den vanliga lådan håller så håller den med SMG eftersom det är samma låda.
|
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241

09 Okt 2003 21:41
Daniel Bengtsson skrev: |
Nej, Porsche vågar stå emot trycket och köra med en helmanuell växellåda. Argumentet var tydligen att det finns ingen låda som både kan växla snabbt, vara fullt användbar i vardagstrafik och samtidigt vara hållbar i längden. Inte än. Tror det beror mest på att spara vikt. |
Handen på hjärtat som åtmindstonde till delvis klappar för Porsche, Daniel... visst är Porsche rätt konservativa i vissa lägen....?
Fast iofs så borde ju inte vara så stor anledning att ha en massa konservatism i fallet Carrera GT, med 911 är där ju mer "arv" så att säga.
_________________ Pär Hylander
|
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770

09 Okt 2003 21:50
Jag är nästan helt säker på att jag läst någonstans att Porsche ska börja använda sig av dubbelkopplings lådor framöver. Alltså de som Audi å VW börjat med. Tekniken härstammar tydligen från någon raceporsche.
_________________ driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
|
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719

09 Okt 2003 23:28
ThomasT skrev: | Jag är nästan helt säker på att jag läst någonstans att Porsche ska börja använda sig av dubbelkopplings lådor framöver. Alltså de som Audi å VW börjat med. Tekniken härstammar tydligen från någon raceporsche. |
Exactemundo.
_________________
|
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347

10 Okt 2003 00:12
johann skrev: |
Tror det mest var för de inte hade ngn lösning.
SMG II väger 6 kg extra, det hade nog funkat på Carrrera GT:n också och om den vanliga lådan håller så håller den med SMG eftersom det är samma låda. |
Jag tror att det finns en viss rädsla i porschelägret att en låda som växlar så snabbt som SMGII i sitt snabbaste läge inte håller för evigt. De långsammare lägena är kanske inte tillräckligt sportiga för en bil som carrera GT?
_________________ Daniel Nihlén
Porsche 964 C2  såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
|
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347

10 Okt 2003 00:14
Pär Hylander skrev: |
Handen på hjärtat som åtmindstonde till delvis klappar för Porsche, Daniel... visst är Porsche rätt konservativa i vissa lägen....?
Fast iofs så borde ju inte vara så stor anledning att ha en massa konservatism i fallet Carrera GT, med 911 är där ju mer "arv" så att säga. |
Visst är Porsche konservativa i vissa avseenden. Mest på gott tycker jag, eftersom dom gör det för att bygga något som garanterat håller länge under tuffa omständigheter och inte chansar med nymodigheter på fel ställe. Samtidigt är ju porsche den biltillverkare som har flest patent.
_________________ Daniel Nihlén
Porsche 964 C2  såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
|
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347

10 Okt 2003 00:17
ThomasT skrev: | Jag är nästan helt säker på att jag läst någonstans att Porsche ska börja använda sig av dubbelkopplings lådor framöver. Alltså de som Audi å VW börjat med. Tekniken härstammar tydligen från någon raceporsche. |
Den går väl som försökskanin i audi nu för att vara skottsäker när den hamnar i porsche. Har ingen statistik som understöder följande, men jag tror att porsche är den biltillverkare som har minst barnsjukdommar. Fast de första 964:orna hade ju lite problem, men vem vill ha en sån....
_________________ Daniel Nihlén
Porsche 964 C2  såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
|
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121

10 Okt 2003 01:19
Daniel Bengtsson skrev: | ThomasT skrev: | Jag är nästan helt säker på att jag läst någonstans att Porsche ska börja använda sig av dubbelkopplings lådor framöver. Alltså de som Audi å VW börjat med. Tekniken härstammar tydligen från någon raceporsche. |
Den går väl som försökskanin i audi nu för att vara skottsäker när den hamnar i porsche. Har ingen statistik som understöder följande, men jag tror att porsche är den biltillverkare som har minst barnsjukdommar. Fast de första 964:orna hade ju lite problem, men vem vill ha en sån....  |
Var väl en hel del problem med 996 när den kom och sedan med GT3, följt av GT2?
|
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121

10 Okt 2003 01:23
Daniel Bengtsson skrev: | johann skrev: |
Tror det mest var för de inte hade ngn lösning.
SMG II väger 6 kg extra, det hade nog funkat på Carrrera GT:n också och om den vanliga lådan håller så håller den med SMG eftersom det är samma låda. |
Jag tror att det finns en viss rädsla i porschelägret att en låda som växlar så snabbt som SMGII i sitt snabbaste läge inte håller för evigt. De långsammare lägena är kanske inte tillräckligt sportiga för en bil som carrera GT? |
Jag tror helt enkelt att de inte har ngt framme, skulle ju se konstigt ut om de köpte från BMW M.
|
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719

10 Okt 2003 09:12
Daniel Bengtsson skrev: | ThomasT skrev: | Jag är nästan helt säker på att jag läst någonstans att Porsche ska börja använda sig av dubbelkopplings lådor framöver. Alltså de som Audi å VW börjat med. Tekniken härstammar tydligen från någon raceporsche. |
Den går väl som försökskanin i audi nu för att vara skottsäker när den hamnar i porsche. Har ingen statistik som understöder följande, men jag tror att porsche är den biltillverkare som har minst barnsjukdommar. Fast de första 964:orna hade ju lite problem, men vem vill ha en sån....  |
Den finns som tillval på både Audi TT 3.2 och VW Golf R32 numera. Samma typ av koppling skall även finnas i Bugatti Veyron enl vad som sagts till mig från säkra källor inom VAG.
_________________
|
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956

10 Okt 2003 09:39
Citat: | Den går väl som försökskanin i audi nu för att vara skottsäker när den hamnar i porsche |
Jaha, nu var vi där igen. När jag för ett tag sen frågade om Porsche ingick i VW koncernen, så var det enhälliga svaret att Nä, det gör dom inte.
Hur ska ni ha det?
För om nu Porsche inte är kopplade till VW så kvittar det väl vad Audi gör eller inte gör, Porsche kunde lika väl köpa BMW:s färdiga och fungerand lösning. Eller?
JohanR
_________________ Johan Rådlund
|
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241

10 Okt 2003 10:06
Porsche gör väl fortfarande en hel del utvecklingsarbete åt andra bilfabrikanter? Antar att dom har snåriga avtal om hur Porsche själva får använda den teknik som utvecklas.
_________________ Pär Hylander
|
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719

10 Okt 2003 10:37
Finns iofs fler kopplingar mellan Porsche och VAG än mellan Porsche och BMW, men inga direkta ägarkopplingar (åtminstone officiellt) annat än via familjen Piechs aktieinnehav.
_________________
|
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8463

10 Okt 2003 10:40
johann skrev: | Jag tror helt enkelt att de inte har ngt framme, skulle ju se konstigt ut om de köpte från BMW M.  |
Är det inte SACHs som gjort SMG II kopplingen?
Mvh / Micke
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003
Inlägg: 472

10 Okt 2003 10:47
Appropå lustiga ras, var det någon som såg Prestanda igår på 3an. Det såg mkt dyrt ut när XJR'n lämnade både olja och rök efter sig ackompanjerat av ett härligt dunkande under huven..
_________________ Joakim Adolfson
|
|