Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Dyrt motorras på Carrera GT.
1, 2, 3   >>
3846 besök totalt
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Trådstartare

ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Titan-motorer?

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

den har titanstakar...

Malmö
Här sen Feb 2003

Hu så hemskt

peppe fröjd
Motala
Här sen Jan 2003

Vad är det för typ av växellåda på den bilen..?
Verkar vara en "vanlig" H-mönstrad låda?
Inga paddlar på ratten?

Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Peppe Fröjd skrev:
Inga paddlar på ratten?

Nej, Porsche vågar stå emot trycket och köra med en helmanuell växellåda. Argumentet var tydligen att det finns ingen låda som både kan växla snabbt, vara fullt användbar i vardagstrafik och samtidigt vara hållbar i längden. Inte än. Tror det beror mest på att spara vikt.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Daniel Bengtsson skrev:
Peppe Fröjd skrev:
Inga paddlar på ratten?

Nej, Porsche vågar stå emot trycket och köra med en helmanuell växellåda. Argumentet var tydligen att det finns ingen låda som både kan växla snabbt, vara fullt användbar i vardagstrafik och samtidigt vara hållbar i längden. Inte än. Tror det beror mest på att spara vikt.

Tror det mest var för de inte hade ngn lösning.
SMG II väger 6 kg extra, det hade nog funkat på Carrrera GT:n också och om den vanliga lådan håller så håller den med SMG eftersom det är samma låda.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Daniel Bengtsson skrev:

Handen på hjärtat som åtmindstonde till delvis klappar för Porsche, Daniel... visst är Porsche rätt konservativa i vissa lägen....?

Fast iofs så borde ju inte vara så stor anledning att ha en massa konservatism i fallet Carrera GT, med 911 är där ju mer "arv" så att säga.

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Jag är nästan helt säker på att jag läst någonstans att Porsche ska börja använda sig av dubbelkopplings lådor framöver. Alltså de som Audi å VW börjat med. Tekniken härstammar tydligen från någon raceporsche.

Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003

ThomasT skrev:
Jag är nästan helt säker på att jag läst någonstans att Porsche ska börja använda sig av dubbelkopplings lådor framöver. Alltså de som Audi å VW börjat med. Tekniken härstammar tydligen från någon raceporsche.

Exactemundo. thumbs up

Här sen Nov 2002

johann skrev:

SMG II väger 6 kg extra, det hade nog funkat på Carrrera GT:n också och om den vanliga lådan håller så håller den med SMG eftersom det är samma låda.

Jag tror att det finns en viss rädsla i porschelägret att en låda som växlar så snabbt som SMGII i sitt snabbaste läge inte håller för evigt. De långsammare lägena är kanske inte tillräckligt sportiga för en bil som carrera GT?

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Pär Hylander skrev:

Handen på hjärtat som åtmindstonde till delvis klappar för Porsche, Daniel... visst är Porsche rätt konservativa i vissa lägen....?

Fast iofs så borde ju inte vara så stor anledning att ha en massa konservatism i fallet Carrera GT, med 911 är där ju mer "arv" så att säga.

Visst är Porsche konservativa i vissa avseenden. Mest på gott tycker jag, eftersom dom gör det för att bygga något som garanterat håller länge under tuffa omständigheter och inte chansar med nymodigheter på fel ställe. Samtidigt är ju porsche den biltillverkare som har flest patent.

Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

ThomasT skrev:

Den går väl som försökskanin i audi nu för att vara skottsäker när den hamnar i porsche. Har ingen statistik som understöder följande, men jag tror att porsche är den biltillverkare som har minst barnsjukdommar. Fast de första 964:orna hade ju lite problem, men vem vill ha en sån....

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Daniel Bengtsson skrev:
ThomasT skrev:

Den går väl som försökskanin i audi nu för att vara skottsäker när den hamnar i porsche. Har ingen statistik som understöder följande, men jag tror att porsche är den biltillverkare som har minst barnsjukdommar. Fast de första 964:orna hade ju lite problem, men vem vill ha en sån....

Var väl en hel del problem med 996 när den kom och sedan med GT3, följt av GT2?
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Daniel Bengtsson skrev:
johann skrev:

Jag tror att det finns en viss rädsla i porschelägret att en låda som växlar så snabbt som SMGII i sitt snabbaste läge inte håller för evigt. De långsammare lägena är kanske inte tillräckligt sportiga för en bil som carrera GT?

Jag tror helt enkelt att de inte har ngt framme, skulle ju se konstigt ut om de köpte från BMW M.
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Daniel Bengtsson skrev:
ThomasT skrev:

Den finns som tillval på både Audi TT 3.2 och VW Golf R32 numera. Samma typ av koppling skall även finnas i Bugatti Veyron enl vad som sagts till mig från säkra källor inom VAG.

Här sen Dec 2002

Citat:
Den går väl som försökskanin i audi nu för att vara skottsäker när den hamnar i porsche

Jaha, nu var vi där igen. När jag för ett tag sen frågade om Porsche ingick i VW koncernen, så var det enhälliga svaret att Nä, det gör dom inte.

Hur ska ni ha det?

För om nu Porsche inte är kopplade till VW så kvittar det väl vad Audi gör eller inte gör, Porsche kunde lika väl köpa BMW:s färdiga och fungerand lösning. Eller?

JohanR

Laholm
Här sen Nov 2002

Porsche gör väl fortfarande en hel del utvecklingsarbete åt andra bilfabrikanter? Antar att dom har snåriga avtal om hur Porsche själva får använda den teknik som utvecklas.

Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Finns iofs fler kopplingar mellan Porsche och VAG än mellan Porsche och BMW, men inga direkta ägarkopplingar (åtminstone officiellt) annat än via familjen Piechs aktieinnehav.

Här sen Nov 2002

johann skrev:
Jag tror helt enkelt att de inte har ngt framme, skulle ju se konstigt ut om de köpte från BMW M.

Är det inte SACHs som gjort SMG II kopplingen?

Mvh / Micke

Vallentuna
Här sen Mar 2003

Appropå lustiga ras, var det någon som såg Prestanda igår på 3an. Det såg mkt dyrt ut när XJR'n lämnade både olja och rök efter sig ackompanjerat av ett härligt dunkande under huven..

1, 2, 3   >>
3846 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande