| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Opel corsa -94 4x4 TURBO - 659whp
|
1, 2, 3 ... 30, 31, 32 >> 32 besök senaste veckan (299656 totalt) |
|
Opel corsa -94 4x4 TURBO - 659whp
Tjena alla rejsianer Nu tycker jag tiden är mogen för en projekttråd även här på rejsa, gjorde en för ett par veckor sedan på ett plast och spackel forum och sedan på migweb och fick mersmak, var ju skitkul att få lite feedback på jobbet man gör
Till bilen, det är då en vanlig corsa gsi som impordeardes till sverige någon gång runt milleniumskiftet. satt en del godis på den då som alu. halvbur, coilovers, lättare trim mm. bra 18-års bil helt enkelt. Tanken från början var att lyfta i en c20xe från kadett gsi samt snygga till utsidan lite, jo tjena Började leta rost och ungefär där spårade det ur, skrapade ren hela bilen under, blästrade samt grundade för att få bort all gammal rost samt föhindra ny. lagade den rost som fanns och parkerade bilen i ett hörn av garaget medans rallycrossbilen fick kärlek. Plockade fram den igen nu i höst och då var planen snabb FWD racer. Kom dock på andra tankar efter att ha sett andra 4x4 bilar byggas så det ville ju såklart jag också göra Tog kontakt med sfro och det verkade hel lugnt sagt och gjort mycket plåt kapades bort och bakvagnen började leta sig mot rätt ställe, efter en herrejösses massa mätning satt den exakt på rätt ställe och boxarna för främre bussningarna kunde byggas, fortsatte sedan med ramben och nya hjulhus, dämpartorn, ombyggd kardantunnel mm mm, skitenkelt det tar oss till ungefär nu.
bilen kommer få hela drivlinan från en Calibra turbo samt kommer mest troligt reggas som ombyggt fordon (beroende på hur nya reglerna blir). det som står närmast på tur är att få in en fullbur, inte helt klart om vi (jag, min far och min morbror) kommer bocka den själva eller om jag släpar iväg bilen någonstans där dom knäcker en bur, kommer nämligen stå en bit bakanför b-stolpen vilket gör att fördiga burar troligtvis inte passar. blev lite text men hoppas ni orkade läsa igenom iaf
ganska många bilder också men det brukar väl uppskattas?
bilen
donatorbil
rostlagad balk i 2mm plåt
där får hon stå å skämmas
hjuhus fram
provmontering bakvagn
infästningar
början på ramen
hjulhus bak
höjd styrväxel 40mm
vxl fäste breddat
växellådsbalk/fäste
pedalställ och spakställ
förstärkningsbalk som ska styva upp mellan länkarms infästningarna och minimera flex runt styrväxeln
stolarna hamnar långt bak
"bomben" styrning till fördelningslådan
spakställ
mätning av kardan, blir 150mm kortare
förstärkningar
3-vägs proflexben
hjulhus bak och dämpartorn
boxar för bågen
_________________ Mattias Holmgren |
||
|
|
||
|
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
|
||
|
Planen är att ha den körklar till sommarn 2010, måste ju hinna med rallycrossen också
tack, ska bara in med bur, stolar, bygga framvagn mm mm men i vår/sommar nån gång borde den vara mogen för ett granskande
_________________ Mattias Holmgren |
||
|
Skit fränt bygge
detta skall jag följa.
Sneglar du lite på rallycross div,1 när du bygger?
|
||
|
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
|
Re:
Jepp, men det var väl inte allt för svårt att se? Har varit och bollat ideér med bergteamet som ju har en del erfarenhet. Man måste se och lära av dom som kan då det blir så mycket special på en sådan här bil och försöka undvika så mycket barnsjukdomar det går, men det lär väl vara några stycken i alla fall när det är dags att börja sortera ut bilen på riktigt
_________________ Mattias Holmgren |
||
|
just nu går det ganska sakta, har svetsat och lagt igen lite små titthål som blir tex mellan hjulhusen och bakplåten. roligt och lättåtkomligt
Har även måttat och beställt en bur från TMS som med lite tur kan dyka upp nästa vecka och då blir det full fart med burbygge
_________________ Mattias Holmgren |
||
|
måste ha bommat det i första inlägget då
Den ska bli helt gatlegal, i princip original drivlina också så långturer och turer till ica borde inte vara något problem men det huvudsakliga målet är ju att kunna ha kul på olika träffar
_________________ Mattias Holmgren |
||
|
Re:
Se där ja
KUL , denna vill man ju se sen. Kul att bygga gatbil med din bakgrund. Blir ju lätt att få inspiration från sporten så att säga
_________________ Jocke Hellqvist. |
||
|
Fick igen min kardan från morfar i lördags, 160mm kortare nu. att det inte är med som skiljer mellan stora calibra och lilla corsa
Blir dock lugnt under veckan och helgen nu då jag ska till tandådalen och åka skider. Hoppas komma hem oskadd och redo att börja med burbygget.
bonusbild på burmåttningen
_________________ Mattias Holmgren |
||
|
Re:
tack, valde den av den enkla anledningen att det blir enkelt viscokopplingen i f-lådan kommer bytas mot en som kan skicka 300Nm alt. 400Nm bakåt istället för original 90Nm samt förstärkning av huset, då håller det för 600+ och rivstarter med slicks
Har dock gjort så det ska finnas gott om plats bakom motorn för att kanske i framtiden kunna stoppa dit andra doningar, mitsubishi låda och centerdiff vore ju inte fel men kostar därefter tyvärr
_________________ Mattias Holmgren |
||
|
Nu händer det iaf nåt
Diesel-loket som tagit upp halva verkstan i några veckor nu är ute på vägarna igen vilket gör att jag kan fortsätta. skar ut rutan och upp på lyften igen för att montera bakvagn, ska fortsätta montera prylar imorn så jag kan göra kardantunneln helt klar. Har också fått besked att buren nu är knäckt och borde komma vilken dag som helst
bakvagnen med proflex-benen
underbart verktyg
_________________ Mattias Holmgren |
||
|
Plockade dit drivlinan och hjulupphängningarna idag och började planera för kardantunneln och visade sig behöva bli lite större för att slippa ha avgasningen under bilen. Får ta tag i det problemet efter att buren sitter där så inte bilen ramlar ihop
Dock högst provisorisk framvagn då den visade sig behöva längre bärarmar och utflyttade fjäderbenstorn för att få lämpligt spel på drivaxlarna, men det tar vi också lite senare
Så nu står den redo för burbygge!
_________________ Mattias Holmgren |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Opel corsa -94 4x4 TURBO - 659whp
|
1, 2, 3 ... 30, 31, 32 >> 32 besök senaste veckan (299656 totalt) |
