| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
RWD front- vs mitt-monterad motor ? för o nackdelar ?
|
5021 besök totalt |
|
Tjena... samlar info inför kommande projekt. och här finns ju en hel hög kunit folk som säkert kommer att få svara på endel frågor i framtiden. men steg ett är nu attbesluta om var och hur de ska se ut innan man säter kappen i karossen. så fråga blir då enkelt (hur enkel en sådan fråga nu kan vara) fördelar o nackdelar med mitt monterat (alltså motorn bak precis framför hjulen) och lika så med en front monterad motor . byggfaser köregenskaper mm allt är av intresse om dina erfarenheter och funderingar. så kommigen nu , hjälp mig
MVH Linus _________________ Linus Eriksson Honda Nörd ! |
||||
|
Det jag anser vara drygast med mittmonterat är ju att det begränsar val av växellåda kraftigt. De som brukar gå att använda kostar ofta multum. Ofta är ju problemet att motor-växellåda paketet blir för långt om man inte använder en anpassad låda för det. Alltså som har slutväxeln i lådan.
Har man plats så går kanske en Audi 4wd låda att använda. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||
|
Fördelar med motorn där bak:
> Fördelaktig bromsbalans > Fördelar vid acceleration, speciellt från stillastående En enkel lösning enligt ovanstående koncept: Ta motor & växellåda från en framhjulsdriven bil (motorn placerad på tvären) och placera paketet bak, A la Toyota MR2, Fiat X1/9 m.fl. _________________ Jörgen Eriksson |
||||
|
Det behöver inte vara dyrt med längsmonterad motor alls. Det är bara att ta växellådan från valfri FWD Audi med längsmonterad motor och koppla ihop den med motorn. Dvs. Audi 100, 80 osv.
Du behöver inte en 4WD låda utan en FWD räcker utmärkt. Sådana finns det gott om på skrotarna. Alternativ två är att använda sig av tvärmonterad motorpaket från en FWD bil. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
oj här fick man respons skit kul o se
ok. då blir det en nöt o knäcka då. har funderat lite på de där o ta en motor o en låda från annat märk som kan funka. saken är den att jag isåfall skulle bygga med en honda civic type-r motor. o varvar närmare 9000rpm. det ger ju då ett svårare val av låda. kommer gå fort som tussan vet dock inte hur audi lådan ser ut (får söka lite på de).
men kanske går att dreva om den på något vettig sätt. om man då skulle drevaom diffen istället. klara då lådan de högre varvet? sätt mitt motor är oxå type-r motorn som är väldigt kompakt i sig så plats får den helt klart, men ja. köregenskaperna borde vara bättre me motorn fram ? bilen ska byggas för o leka med på bana o gata, tips på länkar o böker med projekt och liknande motages gärna... många frågor
_________________ Linus Eriksson Honda Nörd ! |
||||
|
viktfördelningen är de jag blir lite skeptisk till.
borde ju bli lite som o kasta pill med fjädrarna först ? visst gör o lösa med hjulvinklar o däckval. men om eller rättare sagt när ( ) de släpper så blir de ju ändå vikten som bestämer ?
men just därför jag skapa denna tråd för att ruka på mina fördomar... _________________ Linus Eriksson Honda Nörd ! |
||||
|
Re:
Viktfördelningen blir nog bra med en audi växelåda bak med en motor framför. Då kommer ju motorvikten framför bakaxeln och ganska stor del av lådvikten bakom axeln. Genom att placera kylaren fram och batteriet så kan man ju laborera med vikten lite så får man säkert väldigt bra viktfördelning. Man ska nog inte vara orolig om man får 60 % av vikten på bakaxeln, det kan nog vara väldigt kvickt med rätt inställda hjulvinklar. _________________ Karl Vestgöte |
||||
|
Jag skulle helt klart byggt med tvärställt paket som i MR2 om jag skulle ha den motorn! original lådan har ju redan diffbroms så då är den biten löst också! + att även om motorn är kompakt kommer den hamna väldigt nära ryggen i en civic om den ska vara längsmonterad med audilåda...
Kör du tvärställt paket sparar du ju in en del ombyggnationer också, behövs inte lika stort hål i golvet, behöver inte svetsa om kåpan på nån låda osv osv
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
fortfarande så tror jag på bättre balans med motorn fram så
lite undran. som jag kollat på. K20A2 (civic type-r) varvstopp 8200rpm / 200hk låda BMW 325 E36 (varvstopp närmare 8k ?) både motorn lådan har relativt låg vikt. så passar utmärkt så långt. men. klarar bmw lådan av o varvas så mycket mer och sen varvas ner i slutväxlen i diffen ? några tips på diff ? sneglatlite på volvos men bmw kanske har något bättre ? _________________ Linus Eriksson Honda Nörd ! |
||||
|
Re:
Snurrar inte den åt "fel" håll? Eller blandar jag ihop den med någon annan motor. om den gör det så måste du vända upp-och-ned på bakaxelklumpen (om det nu fungerar). _________________ Jörgen Eriksson |
||||
|
nej de är den gamla B-serie motorn som gör de.
typ civic VT / VTI integra type-r, crv dom äldre, men från 01 insåg även honda att merparten av alla belister sitter på vänster sida och att då är de nog bästatt hänga låda på rätt sida _________________ Linus Eriksson Honda Nörd ! |
||||
|
Re:
Hondas K-motorer (inklusive den i S2000) snurrar som alla andra. Men detta är ju lekmanna/internetkunskaper, men jag har fått för mig att man kan gissa rätt bra från växellådsplaceringen vid tvärställt (framhjulen snurrar ju oftast åt samma håll när man färdas framåt). Jag knappar lite långsamt, och det var skönt att få verifiering av en märkes- eh, fantast
|
||||
|
Generellt skulle jag vilja påstå att man vill ha en bil för sportig körning med massan placerad så centralt som möjligt. Då är det lättare att få bilen att byta riktning och det är väl det man vill uppnå. Ta en gardinstång och montera två vikter i vardera ände och snurra på fram och tillbaka. Ta sen och flytta in vikterna till mitten och se om du märker nån skillnad.
Även om viktförrdelningen i båda fallen är 50/50 så kommer ena varianten rotera lättare. Med tanke på att Civic TypeR till viss del brukar köras av folk med bristande kunnande på rattvridning så händer det då och då att de hamnar på skroten med bakänden ramponerad. I det läget är det lämpligt att köpa hela paketet med motor och låda och ta med så mycket som möjligt för att montera bakom stolarna i valfri kaross. Enklaste sättet att göra det är väl att kapa ur karossen vid yttre hjulhusen och sen rulla in hela paketet från Civicen och börja göra fästen. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
|
Re:
(Nu sprang jag ifrån datorn ett tag, så Lennart har redan varit inne på en del av det nedanstående.)
Möjligen är framtunga bilar lite snällare under vissa omständigheter (inte lika mycket energi bakom om/när baken kommer farande), men om "bättre" är i bemärkelsen "snabbare" så vågar jag nog nästan påstå att du är fel ute... (Har iofs bara känt lite på vanliga grävlingar, Lotus Europa och Seven, bortsett från en massa simulatortimmar i Seven, Radical, GT, NGT, formelbilar, sportvagnsprototyper mm.) Man får ju anta att det finns anledningar till att alla extremare klasser (där det är tillåtet) efter hand gått över till mittmotor eller iaf frontmittmotor; dvs motorn långt bakom framaxeln. Dels vill man koncentrera massan runt bilens tyngdpunkt för att minska tröghetsmomentet (man kan påbörja och stoppa upp rotation kvickare med samma däck, alltså lättare att både styra in och räta upp), och dels vill man ha lite mer vikt på bakaxeln än på framaxeln för att få en naturlig balans i bilen, så att man slipper "skruva bort" grepp med stenhårda krängningshämmare bak och annat skumt. Dock ska nog nämnas att mittmotor och mjuk sättning inte verkar vara någon bra kombination... Finns ju några exempel där biltillverkare tagit en småbil och flyttat hela drivpaketet till baksätet, med mer eller mindre misslyckade resultat. En mittmotorbil växlar blixtsnabbt mellan över- och understyrning beroende på lastväxlingar, och det blir nog väldigt svårkört utan ett stumt och rappt chassi med vettig geometri. På tal om Honda och rätt/fel håll, så kör jag en S2000-låda ihop med en Fårrrd Duratec V6, och den motorn går ju åt samma håll som "alla andra". (Sitter normalt med kopplingen till vänster och går då åt samma håll som drivaxlarna.) Men, udda kombinationer i all ära, och även om jag tycker det känns lite estetiskt fel med motorn på tvären, så är det ju en enkel och beprövad lösning att sätta ett komplett FWD-paket i baksätet - och Civic Type-R-paketet verkar ju vara ett riktigt trevligt alternativ i så fall. Vad jag förstår så är innehållet i lådan ungefär samma som i S2000...? Den lådan kan ju i så fall bara varmt rekommenderas. Snabbväxlad, tätstegad (finns varken startväxel eller ekonomiväxel - bara 6 riktiga växlar) och underbar känsla i spaken! _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Fördelaktig viktfördelning för att ta sig snabbast runt en bana är med ngt mer vikt bak än fram. Man får bättre grepp under inbromsning och in i kurvan samt bättre grepp på bakhjulen vid acceleration ut ur kurvan...
Framvagnen håller dessutom alltid en vidare radie i kurvan och därför vill man inte placera för mycket vikt där. I stort sett alla racersportvagnar, prototyper och formelbilar kör mittmotor så helt knasigt kan det ju inte vara om man vill ta sig fort runt en bana tycker jag! |
||||
|
börjar helt klart bli smått övertygad.
bilen de ska byggas på är min integra från 1990. www.linuse.se finns de bilder på åket.. skruvat honda i 6-7 år nu så har en hög kunskap i märket och där för oxå insnöad som få som te.x de här med viktfördelingen ..
men okej. en k20a2 och en diffad japan låda ibaksätet. går till och med att få till att få i axlar direkt i den bakre upphägningen som den ser ut nu. eller plocka delar från CRV dom äldre som har 4wd. aja sådant kan mangå in på nogranare i efter hand... eller kanske ingen bra lösning på en bakvagn på en rwd bil ?
kylare o tank fram eller finns nakdelar me de ? hur lösa "skilje vägg" smidigast ? _________________ Linus Eriksson Honda Nörd ! |
||||
|
Personligen skulle jag ta hela drivpaketet från Typ R inkl. elsystem, "framvagn" mm. Och sätta bak. De lärde tvistar om hur mycket av vikten som ska vara bak men mellan 65-55% är nog sanningen. Kan man dessutom få in i stort sett all vikt mellan axlarna har man fina förutsättningar att lyckas.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
|
Vill du ha motorn fram och bra balans får du nog snegla på att ha tramsaxel och ha lådan bak. Vikten vill man han innaför axlarna skilnaden på at ha den utsprid nära axlarna med motor fram och låda bak gentemot att ha den centrerad är precis som i exemplet med garginstången. Mittmotorn har lättare att styra in i tajtare kurvor med nackdelen att när det släpper och man snurar ordentligt så spinner den snabbare.
_________________ Jonas Bjerkemo |
||||
|
söker mer i ämnet och mittmotor kanske inte är helt fel ändå
dock har jag lite svårt o få till hur man löser det med skiljeväggen i coupen. då det är helt öppet bak... bilder på liknande byggen tasgärna emot. vad gäller o flytta en hel framvagn bakverkar stökigt. då e de nog enklare att konstruera en egen ram med nya triangel armar. eller om de går attköra me den som är på bilen redan men nya infästningspunkter i "röram" bak till... _________________ Linus Eriksson Honda Nörd ! |
||||
|
Re:
Lite inspiration kanske: http://www.zcars.org.uk/saxo/index.h Hmm, vad säger ERCupreglementet om antal motorer
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5021 besök totalt |