Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Nybörjare kasade runt på 9 min
1, 2   >>
6672 besök totalt
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009
Inlägg: 162


Trådstartare
Nybörjare kasade runt på 9 min

Då var det avklarat,

Katten och jag kom helskinnade från första rycket på NS. Tack vare Peters guide var det helkul, jag kunde banan så pass att jag kunde gasa på lite redan från första varvet.

Mina 1990 kilo XF var nere på 9 minuter blank efter 3 varv, sen tog kvällen slut och jag var rätt nöjd, målet var ju 10 minuter och det tog jag på andra varvet.

Stort tack till rejsa, hade jag inte hittat siten hadde jag irrat runt utan styrning och riskerat bilen. Nu gick det utan större risktagning. Det som förvånde mest var hur en 2,7 liter koloss på 1900 kilo kunde funka så bra på NS


_________________
Björn Fehrm E46 M3 Cabrio
Citera
stoffe
Jakobsberg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 95

Namndispens
Namndispens

Kan ställa mig i samma led.
9.21 Första försöket
9.20 Andra försöket


Suzuki Swift

_________________
Christoffer E
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631



Härligt! Första besöket på NS är alltid minnesvärt och brukar vara fullt av intryck. Ha så skoj vid nästa besök, för nu är du garanterat fast!

Ser att du bor i München, det gjorde jag med tidigare. Faktum är att jag just nu sitter på ett hotellrum i München, är på återbesök.

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
62an
Södertälje
Här sen Jul 2006
Inlägg: 109



Hej Björn,

Kul att se att en gammal arbetskompis (Digital) hittat till Nürburgring. För det är väl du?

9 minuter är ju kanonbra för att vara första försöket och med den bilen. Som gammal jaktpilot har du väl farten i blodet. Själv kom jag ner till 9:07 på tredje varvet med en Corvette, men jag får skylla på att det var överfullt på banan.

Ska dit igen i juli (samma dag som Tysklands GP). Denna gång på en hyrd och avlyst bana.

Ha det!

_________________
Christer Arakangas

Corvette Z06 2002/Mini Cooper S 2002
7:56 BTG
Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009
Inlägg: 162


Trådstartare
Givet är det jag!

Hej Christer,

japp det är gamla digitalaren, äntligen har jag hittat ut på en bana efter livslångt intresse , att jag definitivt kommer att fortsätta är klart.

Som sagt rejsa har bidragit till detta, det är en öppen och sympatisk stämining här där även nybörjaren hjälps med goda råd.

Jag träffade även Rolf Bergkvist (996 RS) på parkering, han briefade mig att man givetvis måste äta middag på Pistenklause och bo på Tiergarten hotel, så nu har jag gjort det också. En trevlig kväll efter en bra dag där jag även träffade några andra Svenkar och Norrmän runt ljugarborden . Kanonbra början alltså, det var en helnöjd gube som körde hemåt, detta kommer att bli en vana .

_________________
Björn Fehrm E46 M3 Cabrio
Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009
Inlägg: 162


Trådstartare
München är praktiskt

- Re München, jag det är ju praktiskt att bo här nere, jag bor faktiskt numer in Augsburg, 1 timme NV om München.

Faktum var att NS besöket var del av en tjänsteresa , var in Paderborn igår och Nürberg var nåbart för kvällskörning efter mötena. Sen hade jag ett möte i Berlin idag, men där var jag sen , jag skyllde på köer på Autobahn (som vanligt) men den största stockningen va nog i min skalle i morse efter att vi ljugit till 01 i natt .

_________________
Björn Fehrm E46 M3 Cabrio
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11953



Underbart att fler halkar dit på ringensjukan thumbs up thumbs up

Det kanske där emot inte är lika viktigt med tider från sina första varv utan film eller driftboxfil

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009
Inlägg: 162


Trådstartare
Re tider

OK Mats,

håller med, tider är inte det viktigaste för första gågen och körde jag på 9:10 eller 8:50, ingen aning. Hur man trycker av vid B och G vet man ju inte själv ens, man har ju mycket att tänka på (i alla fall vid Bridge).

Men tiden kommer inte från att ett blåbär läser Peter Paavs guide och sen gasar, så enkelt är det inte. Jag känner min natur sen jag körde rally för länge sen, när jag väl är där går det på gränsen direkt, då också över gränsen allt för ofta, noter var inte tillåtna.

Fördelen med bana är att du kan förbereda dig, och förbereda mig hade jag gjort, ordentligt. Jag hade pluggat Peters guide, sen insett att han kört Polo och att min bil var snabbare. Därför had jag gjort en egen guide med Peters som bas men med alla NS hastigheter inplottade från jobbet som ni gjort här pa rejsa. Jag ingtegrerade också Sportautos guide (där växlar mm stämde bättre) och Spazzers guide från BridetOGantry, han bil var mer likvärdig med min.

Sen körde jag igenom allt sektion för sektion på GTR Evo tills att satt (säkert 200 varv) och körde ut och kollde växelpunkter, bromssträckor mm på mina folktomma specialvägar runt Augsburg som liknar NS. Gränsen för däck mm testar jag nästan varje vecka eftersom jag passerar San Bernardino på väg till sommarstället.

Alltså, poängen är att man kan förbereda sig oändligt väl för bana om man är lagd så, och det är väl poängen med bana (och speciallt NS) jämfört med att återuppta rally. Men via siten har jag lärt mig vad en driftbox är, den står på inköpslistan. Inte för att kunna publicera tiderna här i första hand utan för att lära sig mer och kunna utvecklas, nu är man biten .

_________________
Björn Fehrm E46 M3 Cabrio
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Re: Re tider

Björn Fehrm skrev:
..
Fördelen med bana är att du kan förbereda dig, och förbereda mig hade jag gjort, ordentligt. Jag hade pluggat Peters guide, sen insett att han kört Polo och att min bil var snabbare. Därför had jag gjort en egen guide med Peters som bas men med alla NS hastigheter inplottade från jobbet som ni gjort här pa rejsa. Jag ingtegrerade också Sportautos guide (där växlar mm stämde bättre) och Dazzles guide från BridetOGantry, han bil var mer likvärdig med min.

Sen körde jag igenom allt sektion för sektion på GTR Evo tills att satt (säkert 200 varv) och körde ut och kollde växelpunkter, bromssträckor mm på mina folktomma specialvägar runt Augsburg som liknar NS. Gränsen för däck mm testar jag nästan varje vecka eftersom jag passerar San Bernardino på väg till sommarstället.
...

otroligt imponerande förberedelse!! Kul att läsa och inspirerande thumbs up

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009
Inlägg: 162


Trådstartare
Re förberedelser

Ja det var väldigt andvändbart, på 3dje varvt kom jag över krönet vid Schewdenkreuz i 230 på mätaren (220 verkligt fart), då visste jag att i vänstern måste allt sitta och att häcken troligen skulle komma på krönet (det hade den inte gjort på tidigare långsamma varv) och givet där var den.

I stället för att bli förvånad och rädd så blev det en kick istället ("allt stämmer") och jag kunde vara övertygad om att inbromsningen för Kallenhard också skulle sitta (vilket den gjorde ).

_________________
Björn Fehrm E46 M3 Cabrio
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42350

Forumägare
Forumägare

Imponerande förberedelser Björn thumbs up

Jag tränade i GPL i ett år med ringens -67 sträckning. Den skiljer ju sig här o där men det var ändå till ofantlig hjälp när jag kom ner första gången! Men din nivå av förberdelser kom jag inte i närheten av. Jag hade istället Peeter som "live" guide första besöket, det var inte helt fel thumbs up (Tack Peeter!)


BTW: Misstänker att vi har pratats vid, kan väl inte finnas så galet många svenska Björn Fehrm som bor i Tyskland

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009
Inlägg: 162


Trådstartare
Hej Magnus,

först en stor eloge för ditt initiativ, jag har i 30 år tyckt att jag kan inte börja med bana, jag är ju ingen expert och vet inte var man börjar. Man måste ju ha race bil, va medlem i klubb, ta licens osv, jobbigt > thumbs down thumbs down . När jag fann Rejsa så vände detta .

Var kan vi ha träffats, jo det är nog jag, tror jag är ensam med det namnet i Tyskland .

_________________
Björn Fehrm E46 M3 Cabrio
Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009
Inlägg: 162


Trådstartare
Trevligt kvällsgöra

Så har katten varit på återbesök, 2 kul kvällar.

Sen sist hade hon fått klorna manikyrerade, 6 mm mer gummi, det var väl ett nerköp men lagen har sin gång. Sen hade hon begåvats med en Performancebox, ett klart uppköp för 495€ med extra-antenn.

Huvuddag skulle vara onsdag 17e för då var vädret lovat att bli sol. Och sol blev det men det lockade än J-vla massa bilar och dessutom 30talet rosenkindade Billeasing försäljare som Sabine Schmitz briefade inför deras ringdebut . Inget ont om Sabine, hon är go och gla (vi båda på bilden), vi tjattrade lite inann horden kom. Hon hade en pajad dämpare i sista VLN, därför bara 6a.



Prblemet var att komma på banan innan horden , jag fick ta till min inlärda tyska kötaktik och fick bara en handfull före till första (och som ni säkert gissat sista varvet ), de fick man sen runda ända till Svenskkorset . Efter ett kryckigt 9:17,9 där det Pavhska ballonspåret blev rätt mycket päronspår (katten vill inte svänga in med de nya klorna) så var banan stängd, blåbären satt i räcket och sen var kvällen över.

Alltså tillbaks nästa dag och kolla hur man kör i regnskurar. Då träffade jag en 68 år gammal Bilprofessor från Saarbrückens Fachhochschule som just åkt med gamle kompisen Armin Hahne in den ny Lexus LFAn på industripoolen (han och Armin hade kört när Honda utvecklade NSXen, sen dess var de polare). Han hade kört NS in 30 år och sa att det blir sol i kväll när vi stod där i duggregnet, och givet solen kom när banan öppnade 18.15. Han berättade också att han kom 52a i årets 24 timmars ihop med sina elever in en BMW120D, han gillade de 2,5 timmar långa nattpassen, speciellt om det regnade . Det ger ju hopp för en som snart ringer in 60 , gubben höll sig fit med mountinbiking, man får väl köpa en cykel thumbs up .

Eftersom det skulle regnat så var banan blåbärsfri och de få bikers som var där höll undan bra, Proffen hade rått mig till att köra 5-6 var i stöten "för efter 3-4 kommer flytet". Detta är ju en dröm på dagens NS men denna kvällen var det bara och dra kortet varv efter varv, jag höll på få soppatorsk så kul var det .

Proffen hade rätt, med lite mindre attack för att passa de nya klorna och många varv så kom ett skönt flyt (stört av en och annan GT3a som skulle förbi). Sista gick på 9:15,6 men den logg som jag gladde mig åt den fanns inte, vid tankningen hade jag skjutit ut SD kortet , "never touch a running system".

Summasumarum är väl att det är en lyx att bo här nere och kunna ta tillfället när banan är fri, men inga trän växer till himmlen, efter 19.10 satt en av Porscharna in räcket och det var dax att cruisa hem till Bayern . Gissa om jag kommer tillbaks .

_________________
Björn Fehrm E46 M3 Cabrio
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 417



Re: Trevligt kvällsgöra

Björn Fehrm skrev:
Så har katten varit på återbesök, 2 kul kvällar.

Gissa om jag kommer tillbaks .


thumbs up thumbs up Då fick du aldrig chansen att testa din fantastiska split-fil?

Rapportera snart igen.

Glad midsommar!

_________________
Johan Bergin
Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009
Inlägg: 162


Trådstartare
Jorå, det var bara de sista 3 varven som inte landade på kortet (efter tankningen), som rapporterats i Driftbox forumet så funkade splitfilen och boxen perfekt .

Att få mellantider var kanon, jag ökade takten i flera partier varv efter varv thumbs up, dessutom resulterade studium av loggen från onsdagen i att jag kunde fixa min kärringåkning i Tiergarten .

_________________
Björn Fehrm E46 M3 Cabrio
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 417



Re:

Björn Fehrm skrev:
Jorå, det var bara de sista 3 varven som inte landade på kortet (efter tankningen), som rapporterats i Driftbox forumet så funkade splitfilen och boxen perfekt .

Att få mellantider var kanon, jag ökade takten i flera partier varv efter varv thumbs up .


Ach ja, läser rejsa uppifrån o ner Skicka gärna loggarna efter den franska sillen.

_________________
Johan Bergin
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Björn tack för riktigt sköna ring historier, verkligen kul att läsa

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009
Inlägg: 162


Trådstartare
Ja ringen är skön, halva grejen är vimlet från både bilar och människor vid påsläppet, den här gången var en hel trailer ryska "Toysport" bilar där, har alldrig sett dem förut. Vet ej om de körde, såg dem aldrig på banan.

Här ett dåligt foto, taget med telefonen:


_________________
Björn Fehrm E46 M3 Cabrio
Citera
62an
Södertälje
Här sen Jul 2006
Inlägg: 109



Tjena Björn!

Sabine verkar vara ett hett fotoobjekt. Hon var instruktör senast jag var där i november. Uppbokad hela dagen dock, så jag får göra ett nytt försök nu i juli (13:e), då jag är nere med RMA. Vi kanske ses där? Anmäl dig på http://www.rmatrackdays.co.uk/, alternativt www.grc.as. Då slipper du "blåbär" och motorcyklar.

_________________
Christer Arakangas

Corvette Z06 2002/Mini Cooper S 2002
7:56 BTG
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3687



Re: Givet är det jag!

Björn Fehrm skrev:
Hej Christer,

japp det är gamla digitalaren, äntligen har jag hittat ut på en bana efter livslångt intresse , att jag definitivt kommer att fortsätta är klart.

Som sagt rejsa har bidragit till detta, det är en öppen och sympatisk stämining här där även nybörjaren hjälps med goda råd.

Jag träffade även Rolf Bergkvist (996 RS) på parkering, han briefade mig att man givetvis måste äta middag på Pistenklause och bo på Tiergarten hotel, så nu har jag gjort det också. En trevlig kväll efter en bra dag där jag även träffade några andra Svenkar och Norrmän runt ljugarborden . Kanonbra början alltså, det var en helnöjd gube som körde hemåt, detta kommer att bli en vana .
'

Ha-ha, Björn Fehrm. Inte fasen visste jag att du ägnade dig till sådana här aktiviteter.

Hälsningar
Anders Falk f.d. IKEA på tiden det begav sig

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1168



Riktigt trevlig läsning, kul att se hur en (delvis) nybörjare tar sig an ringen. Jag har bara kört ett varv i lugnt tempo, så jag är ett blåbär när jag kommer ner dit, när nu det blir. Det verkar som att du hittat farten tidigt, vilket är starkt gjort då det ju är en ganska överväldigande bana.

Alla här tycks känna denna Björn Fehrm, så jag måste inflika att jag gått i samma skolklass som din son. Snackar du något med folket från Kalmar, förresten? Jag hade Morsing och Kersmark på min skola förra året, om du känner igen namnen?

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Nürburgring
Nybörjare kasade runt på 9 min
1, 2   >>
6672 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande