Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 6672 besök totalt |
Nybörjare kasade runt på 9 min
Då var det avklarat, Katten och jag kom helskinnade från första rycket på NS. Tack vare Peters guide var det helkul, jag kunde banan så pass att jag kunde gasa på lite redan från första varvet. Mina 1990 kilo XF var nere på 9 minuter blank efter 3 varv, sen tog kvällen slut och jag var rätt nöjd, målet var ju 10 minuter och det tog jag på andra varvet. Stort tack till rejsa, hade jag inte hittat siten hadde jag irrat runt utan styrning och riskerat bilen. Nu gick det utan större risktagning. Det som förvånde mest var hur en 2,7 liter koloss på 1900 kilo kunde funka så bra på NS ![]() ![]() _________________ Björn Fehrm E46 M3 Cabrio |
||
Härligt! Första besöket på NS är alltid minnesvärt och brukar vara fullt av intryck. Ha så skoj vid nästa besök, för nu är du garanterat fast!
Ser att du bor i München, det gjorde jag med tidigare. Faktum är att jag just nu sitter på ett hotellrum i München, är på återbesök. _________________ Stefan Löfström BMW 320is -90 BMWSC #719 |
||
Hej Björn,
Kul att se att en gammal arbetskompis (Digital) hittat till Nürburgring. För det är väl du? ![]() 9 minuter är ju kanonbra för att vara första försöket och med den bilen. Som gammal jaktpilot har du väl farten i blodet. Själv kom jag ner till 9:07 på tredje varvet med en Corvette, men jag får skylla på att det var överfullt på banan. Ska dit igen i juli (samma dag som Tysklands GP). Denna gång på en hyrd och avlyst bana. Ha det! _________________ Christer Arakangas ![]() Corvette Z06 2002/Mini Cooper S 2002 7:56 BTG |
||
Givet är det jag!
Hej Christer, japp det är gamla digitalaren, äntligen har jag hittat ut på en bana efter livslångt intresse ![]() Som sagt rejsa har bidragit till detta, det är en öppen och sympatisk stämining här där även nybörjaren hjälps med goda råd. Jag träffade även Rolf Bergkvist (996 RS) på parkering, han briefade mig att man givetvis måste äta middag på Pistenklause och bo på Tiergarten hotel, så nu har jag gjort det också. En trevlig kväll efter en bra dag där jag även träffade några andra Svenkar och Norrmän runt ljugarborden ![]() ![]() _________________ Björn Fehrm E46 M3 Cabrio |
||
München är praktiskt
- Re München, jag det är ju praktiskt att bo här nere, jag bor faktiskt numer in Augsburg, 1 timme NV om München. Faktum var att NS besöket var del av en tjänsteresa ![]() ![]() ![]() _________________ Björn Fehrm E46 M3 Cabrio |
||
Underbart att fler halkar dit på ringensjukan
![]() ![]() Det kanske där emot inte är lika viktigt med tider från sina första varv utan film eller driftboxfil ![]() |
||
Re tider
OK Mats, håller med, tider är inte det viktigaste för första gågen och körde jag på 9:10 eller 8:50, ingen aning. Hur man trycker av vid B och G vet man ju inte själv ens, man har ju mycket att tänka på (i alla fall vid Bridge). Men tiden kommer inte från att ett blåbär läser Peter Paavs guide och sen gasar, så enkelt är det inte. Jag känner min natur sen jag körde rally för länge sen, när jag väl är där går det på gränsen direkt, då också över gränsen allt för ofta, noter var inte tillåtna. Fördelen med bana är att du kan förbereda dig, och förbereda mig hade jag gjort, ordentligt. Jag hade pluggat Peters guide, sen insett att han kört Polo och att min bil var snabbare. Därför had jag gjort en egen guide med Peters som bas men med alla NS hastigheter inplottade från jobbet som ni gjort här pa rejsa. Jag ingtegrerade också Sportautos guide (där växlar mm stämde bättre) och Spazzers guide från BridetOGantry, han bil var mer likvärdig med min. Sen körde jag igenom allt sektion för sektion på GTR Evo tills att satt (säkert 200 varv) och körde ut och kollde växelpunkter, bromssträckor mm på mina folktomma specialvägar runt Augsburg som liknar NS. Gränsen för däck mm testar jag nästan varje vecka eftersom jag passerar San Bernardino på väg till sommarstället. Alltså, poängen är att man kan förbereda sig oändligt väl för bana om man är lagd så, och det är väl poängen med bana (och speciallt NS) jämfört med att återuppta rally. Men via siten har jag lärt mig vad en driftbox är, den står på inköpslistan. Inte för att kunna publicera tiderna här i första hand utan för att lära sig mer och kunna utvecklas, nu är man biten ![]() _________________ Björn Fehrm E46 M3 Cabrio |
||
Re: Re tider
otroligt imponerande förberedelse!! Kul att läsa och inspirerande ![]() |
||
Re förberedelser
Ja det var väldigt andvändbart, på 3dje varvt kom jag över krönet vid Schewdenkreuz i 230 på mätaren (220 verkligt fart), då visste jag att i vänstern måste allt sitta och att häcken troligen skulle komma på krönet (det hade den inte gjort på tidigare långsamma varv) och givet där var den. I stället för att bli förvånad och rädd så blev det en kick istället ("allt stämmer") och jag kunde vara övertygad om att inbromsningen för Kallenhard också skulle sitta (vilket den gjorde ![]() _________________ Björn Fehrm E46 M3 Cabrio |
||
Imponerande förberedelser Björn
![]() ![]() ![]() Jag tränade i GPL i ett år med ringens -67 sträckning. Den skiljer ju sig här o där men det var ändå till ofantlig hjälp när jag kom ner första gången! Men din nivå av förberdelser kom jag inte i närheten av. Jag hade istället Peeter som "live" guide första besöket, det var inte helt fel ![]() ![]() BTW: Misstänker att vi har pratats vid, kan väl inte finnas så galet många svenska Björn Fehrm som bor i Tyskland ![]() ![]() _________________ ![]() |
||
Hej Magnus,
först en stor eloge för ditt initiativ, jag har i 30 år tyckt att jag kan inte börja med bana, jag är ju ingen expert ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Var kan vi ha träffats, jo det är nog jag, tror jag är ensam med det namnet i Tyskland ![]() _________________ Björn Fehrm E46 M3 Cabrio |
||
Trevligt kvällsgöra
Så har katten varit på återbesök, 2 kul kvällar. Sen sist hade hon fått klorna manikyrerade, 6 mm mer gummi, det var väl ett nerköp men lagen har sin gång. Sen hade hon begåvats med en Performancebox, ett klart uppköp för 495€ med extra-antenn. Huvuddag skulle vara onsdag 17e för då var vädret lovat att bli sol. Och sol blev det men det lockade än J-vla massa bilar och dessutom 30talet rosenkindade Billeasing försäljare som Sabine Schmitz briefade inför deras ringdebut ![]() ![]() Prblemet var att komma på banan innan horden ![]() ![]() ![]() ![]() Alltså tillbaks nästa dag och kolla hur man kör i regnskurar. Då träffade jag en 68 år gammal Bilprofessor från Saarbrückens Fachhochschule som just åkt med gamle kompisen Armin Hahne in den ny Lexus LFAn på industripoolen (han och Armin hade kört när Honda utvecklade NSXen, sen dess var de polare). Han hade kört NS in 30 år och sa att det blir sol i kväll när vi stod där i duggregnet, och givet solen kom när banan öppnade 18.15. Han berättade också att han kom 52a i årets 24 timmars ihop med sina elever in en BMW120D, han gillade de 2,5 timmar långa nattpassen, speciellt om det regnade ![]() ![]() ![]() Eftersom det skulle regnat så var banan blåbärsfri och de få bikers som var där höll undan bra, Proffen hade rått mig till att köra 5-6 var i stöten "för efter 3-4 kommer flytet". Detta är ju en dröm på dagens NS men denna kvällen var det bara och dra kortet varv efter varv, jag höll på få soppatorsk så kul var det ![]() Proffen hade rätt, med lite mindre attack för att passa de nya klorna och många varv så kom ett skönt flyt (stört av en och annan GT3a som skulle förbi). Sista gick på 9:15,6 men den logg som jag gladde mig åt den fanns inte, vid tankningen hade jag skjutit ut SD kortet ![]() Summasumarum är väl att det är en lyx att bo här nere och kunna ta tillfället när banan är fri, men inga trän växer till himmlen, efter 19.10 satt en av Porscharna in räcket och det var dax att cruisa hem till Bayern ![]() ![]() _________________ Björn Fehrm E46 M3 Cabrio |
||
Re: Trevligt kvällsgöra
![]() ![]() Rapportera snart igen. Glad midsommar! _________________ Johan Bergin |
||
Jorå, det var bara de sista 3 varven som inte landade på kortet (efter tankningen), som rapporterats i Driftbox forumet så funkade splitfilen och boxen perfekt
![]() Att få mellantider var kanon, jag ökade takten i flera partier varv efter varv ![]() ![]() _________________ Björn Fehrm E46 M3 Cabrio |
||
Re:
Ach ja, läser rejsa uppifrån o ner ![]() _________________ Johan Bergin |
||
Ja ringen är skön, halva grejen är vimlet från både bilar och människor vid påsläppet, den här gången var en hel trailer ryska "Toysport" bilar där, har alldrig sett dem förut. Vet ej om de körde, såg dem aldrig på banan.
Här ett dåligt foto, taget med telefonen: ![]() _________________ Björn Fehrm E46 M3 Cabrio |
||
Tjena Björn!
Sabine verkar vara ett hett fotoobjekt. Hon var instruktör senast jag var där i november. Uppbokad hela dagen dock, så jag får göra ett nytt försök nu i juli (13:e), då jag är nere med RMA. Vi kanske ses där? Anmäl dig på http://www.rmatrackdays.co.uk/, alternativt www.grc.as. Då slipper du "blåbär" och motorcyklar. ![]() _________________ Christer Arakangas ![]() Corvette Z06 2002/Mini Cooper S 2002 7:56 BTG |
||
Re: Givet är det jag!
Ha-ha, Björn Fehrm. Inte fasen visste jag att du ägnade dig till sådana här aktiviteter. Hälsningar Anders Falk f.d. IKEA på tiden det begav sig _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Riktigt trevlig läsning, kul att se hur en (delvis) nybörjare tar sig an ringen. Jag har bara kört ett varv i lugnt tempo, så jag är ett blåbär när jag kommer ner dit, när nu det blir. Det verkar som att du hittat farten tidigt, vilket är starkt gjort då det ju är en ganska överväldigande bana.
Alla här tycks känna denna Björn Fehrm, så jag måste inflika att jag gått i samma skolklass som din son. ![]() _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 6672 besök totalt |