| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Tiger ERA HSS
|
1, 2, 3, 4 >> 9600 besök totalt |
|
Tiger ERA HSS
Jag börjar komma till ett stadie då det handlar om att fortsätta renodla Mazdan till en banbil på bekostnad av vardagsduglighet, alt skaffa ngt nytt. Jag har sneglat lite mot lådbilarna men det klickar inte riktigt hos mig
Det jag har börjat titta på är något som heter Tiger English Racing Automobiles Historic Single Seat. En kopia på BRM's Formel 1 bil från 1962. Bestyckad med en Zetec 1800 eller 2000 som standard och som går att utrusta med andra motorer. Vikten med Zetec 1.8 är 460kg och med 170hp ur den så lär bilen bli ungefär som en genomsnittlig Seven i prestanda. Jag för diskussioner med dem angående användandet av Fords 2.0 Duratecmotor istället. Denna blir dock troligtvis för lång, men de ska kolla upp det. Jag älskar nämligen karaktären hos denna (Mazda) motor och den är lättare att krama ur lite fler sughästar till hyfsad peng. Några bilder finns på länken nedan. http://www.tigerracing.com/era-hss.p Vad tror Vi om denna som rent track day-verktyg? Jag vet inte om den går att regga så att det går att köra någon seie? Nån som vet om det är möjligt eller vilken serie som eventuellt är lämplig? |
||
|
Dom där är skitläckra! KÖP DEN
Som banleksak är den antagligen fantastisk och med lite möda kan man nog tråckla den igenom SFRo/SBP och få den gatreggad åxå. Det öppnar upp för fler trackdaysar då en del kräver försäkrad/besiktigad bil. Frågan är om man kan hitta nån serie där man kan tävla med den? Jag är nog lite tveksam. De mer öppna reglementena släpper väl inte in bilar av den typen och formelreglementena är väl väldigt hårt styrda så som tävlingsredskap är den antagligen tyvärr ingen hit. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
|
Riktigt läcker.
Tyvärr tror jag ove har helt rätt i att du inte kommer att hitta någon serie att tävla med den i. Formelbilar får inte blandas med "riktiga bilar" enligt SBFs regler (av säkerhetsskäl skulle jag tro). Någon öppen formelbils klass finns det väl inte heller...? Risken är att man inte får köra den på särskilt många vanliga allmänna bankörningsaktiviteter heller, i alla fall inte om de körs med SBF-flagg. Detta också i och med att man inte får blanda Formel och vanliga bilar i samma heat. Fast på Knutan har de väl iofs kvällsträningar där man delar tiden mellan formel och vanlig, eller? Finns väl även på Falkenberg ibland. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
|
Lite löjligt egentligen, att "Seven" får blandas med vanliga karossbilar, och men inte formelbilar... En Tiger ERA HSS med skärmar och eventuellt helbur (beroende på klass) blir väl ungefär likvärdig med en MC-motoriserad Seven i alla hänseenden...?
I vilket fall som helst; ser ju riktigt trevlig ut! Ganska precis vad jag haft i åtanke för nästa projekt - så man kanske inte måste konstruera själv ändå... Det ryktades förresten om något liknande, fast MC-motoriserat, i Locost-stil, från författaren av "Boken". Vad hände med det projektet...? _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
|
Re:
Per definition är det inte en formelbil om det inte finns en formelbilsklass som den klassar in i. Är den gatreggad så är den rimligen lika välkommen på trackdaysar som vilken 7a som helst. 7orna har åxå friliggande hjul och prestandan är väl likartad. Klassar den inte in i nån klass så kan man väl inte ta ut vagnsbok på den och då är det per definition ingen tävlingsbil. SBF kan knappast peka på enskilda gatregistrerade bilar och säga att den "förvisso varken är en formelbil eller en tävlingsbil, men påminner om en så den får inte vara med på erat banarrangemang som inte är en tävling utan är avsett för gatregistrerade bilar vilket det är...". Däremot är det upp till arrangören att med eget godtycke tillåta vilka bilar dom vill ha på träffen och då kan det vara bara gröna BMW eller vad dom vill. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
|
Med den öppna motorinstallationen ska man inte ha en MCmotor i en sån bil. Rätta utseendet får man med en längsmonterad motor och Hewlandlåda. Jag tycker stilen är väldigt viktig på ett sånt bygge och motorn är en stor del av utseendet så du måste välja en snygg motor.
Jag älskar MCmotorer i lätta bilar. Jag har det nu och det kommer att hamna i nästa bygge åxå. Underbar karaktär i motorn, den sekventiella lådan och god driftsäkerhet men MCmotorerna tycker jag är ganska fula så dom ska inte sitta så öppet
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
|
Måste hålla med där... Man kan ju ha kåpa som vissa formelbilar i de årgångarna hade, men det ser inte så roligt ut. Allra helst vill man ju ha en liten V8 som fyller ut sådär fint bakom karossen, som på de gamla F1:orna! :woot:
Men http://www.holeshot-racing.co.uk/index.php?page=h2-4-busa? _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
|
Håller helt med om att det är upp till arrangören att välja vilka bilar han vill tillåta. Dock finns det möjliga problem med att få köra en sån bil just pga SBFs reglemente och det är vad jag ville lyfta fram. Sen är det ju frågan om arrangören är intresserad av att följa deras regler, i så fall på vilket sätt han väljer att följa dem och hur han bedömmer olika modeller.
Jag tycker att det kan vara värt att kolla upp hur det är på de aktiviteter man tänkt köra. Trist annars att köpa en ganska dyr bil och sen stå utan möjlighet att köra den när man vill! Det finns för övrigt bevisligen undantag där "vanliga" bilar och formelbilar blandats i samma heta i SBFs tävlingar. På många av RHKs tävling körs förkrigsbilar och Nordiska specialvagnar ihop med diverse äldre formelbilar (midget, Forumla junior mfl) i samma heat. På åtminstone några av de tävlingarna har för övrigt SBFs ordförande varit med i publiken och/eller bland de startande. Personligen ser jag gärna en dylik bil på bankörningen! Köp! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
|
Re:
Hur menar du? om dom inte vill se den på en trackday tillsammans med plåtbilar med hänvisning till att det är en formelbil, så måste dom åxå visa upp det reglemente som gör den till formelbil. Finns det reglementet så går det ju att tävla med den och då är det löst. Finns det inte är det inte en formelbil, och då ska det gå att åka (om man gatreggar den) på de trackdays som arrangören välkomnar den på. Nån ordning får det väl vara även på SBF. KÖP _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
|
Det jag menar är att man har otur så räcker det ju att arrangören tror att han inte får tillåta en bil att köra för att han inte ska göra det. Sen spelar det ingen roll om det är en korrekt bedömning eller inte.
Arrangören kan då få för sig att neka körning precis på samma sätt som han är fri att bestämma sig för att bara tillåta gröna BMW eller bara svarta NSU... Om bilen sen inte kvalar in i någon formelbilsklass och således inte är en specifik formelbil kan vara ganska jobbigt och svårt att argumentera om när man väl står där och blir nekad att köra. Även om man själv har rätt och motparten har fel. SBF har ju inte personal på plats å banmöten som gör någon bedömning utan det är ju arrangören som står för det (om han nu bryr sig om det, det varierar säkert mycket). SBF har ju bara skrivit ett tävlingsreglemente som vissa arrangörer följer även vid bankörningar genom att inte blanda "formelbilar" och "vanliga bilar". Jag tror att den gängse bedömningen vad som är en "formelbil" är att de är ensitsiga och har friliggande hjul. Inte om de är byggda för att följa ett visst formelbilsreglemente och/eller har vagnbok för det. Jag säger inte att det är rätt eller fel, bara att i de fall jag sett arrangörer dela på bilarna (t ex i Falkenberg) så tycks de gå efter den metoden. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
|
Re:
ERAn är ju så snygg (men visst ska det va 13"are istället) så jag ska inte ta upp tradigare alternativ (Som Rocket och Sonic). Ariel och likande är ju inte heller formelbilar bara för att mata på med anledningar. Men som arrangör så skulle jag tveka att släppa ut dem med karossbilar, främst eftersom den har nära halva mankhöjden jämfört med en seven. Clubman är tillräckligt svåra att se som exempel (bara vingen syns i backspeeln). Blå blinkande lanterna framåt i toppen av bågen kanske
|
||
|
£14000 + VAT verkar den kosta i kitform med Zetecmotor, inklusive allt. Det är ju inte så giftigt för en kitcar. Fast jag kan tänka mig att det inte riktigt stannar på den summan i slutändan. Då är det kanske ballare att skaffa en riktig historisk formelbil? Fast då finns ju ingen möjlighet att gatregga å andra sidan.
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
|
Re:
Men priserna för en formel med samma coola utseende är ju några gånger högre skulle jag gissa, och delar etc är ju inte budget heller... |
||
|
Jag har kollat engelska beglistor på gamla formelbilar och det är INGET man blir sugen på. Det behöver inte vara F1 för att det ska kosta multum.
EGENTLIGEN så är Jag mest förälskad i F1 orrna från 67-68, men det finns inga kit att få tag i... Men ERA'n (62) är så pass läcker'att den funkar
(Nä Niklas, Jag får nog ner en bit under 102db för att få delta med Lotusklubben igen
Fast även om man kan tycka att bilen lät för högt, så kan nog ingen säga att den inte lät BRA iallafall om man får säga det själv så är ljudet hårresande gott )
|
||
|
Nej, det är klart, ska man ha en historisk bil som ser ut som denna, då handlar det ju mer om 500k eller mer, känns det som. Då är det ju enliters Formel 3 och liknande som gäller.
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
|
... Och till skillnad från historiska formelbilar så är det väl större chans att man har råd att bruka en ERA. En vettig motor i den där så kan du åka stort sett gratis. Byta lite olja på vintern, nya däck då och då. Låg vikt -> lågt slitage. Inga dyra slitdelar på hela bilen.
Köp _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
|
Re:
Hmm, transport mm är ju en barnlek det med, en obromsad liten lövkärra räcker ju
Låt hjärtat styra. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Tiger ERA HSS
|
1, 2, 3, 4 >> 9600 besök totalt |