Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 1978 | 1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (15357 totalt) |
Igår var jag och ereazer och hämtade vår blivande banbil, en Porsche 924 frpn 1978. Eller som jag alltid har kallat den "Tysk skit".
Så här ser skönheten ut. Vi fick allt detta för det mycket rimliga priset 0:-. Behövde bara flytta eländet från Rosersberg industriområde till Rosersberg villastad. Den grymma motor på 2l och 125 vilda hästar. Tanken här är elektronisk insprutning och en liten turbo. Får se hur länge det håller. Om (eller när) det rasar tar vi nog och gör ett mer seriöst motorbyte. Efter lite städning och sortering kunde vi provmontera skärmar och kofångare. Ser inte helt illa ut med tanke på vad det är för något. Sen var det bara att sätta igång med att skrapa asfaltmattor. Det var inte överdrivet mycket rost, men visst finns det är lite hål här och där. Det är kanske inte helt oväntat för en bil på 31 år. Det skulle va bra att få bort så mycket skit som möjligt idag så vi kan få på lite ny plåt och sen lite grundfärg. _________________ Jon Myhr Wahlén |
||||
Tips och hjälp kan vid behov hittas på www.944sverige.com
_________________ Pehr Johnsson Porsche 964 C2 -93 Porsche 944 S2 -89 Såld. |
||||
Den här bilen ska alltså bli vår gemensamma banbil, en bil som vi kan lära oss med.
För att vi ska kunna lära oss bilen utan att behöva åka till en bana så kommer den i början vara godkänd för gata, dvs besiktad osv. Men väldigt, väldigt rensad. Jag har en del bilder som snart ska komma upp _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||||
Titta, fler kthare
Modigt att ta sig an ett sådant projekt, tänker mest på el och annat pyssel som kan bli kul på ett sånt sönderskruvat objekt . Men ingenting är omöjligt . Rost ska där inte vara mycket av, har ingen rost på mina två förutom i batterilådan på turbon där det läckt syra nån gång i tiden. Den är väldigt kul att köra även utan turbo men om ni nu konverterar så är 200hk nog inget problem med en vettig motorstyrning, "Raceboy" har gjort just detta, kolla på www.924board.org. Hur som helst så är det bara hojta till om det är något ni undrar över, det är väldigt få grejer jag inte varit och skruvat på på dessa bilar Lyckat till ! _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
-:|Updatering - 2009-05-09|:-
Det här är alltså dagen då vi hämtade "den". Både jag och Jon gillar när det svänger och jag ska inte försöka säga att jag är bra på att köra. Jon är iaf. Men tanken är att vi båda ska lära oss mer. Jag behöver t.ex. lära mig att hantera rwd till å börja med och vi båda behöver lära oss den här bilen. Bilen kommer därför att vara reggad för gata i början, men i så mycket race läge som möjligt. Bilen köptes av förra ägaren för att han skulle gjuta av den och när det var klart behövde han den inte längre. Då var vi vänliga att ta hand om den På grund av gjutningen så finns det en massa spackel lite här och där som vi behöver ta bort. om man backar ytterligare en ägare så hittar man en person som fick för sig att måla bilen invändigt med hammarlack. Personen glömde dock underarbete så färgen går att skrapa bort med nageln. Bilen är reggad för endast en passagerar vilket passar oss utmärkt. Då kan vi strunta i allt som har med baksätet att göra. En lista på allt som ska bort:
En handfull med rosthål finns så dom ska läggas igen tillsammans med alla små hål i baken på den. Bilder: Så här såg den ut när den kom till garaget Några av delarna som följde med Jon lastar ur Efter en liten shoppingtur till biltema satte arbetet igång Det ser likadant ut på andra sidan, inte så mkt rost Asfaltsmattor är inget vi behöver All svart färg (hammarlack) måste bort, går att skrapa bort den med nageln Det finns en ordning i allt det här....det sa Jon Nu är den lite renare Då var det dags att låta den sova Det är en del arbete kvar innan den rullar på gatorna _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||||
-:|Updatering - 2009-05-10|:-
I dag blev det tyvärr inga bilder, men arbetet fortsatte ändå. Jon lyckades även samla på sig den första skadan i samband med porschen. Han lyckades sätta vinkelkapen i fingret så det blev en liten kanal där. Hål har svetsats igen och i stort sett allt spackel är borta. Kan ju lista vad som saknas på bilen:
om någon har en förardörr eller en bagagelucka så får ni gärna säga till. _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||||
hehe men då är det bara att bygga upp den igen. Så länge hjulupphängning och drivlina är intakt så är det bara att gasa på, några bulor spelar mindre roll _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||||
Det går långsamt mad porschen, lite för långsamt speciellt om vi ska få ut den på banan i år. Men det händer lite åtminstånde. Började fixa med instrumentpanelen, det var ett par hål efter radio och annat trams.
Tog en bit överbliven kolfiber och kapade till. Är hyfsat nöjd med hur det blev, nu ska det bara bli hål för mätare, brytare och lite annat. _________________ Jon Myhr Wahlén |
||||
Jo jag har hört det. Tydligen stod du och svarvade bussningar till din Toyota samma kväll ni skulle färdigställa R6:an.
och ni är ju inte klara med den bilen än. Eller rättare sagt du är väl inte klar med någon bil än _________________ Markus Hallsten Samsung SM6 |
||||
om ni är intresserade har jag lite prylar liggande från när jag hade en 924 (också 78). Det är framfjädrar (sänker ca 30mm) och bakdämpare (Koni). Helt oanvända delar. Dessutom finns det ett par cup-speglar från Realcar, som jag inte heller har användning för.
Hojta till på fredrik@fridsten.se om det är intressant. _________________ Fredrik Fridsten |
||||
Nu har det hänt lite till.
Panelen börja se klar ut, saknas bara några mätare. Sen ska den övre panelen bli säkringshållare. Har även lekt lite med fräsen. Blev ett par slitsade orginal skivor. _________________ Jon Myhr Wahlén |
||||
Trevligt!
924 är ett underskattat åkverktyg, hånat av alla förståsigpåare som aldrig haft någon. Mycket kul för pengen, lättmekat, massor av olika uppgraderingsmöjligheter efter plånbok o smak och har potensial att ställa avsevärt dyrare maskiner i skamvrån! Lätta vad ni kan; bakruta i plast och vanliga lampor fram istället för det tunga grodögonen kan fixas enkelt o billigt. _________________ Ulf Hellström Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 1978 | 1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (15357 totalt) |