Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2595 besök totalt |
Cooper S - trevlig förstabil/bruksare/vinterbil?
Nu när vintern börjar slå sina hemska klor i oss och leksaken får vila i garaget börjar jag fundera på vinterbil. Hasar just nu runt i en fruktansvärt rostig historia (det står visst Mazda 323 där bak) som nog inte lever många mil till. Började snegla på Cooper S för ett par dagar sedan, så jag tänkte kolla med er som har kört / har en sådan, är den funkis som förstabil? Vi är bara 2 i hushållet (inom överskådlig tid dvs åtminstone ett år, säger hon), jag letar främst pendlarbil/bruksare men gärna med lite liv i lådan (dvs det som Mazdan totalt saknar, nog låter det om den men det är inga friskhetstecken, tyvärr). Tänkte ta mig iväg i dagarna o provköra en S ordentligt, men mottar gärna och tacksamt tips på utrustningsval, typ är 17":arna värda att satsa på, är sportchassit bra? Det kan ju faktiskt tänkas att bilen ska gå att busa lite med också.. hur ska jag annars klara vintern fram tills 993an får bullra igång igen ![]() |
||||
Hallå!
Har inte kört min S nån vinter än (hämtade ut den i våras), men den funkar mycke bra som vinterbil också vad jag läst av andras erfarenheter. Antispinn med antisladd som tillval (ASC+T, DSC, CBC, ABS, EBD m.m. hjälpmedel) Vet inte om 17" arna är värda att satsa på med tanke på att dom väger nästan 11,7kg/st + däck. Prestandamässigt är nog 16" att föredra (17" ser dock mycke snyggare ut ![]() Vad det gäller utrustning så finns det hur mycke som helst, AC är standard i S:en har jag för mej, klimatautomatik som tillval. Jag har kört cirka 1500mil med min och är kalasnöjd, inte haft några bekymmer än så länge, relativt törstig för sin storlek i stadskörning (cirka 1,1l/mil) men man kan komma ner i 0,7 på landsväg. Annars måste bilen helt klart provköras, den är fruktansvärt kul att köra. Vill du få lite mera åsikter lägg in en tråd på vårat forum (www.coopersweden.se) där kan du säkert få flera åsikter (något vinklade kanske ![]() Sportchassit är bra, dock mjukade dom upp fjädringen något i maj i år men väghållningsmässigt ska det vara oförändrat. Polaren i en S var ute och körde bogesundsleden med Imprezaklubben och en hel del av dom fick åka åt sidan så den går helt klart bra när det svänger ![]() |
||||
Cooper S - trevlig förstabil/bruksare/vinterbil?
Första gången jag testade Minin var förrförra vintern. Eskilstuna till stockholm och tillbaks ca: 30mil blev det. Det hade kommit nysnö minst 10cm i stockholm. Jag vill nämna några grejor jag reagerade på. 1. Det drar kallt från dörrarna, dålig isolering. 2. Växelspaksknoppen i alu blir varm efter 1-2 timmar. 3. Den har dålig markfrigång och är stötig på ojämn väg. Mycket irriterande på vinterväg med ömsom is, snö och bart. Jag skulle inte välja den som vinterbil men som sommarbil är det antagligen en av de roligaste felhjulsdrivna. _________________ bmw bmwsson |
||||
Har testat Cooper ganska ordentligt på riktigt underhållande vägar, en halvlång och "inspirerad" utvärderingsrunda i Cooper S har det oxå blivit, farsan bytte M3 E36 mot en MCS ganska nyss.
Tom i Coopern (115hk) förvånades vi över hur bra den pinnar på i motorvägstrafik med 4 (fyra) gubbar av den längre/bredare sorten i. Snorkul då det svänger och hyffsat bekväm. (Allt är relativt.) Cooper S är detdär strået extra som man vill åt. Villhafaktorn är hög. Mor och far säger sig tycka att den funkar mkt bra för två personer, även under längre färd, även om det inte är ngn M3:a i komfort/kännsla. Däremot så är den bra mkt roligare att köra än M3:an enligt farsan, han som alltid hatat felhjulsdrift. Så beroende på vad man är van att åka i och vilka egenskaper som är viktigast så tror jag en MCS är ett kanonval som vardags/vintervagn. |
||||
Jag var ute i fredags o snurrade runt med en S. Självklart i rusningstrafik, hällregn, plusgrader o svampiga 16" friktionsdäck
![]() ![]() tackar för svar! ![]() |
||||
Kan ju säga att om man tycker en S är rolig ska man pröva en med lite chassimodifieringar samt lite motortrim... Riktigt riktigt kul nu kan jag säga, chassit blev några snäpp bättre, motorn flåsar på till nya varvstoppet på 7500varv
![]() |
||||
hahah, det var en gammal tråd ni skakade liv i!
![]() tyvärr ingen rolig bruksare, jag hasar fortfarande runt i knarkar-mazdan... ![]() men vädret börjar medge lite porsche nu, så det finns hopp! ![]() |
||||
hahah, nä, ingen lustgas eller något annat som ens avlägset påminner om komfort. Det skulle kanske vara att den startar och att det inte regnar in (än). Men som sagt, snart får Usama (som den oxo kallas) stå o vila till förmån för den röde
![]() ![]() |
||||
Måste säga att Cooper S är bland det roligaste bil jag kört förutsatt serieproduktion och överkomligt pris. Visst finns det bilar som Lotus Elise m högre pris och bakhjulsdrift etc. som är klart roligare, men Cooper S går något så in i helvete bra om man räknar per krona!!
Förra våren var jag ute och lekte med Cooper S på både asfalt och snö/is och jag måste VERKLIGEN säga att bilen gjorde ett utmärkt jobb! Normalt så brukar jag spotta, fräsa och förbanna så fort någon pratar om stabiliseringssystem etc men jag bara måste krypa till korset och erkänna att på varierande underlag så åkte jag fortare med de förhatliga systemen påslagna än utan, hade iofs bara bilen ett par timmar men normalt så brukar man åka bra mycket snabbare utan inblandning. Det var förvisso det som också var så markant med elektroniken.. den bara var där i bakgrunden och hjälpte till på ett mycket sublimt och självklart sätt, störde inte det minsta utan bara stöttade upp - jag var FÖRVÅNAD och ömsom ansåg att det var ett helgerån och ömsom bara LOG - för bilen är verkligen SKTIKUL oavsett om du kör som en kärring, bara älskar att ligga på låååånga ställ, eller söker den där perfekta svängen... i stadstrafik så smiter man förbi ALLT, på landsvägen så ligger du i 140 och marschar hur stabilt som helst. Miata är ju en sportcab som av många anses vara riktigt rolig och jag kan bara konstatera att på de få timmar jag körde en S så fick en ägare till en sådan mycket mycket svårt att acceptera att Cooper S formligen lekte med Miatan, men efter tre konsekventa repor på samma vägsträcka så började han se köpsugen ut... =) Enda problemet med bilen är att den har en naturlig körrythm som garanterar att körkortet ryker som en avlöning... ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Mvh // Niklas L |
||||
Idag var vi några stycken som var ute och lekte med ett gäng Cooper S med varierande modifieringar... Kan ju säga att vi träffade på en mycket förvånad Audi RS2-ägare som inte kunde skaka av oss
![]() Men annars håller jag bara med ovanstående.. Ju fler bilar jag testar ju mera gillar jag Coopern, och med nya coilovers och lite trim så är den ännu roligare ![]() |
||||
Cobolt - du skriver "den har en naturlig körrythm"
Som en EVo eller Impreza då? =också överladdade - antingen tomgång eller fullt ÖS... Har lite samma tendens i min SAAB, dock inte så STARK. En del tycker det är kul, andra längtar till en sugmotor där de kan moderera effekten mer linjärt. Men iom att Cooper S har kompressor har den iallafall minimal "leg". Eller vad det något annat du syftade på? btw - Undrar om man kan köra med "jag följer bara bilens naturliga körrythm" när medpassagerarna skriker ![]() _________________ Jan Å |
||||
Sportbilsentusiasten <<<
Njae, med körrythm så menar jag det läge där det känns som naturligast att framföra fordonet.. vet inte hur jag ska förklara men jag tycker att man känner i vilken fart bilen så att säga "vill" åka. _________________ Mvh // Niklas L |
||||
Håller man sej till småvägar (där en sån typ av bil gör sej bäst) är det inget problem. Inga poliser där. _________________ Johan Rådlund |
||||
om du nu behöver ha koll på något annat än varvtalet så kan du ju välja till navi. Då får du mätaren "normalt" placerad. ![]() _________________ Anders Dauner |
||||
Kalla mig slö, men jag orkar inte lära mig vilka varvtal på varje växel som motsvarar alla hastigheter. ![]() Att behöva betala extra för att få normal placering av hastighetsmätare är kommer jag aldrig göra. Frågan är om polisen skulle godta att man inte kan hålla hastigheten p.g.a. telefonen skymmer hastighetsmätaren? Isåfall kan det vara intressant med en Cooper S. ![]() _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||
om det nu är ett sånt jätteproblem att hastighetsmätaren sitter konstigt att man är beredd att skippa hela biltypen så... hmh.. vad kan jag säga förutom att den "normale" rejsnissen förmodligen bara hade eftermonterat en till hastighetsmätare om nu problemet ens hade existerat...
![]() _________________ Mvh // Niklas L |
||||
Dessutom, om man MÅSTE ha en sk "normal" instrumentering - så försvinner rätt många roliga bilar
![]() Klart det ska vara så bra som möjligt men mycket av bil-karaktären sitter ju i hur olika tillverkare bygger upp instrumentpanelen. Porsche har inte direkt lättavlästa o ergonomiska instrument - men vilka skulle vilja stoppa en en Volvo bräda istället? ![]() Klart en MINI ska ha mätaren i mitten. Helgerån att ha navigatorn där tycker jag ![]() OM man nu ska ha navigator - kan man inte få den som "heads-up display"? Är det inte i blickfånget den SKA sitta??? +att den ska vara ENKEL (=pilar o tal men ingen detaljkarta) Det måste ju vara en säkerhetsrisk att titta på navigatorn då man kör annars. Det räcker ju oftast inte med en kort blick. Bara tänker lite fritt... Behöver man navigator om man kör nordslingan tro... ![]() Lite fräckt om man kunde få noter från den! "svag vänster" "flat out" ... "300m skarp höger"... _________________ Jan Å |
||||
Då det i mitt fall är fråga om en bruksbil jag ska tillbringa några tusen mil i om året så blir såna petitesser som att jag vill ha hastighetsmätaren lättavläst rakt framför mig viktiga, då jag hellre behåller körkortet än har koll på vilket varvtal jag kan hålla på 3:ans växel i någon kurva.
Funktion går före design men det innebär olika saker på bruksbilen och busbilen. Att gå och köpa en ny bil och behöva montera en extra hastighetsmätare är inget alternativ. Sen vill jag att bruksbilen även ska vara underhållande att köra. Sportbilsentusiasten: Intressant att du vill ha navigationssystemet i blickfånget men inte hastighetsmätaren. _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2595 besök totalt |