Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Val av simulator, tips?
1, 2   >>
5188 besök totalt
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare
Val av simulator, tips?

Jag sitter nu och funderar på vad man skall hitta på under sommaren när man inte jobbar eller skruvar på bilen. Och jag har kommit fram till att lite virtuell övning nog inte skulle skada. Så jag undrar vilken simulator jag skall välja, finns det någon som kan var lite bättre för nybörjaren och finns det dom som är lite för mycket "hardcore" så man vill sluta efter två varv?

Då jag har börjat följa STCC ordentligt i år känns det som touringbilar ligger nära. Har tittat lite på SimBin:s alster och då är ju "STCC - The game" ett givet val. Det jag känner är bra med det är att svenska banor finns med. Det är ju bra ifall man skall till fastlandsbanorna och köra någongång. Finns Gotland Ring med i något spel, eller går det att ladda hem banor och bilar det det jag nu väljer, tänk STCC. Någon gasbil (VW) i något spel, för mycket att hoppas på?

Hur är det på multiplayerfronten? Lätt att komma igång, organiserade nybörjarserier osv?

Givetvis måste man ju ha ett korrekt styrdon, och det har jag även om det kanske börjar bli till åren. Tror jag köpte det nytt till "Need For Speed - Porsche". Är det något som kan skapa kompatibilitetsproblem med nyare simulatorer?

Finns det någon erfaren sim-are där ute som kan hjälpa mej in på rätt spår.

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
Oqvist
Umeå
Här sen Okt 2007

Vad heter ratten i fråga?

Angående simmar så STCC för touringbil racing definitivt. För VW möjligen LFS har något liknande men de har mest fantasimodeller dock med riktigt bra känsla och ofta efter förlagor. Bra för ordinära gatbilar.

Sedan nu är det här absolut inte det lättaste för en som är van att köra gasen i botten men Richard Burns Rally måste alla ha kört.

rFactor men gillar inte den simmen den är för genomsnittlig. Inte direkt bra på något. Finns några bra bilmoddar som f1 1979 men banorna håller inte riktigt klassen. Gotland Ring tror jag finns för både race 07 och rFactor?

Malmö
Här sen Feb 2003

Hej Pontus

om du slår till på Race07 kan du komplettera med STCC och GTREvo (med Nordslingan ). Köp via Steam.
Då har du, anser jag, det mest kompletta som finns idag. Sen vad gäller ratten, BYT! Är inte budgeten så stor så du kan slå till på en G25 så se om du hittar en sjysst MOMo på Blocket.

Oqvist
Umeå
Här sen Okt 2007

Varför föreslår du att han ska byta ratt utan att veta vad han kör med för något Det finns många äldre rattar som slår Momo Force svart ratten och också några som många föredrar över G25 säkerligen.

sedan kolla upp priserna. Steam är ofta tokdyrt jämfört med att köpa kartonger i butik så gör en snabbkoll innan.

Malmö
Här sen Feb 2003

Re:

oqvist skrev:
Varför föreslår du att han ska byta ratt utan att veta vad han kör med för något Det finns många äldre rattar som slår Momo Force svart ratten och också några som många föredrar över G25 säkerligen.

sedan kolla upp priserna. Steam är ofta tokdyrt jämfört med att köpa kartonger i butik så gör en snabbkoll innan.

Varför jag föreslår!? Han ber ju om det och då säger jag vad JAG tycker. Om han har en ratt som är från tiden "Need For Speed - Porsche", så tycker jag att det kanske är dags att byta, då min referens säger att det hänt en del .
Steam. enkelt smidigt thumbs up .

Oqvist
Umeå
Här sen Okt 2007

Har inte hänt så mycket. Har funnits bält drivna rattar som Act Labs RS ex i många år. Den gamla bältdrivna Logitech Drive force ratten etc. MOMo Force Red finns ju många alternativ. Så man måste väl veta vad killen har för att kunna rekommendera att kassera den och köpa en ny. Finns ju en markant risk att det blir en nedgradering också speciellt om han går för MOMo Force svart

G25an har inte utvecklats nämnvärt jämfört med dessa förutom pedalerna då så inte alls någon säker uppgradering .

Malmö
Här sen Feb 2003

Som sagt, jag går efter mina referenser och ger råd efter det. Sen är det ju upp till Pontus att väga för och mot.

Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005

Att inte G25'an har utvecklats nämnvärt jämfört med nämnda rattar kan jag inte hålla med om. Visst jag har inte provat Actlabs RS så den kan jag inte uttala mig om men om man jämför G25 mot någon annan ratt från NFS: Porsche tiden så är skillnad milsvid. Den ända ratt jag kan komma på som går att jämföra med är MS Sidewinder FF som har bra pedaler och riktigt bra forcefeedback. Dock så får du inte upp till 900 graders styrning då. Jag skulle inte klara mig utan dom där 900 graderna idag!

Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare
Jag får tacka för alla tips och kommentarer.

Så STCC är alltså i grunden samma spel som Race '07? En typ av "mod" (modifikation) om man får kalla det så. (Som CS är till Half-Life, för er som hängt i dom svängarna?).

Angående ratten är jag osäker på vad den heter, jag är inte hemma nu och kan kolla, men jag vet att det är en Trust (samma som Trustmaster?) och att den heter något med "Force Feedback" eller "Race Master". Känslan i den ratten tycker jag är bra men jag har ju inga referenser så jag vet ju inte hur den står sig egentligen.

Försökte att köra Race Driver: Grid med den när det var nytt, men där var det full gas som gällde hela tiden. Kollade med ny drivrutiner och allt, men fick det inte och fungera. Det är därför jag är lite orolig över kompatibiliteten med ratten och nyare spel.

Kom gärna med flera förslag, men jag tror nog ändå att det blir Race '07 med STCC.

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

Re:

Nogge skrev:
Kom gärna med flera förslag, men jag tror nog ändå att det blir Race '07 med STCC.

Det finns demo på STCC så det är ju bara att prova: http://store.steampowered.com/app/8700/

Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009

om du har samma ratt som jag köpte för länge sen är det Trustmaster Force Feedback, köpte sen en Trustmaster Modena 430.

Båda hade så låg upplösning att när jag skaffade GTR Evolution (mod till Race 07) så hade jag ett helsike att hålla bilen på vägen, den svängde hit och dit även på rakorna. Lämnda tillbaks Modena och köpte en Logitech G25 istället, då funkade allt, nu kunde man fokusera på körningen.

Ska väl nämnas att Simbin som gör Race7, STCC, GTR, GTR Evolution utvecklar med och för G25 (som jag har fattat det iaf).

Jönköping
Här sen Sep 2004

Re:

Björn Fehrm skrev:

Ska väl nämnas att Simbin som gör Race7, STCC, GTR, GTR Evolution utvecklar med och för G25 (som jag har fattat det iaf).

När jag jobbade på SimBin var det G25 som var referensratten vi jobbade mot så stämmer väl på sätt och vis. Sen testas såklart en mängd rattar och värdena tweakas efter det.

Umeå
Här sen Okt 2007

Jag kör man med Fanatec rattarna så man får ju lätt för sig att simbin liren är gjorda efter dem då du nu ex kan känna i force feedbacken när du låser däcken och håller bilen rakt etc till skillnad från G25an där du måste ställa ratten i vinkel och bromsa för at få de force feedback effekterna. Force feedback lagg eller skräp i drivrutinerna ingen aning. Betydligt bättre känsla i 911 turbo/GT 3 RS (snarlika om inte identiska i force feedbacken).

GT 3 RS clubsport är mest bang for the buck för egen del. Men annars DFP GT eller Carrera ratten är ju billigare alternativ som duger för de flesta. Kanske bör nämna att carrera pedalerna ser måhända bättre ut clutch och allt men jag blev inte tokimpad av de pedalerna när jag hade dem. Bra känsla på koppling och broms speciellt lite väl fladdrig gaspedal men precisionen inte den bästa med snabbt utvecklande deadzones. Åtgärdat mer än väl med club sport pedalerna här snackar vi solida pedaler thumbs up

Här sen Jun 2009

Jag undrar också vilken sim det är som gäller.

Race07+STCC+GTRevo, eller LFS?

Umeå
Här sen Okt 2007

Kommer nog inte få något unisont svar på den frågan är jag rädd . Båda de liren är helt klart värda att testa. Får ju sjukt mycket bilar och banor med Race 07. LFS lite mindre variation speciellt gällande banor men fokuserar man mest på fysiken så får du bra med valuta för pengarna där med.

rFactor tycker jag personligen du kan skippa. richard burns rally är i stort sett gratis. Skaffar du Race 07 paketet så se till att skaffa ett ex av GT Legends också. Många härliga bilar. Du kan modda in dem i race 07 men du måste ha ett original ex.

GTR 2 kör ju många fortfarande. Gillar det inte för fem öre själv men smaken är ju som baken.
Samt iRacing om du är snuskigt rik.

Sthlm
Här sen Jan 2006

Hej du.

Jag vill slå ett slag för rFactor. Inte lika snyggt som Race 07, men mycket snällare mot datorn.
Men det är klart. Sitter du med en modern superdator så spelar det mindre roll.

Gotland finns till rFactor, men inte Göteborg.
och det finns många mycket bra bilmoddar till rFactor. Kolla på rfactorcentral.com

Men om du beslutar dig för Race 07, då går du till Coop forum och köper STCC The Game för 99 kr.
Där ingår hela Race 07.

Skit i Steam, det är dyrt, men om pengar inte är ett problem så är det smidigt att betala dyrt och ladda ner.

Synd bara att Simbin och Steam är så anala.

Lycka till, oavsett vad du väljer.
Roligt kommer du att få i alla fall.

Här sen Jun 2009

Re:

Nos skrev:
Hej du.

Jag vill slå ett slag för rFactor. Inte lika snyggt som Race 07, men mycket snällare mot datorn.
Men det är klart. Sitter du med en modern superdator så spelar det mindre roll.

Gotland finns till rFactor, men inte Göteborg.
och det finns många mycket bra bilmoddar till rFactor. Kolla på rfactorcentral.com

Men om du beslutar dig för Race 07, då går du till Coop forum och köper STCC The Game för 99 kr.
Där ingår hela Race 07.

Skit i Steam, det är dyrt, men om pengar inte är ett problem så är det smidigt att betala dyrt och ladda ner.

Synd bara att Simbin och Steam är så anala.

Lycka till, oavsett vad du väljer.
Roligt kommer du att få i alla fall.

Jag är sugen på STCC faktiskt. Men är inte GTR-Evolution värt pengarna? Hur mycket kostar det separat utanför steam?

Umeå
Här sen Okt 2007

Får väl inte nordschleife utan Evolution? Närmast ett måste. Och nej rFactor har ingen nordschleife i samma kvalitet enligt min mening

rFactor 2 är på G också. Race on kommer ju till Race 07 undrar vad det gör med priserna. Lär väl komma någon super bundle. Men som sagt det är allt som oftast dyrast att köpa via steam av någon outsäglig anledning.

LFS har väl fått sista uppdateringen nu sedan blir det säsong 3? När/om ska det släppas?

Här sen Jun 2009

Re:

oqvist skrev:
Får väl inte nordschleife utan Evolution? Närmast ett måste. Och nej rFactor har ingen nordschleife i samma kvalitet enligt min mening

rFactor 2 är på G också. Race on kommer ju till Race 07 undrar vad det gör med priserna. Lär väl komma någon super bundle. Men som sagt det är allt som oftast dyrast att köpa via steam av någon outsäglig anledning.

LFS har väl fått sista uppdateringen nu sedan blir det säsong 3? När/om ska det släppas?

Känns tråkigt med LFS då ingenting nästan är från verkligheten, så det finns inte mycket till igenkänningsfaktor.

STCC verkar trevligt dock. Nordschleife vore kul att ha, men är det värt 200 spänn extra?

Örebro
Här sen Okt 2005

Jag håller inte med om att inte rFactor har någon Nordslinga i samma kvalitet som den i Evolution. Tycker tom den ser bättre ut i rFactor sen kanske inte layouten är 100% korrekt men det ända som skiljer nämnvärt där är högern innan Steilstrecke som är en aning för skarp i rFactorversionen. Resten är väldigt bra.

Oqvist
Umeå
Här sen Okt 2007

Borde inte kosta 200 spänn extra. Hur blir det om du köper GTR Evolution och lägger till STCC då? Det finns ingen bundle med allt?

Val av simulator, tips?
1, 2   >>
5188 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande