| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Ju lättare bil ju bättre, eller farligare?
|
1, 2 >> 4124 besök totalt |
|
Hejsan, det gällde min saab ss igen =). Det är nämligen så att i början av säsongen blockade jag ut det mesta bak i bilen, baksäte, bälten, reservhjul, domkraft etc etc. Det jag känner nu när jag bromsar in från 200km/h kraftigt är att den blir väldigt svajig med baken och jazzar lite lätt över vägen vilket känns lite obehagligt, jag vet dock inte om detta fenomen är pga av vikten eller de nya stora bromsarna jag monterat runt om. Den är även väldigt lätt där bak, förra året på nurburgring kändes allt safe men iår vettetusan om den inte blir för lätt i baken vilket gör att den kommer släppa i vissa partier. Är det bara dumheter av mig att tro att reservhjul etc påverkar beteendet så mycket eller har ni någon egen erfarenhet av detta? _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||
|
Re: Ju lättare bil ju bättre, eller farligare?
Skulle tro du blir av med det med en bromsvåg. Jag är kanske inte rätt man att uttala mig om det, men det finns det säkert här. Lycka till _________________ Johan Roxlin Caterham Super 7 Phantom P91 MSCC |
||
|
Jag skulle GISSA att du får bort det med lite mer balans i bilen, du har lättat mycket där bak och fått en ej korrekt viktfördelning. Jag har gjort detsamma och upplevde det även så i början.
Lätta mer fram och väg in bilen och se hur den ter sig OBS jag är inte iheller rätt man att säga detta men jag kan ju gissa
Blir ju en del lyftkrafter bak i 200. Om du plockat bort vikt bak och ändrat bromsarna så blir det många parametrar som kan ställa till det. Låser det fram först om du bromsar hårt, svårt att känna med ABS iof men du kan ju försöka känna på det.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Tack för alla tips.
bromsarna låser sig som sagt aldrig med absen så det är svårt att känna men det verkar som om det inte tar lika bra bak som förut. Det är fortfarande SAAB bromsar så det är inte några super duper grejer men det är saabs största bromsar på saabs minsta/lättaste bil. Där fram vet jag inte vad mer jag kan plocka bort förutom passagerar stolen, finns ju aircond att ta bort mm men eftersom det är en everyday car så får det sitta kvar. Knixigt, jag får pröva mera kanske så att den bromsar för hårt bak som gör att den ålar sig? Är det farligt när det händer? vad kan konsekvenskerna bli av att det bromsar väldigt hårt fram? det är inte som med en cykel eller moped , det förstår jag men kan hela bakpartiet dra iväg 45 grader eller mer? _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||
|
Vilka bromsbelägg har du fram och bak?
Det kan ju hjälpa till att återfå "snällare" bromsbalans genom att välja ett belägg bak som inte har lika hög friktion. Som exempel så har jag för mig att det påstås bli oroligt med PFC01 både fram och bak på M3 e36 medans det funkar bra med PFC01 fram och Carbotech XP8 bak. _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||
|
Visst, du förstör en del av bilens balans när man lättar så mycket bak.
Men det är bara bra i slutändan på en fwd bil att få den att vilja överstyra lite. Jag har lättat bort alltihop bak och kör dessutom med hårdare fjädrar bak än fram för att få den ännu mera överstyrd. Testa med 1-2mm toe in bak så borde du få en stabilare bakvagn. _________________ Erik Lindgren Honda Integra Type R K24 -98 Accord -04 |
||
|
Den lär ju iaf börja ABS-reglera bak först om du tycker att den känns "slingrig" eller menar du att den slingrar utan att du har ABS ingrepp? Vinge...
Sen ang att ha en "överstyrd" bil under inbromsning, det är verkligen inget att sikta på. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Som lite amatör tror jag inte på mjukare fjädrar bak då "hissar" den mer. Du har förmodligen samma fjädrar som innan bak vilket gör att bilen blir högre bak än tidigare vilket kan göra den svajig bak. Bromsarna kan även de vara för mycket bak med lägre vikt osv.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
|
när jag lämnar in den på 4hjulsinställning ska jag då be dom fixa 2 toe in där bak?
Tackar tackar _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||
|
Hmm saab ss
Är inte det en nyare 9-3 sport sedan? Har inte den en lätt lurig bakvagna som igentligen är överbestämd? Dvs att den har gummibussinger som ger med sig olika mycket pga belasting mm. och jag det kan ge att det ger tåut vid broms om man lättar mm. Tåut ger att bilen leker kåt snok över vögen vid broms. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Jo det är den nya sportsedanen som kom 2003
Jag vet inte vad överbestämd innebär i dessa termer då jag är väldigt grön. Jo just det den ställer om sig och har, det hade jag helt glömt bort, men jag tror det är hjulvinklarnas styrning och inte toe in eller ut? men den kanske har lättatt ändra sig när man lättar. Men om den ger tåut vid lättning så är det bara köra massa toe in ca 2 som skrivits tidigare. Nu står däcken med halva däckets insida i asfalten och resten inte lika mycket i asfalten upptäckte jag imorse när jag skulle från tjejen vägen var dock inte helt rak men ändå har helt glömt att göra en 4hjulsinställning när jag sänkte den med andra dämpare/fjädrar attans vilka viktiga saker man glömmer ibland
_________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||
|
oki.
tack så mycket Tack alla förresten för att ni tagit er tid och försökt hitta någon lösning väldigt uppskattat. Nu blir det att göra en hjulinställning det första man gör när man hittat någon som donar med sånt. jag sökte tidigra idag på zatzy så det finns ju några att välja mellan _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||
|
Hej Herrar.
Var på NB gummi idag och Daniel en trevlig kille och väldigt duktig hjälpte mig med hjulen och detta papper fick jag med mig hem. Några kommentarer då jag inte minns 100% vad han sa? Vore skoj att få det tolkat så jag minns ungefär vad siffrorna betyder och vad som är bra under vilka förutsättningar etc.
_________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1, 2 >> 4124 besök totalt |