Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Transmissions/växellådsolja när man har LSD?
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (10733 totalt)
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare

Dags för byte av vxllådsolja på min 944 Turbo med LSD vilket har lett till lite huvudbry vad som verkligen borde hällas i lådan.... Och en viss ingenjörsmässig besatthet

Specen i senast tillgängliga verkstadsmanual säger
70w90 to API GL-5 or SAE80 to API GL-4

GL-5 innebär mer EP-tillsater som gör att den tål extremare förhållanden map på tryck och stötar. Det hävdas att tillsatserna är korrsiva mot bronslegeringar, vilket det är i synkringarna, men det verkar inte vara någon som har haft direkta problem med detta. Eftersom bilen i princip bara går på bana och inte så mycket per år (och SAE80 olja inte är så lätt att hitta) tänkte jag köra GL-5.

Problemet är vilka av tillverkarnas 70w90 alternativ som funkar med LSDn.
Kollade fyra tillverkare med lite otydliga resultat:

Motul Gear300 70w90 SPI GL-5: Motul specar att den inte skall användas om man har LSD, kanske har den inga friction modifier (FM) tillsatser? har fördelen att dom specar att den är icke-korrosiv mot brons.

Shell Transaxle oil 70w90 API GL-5: Finns ingen info om den funkar eller inte funkar med LSD, har Porsche och Ferrari godkännande och är enda olja som får användas på Ferrari challengebilarna och rimligtvis har alla ovanstående LSD? Ett samtal till Shell gav ingen riktig klarhet mer än att dom sa att den ska funka och att om vxllådan var specad för API GL-5 så är också LSDn gjord för att funka med denna olja.

Mobil 1 75W90 LS: Specar att den funkar med LSD och att tillägget "LS" i namnet indikerar detta. Om "LS" bara är ett namntillägg eller en riktig spec framgår inte, inte heller om "LS" innsbär att det är extra FM tillsatt så att den inte funkar med LSD specad för API GL-5?

Redline 75W90: Specar att den funkar med LSD, har en annan version med tillägg "NS" som indikerar att den inte ska användas med LSD. På många forum rekommenderas också Redline MT-90 och MTL just till denna vxllåda men på deras hemsida står det tydligt att dessa inte ska användas till den typ av diffar som sitter på 944:orna

Nån som har koll på detta?

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Pennzoil kör jag i min, billig och funkar hur bra som helst.

Sen om den funkar i din knasiga låda ( ) vet jag inte.

BMW 330i -05
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Pennzoil kör jag i min, billig och funkar hur bra som helst.

Sen om den funkar i din knasiga låda ( ) vet jag inte.

Precis, det är bara konstiga bilar som har vxllådan bak sammanbyggd med diffbromsen....

Vilken Pennzoil är det?

Edit: tror jag hittade vilken det är Synthetic SAE75W90 GL-5. Dom är iallafall tydliga med att den funkar med LSD thumbs up
Var hittar man Pennzoil i Gbg?

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Dea skrev:
Jag har fått för mig att det är samma som Quaker State, finns på lite fler ställen.
http://www.quakerstate.se/transmission.asp

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Spåntan regaktion, TROR inte dagen oljor käkar gulmetall.

och även GL4 tror jag har EP-tillsaster.

Tidigare, förr, innhöll EP-tillsaserna svavel-föreningar. Hmm nu får jag på tafsen av någon kemist
Idag är det annulunda, man har lärt sig och utväcklingen gått framåt.

Edit:
Kanske läsbart, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8788

Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Nä, jag tror inte heller det om dagens oljor och då känns GL-5 som det bättre valet. En GL-5 olja innehåller ungefär dubbelt så mycket EP-tillsatser som GL-5 och är bättre för tungt belastade hypoider.

Då ska vi bara reda ut det här med LSD-kompatibiliteten också .
Det tråkiga med Redline och en del övriga USA-oljor är att dom innehåller strax under en liter och det går tydligen i ganska exakt 2 liter så man behöevr en tredje flaska av dom

Quakerstate ser ut som samma och dom är också tydliga med vad den är lämpad för (tänk att Shell och Mobil ska ha så svårt för det...).
Saxat från Quakerstates hemsida:

"Mycket goda "Limited Slip"-egenskaper"
" Innehåller ej additiv som påverkar gulmetaller"

Lite roligt att Pennzoil och Quakerstate inte nämns i några forum där det diskuteras vxllådsolja till Porsche....

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Dea skrev:
Quakerstate ser ut som samma och dom är också tydliga med vad den är lämpad för (tänk att Shell och Mobil ska ha så svårt för det...).
Jag hittade 4 liter QS synquest fully synthetic 75w-90 i garaget. Kan handlas i Mölndal imorgon om du känner för det (150kr/liter passar kanske?).

Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Re:

fuling skrev:
Spåntan regaktion, TROR inte dagen oljor käkar gulmetall.

och även GL4 tror jag har EP-tillsaster.

Tidigare, förr, innhöll EP-tillsaserna svavel-föreningar. Hmm nu får jag på tafsen av någon kemist

Edit:
Kanske läsbart, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8788

När jag jobbade på Shells hk på 70talet så fick jag lära mig att oljor märkta HD (heay duty) innehöll svavel. Hmm, verkar inte stämma längre när jag googlar..

Kungälv
Här sen Feb 2003

Re:

Dea skrev:

Edit: tror jag hittade vilken det är Synthetic SAE75W90 GL-5. Dom är iallafall tydliga med att den funkar med LSD thumbs up

/Dea

Eftersom det står i din verkstadsmanual att du kan köra GL-5 så är det där med gulmetallerna inte så mycket att fundera över tycker jag. Däremot ska oljan givetvis ha tillsats för lamelldiff om du har en sån i bilen...

Pennzoil köper du med fördel via vår vän Freddan! Där kan du få ett bra pris även om leveranstiden är lite längre. Fast nu är det vinter så det spelar ju ingen roll.
Passa samtidigt på att beställa lite mer handtvättmedel av honom! Vi är inne på sista burken nu!

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Bäst är utan tvekan Jackpot bildelar, ligger "i böjen" längst ner på Ringö-rakan. Tror han tar typ 85:- för en quart (0.946 liter?) och då har du råd med en tredje.
Han tar inte kort så ta med riktiga pengar.

Läs på varje flaska, otroligt lätt att ta fel då GL4 varianten ser nära nog identiska ut.

BMW 330i -05
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Re:

Wankelsport skrev:
Dea skrev:

/Dea

Eftersom det står i din verkstadsmanual att du kan köra GL-5 så är det där med gulmetallerna inte så mycket att fundera över tycker jag. Däremot ska oljan givetvis ha tillsats för lamelldiff om du har en sån i bilen...

Pennzoil köper du med fördel via vår vän Freddan! Där kan du få ett bra pris även om leveranstiden är lite längre. Fast nu är det vinter så det spelar ju ingen roll.
Passa samtidigt på att beställa lite mer handtvättmedel av honom! Vi är inne på sista burken nu!

Det blev Quakerstate från Niklas, (köpte alla och fick bättre pris ) samma som Pennzoil, helsyntet, funkar med LSD och är inte korrosiv mot brons.

Det påstås att GL-5orna från början inte var tänkta tillsammans med synkringar mm och var korrosiva pga av den högre halten EP-tillsatser. På 944:orna var det GL-4 som gällde ganska länge om jag förstått rätt och när dom sen ändrade kan det ju funnits en period av mismatch... ingen verkar iallafall fått problem av det.

Jag beställer handrengöring från Freddan, hur många?

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Bäst är utan tvekan Jackpot bildelar, ligger "i böjen" längst ner på Ringö-rakan. Tror han tar typ 85:- för en quart (0.946 liter?) och då har du råd med en tredje.
Han tar inte kort så ta med riktiga pengar.

Läs på varje flaska, otroligt lätt att ta fel då GL4 varianten ser nära nog identiska ut.

Hmmm, 85:-/quart (tror iofs att dom säljs i literförpackningar i Sverige) låter fantatiskt billigt kollade lite på nätet på Quakerstate/Pennzoil 75W90 helsyntet och där ligger dom runt 180-200:-/liter inte ens i USA verkar den gå att hitta så billigt (om man lägger på moms)

White paper på vxllådsolja www.synthetic-oil-tech.com/Gear%20Lube%20White%20Paper.pdf observa att det verkar vara AMSOIL som beställt detta white paper och att dom också "vinner".
Resultaten är väl inte helt lättolkade, vissa oljor hade t.ex. bra på wear tests men sämre på nått extreme pressure test. Hade varit intressant med nån GL-4 olja också för att se skillnaderna.

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

"Are you calling me a liar?"

BMW 330i -05
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
"Are you calling me a liar?"

Nääää, men man kanske borde köpa upp hela lagret isåfall och sälja vidare....

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Re:

OT idag igen....

Dea skrev:
Jag beställer handrengöring från Freddan, hur många?
/Dea
Hur många köpte vi sist? 4-5 stycken? Borde väl bli bra med något sånt.

Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Re:

fuling skrev:

Mobils LS-olja verkar fortfarande innehålla svavel-fosfortillsatser:

Exxon Mobil Corporation skrev:
Mobil 1 Synthetic Gear Lubricant LS 75W-90
combines wax-free synthesized hydrocarbon base oils and a specially designed
extreme-pressure, limited-slip, sulfur-phosphorous additive
system to provide
a significantly higher level of performance in rear axles and differentials versus
conventional fluids.

Smörjmedel blir jag aldrig klok på.

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

Dessa håller vad de skriver om sina produkter iaf!
http://www.le-inc.com/productPages.jsp?productID=202

Jag tror du skall kolla på 703-704 MONOLEC.

Jag kör med 600-almasol i min växellåda å den blev märkbart tajtare å tystare än med föreskrivna ATF oljan,
samt att den "kletar" fast på kuggarna istället för att rinna bort....

Dessa köpte jag av:
http://www.le-smorjmedel.com/

Faktablad:
http://www.lubricationengineers.se/

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004

Nu har ju dea redan handlat olja men det verkar som om detta behöver redas ut iallafall.

I ditt fall ska du ha en GL4 olja med LS-tillsats. 75W-90 är lämplig viskositetsklass för det svenska klimatet.

GL-4 är främst riktad mot manuella växellådor. Den innehåller tillräckligt mycket antiwear- och extreme-pressure additiv för att smörja kugghjulen och de övriga delarna i växellådan utan att vara korrosiv mot synkringar.

GL-5 är en klassificering av bakaxeloljeoljor. Dessa är gjorda för att smörja hypoidväxlar med stor offset mellan de ingående axlarna, observera att offseten i hypoidväxeln i en framhjulsdriven växellåda är tillräckligt liten för att en GL-4 olja klarar av att smörja den, samma resonemang gäller för transaxellådor. GL-5 oljor är korrosiva mot gulmetaller och det finns ingen egentlig anledning att "översmörja", att folk rapporterar att det har gått bra ändå kan bero på att rapporterna kommer från folk som har relativt låga oljetemperaturer och därmed ingen garanti att det funkar för alla.

/ P

Göteborg
Här sen Nov 2002

Ny är det ju iof så att han faktiskt har en RWD bil med hypoid i lådan...

FWD med hypoid har liten offset? Var kommer det påståendet ifrån? Vad har vi för bilar med FWD och hypoid eg? Saab 900 och ett gäng Audi?

BMW 330i -05
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004

Den relativt sett stora offseten i hypoiden i en bakhjulsdriven bil kommer från konstruktionen där man placerar kardanaxeln så långt neråt som möjligt. Framhjulsdrift har förstås ingen kardan och för transaxeldrift påverkar inte denna konstruktion offseten i hypoiden. Du har alldeles rätt i att inte alla FWD har hypoider och kräver därmed inte GL-5 vad jag egentligen var ute efter är att häll aldrig GL-5 i växellådan hypoid eller ej, transaxel eller ej.

Hittade en bild på vad som verkar vara hypoiden i en 944. Det syns tydligt hur liten offseten är (axlarna har nästan korsade centrumlinjer).

http://forums.pelicanparts.com/porsche-924-944-968-technical-forum/404 . . . .

Här är en bild på en hypoid för att illustrera offset så att vi pratar om samma sak.

En snabb googling ger svar på åtminstone ett par till framhjulsdrivna bilmodeller med hypoidväxel tyvärr inga bilder. Nån saabägare kanske kan bjuda på en hypoidbild?

/ P

Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Nu specar ju Porsche att det ska vara en GL-5, troligtvis pga av högre moment och därmed högre tryck, och det tror jag dom har gjort av en anledning. Jag skulle ju tror att dom flesta av dessa bilar har gått med GL-5 sen dom var nya och fått samma vid servicen där oljan byts.

GL-5 innehåller ungefär dubbelt så mycket EP-tillsatser som GL-4 så skyddet är bättre och numera finns det flera GL-5 som inte är korrosiva mot gulmetaller, t.ex. den jag köpte.
I testet jag länkade till görs bla ett korrosionstest på koppar och de flesta av oljorna, som är GL-5, klarar detta.

I testet är alla oljorna GL-5 men det hade varit intressant med samma testsekvens på en GL-4 olja.

om jag förstått rätt är det främst LS-tillsatsen som gör lådan aningen svårväxlad och inte EP-tillsatserna men det är ju ettt problem för alla bilar med lådan sammanbyggd med diffen och diffbromsen.

Rapport om hur det funkar rent växlingsmässigt kommer till våren, däremot hoppas jag slippa öppna lådan på ytterliggare 6-7 tusen mil så några bilder på eventuellt synkringsslitage blir det inte på ganska länge

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (10733 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande