| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Var hittar jag sömlösa aluminiumrör???
|
1 besök senaste veckan (13201 totalt) |
|
Som sagt. Var hittar jag sömlösa aluminiumrör??? La ner massa timmar på att försöka hitta detta i somras men utan resultat. Nu måste jag ha dom snart så jakten är igång igen. Jag ska ha det till att pressa insugstrattar till m3:an blandannat. Jag har verktyg för konan och jag har en rörbock så det är bara röret som saknas... Jag söker ett 50 mm rör med en godstjocklek runt 2 mm. Ska vara möjligt att pressa kona på, dvs. inga tydliga skarvar där röret kan spricka får finnas. Ska vara svetsbart. och ett 63 mm (+/- 1mm) rör. Godstjocklek inte så viktig men hälst inte över 3mm. Ska vara bockningsbart. Alla tips är välkomna _________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||||
|
Re: Var hittar jag sömlösa aluminiumrör???
Köp stång och svarva. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re: Var hittar jag sömlösa aluminiumrör???
Du menar att bara svarva själva konan och svetsa på den på ett rör då eller? För annars blir det dyrt. Blir ju över 1m stång totalt... Det finns ju många företag typ "störst dumpventil.nu" som säljer aluminiumböjar och liknande men troligtvis köper de väl in allt från kina och liknande. Att hitta tex det här 63 mm röret i 6m längd är allt annat än lätt men någonstans finns det ju eftersom det finns mängder av färdiga produkter med dom måtten. _________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||||
|
Du kanske har en bättre lösning än jag men när jag skulle pressa trattar så sprack dom...... Ett vanligt trattverktyg till fullradietrattar som funkar perfekt till ståltrattar men alu gick inte tyvär. Hade svarvat fram rör 45mm inv med 2,5mm gods och det var bra kvalitet.
Nu blev det till att fräsa ur solid 80mm stav. Berätta gärna hur man lyckas med fullradie! _________________ Martin Johansson |
||||
|
50x2 ytter diam. --> http://alutech.se/?do=viewitem&i
Finsk firma som tydligen har mycket samma som alutech + en del fina plenum ämnen. --> http://www.amwdynoservice.com/page25 _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||
|
Alu rör
Hör med hyrfirmor typ Stavdal dom kasserar rör ex hakställningar som är skadade. Ta med kaffe bröd !! _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga. Austin 1275 GT 1975 Austin Cooper 1968 |
||||
|
När jag besökte Vetlanda och Ekenässjön vid ett tillfälle så sprang jag in på SAPA och frågade om jag kunde rota lite i skroten...
Det gick fint. Efter att först ha fyllt min firmabuss med 2,6" rostfritt rör i raka och krökta längder från skrotbingen på företaget jag besökte, passade jag på att fylla alla mindre hålrum i lastutrymmet med strängpressade aluminiumrör osv. Slå en signal och berätta vad du skall ha det till och fråga om dom inte kan avvara en liten bit.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
_________________ David Holmgren saab 900 supertouring |
||||
|
Re:
Koppar är relativt lätt att pressa. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Googla Tibnor, sen letar du lite efter metallkatalogen, aluminiumrören ligger under profiler, så jag tycker att dom borde vara utan svetsskarv. Men det är inget jag är säker på.
Ett tips iallafall, men det finns mycket olika trevliga materialer med för bilbyggare i deras kataloger tycker jag. Även specifikationer brott/sträck och vad man nu kanske vill veta. _________________ Erik Brundin Mini 2000 -73 http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=7&t=6628 Och en bruksbil.... |
||||
|
Jag åkte till en hobbyflygplats i närheten, i mitt fall var det Barkarby, där fanns det prylar för att bygga flygplan varav sömnlösa rör av aluminium var en del av sortimentet. Jag har starkt för mig att det finns dokumenterat på rejsa vid en tidigare fråga i samma ärende så det kan vara värt att använda sökfunktionen.
_________________ Tord Ringenha11 |
||||
|
_________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||
|
Tack tack för alla tips!
Ska ta och undersöka flera av tipsen framöver! Men fyll gärna på med mer och då kanske lite mer tips om alurör i tum. Jag har lagt ner många timmar på google mm men efter alla svar så börjar jag tveka på mina datakunskaper...
Tibnor och de flesta andra grossister har jag ringt till utan framgång. _________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||||
|
|
||||
|
Glödga aluminiummen till runt 180 - 220 grader så kommer det att funka utan att det spricker.
|
||||
|
Re:
Lugn å fin...
Just nu är det bara jobb men under mellandarna ska det dras igång! Men så här blir det om man pressar ett kallt rör som är svetsat:
_________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||||
|
Var hittar man rör med 50mm invändigdiameter och gärna med 30 graders böj?
Behöver tillverka förlängningsrör till insugstrattarna.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (13201 totalt) |