Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Lösa stålfodrar (kromade) vs smida kolvar!!
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (7918 totalt)
Presho
Gislaved vid SCRW
Här sen Nov 2003

Trådstartare

Hej!

Är på G att göra om "lite" på en motor, och ska borra i blocket så att man kan pressa in lösa fodrar av stål. Dessa är belaggda med krom och kommer att köras med gjutjärnsringar nicasil behandlade.
Det är en motor med överladd och tankar som snurrar är hur bra detta blir med tanke på utvigning (termisk) i kombination som resterande cylinderväg i gjutgärn , stå och sen krom.

Vad för kolvar ska ju man ta .. är lite rädd att det blir förmycket skrammel med smida kolvar i stål fodern?

Vad ska jag tänka på?

Enkla frågor kräver komplexa svar

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=76503#76503
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Jag gissar att det är en saab 9000 snurra, eller??

Nästa fråga varför lösa foder???? Det är väll gjutjärnsblock.

Gislaved vid SCRW
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Hej!

Svar 1: jepps
svar 2 : går inte få block i maskinen för att nikasil belägga.
Maskinen ska upp mot 10.000 rpm

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Vad är nikasil????

10000r/min vad får du för medelkolvhastighet????
9000 snurran är väll rätt långslagig, eller????

Gislaved vid SCRW
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Hej!
Johan du får gärna PMa..skulle lämna tråden till att få svar på mina frågor om det bli någon svar

Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Vad är vitsen med Nicasil egentligen? Är det lägre friktion i såna cylindrar? Kan man räkna med en stor effekthöjning?
Man undrar ju när varenda moppe har Nicasil i loppen nuförtiden.

Gislaved vid SCRW
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Hej!

Låg friktion , ska man upp i varv utan att svetsa kolvringar, så...

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Smidda kolvar är ett krav för att kolvarna skall hålla, kolvringarna väger sat... vid 10000r/min.
Vad gäller skrammel/kolvspel så kan motorer lata stenkross när de är kalla men tystnar när de är varmkörda.

Det lilla jag jobbat med lösa foder säger jag bara
Även de jag hört som konvertarat till lösa foder har många problem att få de att hålla tätt.

Vist det är trevligt när det varvar men belastingarna/krafterna ökar något kopiöst när man börjar varva mycket.

Jag gissar att svetsa kolvringar är när det skär, en hel del av detta beror på att krafterna mellan kolv och cylidervägg. Dessa är också en fuktion av varvtalet men kommer förmodligen att vara störst vid maxmomnetet där cylidergastrycket är störst.

Gislaved vid SCRW
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Hej!

Johan>>> Glöm inte att mottrycket i en TuRbo motor är en sjusterbar parametar just för att få ballans vs. vikter.

Inget ajag är oroligt för, är ju bara att se till att man inte lider av blow-by så resten kommer att fixa sig.
Allt jag undrade ju om va just denna biten med termisk utvigning av fodern.
Iom att jag borrat mig i blocket ska ju fodern pressas i och kommer att ha stöd av original cylinderväg.

Sen när man fått lite värme i foder kommer ju den att trycka mot "cylinder" och är ju mäst frågan om hur gjutjärn följer utvigning vs. stålet, för att man vill inte ha sprickbyldning i gjutjärns massa .. du fattar vad jag vill komma fram till.

Det fins en alternativ till på detta och då är det att jag tar gjutjärns foder och skickar den på nikasil beläggning.

Isf. skulle ju gjutjärns foder pressas in i gjutjärns cylinder , som skulle ju underlätta en del av detta jag är oroligt för , för att då är det samma materialler man har.
Men just nu tyckte jag att det va värt försök att testa med stålfoder som är krombelaggd och med vanliga ej kromade gjutjernsringar som skulle nikasil behandlas.
Lite bakväg men detta ska ju funka med.

Ha D

Citera
Jonas Larsson
Göteborg
Här sen Nov 2003

Lösa foder

Jag har själv varit inne på lösa foder Presho, jag tycker det verkar vettigt om man har alublock, men med gjutjärn?
Skulle jag vara dig skulle jag plocka hem Te x. Mahles katalog och jämföra material och hur mycket dom sväller vid div termisk belastning.

Exempel: Kolvar behandlade/tillverkade i FERROSTAN funkar mycket bra tillsammans med SILUMAL. enkel metod att ta till om man är osäker,,
OBS detta var endast ett exempel.

Självklart blir det problem med att veta hur mycket ditt nuvarande block sväller men ett sätt att ta reda på det är att ta reda på materialkod i befintliga kolvar o block, bra att veta är ju befintligt/orginal kolvspel tex 0,2-0,4mm ,,hur mycket är det när den är varm???? Kanske inte hundra men nära inpå.

Lycka till//
Sphinx

PS: Jag är god vän med Jonas med Saaben på Hönö GBG! "Dunderdude"

Här sen Nov 2003

Trådstartare
Tjena!

Det är inte mkt som gubbar som ska göra detta inte vet.
Mäst är det ju min egen oro över det hela att jag vill kolla och försäkra mig över det hela och se vad för erfarenheter ni har...dvs. bättre att förska i ämne än att va missnöjd med resultaten
Att trippel kolla är det bästa säkerhet man har.
Iom att dom som ska utföra operation rent av mekaniskt är bara mäniskor. Visserligen med 40 års erfarenhet av att bygga tävlings motorer, men det blir ju jag som ska köra, och då vill jag ha lite mer kött på benen att komma med, och ev. konfrontera...
Ha D

Citera
Jonas Larsson
Göteborg
Här sen Nov 2003

Presho skrev:
Tjena!

Det är inte mkt som gubbar som ska göra detta inte vet.
Mäst är det ju min egen oro över det hela att jag vill kolla och försäkra mig över det hela och se vad för erfarenheter ni har...dvs. bättre att förska i ämne än att va missnöjd med resultaten
Att trippel kolla är det bästa säkerhet man har.
Iom att dom som ska utföra operation rent av mekaniskt är bara mäniskor. Visserligen med 40 års erfarenhet av att bygga tävlings motorer, men det blir ju jag som ska köra, och då vill jag ha lite mer kött på benen att komma med, och ev. konfrontera...
Ha D

thumbs up

LYCKA TILL, JAG KOMMER UPP TILL ANDERSTORP I SOMMAR MED DUNDERDUDE o KOLLAR IN DITT MONSTER!

SPHINX

Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Längdutvidgningskoffisienten gör
Gråjärn 9-12
segjärn 10-12
Aduserjärn 10-13
Gjutstål 11
Div stål (o och legerat) 12

Dessa värden gånger 10^-6 gäller per grad.

om jag nu kommer ihåg rätt så är väll det någon form av gråjärn i motorblock så förmodligen kommer fodret att vidga sig mer än blocket.
Hmm mer, låter mycket men inte da.
Vi antar diameter på 100.
delta T på 100grd

Tumme pekfinger
Gråjärn 10,5*10^-6*100*100 ---> 0,105mm
Stål 12*10^-6*100*100 ---> 0,12
Diff 0,12-0,105 ---> 0,015mm

Inte mycket men block brukar röra på sig dåde hit och dit.
Men saab roten är rätt så stabil om jag fattat rätt.

Men jag tycker det fortfarnde att det käns onödigt med lösa foder.
Men var och en blir salig på sin tro

Gislaved vid SCRW
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Johan>>>

Tackar för infon, det är ju på ung. det jag frågade om.

Att jag väljer lösa fodrar är ju att det fins inte annan sätt att få minskad friktion mellan ringen och foder.
Med tanke på att jag måste ha skapligt med laddtrck för att ha motrycket kontra stakarnas utsträckning, är ju en ballans fråga, och då blir det lite av extra utrustning på avgas sidan för att reglera mottrycket..

Lite av uda saker på denna motor är ju en variabell insug (modell Presho Du vet att jag tar alltid egna vägar ) en kraftigt moddad korttopp och lite titan på rätta ställe.. fins ju en hel del av idéer jag hafft under många år och nu är det daggs at testa dom.

Ha D

Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Presho skrev:
Du vet att jag tar alltid egna vägar

Har jag aldrig hört talas om tidigare

MGB GT 1967
Citera
Presho
Gislaved vid SCRW
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Tjena Mats!
Nja , tanke va ju som du redan vet att sätta mina kolvar i arbete

Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Sitter även lösa foder i tex Eklunds Pikes Peak bil, dessa är Nikasilbehandlade (SiN eller SiC i Ni matris). Detta är naturligtvis mycket smidigt ur renoveringssynpunkt och enklare att belägga samtidigt som man kan välja ett material som beläggningen fäster bra på. Fodret är vanligen mycket tunnt, 0,75-1,5 mm. Brukar kallas quasi-linerless och används för närvarande i F1. Nikasil-beläggningen ger låg friktion och en mycket hård yta. Kolvrörelserna mot cylinderväggen är den största av friktionsförlusterna i en motor därför är det nog lämpligt att börja med att försöka minska den om man ska varva mycket.

När det gäller värmeutvidgningen så måste man naturligtvis beakta detta, sedan utvidgar sig materialet närmast cylindern något mera pga temperaturen är högst där. Angående kolvar så kan vanligen kolvtillverkaren den biten, kolven anpassas så att den har rätt diameter och form vid driftstemperatur. Kolvtillverkaren kan också vilja veta vilket material som används i cylinderloppet.

Kolvringarna ska naturligtvis vara lätta, inom F1 så tror jag man använder två moly belagda ringar av segjärn. En barrel-faced kompressionsring följt av ett spår mellan ringarna och en oljeskrapring. Kolvringarnas "skrammel" kan minskar genom att använda torrsump.

Jag antar att det rör sig om 78 mm veven tillsammans med stakar som har en längd av ungefär 163 mm. 10.000 rpm innebär då 26 m/s i medelhastighet, max acceleration av 53.000 m/s^2, max hastighet vid 77,5 och 282,5 grader efter övre dödläge på 41,9 m/s.
FMEP (friktionsförlusten) kan uppskattas till 3 bar, lägre med beläggningar.
Citera
Presho
Gislaved vid SCRW
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Tjena Edlund!

Har precis inatt läst en lång pdf file undertäcknat av Dig
Va Casio igång med lite beräckningar, eller va det någom annan pgm. Du har?

Vet Du hur skulle Nicasil klarat sig på kolvytan?
Är det någon idé?
Någon som testat kanske med resultat som?

Jag är helt medveten att Nicasil blir ett måste.
Jobbar på toppen med att byta ventilstyrningar från G klassade till B3 på insug och B4 på avgas sida och ska köra med I/S Na Cr ventiler på in som utblås.
Tänkte att testa med B4 klassad styrning för att den ska ju va mästare på termisk konduktivitet och ska ju va av bättre sortn när det gäller stressig miljö.

Edit: Har fixat bort problemet med spridar platsering och rörlängder.
En variabell insug ska anv. Och dubbel uppsättning av spridare där spridargruppen kommer stt switchs till den andra beroände på varvtalet.

Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Beräkna kolvhastigheter och accelerationer gör jag med programmet jag skrivit i min räknare. För att uppskatta friktionsförlusten så använder jag en formel från Ilmor Engineering; FMEP = 0,3 + 0,04*(Vp)^1,3

För att kunna räkna på hur mycket man skulle tänkas tjäna på dessa beläggningar så måste man ha friktionskoefficienter mellan de olika materialen. I vanliga fall så rör det ju sig om aluminium-gjutjärn, med beläggningar så skulle det röra sig om tex MOS2-nikasil. MOS2 är en beläggning som används på kolvar för att sänka friktionen. Sedan bör ju dessa värden vara då delarna är insmorda med olja.

Vidare så kan man påverka friktionen med oljan och dess temperatur, också värt att tänka på.

Sedan kan ju även nikasil skadas av dålig bensinkvalitet, men jag skulle tro att den bensin som finns i sverige har såpass låg svavelhalt att det inte borde utgöra något problem.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
FMEP = 0,3 + 0,04*(Vp)^1,3

Sort på FMPE????
Sort på Vp????

Norrköping
Här sen Jun 2003

fuling skrev:
citat:
FMEP = 0,3 + 0,04*(Vp)^1,3

Sort på FMPE????
Sort på Vp????

Då det ej står något om sorter så utgår jag ifrån att det är bar och m/s.
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (7918 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande