Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
portning av topp
1, 2   >>
9 besök senaste veckan (11707 totalt)
mr green
Hällestad
Här sen Jul 2009

Trådstartare
portning av topp

Tja

Har tänkt att potra en topp själv 190e 2.5 16v.

undrar vad för effekt det skulle ge och porta topp och använda org kammarna.
Har alldrig gjort nått sånt själv men kollar man på bilderna så ser det inte så svårt ut

nått sånt hadde jag tänkt.
(Bilden är lånad)

färdiga avgas portningen och insug tänkte jag inte göra i princip ingenting med.
(bilden är lånad)

Synpunkter och råd mottages.

MVH Ismo

Kinna
Här sen Jul 2008

Hur mycket det ger beror på hur "dåligt" det var från början. Jag har ingen koll på Mercedes så jag kan inte ge några specifika råd.
En jämförelse med det jag håller på med just nu, Ford smallblock V8, där enbart en portning av originaltopparna ger 25-45 hkr beroende på modell. Att det ger såpass mycket beror på att utgångsmaterialet är riktigt dåligt med trånga kanaler och diverse gjutningar för amerikansk avgasrening.

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
mr green
Hällestad
Här sen Jul 2009

Trådstartare
har hört att man kan porta fel så att portning med org kammar ger sämre effekt än det var från början.

men om man låter insugskanalerna vara org o portar avgaskanalerna så borde det ge nån positiv effekt.

Kinna
Här sen Jul 2008

Re:

mr green skrev:
har hört att man kan porta fel så att portning med org kammar ger sämre effekt än det var från början.

men om man låter insugskanalerna vara org o portar avgaskanalerna så borde det ge nån positiv effekt.

Visst är det så, har man inte koll på vad som är de svaga punkterna så ska man nog låta bli..
Insuget är ju en helhet från luftfiltret ända in i cylindern och inte bara själva toppen. Att snygga upp gjutrester och kanter under ventilsäten skadar aldrig men ta det lungt med att öka volymen i kanalen.
Samma sak gäller på avgassidan, städa upp i kanalen och matcha mot grenröret.

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004

Den toppen skulle jag nog inte röra i princip du.......

Dom ska enligt utsago om jag inte blandat ihop mercorna flöda EXTREMT bra orginal i princip siffror man inte uppnår med många andra toppar även om man portar ihjäl sig......

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
mr green
Hällestad
Här sen Jul 2009

Trådstartare
tackar för svar

kollar man på toppen i bilderna så syns "lite" av själva grenrörs packningen intryck i toppen.
så kan man se hur mycket större själva grenrörs loppet är.

Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Re:

Diket skrev:
Den toppen skulle jag nog inte röra i princip du.......

Dom ska enligt utsago om jag inte blandat ihop mercorna flöda EXTREMT bra orginal i princip siffror man inte uppnår med många andra toppar även om man portar ihjäl sig......

+1

om du promt vill porta en topp som troligen flödar riktigt bra från början så är det nog säkrast att vända sig till någons om har erfarenhet och kan verifiera sitt arbete med en flödesbänk... Det är nödvändigtvis inte så att en större kanal ger bättre flöde.

Jämför inte med packnigen förresten den kanske inte stämmer med grenröret heller. Ska du matchporta mot något så gör det mot grensrörsflänsen.

Eslöv
Här sen Apr 2006

Enligt alla skolor jag läst så skall man inte portmatcha avgaset...grenrörets kanal skall vara ngt större för att bromsa upp reversioner

Hällestad
Här sen Jul 2009

Trådstartare
det där med packningen stämmer med grenröret.

Hedemora
Här sen Okt 2009

Re:

hauge skrev:
Enligt alla skolor jag läst så skall man inte portmatcha avgaset...grenrörets kanal skall vara ngt större för att bromsa upp reversioner

Enligt bilden ser ju inte orginalet ut att vara någon katastrof. SÅ det är väl inget bra nybörjar objekt.

Det beror på vad man har för grenrör. Step'ade rör ska matcha.
Men framför allt ska man vara väldigt försiktig med att porta avgaskanaler. VÄLDIGT ofta är dom för stora redan från början. Men lite gradningar brukar inte skada.

På insug kan man oftast vara lite påstridigare.
Det går mycket hysteri att man ska inte pilla i toppen. Folk vill tro att det är häxmagi. Till en viss del är det det också. Men har man sunt förnuft och inte gräver som en grävling utan kontroll så gör man oftast förbättringar. Gör man bort sig så har man tagit på tok för mycket material.
Portning är inte att göra större, det är att göra mjukare, större radier och hålla gashastigheten uppe.
Väldigt roligt. Ett tips är att ha en trasig topp och öva på.

Mats

Karlstad
Här sen Apr 2008

Större är inte alltid bättre, tänk på det gällande matchportningen thumbs up

Jönköping
Här sen Apr 2003

Som flera har sagt, Mercedes 16 v toppen är en av de finaste som finns på en produktionsmotor.
Men lite gjutskägg och sånt går alltid att putsa bort, och matchporta insuget mot toppen.
Har du en riktig tryckluftsfil med rätt form på filen så blir det mycket lättare. Filen ska vara "flamformad", som lågan på ett stearinljus ungefär.

mr green
Hällestad
Här sen Jul 2009

Trådstartare
Tack för svar

jo gjutskägg och match portning görs redan på fabrik så där e det inte mycke att förbättra.

Vet att enem och mercedia gör bra portning på 16v topp men då slippar dom om kammarna också.

undrade om det är nån ide och porta om man kör sen med org kammar.

Tror de lurar åt porta så att man hamnar nånstan mellan som bilderna visar.

Malmö
Här sen Nov 2006

Låt bli toppen, den flödar sjukt bra som den är - över 300cfm. Flaskhalsen sitter inte där på långa vägar.

Bygg ett bättre insug och byt insprutning(k-jet), möjligen andra kammar.

Du har en kanonfin motor. Läs på om den så har du många hästar att hämta.

Bevis på flödet:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33212&postdays=0&postor . . . .

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
mr green
Hällestad
Här sen Jul 2009

Trådstartare
Gegge: när du säger flaskhalsen inte är där, menar du själva toppen eller avgaskanalerna?

javisst skulle jag inte behöft skicka iväg växellådan för renovering så skulle toppen och kammarna varit hos Mercedia för bearbetning.

Tänkte bara att nu medans jag håller på och renoverar motorn med hjälp av motorkunniga vänner
att vässa till motorn lite.

Nyköping
Här sen Okt 2007

Re:

mr green skrev:
Gegge: när du säger flaskhalsen inte är där, menar du själva toppen eller avgaskanalerna?

javisst skulle jag inte behöft skicka iväg växellådan för renovering så skulle toppen och kammarna varit hos Mercedia för bearbetning.

Tänkte bara att nu medans jag håller på och renoverar motorn med hjälp av motorkunniga vänner
att vässa till motorn lite.

Toppen är så bra så det är knappt lönt att lägga pengar på det, vet dock inte hur kammarna är till dom där. Lägg portningspengarna på ett par bra kamaxlar istället så får du mycket mer för dom slantarna. Eller kanske ett extraktorgrenrör om inte orginal är så bra.

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Citat:

Man använder gärna grenrörslängder för utnyttja vändande returpulser vid avgasventilen under överlappsperioden. Gärna i synergi med avstämda primärrör på insugssidan.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005

Hm , är styrningarna urpressade eller är det såna brunnar för styrningarna ?
Isåfall kanske det finns lite att göra där !

Vet inte heller om ventilerna klarar det, men det går ju att smalna av skaftet mellan styrning och tallrik för att ta bort lite turbulens som blir just runt skaftet.

Även att forma om ventilerna över och under anläggningsytan.

Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
mr green
Hällestad
Här sen Jul 2009

Trådstartare
Jag Tackar för alla goda råd.

portning som blev på toppen blev bara i avgaskanalerna och det ganska "lätt portning"
dålig bild men så var det från början

efter lite berarbetning

o lite mer slipning

Hällestad
Här sen Jul 2009

Trådstartare

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

Eftersom du har en MB16v topp, å vi har pysslat med dem ett tag nu...
Ta å fundera istället på vad de gjorde fel i ingången mellan fläns å grenrör...
Å sen rättar du till de istället, där har du en förbättring thumbs up

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Racetech
portning av topp
1, 2   >>
9 besök senaste veckan (11707 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande