| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
4WD för bana?!
|
1, 2, 3 >> 9736 besök totalt |
|
4WD för bana?!
Undrar lite kort om vilka bilar med fyrhjulsdrift som passar bäst på bana, både tidsmässigt, viktmässigt och som håller bra utan modifikationer. Viktfördelning framförallt. Vet att fyrhjulsdrivna banbilar inte är det mest förekommande att använda på bana, men jag har blivit frälst av två tidigare Quattro-bilar. Men då dessa oftast har en tung längsmonterad femma FRAMFÖR drivaxlarna?! Så är dessa absolut inte bästa alternativet (kanske sämsta). Vet att Kai Bakkens Audi S1 Pikes Peak replica är bland de mest välbalanserade fyrhjulsdrivna bilarna som finns på bana idag, men då receptet på den är rörramschassie, sellholm-lina och över 1000hk så förstår man att det inte är en vanlig Audi. (Sök "KRB Trading S1" på Youtube om ni inte sett den bilen, ett måste! )
Är inne på att köpa en EVo III RS, är det någon som vet viktfördelning fram bak på dessa? Samt hur dessa agerar på bana?
Allmän info om vad man ska se upp med när man kör fyrhjulsdrivet på bana uppskattas också väldigt! _________________ Björn Lövdahl |
||||||||||
|
Har hittils bara kört en subaru (3st provade) som gått bra och den var proffisionellt ombyggd. De andra är jag inte säker på hur/om de är modefierade. Tänker då på väghållning.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||||
|
Jag kan då säga att min Evo 3 GSR med sänkfjädrar och R888 inte är rolig. Den understyr och den suger lätt luft från soppatanken i kurvorna trots att det är 20l kvar.
För att den ska fungera bra krävs nog iaf coilovers, kränghämmare och någon bra diff fram. Vad jag kommer ihåg är hela motorn framför framaxeln på denhär med så någon 50/50 balans är det inte. När det regnar på banan däremot så är den underbar! _________________ Nicklas Jäderlund |
||||||||||
|
Jag har testat en Audi TT AWD från ACE Competition i Borås på Kinnekulle för några år sen.
Den funkade fint på bana. Speciellt den omprogrammerade Haldexen gör susen ut ur kurvorna, det blev "power neutral-steer" isf det väntade "power-understeer". Enligt ACE-gubbarna är dock en 2wd jämnsnabb tack vare lägre vikt. Så länge det är torrt iaf.
Subaru borde på papperet ha goda förutsättningar. Låg tp-höjd och kort motor. Jag har bara provat WRX modellen och den understyrde i originalutförande. Impreza GT har jag åkt med några olika och de upplevde jag från passagerarsätet som mer balanserade och "roliga". (Evo har jag "tyvärr" bara åkt på halka med rallydubb )
911 Carrera S (997) har jag testat på bana både 2wd och awd. Awd är bättre på allt utom just torr asfalt och bana då 2wd gäller... men ingen av dem är dålig! Där krävs det inte mycket modifikationer för att bilen skall bli raceduglig. Ett förslag kan vara att gräva lite i tidningen evo magazines testkatalog. De har oftast sunda åsikter om bilars köregenskaper, iaf när det gäller bilar jag själv har erfarenhet av. På torr asfalt brukar problemet vara understyrning. Så med vilken bil du än väljer får du nog räkna med en del jobb på chassi och diff-sidan för att få till det. |
||||||||||
|
Re: 4WD för bana?!
För att aldrig i mitt liv få för mig att köpa en ford skulle jag om du klarar av ford slå ett slag för coswortharna. De verkar hålla om de inte trimmas för mycket i motorn, väger väl lite för att vara en 4wd original. VAr ju väldigt poppis för några år sedan. _________________ Roland Johansson |
||||||||||
|
Re:
Evo 6 TME med standardchassi tycker jag känns neutral på torr asfalt, gillar direktstyrdheten (2 rattvarv). På evo:s som har 15"-hjul som standard behövs förmodligen bromskylning eller större bromsar (eller både och) för att det ska funka på bana.
Tycker mig ha hört liknande från flera håll, dvs att nyare Imprezor skulle vara mer understyrda än GT? Edit: Personligen så tycker jag att Evo6:an är mycket roligare att köra på bana än den E36 M3 som jag hade innan. _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||||||
|
Re:
Jag kan inte uttala mig om nyare imprezor men jag har en del erfarenhet av GT på bana. Den jag hade var i relativt standardskick med enbart sänkfjädrar, visst gick den hyfsat bra på bana men det fanns fortfarande problem med understyrning. Vad jag minns från ssi rekommenderades whitelines krängningshämmare vilket skulle bota en del av problemen, men viss modifikation från standard behövs nog för riktigt god balans. GT verkar stå sig riktigt fint i värde också. Däremot vill jag höja ett varningens finger för bromsförbrukningen, en uppsättning skivor och två uppsättningar belägg på 4-5 banträffar över två år är ganska saftigt, detta med gatdäck! _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
|
Re:
Är det inte bara att byta till andra belägg? Det sämsta jag haft är när min(framtunga effektsvaga) bil åt upp ett par bakbelägg på några träffar.. och när beläggen är slut så håller inte skivorna många mil.
Kvalite lönar sig ibland. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||||
|
Nåt som kanske är ganska viktigt att veta är hur mycket det får (ska?) kosta och om bilens ålder är viktig?
Som Rolle säger så är Sierra Cosworth en hyfsat välbalanserad 4x4 (mer drivning bak) och med moderat trim (det som brukar kallas 330-kit) håller de ihop och har tillräckligt med effekt på bana. Men det är ändå en 20 år gammal bil med allt vad det innebär. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||||
|
Jag hade väldigt väldigt kul med min Golf VR6 syncro på bana och i slalom. Lite tung kanske men den var hyffsat snabb, jag vann en hel del slalom med den ändå. Men syncrodiffen pallar inte banåka
Så inget att satsa på. Nyare modeller (R32 osv) har Haldex som troligen håller bättre.
_________________ Magnus Thomé
|
||||||||||
|
Re:
Har Haldex de egenskaper som bennet antagligen letar efter när han letar 4wd, då? Vad jag förstår driver Haldex på framhjulen primärt, och när det frågas efter just 4WD antar jag att bennet söker efter något som beter sig fyrhjulsdrivet. Gör Haldex det? _________________ Axel Tanner |
||||||||||
|
Vad gäller imprezorna så är de generellt understyrda på gränsen.
Men exemplar med dccd har i princip inte det problemet. DCCD är alltså justerbar mittdiff, automatiskt+manuellt, då är grund-vridmomentet 35/65 alt 40/60 fram/bak, beroende på modell och år. I Sverige såldes (t o m 2008, senare har jag inte koll på) bilar med dccd bara från 2004 års STi PSE (petter Solberg edition) (2004 var PSE tillval, 2005,-06?,07? såldes STi bara som PSE och därmed med dccd, mer och mer automatiserade) Tidigare såldes coupén type-R och en del RA (race altered) med DCCD, då endast manuella, finns bara högerstyrda, det finns en del av dessa privatimporterade och till salu i Sverige. Skulle tro att de är ungefär jämn'starka' med motsvarande evo's. _________________ Adam Kaijser |
||||||||||
|
Re:
Går att "chippa", dvs det finns leverantörer som programmerar om Haldex så det blir riktigt bra AFAIK _________________ Magnus Thomé
|
||||||||||
|
Re:
okej, det låter ju lovande.
_________________ Axel Tanner |
||||||||||
|
Re:
Finns omprogrammering till både ådisar och VW så vitt jag vet, det är ju snarlika eller t.o.m exakt samma grejer. _________________ Magnus Thomé
|
||||||||||
|
Lite OT varning här, fortsätter på Haldex-spåret
Det går fint att ställa om Haldex diffar, det är ju en elektronisk diff som "lätt" klarar att föra över tillräckligt moment. Kruxet är resten av bilens drivlina. De flesta OEM system håller helt enkelt inte. Man kan grovt tänka sig två konstruktionsspår här; där ett spår är "riktig 4WD" och det andra är "huvudsakligen FWD med lite hjälp bak". Audis Quattro tradition tycks leda till konstruktioner av typen "riktig 4wd". Grunden liknar en RWD drivlina liksom. Även VW tycks ha smittats av samma tankegångar. Evo/Impreza bilarna har tveklöst grejer som håller. I andra kategorin finner man FWD bilar där man lagt till en kardan och vinkelväxel, t.ex. en västsvensk biltillverkare som ägs av ett US-bolag. Ni får själva gissa vilken. :o) Vad gäller Impreza på bana så är bromsarna det enda som brukar få dåligt betyg. Belägg hjälper i det läget men skivorna är helt enkelt för småttiga. Men det finns ju ett enormt utbud av bolt-on lösningar att tillgå. Och säkert billigare DIY lösningar också. |
||||||||||
|
Re:
Trodde Quattro och Haldex var helt annorlunda saker. VW däremot har jag ingen aning om.
_________________ Axel Tanner |
||||||||||
|
Re:
Som Kristoffer R även påpekar, bromsarna är inte riktigt up to speed för bankörning. De belägg jag slet ut var blå pagid och PFC ** (97 kanske?) inte skräp direkt. Men det går säkert att råda bot på delvis med bättre kylning. _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
|
Beror på vilken Quattro du köper, tvärställd motor har Haldex, längsmonterad har fördelningslåda och torsen.
Får väl kasta in en uddabil då: Saab 9-3 TurbOX kombi.
Generation 4 Haldex med elektroniskt styrd diffbroms på bakdiffen. Mazda 6 MPS är trevlig med, fin balans. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||
|
Re:
Quattro VS Haldex. Det gäller nyare bilar. Finns även Passat Syncro men med Quattro. Inte Haldex och inte Syncro utan Quattro alltså. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
4WD för bana?!
|
1, 2, 3 >> 9736 besök totalt |