| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
hur mycket markfrigång har ni på era bilar?
|
4 besök senaste veckan (10279 totalt) |
|
hur mycket markfrigång har ni på era bilar? jag sänkte ner min bil nu å den verkar bli ca 11cm... till lägsta punkt.. ganska mycket ändå.. _________________ emil andreasson |
||||
|
Re: hur mycket markfrigång har ni på era bilar?
Jag hade 50mm under splitterplattan som sträcker sig 1m in under bilen. Lägsta punkten på golvet ligger ca 100mm över asfalten. Bilen i detta fallet en gammal bmw. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Är inte 110mm väldigt högt?
Det där med markfrigång hänger väl ihop med överhäng och hjulbas också? Iaf om bilen inte är en 100% renodlad banbil utan kanske körs till och från banan etc. Jag tänkte sikta på 90mm på en bil som kommer rulla både på bana och gata. Överhängen är ca en meter fram och bak och hjulbasen är kring 2,8m. om någon tycker det är AWD-höjd eller tvärt om, så får ni gärna kommentera...
|
||||
|
Re:
I reglementet för GT Ny i appedix K så är minimi höjd 10 cm!!! |
||||
|
Har BMW E36 och där har jag 9cm under splittern,
har funkat bra för mig. Man får ju inte sänka för mycket så att länkarmarna pekar uppåt, då blir det inte riktigt bra. |
||||
|
Re:
75mm fungerar fint (avgasfläns), men genomsnittet är nog 90-100mm. Med kort bil så går det fint att köra ännu lägre (gatmiatan har säckat ihop lite fram så den är nån cm lägre än tävlingsbilen). Men lägg till en lång (mätt från framaxeln) splitter som lägsta punkt så blir det lite jobbigare, men man kanske kan backa över fartguppen?
Men eftersom en splitter med fördel är en "lös" slitagedel så kan den ju bytas efter behov (den sista downforcen behövs sällan i rondellerna). |
||||
|
Re:
Du bör istället fråga; Finns det en standardiserad gatukontoretvägbula? Alla som finns i Lund ser i alla fall olika ut...
|
||||
|
Re:
Det finns väl tom fall där bulor fått revideras eftersom stadsbussar inte kommer över. |
||||
|
Re:
Jopps och efter bilar med släp som har fått skador. Man ska inte skrapa i med godkända fordon. Skicka räkningen i s f till kommunen på reparationerna. Efter en och annan skadad italiensk sportbil så fixar de bulorna vanligen rätt snabbt. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
|
Jag hade ungefär 50mm mellan hjulaxlarna +30cm framför främre och +20cm bakom bakre.
Skrapmärken finns det gott om i oljetråget, kaross och i växellådan + bromsskivor (!) bak.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Vet inte var jag hamnar när jag är mer färdig med cittran men tanken är att den ska bli lite lägre än nu när både splitter och diffusor är monterade. Då är tanken att det förhöjda körläget blir använt för vanliga vägar och det normala körläget blir för bankörning. Bra med Cittra ibland.
_________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
|
Re:
hmm.. jag tror aldrig jag har haft en så hög bil att den inte har skrapat i överallt
dock inga italienska sportbilar.. Om det du säger stämmer så borde man alltså kunnat få betalt för typ 2 nya avgassystem i veckan + alla andra övriga skador.. bildexempel: http://forumbilder.se/show.aspx?iid= _________________ //Johan Karlsson |
||||
|
Tror jag hade ca: 70mm markfrigång i början av året när jag mätte inför besiktning, möjligt att jag höjde den lite lätt sen men minns inte riktigt, märkte även att avgassystemet är aningen längre än balken jag mätte mot då.
Skulle gärna ha ännu lägre men då kommer jag inte upp eller ner i garaget som tyvärr har en backe och sen skulle alla vägbulorna i stan bli riktigt illa (vissa är redan en utmaning ).
_________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||
|
Men då kommer en följd fråga....
Hur mycket tror ni att man vinner på att sänka dom sista centimetrarna jag tror i dom flesta fall att det är marginell skillnad särskilt om man inte har downforce undersida iallafall... Men det är ju väldigt individuellt... Seven bilar som en annan åker har ju inga överhäng så då kan man åka på strax under 100mm men oftast ligger man mellan 100 -130 mm är min uppfattning så 110mm med splitter kan man nog glömma på vägen och många andra ställen oxå för den delen om man inte kan tänka sig att skrapa i duktigt i alltmöjligt ...... _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||
|
Enligt en "Aerobytes" i RCE så ger det mycket att sänka från typ 100 -> 70mm. Mer än man tror.
Så det är inget snack om att det ger nåt men om vi diskuterar gatbilar så får man väl välja hur mycket omak man står ut med.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Min bil blev lite låg när jag skruvade ihop den i somras. Jag körde några gånger med 50 mm markfrigång upp till frontsplitter (GT modell) på min m3:a.
Men det var besvärligt och när man bromsade in av ren instinkt för att det låg lite mackadam på vägen så började man ju undra vad man höll på med. Nu har jag skruvat upp den lite och har för mig att det är ca 80 mm nu och det funkar fint om man inte ska in och böka på farthinder och parkeringar. _________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||||
|
Min bil har ca 500 mm markfrigång nu, men å andra sidan saknar den hjul...
Minns inte vad jag hade för frigång på min gamla omega, men den var ganska låg. 70-80 mm frigång kanske? Skrapade i rejält några gånger, mest avgassystemet där det passerar under bakaxeln. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
Re:
Förutsatt att man får hjulupphängningar och allt att lira så kan det nog göra en del, om man jämför med vad det gör att sänka tyngdpunkten på annat sätt. Man sänker ju trots allt tyngdpunkten näst intill lika mycket som man sänker bilen...! (Det ofjädrade maskineriet blir ju så klart kvar där det är.) En hypotes, som följdfråga till detta: Ju lägre tyngdpunkt, desto viktigare blir det att inte få alltför galen camber på innerhjulen, som ju genererar förhållandevis mer grepp. Rätt eller fel? När börjar detta i så fall spela in i praktiken? (Dvs, när börjar det löna sig att begränsa krängningen mer än man "borde" göra?)
Jag ligger på ca 5 cm nu - och det är på sämsta stället, precis mitt under bilen! Dessbättre är det bara ett ramrör under växellådan. Om det inte redan slipat igenom det röret så gör det snart... "Normala" 30-hinder (vad nu det är) är bara att glömma, och sitter jag inte ensam i bilen så blir det "fina" toner när jag kryper och hasar mig över det nya, fina 50-hindret vi fått här...
Iaf; jag har väl ca 80 mm upp till noskonen (någon cm under ramen), och ramen (och därmed golvet) är ett par cm högre bak än fram. Får jag bort röret under lådan och slipar/fräser bort lite onödigt material på växellådan, så kan jag nog klara 75 mm med lite marginal. (Kunde ju vara kul om den går att få in i Roadsports utan off-road-setup, tänkte jag. )
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4 besök senaste veckan (10279 totalt) |