Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 13 besök senaste veckan (44650 totalt) |
Effektvinst med e85 i en sugmotor??
Tjenare! Jag sitter och planerar ett framtida motorbygge i huvudet! En sak som jag skulle vilja försöka reda ut är om det är värt att köra på e85 istället för 98? Motorn blir en m20 med 2,8vev 86mm borr. Topp portad, planad och med mirafrästa säten Kamaxel 296 grader. 12,3mm lyft och 106 graders lobseparation. Kompression med 98 tänkte jag ha 11:1 och med e85 12:1 Så hur mycket mer effekt tror ni man kan krana ur med e85? Det som är det jobbiga med e85 är att eftersom bilen går på isen på vintern så får jag bunkra upp med kanske 4-500 liter e85 ![]() Kallstarter kan nog bli kinkigt om jag pausar för länge på sjön?? Så vad tror ni experter?? Mvh |
||||
En reflektion baserad på hörsägen, är inte 11:1 -> 12:1 lite låg kompökning för att kunna dra nytta av E85?
Är inte 13:1-14:1 vanligare? Men oavsett gäller det att ha koll, spikningar låter tydligen inte likadant och kolvar kan "rymma". |
||||
Re:
Vad jag har läst så går det att köra högre kompression än 12:1 men då skulle man inte kunna brassa på lika hårt med tändningen så man skulle inte vinna så mycket i effekt med högre komp ändå! Men jag får understryka att jag är grön på området och detta är bara saker jag läst mig till! Den dagen jag bygger maskinen får någon erfaren räkna på grejerna! Nu vill jag bara spekulera och drömma mig bort i vintermörkret ![]() |
||||
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewto
Samma tråd annat forum! 5-10% skriver en kille som har mycket kött på benen när det gäller e85 och bmw! Det är trevliga siffror, säg att maskinen lämnar 250hk på bensin så blir det 275hk med e85 ![]() |
||||
Re:
Vilken kombination av komp, kam, tändning som är optimal skiljer nog en del mellan motorer (slag/staklängd skiljer ju mm mm). |
||||
Re:
Precis! Vissa motorer är mycket mer spikbenägna än andra! 5-10% är riktigt bra när det gäller sugmotor där hk är dyra som dom är!! Nä det får nog bli e85 när det skall byggas ![]() ![]() |
||||
Fråga som inte är helt 100% relevant för TS, men... Om man har en flexifuelbil som kan köra både bensin och E85, kan man räkna med effektvinst av att köra på E85 istället för bensin eller måste man peta på mer saker för att det ska göra skillnad?
_________________ Axel Tanner |
||||
Re:
![]() Men lite beroende på originalmappning så kan du magra ut open loop (dvs endast tabellstyrt) med att blanda i E85 (och därmed tjäna lite), men då ska det gå bra fett från början och bredbandslambda behövs för att testa sig fram. Överladdade flexifuelbilar är en helt annan historia. |
||||
om bilen ändå ska gå som isbil så är det betydligt lättare att kallstarta den på E75 (vinter etanol).
Så enklast är väl att mappa den på E75 och sen lägga på lite längre spridar tid om du ska köra E85 på sommaren. Du får i princip alla fördelar som E85 har med E75. Visst får du något mer effekt på E85/E75, iaf med en komphöjning men det ger större påfrestningar på kolvarna. Hur högt komp man kan köra bestäms mer av vilka kolvar man kan köra med än att E85 knackar. Med ökat komp blir ventilurtagen större och större och tillslut måste man välja kammar med kortare duration för att kunna öka kompet. Men tänker man rationellt är det väl enklare att kasta i en M60 v8:a istället. Då har du mer effekt orginal än vad du nånsin kommer att få med en maxtrimmad m20, detta till en kostnad som är lägre än vad bara sprutet kostar... Lite mer jobb med att få motorn att passa men att trimma sugmotor är dyrt. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Det är betydligt billigare & enklare att bygga på en M52 motor.
Den väger inte mer än en M20 & du får mera effekt för pengarna. Kör du med en M52B28 2,8L på "193hk" så har du en stark & lätt motor att bygga på Med billigt trim insug M50 grenrör M3E36 & chip hamnar du runt 220 hk på en frisk motor. Kammar finns hos koed för runt 6000:- kolvar från M52B25 ger 11:0 i komp istället för 10:2 planar man samtidigt av toppen lite så blir det närmare 11:2. Mappning med piggyback eller riktigt sprut så har du minst 250 hk Glöm inte byta svänghjulet mot ett M20 orginal M52 väger ca 11kg ett olättat M20 väger 6,3kg innan -84 & 8,5kg efter. Det går att svarva av ett 8,5kg till ca 6kg. Med fräsning av svänhjulet hamnar man på 4-4,5 kg. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Då E85 har ~104oktan så kan man givetvis höja kompressionen rejält.
annars anser jag att man inte får nån vinst alls med att byta bränsle, om man inte bygger motorn för ändamålet vill säga. Man har ytterligare en effekt av att åka E85 och man kan enkelt förklara att det är 'dynamiskt' högre oktan än 104 också. Men man ska då veta vad man ger sig in på, bränslesnålt kan man glömma. E85 har den lilla roliga detaljen att det har en större 'tolerans' mot att gå för fett än bensin. man kan köra rejält mycket fetare med E85 än bensin och motorn levererar ändå hyfsat med effekt. jag har inte siffrorna i skallen, men säg du kan köra 0.9 i lambda värde på en bensinmotor, vid 0.85 börjar du förlora effekt ganska snabbt. E85 motorn ska juh gå lite fetare från början säg ca 0.85 som sugmotor för att ge max effekt. kör du 0.8 så har du knappt tappat nåt, kanske 3-5hk på en 2 liters maskin kring 200hk. Detta gör att det kyler rejält mycket mera och man får en slags oktanhöjande effekt. skulle du köra racesoppa på 104 oktan skulle du inte kunna gå lika högt på kompen som med sprit i tanken. Som litet exempel, jag kör min racemaskin på E85 och har över 10.5-1 i grundkomp, och den får ca 2.1bars laddtryck på det.. Det funkar förträffligt, men man måste som sagt veta vad man gör och inte börja fantisera iväg med tändningen bara för det inte spikar.. Där kommer jag osökt in på spikningar med E85 också. Många E85 maskiner får 'domen' spikningar då man har hål i kolvarna. Vad som troligen eller i de flesta fall händer är att kolvarna smält. E85 har snabbare flamfront, eller tempökning än bensin under förbränning. Därav man rekomenderas gå upp ett snäpp högre på tändstiften gentemot bensin. Kör du t,ex NGK BCPR7ES på bensin kan du Enkelt bara köpa 8or istället. Så med detta i bakhuvudet så kan det vara bra att köra lite extra fett med E85 och slippa eventuella hål i kolvarna. Jag kör min Opelmaskin på fullt laddtryck på ca 0.77 i lambda och tändningen ligger på ca 15 grader vid 2bar och 5000rpm. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
Jo jag vet att andra motorer har 100 fördelar om man jämför med m20 men jag är helt förälskad i den motorn och vill inte byta oavsett era argument
![]() |
||||
Re:
E85 ger ju inte mest effekt vid lambda 1.00 som bensin utan vid lägre. Vill minas att normalt så drar en e85:are 30-40% mer än en bensinare men på fulllast för max effekt så kan man behöva så mycket som 80% mer bränsle för att få max effekt. angående komhöjning så kan du ju fundera på varför flexifuelmotorer utan turbo har samma effekt angiven på båda bränslena men saab biopower har på 250 på bensin men 275 på e85 (de ökar laddtrycket) du vinner inget om du inte höjer kompet så det är viktigt att du vet vilket bränsle du ska köra på när du börjar bygga motorn och bygger efter det hela vägen _________________ Jonas Bjerkemo |
||||
Man ska också ha bra koll på oljan och hur fett bilen går om man kör E85. Kör man lite fett och korta turer där oljan inte hinner bli var så är det lätt att etanolen späder ut olja.
om man hettar upp olja ordentligt, låter bilen bli ordentligt varm så kokar etanolen ur oljan. Men man bör nog vara nog med oljebyten och ha koll på om bilen går lite för fett. Är ju skillnad på att dra några repor på strippen sen byta olja gentemot att pressa varv på bana eller åka korta turer till jobbet. _________________ Karl Vestgöte |
||||
Det är skitsnack att man måste höja kompet för att tjäna på E85, det är bevisat om och om igen att bara bränslebytet i kombination med ommappning ger 5-10% (så länge inte spridarna bottnar). Förstår inte varför internetexperter envisas med att man måste höja komp, visst, E85 ger utrymme för att höja det och tjäna ännu mer, men snälla skilj på äpplen och päron! >
![]() _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||
Re:
Bensin ger väl inte mest effekt vid lambda=1.0 utan man väljer det för att man får minst HC och Nox. Kör man över lambda 1 så bildas mer Nox och under så kommer det ut mer HC. Dessutom fungerar katalysatorn bäst vid lambda=1.0. Men ligger man lagom under 1.0 så får man aningens mer effekt och motorn går kallare. Ligger man över så drar den mindre bränsle. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
Re:
Vad utgår man från då? En standardbil som man fixar till för E85 och får då 5-10%? |
||||
Re:
Se tabellen en bit ner på den här sidan http://www.megamanual.com/flexfuel.h _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||
Re:
|
||||
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 13 besök senaste veckan (44650 totalt) |