Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Effektvinst med e85 i en sugmotor??
1, 2, 3, 4   >>
13 besök senaste veckan (44650 totalt)
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1346


Trådstartare
Effektvinst med e85 i en sugmotor??

Tjenare!
Jag sitter och planerar ett framtida motorbygge i huvudet! En sak som jag skulle vilja försöka reda ut är om det är värt att köra på e85 istället för 98?

Motorn blir en m20 med 2,8vev 86mm borr. Topp portad, planad och med mirafrästa säten Kamaxel 296 grader. 12,3mm lyft och 106 graders lobseparation.

Kompression med 98 tänkte jag ha 11:1 och med e85 12:1

Så hur mycket mer effekt tror ni man kan krana ur med e85? Det som är det jobbiga med e85 är att eftersom bilen går på isen på vintern så får jag bunkra upp med kanske 4-500 liter e85

Kallstarter kan nog bli kinkigt om jag pausar för länge på sjön??

Så vad tror ni experter??

Mvh

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20173



En reflektion baserad på hörsägen, är inte 11:1 -> 12:1 lite låg kompökning för att kunna dra nytta av E85?
Är inte 13:1-14:1 vanligare?
Men oavsett gäller det att ha koll, spikningar låter tydligen inte likadant och kolvar kan "rymma".

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2147



går det åka så högt komp med e85??

FRån en total e85 newbie

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1346


Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
En reflektion baserad på hörsägen, är inte 11:1 -> 12:1 lite låg kompökning för att kunna dra nytta av E85?
Är inte 13:1-14:1 vanligare?
Men oavsett gäller det att ha koll, spikningar låter tydligen inte likadant och kolvar kan "rymma".


Vad jag har läst så går det att köra högre kompression än 12:1 men då skulle man inte kunna brassa på lika hårt med tändningen så man skulle inte vinna så mycket i effekt med högre komp ändå!

Men jag får understryka att jag är grön på området och detta är bara saker jag läst mig till! Den dagen jag bygger maskinen får någon erfaren räkna på grejerna!

Nu vill jag bara spekulera och drömma mig bort i vintermörkret

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1346


Trådstartare
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?p=325537#325537

Samma tråd annat forum!

5-10% skriver en kille som har mycket kött på benen när det gäller e85 och bmw!

Det är trevliga siffror, säg att maskinen lämnar 250hk på bensin så blir det 275hk med e85

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20173



Re:

Rsjerry skrev:
5-10% skriver en kille som har mycket kött på benen när det gäller e85 och bmw!
det stämmer med de värden som nämndes inom JTCC (optimerat Handelsbensin mot optimerat E85).
Vilken kombination av komp, kam, tändning som är optimal skiljer nog en del mellan motorer (slag/staklängd skiljer ju mm mm).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1346


Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Rsjerry skrev:
5-10% skriver en kille som har mycket kött på benen när det gäller e85 och bmw!
det stämmer med de värden som nämndes inom JTCC (optimerat Handelsbensin mot optimerat E85).
Vilken kombination av komp, kam, tändning som är optimal skiljer nog en del mellan motorer (slag/staklängd skiljer ju mm mm).


Precis! Vissa motorer är mycket mer spikbenägna än andra!

5-10% är riktigt bra när det gäller sugmotor där hk är dyra som dom är!!

Nä det får nog bli e85 när det skall byggas thumbs up Jag ska bara låta plånboken växa till sig i något år

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Fråga som inte är helt 100% relevant för TS, men... Om man har en flexifuelbil som kan köra både bensin och E85, kan man räkna med effektvinst av att köra på E85 istället för bensin eller måste man peta på mer saker för att det ska göra skillnad?

_________________
Axel Tanner
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20173



Re:

AxelT skrev:
Fråga som inte är helt 100% relevant för TS, men... Om man har en flexifuelbil som kan köra både bensin och E85, kan man räkna med effektvinst av att köra på E85 istället för bensin eller måste man peta på mer saker för att det ska göra skillnad?
Möjligheten till kompökning är väl det som spelar störst roll. Det finns inte så många lösningar med flexikomp
Men lite beroende på originalmappning så kan du magra ut open loop (dvs endast tabellstyrt) med att blanda i E85 (och därmed tjäna lite), men då ska det gå bra fett från början och bredbandslambda behövs för att testa sig fram.

Överladdade flexifuelbilar är en helt annan historia.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3005



om bilen ändå ska gå som isbil så är det betydligt lättare att kallstarta den på E75 (vinter etanol).

Så enklast är väl att mappa den på E75 och sen lägga på lite längre spridar tid om du ska köra E85 på sommaren. Du får i princip alla fördelar som E85 har med E75.

Visst får du något mer effekt på E85/E75, iaf med en komphöjning men det ger större påfrestningar på kolvarna.

Hur högt komp man kan köra bestäms mer av vilka kolvar man kan köra med än att E85 knackar. Med ökat komp blir ventilurtagen större och större och tillslut måste man välja kammar med kortare duration för att kunna öka kompet.

Men tänker man rationellt är det väl enklare att kasta i en M60 v8:a istället. Då har du mer effekt orginal än vad du nånsin kommer att få med en maxtrimmad m20, detta till en kostnad som är lägre än vad bara sprutet kostar... Lite mer jobb med att få motorn att passa men att trimma sugmotor är dyrt.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Det är betydligt billigare & enklare att bygga på en M52 motor.
Den väger inte mer än en M20 & du får mera effekt för pengarna.

Kör du med en M52B28 2,8L på "193hk" så har du en stark & lätt motor att bygga på

Med billigt trim insug M50 grenrör M3E36 & chip hamnar du runt 220 hk på en frisk motor.

Kammar finns hos koed för runt 6000:- kolvar från M52B25 ger 11:0 i komp istället för 10:2
planar man samtidigt av toppen lite så blir det närmare 11:2.

Mappning med piggyback eller riktigt sprut så har du minst 250 hk

Glöm inte byta svänghjulet mot ett M20 orginal M52 väger ca 11kg
ett olättat M20 väger 6,3kg innan -84 & 8,5kg efter. Det går att svarva av
ett 8,5kg till ca 6kg. Med fräsning av svänhjulet hamnar man på 4-4,5 kg.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1910



Då E85 har ~104oktan så kan man givetvis höja kompressionen rejält.
annars anser jag att man inte får nån vinst alls med att byta bränsle, om man inte bygger motorn för ändamålet vill säga.

Man har ytterligare en effekt av att åka E85 och man kan enkelt förklara att det är 'dynamiskt' högre oktan än 104 också.
Men man ska då veta vad man ger sig in på, bränslesnålt kan man glömma.
E85 har den lilla roliga detaljen att det har en större 'tolerans' mot att gå för fett än bensin.
man kan köra rejält mycket fetare med E85 än bensin och motorn levererar ändå hyfsat med effekt.

jag har inte siffrorna i skallen, men säg du kan köra 0.9 i lambda värde på en bensinmotor, vid 0.85 börjar du förlora effekt ganska snabbt.
E85 motorn ska juh gå lite fetare från början säg ca 0.85 som sugmotor för att ge max effekt.
kör du 0.8 så har du knappt tappat nåt, kanske 3-5hk på en 2 liters maskin kring 200hk.

Detta gör att det kyler rejält mycket mera och man får en slags oktanhöjande effekt.
skulle du köra racesoppa på 104 oktan skulle du inte kunna gå lika högt på kompen som med sprit i tanken.

Som litet exempel, jag kör min racemaskin på E85 och har över 10.5-1 i grundkomp, och den får ca 2.1bars laddtryck på det..
Det funkar förträffligt, men man måste som sagt veta vad man gör och inte börja fantisera iväg med tändningen bara för det inte spikar..

Där kommer jag osökt in på spikningar med E85 också.
Många E85 maskiner får 'domen' spikningar då man har hål i kolvarna.
Vad som troligen eller i de flesta fall händer är att kolvarna smält.
E85 har snabbare flamfront, eller tempökning än bensin under förbränning.
Därav man rekomenderas gå upp ett snäpp högre på tändstiften gentemot bensin.
Kör du t,ex NGK BCPR7ES på bensin kan du Enkelt bara köpa 8or istället.
Så med detta i bakhuvudet så kan det vara bra att köra lite extra fett med E85 och slippa eventuella hål i kolvarna.
Jag kör min Opelmaskin på fullt laddtryck på ca 0.77 i lambda och tändningen ligger på ca 15 grader vid 2bar och 5000rpm.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1346


Trådstartare
Jo jag vet att andra motorer har 100 fördelar om man jämför med m20 men jag är helt förälskad i den motorn och vill inte byta oavsett era argument

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Jonaazz
Staffanstorp
Här sen Jan 2008
Inlägg: 82



Re:

Kadett4wd skrev:
Då E85 har ~104oktan så kan man givetvis höja kompressionen rejält.
annars anser jag att man inte får nån vinst alls med att byta bränsle, om man inte bygger motorn för ändamålet vill säga.

Man har ytterligare en effekt av att åka E85 och man kan enkelt förklara att det är 'dynamiskt' högre oktan än 104 också.
Men man ska då veta vad man ger sig in på, bränslesnålt kan man glömma.
E85 har den lilla roliga detaljen att det har en större 'tolerans' mot att gå för fett än bensin.
man kan köra rejält mycket fetare med E85 än bensin och motorn levererar ändå hyfsat med effekt.

jag har inte siffrorna i skallen, men säg du kan köra 0.9 i lambda värde på en bensinmotor, vid 0.85 börjar du förlora effekt ganska snabbt.
E85 motorn ska juh gå lite fetare från början säg ca 0.85 som sugmotor för att ge max effekt.
kör du 0.8 så har du knappt tappat nåt, kanske 3-5hk på en 2 liters maskin kring 200hk.

Detta gör att det kyler rejält mycket mera och man får en slags oktanhöjande effekt.
skulle du köra racesoppa på 104 oktan skulle du inte kunna gå lika högt på kompen som med sprit i tanken.

Som litet exempel, jag kör min racemaskin på E85 och har över 10.5-1 i grundkomp, och den får ca 2.1bars laddtryck på det..
Det funkar förträffligt, men man måste som sagt veta vad man gör och inte börja fantisera iväg med tändningen bara för det inte spikar..

Där kommer jag osökt in på spikningar med E85 också.
Många E85 maskiner får 'domen' spikningar då man har hål i kolvarna.
Vad som troligen eller i de flesta fall händer är att kolvarna smält.
E85 har snabbare flamfront, eller tempökning än bensin under förbränning.
Därav man rekomenderas gå upp ett snäpp högre på tändstiften gentemot bensin.
Kör du t,ex NGK BCPR7ES på bensin kan du Enkelt bara köpa 8or istället.
Så med detta i bakhuvudet så kan det vara bra att köra lite extra fett med E85 och slippa eventuella hål i kolvarna.
Jag kör min Opelmaskin på fullt laddtryck på ca 0.77 i lambda och tändningen ligger på ca 15 grader vid 2bar och 5000rpm.


E85 ger ju inte mest effekt vid lambda 1.00 som bensin utan vid lägre. Vill minas att normalt så drar en e85:are 30-40% mer än en bensinare men på fulllast för max effekt så kan man behöva så mycket som 80% mer bränsle för att få max effekt.

angående komhöjning så kan du ju fundera på varför flexifuelmotorer utan turbo har samma effekt angiven på båda bränslena men saab biopower har på 250 på bensin men 275 på e85 (de ökar laddtrycket) du vinner inget om du inte höjer kompet så det är viktigt att du vet vilket bränsle du ska köra på när du börjar bygga motorn och bygger efter det hela vägen

_________________
Jonas Bjerkemo
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Man ska också ha bra koll på oljan och hur fett bilen går om man kör E85. Kör man lite fett och korta turer där oljan inte hinner bli var så är det lätt att etanolen späder ut olja.
om man hettar upp olja ordentligt, låter bilen bli ordentligt varm så kokar etanolen ur oljan.

Men man bör nog vara nog med oljebyten och ha koll på om bilen går lite för fett.

Är ju skillnad på att dra några repor på strippen sen byta olja gentemot att pressa varv på bana eller åka korta turer till jobbet.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 473



Det är skitsnack att man måste höja kompet för att tjäna på E85, det är bevisat om och om igen att bara bränslebytet i kombination med ommappning ger 5-10% (så länge inte spridarna bottnar). Förstår inte varför internetexperter envisas med att man måste höja komp, visst, E85 ger utrymme för att höja det och tjäna ännu mer, men snälla skilj på äpplen och päron! >

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Re:

Jonaazz skrev:


E85 ger ju inte mest effekt vid lambda 1.00 som bensin utan vid lägre.


Bensin ger väl inte mest effekt vid lambda=1.0 utan man väljer det för att man får minst HC och Nox. Kör man över lambda 1 så bildas mer Nox och under så kommer det ut mer HC. Dessutom fungerar katalysatorn bäst vid lambda=1.0. Men ligger man lagom under 1.0 så får man aningens mer effekt och motorn går kallare. Ligger man över så drar den mindre bränsle.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Re:

McRae skrev:
det är bevisat om och om igen att bara bränslebytet i kombination med ommappning ger 5-10% (så länge inte spridarna bottnar). Förstår inte varför internetexperter envisas med att man måste höja komp, visst, E85 ger utrymme för att höja det och tjäna ännu mer, men snälla skilj på äpplen och päron! >


Vad utgår man från då?
En standardbil som man fixar till för E85 och får då 5-10%?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
jol
Luleå
Här sen Apr 2005
Inlägg: 403



Re:

Naqref skrev:
Jonaazz skrev:


E85 ger ju inte mest effekt vid lambda 1.00 som bensin utan vid lägre.


Bensin ger väl inte mest effekt vid lambda=1.0 utan man väljer det för att man får minst HC och Nox. Kör man över lambda 1 så bildas mer Nox och under så kommer det ut mer HC. Dessutom fungerar katalysatorn bäst vid lambda=1.0. Men ligger man lagom under 1.0 så får man aningens mer effekt och motorn går kallare. Ligger man över så drar den mindre bränsle.


Se tabellen en bit ner på den här sidan
http://www.megamanual.com/flexfuel.htm

_________________
Peter Strandberg
Alfa Kombi
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 473



Re:

Kimmen skrev:
Vad utgår man från då?
En standardbil som man fixar till för E85 och får då 5-10%?


Ja

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20173



Re:

McRae skrev:
Kimmen skrev:
Vad utgår man från då?
En standardbil som man fixar till för E85 och får då 5-10%?
Ja
och jämförelsevärdet är maxmappat för Vpower alt Aspen102?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Racetech
Effektvinst med e85 i en sugmotor??
1, 2, 3, 4   >>
13 besök senaste veckan (44650 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande