Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vem säljer HANS fästen i Sverige?
1, 2, 3, 4, 5   >>
6 besök senaste veckan (23632 totalt)
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare

Någon som vet någon återförsäljare av HANS fästen för eftermontering? Gärna inom Sverige.

#52 Modsport II
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009

"Får" eller vill man skruva dit dem där själv? Gissar att du ska komplettera din gamla hjälm, eller ska du byta ut några gamla slitna? Känns som att man vill att de ska sitta fast ordentligt...

VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Broman
Haninge
Här sen Jul 2006

Jag tror att man måste ha nån stags licens för att få sätta dit HANS-fäste.
Trendab kan fixa det (och sälja fästet). Har för mig att dom sa att det kosta en tusenlapp eller så för arbetet. Kommer inte ihåg hur myket fästet kosta, men bara att ringa och kolla med dom.

Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Re:

Gustav_H78 skrev:
"Får" eller vill man skruva dit dem där själv? Gissar att du ska komplettera din gamla hjälm, eller ska du byta ut några gamla slitna? Känns som att man vill att de ska sitta fast ordentligt...

Jodå, det får man. Enklast om det är förborrat vilka så gott som alla nyare hjälmar är. Men man bör se upp så man får tag på riktiga HANS fästen då det det cirkulerar kopior.

Det finns kit samt instruktioner på hemsidan och hos diverse återförsäljare men jag har inte hittat några i Sverige.

http://hansdevice.com/shop_online/HANS-Device-Parts-and-Accessories

HELMET ANCHOR INSTALLATION
The HANS Device attaches to your helmet via two metal anchors. 90% of our customers install their own anchors - all you need is a 1/4 inch drill and measuring tape. Devices come with instructions plus a special installation tool. If you prefer we will install the anchors for you as an extra cost option. Please select this service in Parts and Accessories to let us know you prefer this.

#52 Modsport II
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

LM Motorsport (Partille) säljer HANS-grejer.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Cyberoid skrev:
Jodå, det får man. Enklast om det är förborrat vilka så gott som alla nyare hjälmar är. Men man bör se upp så man får tag på riktiga HANS fästen då det det cirkulerar kopior.

Det finns kit samt instruktioner på hemsidan och hos diverse återförsäljare men jag har inte hittat några i Sverige.

http://hansdevice.com/shop_online/HANS-Device-Parts-and-Accessories
Visst får man skruva dit dem, men får du med det FIAklistermärke som jag tror måste finnas på hjälmen efter Ahnsfästens montering (eller är det bara på kragen)? (FIA 8858 )

Eller är detta bara skrämselpropaganda för att man ska göra det den "rätta vägen", i klassisk FIAanda?

Behöver själv ny hjälm och hade tänkt handla stegvis. Ska man köra utan krage är det ju "bara" OMP Formula4 som är rimlig i pris och "under" 1500g med HANSfästen...

Får man montera fästen själv när man handlar krage så finns det ju fler hjälmar att välja bland (där ingen kollar vikten vid tävlingsbesiktningen, vilket de garanterat gör om du har Hansfästen monterade och vill köra utan krage).

Behövs det ingen extra klisterlapp, godkännande etc så är det väl bara att handla från andra sidan pölen, det är ju inte direkt skrymmande saker.

Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:

Visst får man skruva dit dem, men får du med det FIAklistermärke som jag tror måste finnas på hjälmen efter Ahnsfästens montering (eller är det bara på kragen)? (FIA 8858 )

Eller är detta bara skrämselpropaganda för att man ska göra det den "rätta vägen", i klassisk FIAanda?

Behöver själv ny hjälm och hade tänkt handla stegvis. Ska man köra utan krage är det ju "bara" OMP Formula4 som är rimlig i pris och "under" 1500g med HANSfästen...

Får man montera fästen själv när man handlar krage så finns det ju fler hjälmar att välja bland (där ingen kollar vikten vid tävlingsbesiktningen, vilket de garanterat gör om du har Hansfästen monterade och vill köra utan krage).

Behövs det ingen extra klisterlapp, godkännande etc så är det väl bara att handla från andra sidan pölen, det är ju inte direkt skrymmande saker.

Det verkar vara så att FIA har varit inne och "styrt upp" igen. Kör man under FIAs reglemente så måste de monteras av auktoriserad montör. (För visst ser monteringen avancerad ut) Vi har ingen sådan i Sverige naturligtvis. Kör man i USA så får man både borra och montera själv. Därför finns det instruktioner etc.

Fästerna finns dock att köpa i Europa (Demon Tweeks etc.)

Säkerhetstänk eller business?

#52 Modsport II
Citera
morotjos
Göteborg
Här sen Feb 2007

Saxat från Trendabs hemsida:
"Trendab har FIA-licens för eftermontering av HANS-clips samt märka om hjälmen med FIA-märke."

Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Re:

morotjos skrev:
"Trendab har FIA-licens för eftermontering av HANS-clips samt märka om hjälmen med FIA-märke."

Det var mot all tidigare info jag hittat. Men jag hittar det fortfarande inte på hemsidan. Vart exakt står det?

#52 Modsport II
Citera
morotjos
Göteborg
Här sen Feb 2007

Gömt i brödtexten till OMPs hjälm "5 OMP 1000gr hjälm".
..man kan ju tycka att de borde vara i deras intresse att låta sådan info vara lite lättare att hitta..

Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Re:

morotjos skrev:
Gömt i brödtexten till OMPs hjälm "5 OMP 1000gr hjälm".
..man kan ju tycka att de borde vara i deras intresse att låta sådan info vara lite lättare att hitta..

Ja, eller en lista på auktoriserade företag på HANS hemsida, eller på FIAs hemsida, eller på SBFs hemsida.

Men det var ju positiva nyheter. Tack för infon Martin! thumbs up Jag ska kontakta Trendab och få en prisuppgift.

#52 Modsport II
Citera
morotjos
Göteborg
Här sen Feb 2007

Så lite så

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

morotjos skrev:

Kanoninfo thumbs up

Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Re:

morotjos skrev:

TrendAB har bara licens för montering av HANS fästen på OMP hjälmar.

#52 Modsport II
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Cyberoid skrev:
morotjos skrev:
Kan man köpa FIA 8858 klistermärken lösa (från nån samvetslös tryckare nånstans på klotet)?
Det fanns ju förfalskade fästen så det borde ju även finnas märken...

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Cyberoid skrev:
morotjos skrev:

Duh!

Lerum
Här sen Feb 2009

http://www.abrmotorsport.se/shopen/index.php?act=viewProd&productI . . . .

Fästen, sen ska de ju monteras av "rätt" person.

VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Re:

Gustav_H78 skrev:
http://www.abrmotorsport.se/shopen/index.php?act=viewProd&productId=6564

Fästen, sen ska de ju monteras av "rätt" person.

Då finns de i Sverige också. thumbs up

#52 Modsport II
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

HANS och montering av fästen

Jag jobbar med säkerhetsutrustning för Motorsport, så jag tänkte att vi kanske skulle ta och klara ut vad som gäller.

-En hjälm med FIA-dekal måste få HANS-fästen installerade hos en auktoriserad verkstad eller i fabrik. När det är gjort kompletteras hjälmen med en FIA-HANS dekal. Kostnad ca 2000:-

-En hjälm som är SNELL godkänd får du montera HANS fästen i själv. Det finns borrmallar och instruktioner på nätet. Fästen (FIA/SFI) kostar ca 600:- och det tar 15 minuter att montera.

Både FIA och SNELL-hjälmar används i Svensk Bilsport.

www.simpson-europe.com
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Re: HANS och montering av fästen

JP Simpson skrev:
Jag jobbar med säkerhetsutrustning för Motorsport, så jag tänkte att vi kanske skulle ta och klara ut vad som gäller.

-En hjälm med FIA-dekal måste få HANS-fästen installerade hos en auktoriserad verkstad eller i fabrik. När det är gjort kompletteras hjälmen med en FIA-HANS dekal. Kostnad ca 2000:-

-En hjälm som är SNELL godkänd får du montera HANS fästen i själv. Det finns borrmallar och instruktioner på nätet. Fästen (FIA/SFI) kostar ca 600:- och det tar 15 minuter att montera.

Mycket intressant info. thumbs up Finns det i text någonstans?

Behövs det någon dekal för godkännande på en SNELL hjälm?

#52 Modsport II
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Re: HANS och montering av fästen

Alla SNELL-hjälmar har en dekal inne under stoppningen i nacken. SNELL 2000 och 2005 hjälmar är godkända för montering av HANS-fästen. Det behövs inga "extra" dekaler som visar att det sitter HANS på hjälmen...det syns ganska tydligt utan dekaler :-)

Cyberoid skrev:
JP Simpson skrev:

Mycket intressant info. thumbs up Finns det i text någonstans?

Behövs det någon dekal för godkännande på en SNELL hjälm?

www.simpson-europe.com
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2, 3, 4, 5   >>
6 besök senaste veckan (23632 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande