Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Bilder o videos Koenigsegg (splittad tråd) | 1, 2 >> 7267 besök totalt |
om jag får göra min högst personliga tolkning av vad jag hörde på "fabriken" när jag var där på studiebesök får en månad sedan, så är det är det att dom är nästan bara intresserade av hur inih*lv*te fort den kan gå rakt fram..... Typ, "vi körde i 105 m/s "på Nardobanan" "vi kom upp i 270 på rakan på Anderstorp" "men vad hade ni för varvtid då?" -frågade jag "Nä, vi har inte pressat den runt banan" var svaret jag fick Så jag tror att dom har fått till motorn bra så att dom kan slå sina hastighetsrekord, men jag tror inte att dom till någon speciellt bra "handling" än. Vi får väl se om FIA tillåter kolfiberchassie på GT-bilar snart, det lär väl förhoppningsvis bli något team som kör med Koenigsegg då, då kanske man får se hur mycket jobb det teamet får och hur dom lyckas? _________________ Pär Hylander |
||||
Jag läste nånstans för ett tag sen att den där Rickard Rydell va me på ett hörn o hjälpte till me utvecklingen av väghållningen på "egget". Han kan ju svänga. Skam om de inte har tagit tillvara hans kompetens. Bilen verkar ju kompetent annars.
1700kr/sek!! Visste inte att GT3an var en så prisvärd bil (bland sub-8 bilarna i listan)... _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
De testar chassi för fulla muggar afaik, men de testar inte för bäst varvtid, det är ju ändå en bil som skall säljas till konsumenter. Du har ju säkert kollat på chassit när du var där Pär, det är 100% racing, som man försöker anpassa till gatan. Allt är justerbart så det går nog att sätta en sjuhelvetes tid på ringen om man bara bestämde sig för det... (För den som inte har haft möjligheten att kika så kan jag meddela att Koeniggeggens chassi är porr, ren porr... ) _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Ja, hela bilen känns ju som racing! All kolfiber, aerodynamiken, bromskylningen etc. Kanske bara lite myspysig moccaklädsel som inte passar in rikigt, åsså gatdäcken såklart! Men allt har en himla fin finish!
Tror jag oxo , menade bara att jag tror att dom har måååånga justeringstimmar kvar innan dom är där! _________________ Pär Hylander |
||||
Dom har ju en rätt kul kränghämmare bak (kanske även fram jag minns inte). Syns väl på bilden ovan. Från ovansidan av dom dubbla A-armarna går det stag in över växellådan. Dessa två (stela) stag förbind av en fjärderstålbir som är lagrad på mitten, kränghämnignen sker alltså genom att denna fjäderstålsbiten böjs vid krängning. Kallas någonting med Z eftersom lösningen ser ut som ett Z sett uppifrån
Jag har inte sett tidigare, vilka gatbilar och tävlingsbilar har haft sådan lösning innan ? EDIT, ojoj, nu kom jag i vanlig ordningen rejält off-topic... _________________ Pär Hylander |
||||
om jag inte är helt ute och cyklar så har väl Alfa Romeo åkte med den lösningen länge (det här är inte riktigt mitt område ) _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Här är en video från Rydells tester på Anderstorp.
http://koenigsegg.com/video/rydell.m _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Vem skall vara pilot då? Fast vi har folk som smyger här i bakgrunden som har kört den, det är jag säker på ( Magnus) _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Lotusklubben besökte "fabriken" i somras. Tydligen är någon i klubben polare med Mr K himself. Kunde tyvärr inte komma, men det hade varit helt otroligt och väldigt unikt, då de normalt inte släpper in "vanligt folk" i fabriken .
Tycker rejsa.nu borde anordna en studieresa! Vi skickar ett mail till Koenigsegg! Mvh |
||||
Magnus J menar nog Johan. Själv har man fått torrköra lite granna under en privat rundtur. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Det enklaste är nog att använda de kontakter som finns, men det är svårt att komma till och det är svårt att sätta ett datum långt fram i tiden.. _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
För allmänheten är det oftast så att det första dom frågar är hur fort den går, det är bara vi andra som insett att det är roligast när det svänger som inte frågar det.
"handling" i bilen är väldigt bra, men kan blir bättre efter lite justering. För dom flesta spekulanterna är det en racebil för gatan. Det svårast med bilen, det lilla jag kört den e kraften, den är brutal . Jag kan väl erkänna att jag har varit ganska nervös dom gången jag kört den, med tanke på hur mycket jobb som ligger bakom och hur mycket den kostar, så man gör gärna inga misstag. |
||||
Jobbar du på Koenigsegg?? Mvh |
||||
Johan: Nja, kanske inte riktigt som en 1602 med turbo, men nästan
mer som en 318r... Elise: Ja, jag jobbar på Koenigsegg. |
||||
Vi har hittills producerat 3 färdiga seriebilar och håller på att slutställa fjärde, den första har vi behållt för slutliga certifieringar och utveckling/tester.
en bild jag är ganska nöjd över: |
||||
Bilder o videos Koenigsegg (splittad tråd) | 1, 2 >> 7267 besök totalt |