Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Bandagar - De dagar folk struntar i säkerheten?
1, 2, 3, 4, 5   >>
16288 besök totalt
sirmiro
Örebro
Här sen Mar 2010

Trådstartare

Hej!

Då jag är ganska ny på detta forum hoppas jag detta inlägg hamnar i rätt avdelning och att det inte förts en stor debatt om det i någon tråd jag missat. Jag vill veta lite om vad ni tycker om det scenario som blivit vanligare när det är bandagar för allmänheten ("En dag på racebanan", "Gatebil" etc), att ha hinder på raksträckor.

Vi har alla sett den omfattande säkerhet som finns på STCC, Formel1 och andra tvsända evenemang. Säkerhetsbilar tas ut vid olyckor och bilarna puttas i säkerhet så inte de andra ska köra in i något hårt. Däcksvallar finns bara för att skydda mot räcken eller flagposteringar, men i de allra flesta fall är det stora avåkningszoner där det vore dåligt med bromsar som går sönder och liknande. Då är detta de bland de absolut säkraste bilar som finns. Mekaniker kollar allt på bilarna innan racen och oftast finns inte en droppe olja under bilen när racehelgen startar.
Det är full koll på allt.

Sen ser vi när vi kära privatpersoner får rulla ut på banorna. Och vi kommer där med halvslitna däck, lite olja från att man missade hålet lite vid förra bytet, bromsar som fungerat bra på vägen så det borde funka fint trots att bromsoljan inte är bytt på 5år. Men vi är superglada att få se hur bilen är när man kan pressa den lite.
Ytterst få har kört bilen på bana ordentligt innan och alla vill gasa så mycket de kan. Få någon har gjort en ordentlig undanmanöver i motorvägsfart.
Folk är nybörjare och vill lära sig - och det är nu vi behöver säkerhet.

Men nu kommer inte säkerhetsbilarna ut. Det är jobbigt att putta undan bilar. Gulflaggor vinkas med i vissa lägen men vissa av förarna har redan glömt vad det inebär pga adrenalinet.
och för att det då inte ska gå för fort på vissa banor så man får gräva fram många bilar ur säkerhetszonerna så ställer man ut däcksvallar mitt på de längsta rakorna.

Logiskt?

På vilket sätt är det lämpligare att det står en däcksvall mitt på rakan för en nybörjare som ser allt som nytt och bara har bilens standardskydd än för en förare som kan känna skillnad på 0.1Bar i däckstryck och har en fullbur, 3lagers nomex, HANS osv?
De "Skrotbilsrace" som finns ska vi inte tala om, då behöver man stora zoner om man ska hålla säkerheten uppe...

Visst finns däcken för att sänka farter, men hallå?
Avåkningar är vanligare bland nybörjare för att de missbedömer inbromsningar, kurvor etc - då behövs stora avåkningszoner, inte en trave däck.

Ser vi då banorna vi har i Sverige så är det få som man behöver under 50km/h på något ställe av banan om man har bra väghållning, så om farthindret står 100meter ut på en raka så kan vi förutsätta en hastighet på 50-150 beroende på bil och utgångsfart. Om då bromsarna ger upp när man går på inbromsningen för att klara detta hinder är det ganska uppenbart vad som händer. Och hur många här skulle gilla att köra rakt in i en däcksvall i 50? Det känns. 150 ska vi inte tala om...
Att köra 50km/h ut i lecakulor känns knappt och skadar troligen inte bilen. 150 ut i lecakulorna känns och skadar troligen en del, men ambulansfärden går troligen i normal hastighet för kontroll och inte ilfart med operation under färden som det blir med däckstraven...

Så hur vettigt är det då med hinder när allmänheten får testa sina bilar på banan? Enligt mig är det idioti.
Ser vi en bana som Mantorp (där hinder det nyttjats flitigt) så kanske man ska nyttja den korta slingan om man tycker det blir för höga farter om man har hela rakan. Sen går det att köra den andra delen av banan som en separat slinga samtidigt om man vill låta så många som möjligt köra samtidigt.

Vi har varit skonade från stora olyckor inom motorsporten ett tag vilket fått intresset att komma tillbaka för att nu sprida sig enormt. Då vill inte jag att det kommer en olycka som får svåra personskador eller dödsfall. Speciellt inte när det är folk som är ovana med banracing som är på banan, det skulle göra att man endast fick beträda en bana med riktig licens (ej presslicens) och med godkänd vagnsbok, och genast skulle det lekas mer på vägarna vilket ingen vill.

Så snälla, till de dagar som allmänheten får köra på bana under 2010 - prioritera säkerheten och inte hur arrangörerna får det lugnt och skönt i solen. Släpp makten att visa att arrangören bestämmer och att ni kan göra hur ni vill och folk får stå ut med det, tänk på säkerheten - det gör ni inte med hinder på banan.

Så vad tycker du/ni? Har jag helt fel med att de som har minst kunskap om bil och bana ska ha mest säkerhetszoner om vi ska undvika stora olyckor?
Sen bör vi ta med i beräkningen att dessa bilar ofta är trimmade till bristningsgränsen för gatrace, vilket gör att risken för ras är större än vid ett race i en klass där trimning ofta är begränsad, och hur det blir att bromsa i olja vet vi alla.

Här sen Nov 2002

Det är inte fel att tänka på säkerheten, så det gör du bra att du tänker på den....

men när det gäller däcksbarriärerna som du refererar till på t.ex mantorp så har du lite fel..... dom förbättrar säkerheten totalt sett..... pga dom sänker hastigheten..... Och dom ser betydligt läskigare ut än vad dom är att köra på.....

Däremot så finns det väl andra saker som är mer viktiga om man vill ha god säkerhet.....

Bra utbildning av förare
Bra säkerhetspersonal inklusive material som fordon med brandsläckare, klipp-aggregat osv
Ambulans med utbildad personal
Övervakning på banorna av flaggvaktspersonal

Men eftersom skadefrekvensen är såpass låg ändå i sverige som den är, både på mindre olyckor med bara lite plåtskador och tack och lov även större olyckor med personskador....... så är inte motivationen så hög bland deltagarna att betala extra för den extra säkerheten...... utan man åker hellre till billigare och enklare dagar....... eftersom det finns sådana dagar ......

och "kunden" har ju alltid rätt........

sirmiro
Örebro
Här sen Mar 2010

Trådstartare
Re:

Fredrik - SLC skrev:
Det är inte fel att tänka på säkerheten, så det gör du bra att du tänker på den....

men när det gäller däcksbarriärerna som du refererar till på t.ex mantorp så har du lite fel..... dom förbättrar säkerheten totalt sett..... pga dom sänker hastigheten..... Och dom ser betydligt läskigare ut än vad dom är att köra på.....

Däremot så finns det väl andra saker som är mer viktiga om man vill ha god säkerhet.....

Bra utbildning av förare
Bra säkerhetspersonal inklusive material som fordon med brandsläckare, klipp-aggregat osv
Ambulans med utbildad personal
Övervakning på banorna av flaggvaktspersonal

Men eftersom skadefrekvensen är såpass låg ändå i sverige som den är, både på mindre olyckor med bara lite plåtskador och tack och lov även större olyckor med personskador....... så är inte motivationen så hög bland deltagarna att betala extra för den extra säkerheten...... utan man åker hellre till billigare och enklare dagar....... eftersom det finns sådana dagar ......

och "kunden" har ju alltid rätt........

Du kan inte mena att det är säkrare att ha däck stå mitt på banan än det är att ha en sandfålla. Skulle det vara sanning skulle det inte finnas sandfållor för att sänka farten.

Ser vi sedan en bana som mantorp så får man helt enkelt nyttja den korta banan om den långa går för fort. Samtidigt är sandfållan efter långa rakan anpassad för att stoppa en bil som kommer utan bromsar i 200km/h, därav står det inte däck 2meter från bankanten. Dessa hinder är bara där för att för många gled av banan och det var jobbigt att få upp dem. Sen säger man att det är andra saker för att folk inte ska gnälla.

Sen är ju frågan om våran fina statistik ska tillåtas förstöras för att folk är snåla? Ska det köras på bana ska det vara kontrollerat, annars är det ju samma fara som att köra 150 på motorvägen. Och vem får ta skiten om "Kalle" skrotar sin RX7a med 700hk när han tappar kontrollen och det slutar med att han blir invalid? Givetvis får föraren sin del, men sporten och vi alla kommer få så mycket skit att det kan vara slutet på motorsporten totalt.

Backa bandet till tiden då vi hade 60000 besökare på race som kanonloppet, men vad hände? Jo folk ansåg att det var säkert. Kunderna fick ha "rätt" för det var bekvämt och rätt som det var kraschade en bil och massa folk var döda.

När det är avspärrat överallt vid t.ex. STCC så bör det vara samma sak andra dagar när folk kör - men då går man bara efter vad kunden vill...

Varför ska det då vara helbur när man kör "riktig" racing men man får köra på samma sätt utan bur och med mindre säkerhet överlag bara jag väljer en annan dag att köra?

Men visst handlar allt om pengar. Förare som köper begagnade bälten för att köpa en ny turbo. Banägare som prioriterar ner säkerheten för att kunna bygga ett fint presscenter. Och det fortsätter. Bara för att vi säger "Det sker så sällan olyckor, det sker inte mig."

Men förklara gärna för mig vad som kan hända om man kör in i en däckstrave i 120km/h, sen skickar vi samma svar till vägverket som kan sätta det på de farligaste ställena så kan man ringa en taxi istället för ambulans vid olyckor?

Eller tänker jag galet?
Det är 80 visningar på tråden och en person vågar svara. Vill ni alla sluta gasa på banor? Vill ni att racing totalförbjuds i Sverige? Det blir begränsningar från alla håll, tänk vad en dödsolycka på ett stort event skulle göra. Ska vi tillåta det?

Men det händer ju inte mig, det händer bara andra...

Här sen Feb 2004

Ta bort däcktravarna och ha färre bilar på banan samtidigt är mitt tips..
Sen skulle man ibland behöva dela upp fältet i flera klasser beroende på hur snabbt ekipaget är.

Förövrigt ser jag inga större problem med säkerheten, iom att det inte är tävling.
Citera
sirmiro
Örebro
Här sen Mar 2010

Trådstartare
Re:

lofa skrev:
Ta bort däcktravarna och ha färre bilar på banan samtidigt är mitt tips..
Sen skulle man ibland behöva dela upp fältet i flera klasser beroende på hur snabbt ekipaget är.

Förövrigt ser jag inga större problem med säkerheten, iom att det inte är tävling.

Jo, det är ju så de borde göra.

och Det är ju inga bekymmer så länge banan hålls som den ska utan hinder.

Ekerö
Här sen Jun 2004

Jag har svårt att se att man måste ha samma säkerhet när man kör på bandag kontra racing. På en bandag bromsar du aldrig om någon. Du kör inte om på yttern, du ligger inte i bredd osv. Varför? jo för du har inte samma säkerhet så du ska köra med mer marginaler. Att ställa ut läskiga hinder gör att du kör med ännu större marginaler.

Jag tycker att som deltagare på en bandag så är man själv ytterst ansvarig för säkerheten och ska inte beskylla arrangören för säkerhets detaljer, men det är ju bara min åsikt... Om vi ska ha samma krav på banan som under racing så ska vi ha det på bil och förare med.

Jag föredrar att åka med lägre hastighet och mer hinder om jag åker gatbil än att ha högre hastighet och sandfållor, för bilen är inte lika säker som en racebil. Däremot tål den säkert att köra in i 100kg däck utan att jag avlider... bilen blir skrot men det är ju på bana och har man inte råd att skrota så ska man inte åka ut på banan...

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Re:

sirmiro skrev:
Vill ni att racing totalförbjuds i Sverige? Det blir begränsningar från alla håll, tänk vad en dödsolycka på ett stort event skulle göra. Ska vi tillåta det?

Det dör folk i rally, tur nog inte så ofta men det händer då och då. Rally har inte förbjudits. Nära-döden-krascher har t.ex. inträffat i STCC och det har inte förbjudits.
Min erfarenhet är att majoriteten av alla gatbilsevenemang genomförs säkert, jag känner inte igen mig i det du beskriver.

Visst, en och annan stukad självkänsla har man ju sett...och lite stukad plåt.

08
Här sen Apr 2005

Vad säger att en sandfålla är "bättre" än ett par däcktravar?

Har du kommit snett ut i sandfålla och rullat några varv så föredrar man en tillbucklad framskärm alla dar i veckan.

Då är jag mer försiktig med att att delta i de oförsäkrade event som florerar.

sirmiro
Örebro
Här sen Mar 2010

Trådstartare
Re:

Tord skrev:
Jag har svårt att se att man måste ha samma säkerhet när man kör på bandag kontra racing. På en bandag bromsar du aldrig om någon. Du kör inte om på yttern, du ligger inte i bredd osv. Varför? jo för du har inte samma säkerhet så du ska köra med mer marginaler. Att ställa ut läskiga hinder gör att du kör med ännu större marginaler.

Jag tycker att som deltagare på en bandag så är man själv ytterst ansvarig för säkerheten och ska inte beskylla arrangören för säkerhets detaljer, men det är ju bara min åsikt... Om vi ska ha samma krav på banan som under racing så ska vi ha det på bil och förare med.

Jag föredrar att åka med lägre hastighet och mer hinder om jag åker gatbil än att ha högre hastighet och sandfållor, för bilen är inte lika säker som en racebil. Däremot tål den säkert att köra in i 100kg däck utan att jag avlider... bilen blir skrot men det är ju på bana och har man inte råd att skrota så ska man inte åka ut på banan...

Ursäkta?
Anser du att samma hinder ska vara under LeMans 24h race med då de kör på samma sätt som du sa att man kör på bandagar?
Bilen är alltid förarens ansvar och kontakt är inte tillåten inom racing. I folkrace är det tillåtet, men det klassar inte jag som racing...

Vi har nybörjare ute på banan på en bandag, som inte har samma säkerhet men många tror att de kör som gudar. Vi kan inte räkna bort att folk kör över sin förmåga på en bandag, när proffsen i F1 då och då kör över sin förmåga. Glada amatörer har rätt att göra fel, och de åker till banan för att få köra fort.

ofta är det stora skillnader i bromspunkter etc mellan bilarna osv. Men vore det då inte bättre att använda de 2 korta slingorna på mantorp för att sluka folk istället för den långa då det går för fort enligt vissa parter?

och du säger att man inte ska åka bana om man inte har råd att skrota? Vad är du uppväxt med? Folkrace?
Jag har varit i bandepåerna från det jag var 2månader och har ALDRIG hört en aktiv säga så. Jag har sett folk gråta efter avåkningar för att de insett att de troligen blir borta från racing och vännerna i 2år pga kostnader. Jag har sett insamlingsbössor på STCC-bilar efter olyckor. Jag har följt stora team internationellt som fått avstå träningar för att de inte skulle ha råd att krascha bilarna. Ytterst få har råd att skrota bilen oavsett vilken nivå racingen ligger på. Och en skrotat bil innebär stora risker för personskador, vilket vi inte vill ha. Det är något aftonbladet, tv4 etc vill ha, men inte vi som gillar sporten.

Du får helt enkelt ursäkta, men racing ska vara för så många som möjligt och så säkert som möjligt, inte något som de rika kan visa upp sina fina bilar och ha en ryggdunkarklubb att skryta om. Så tänk om tack.

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Allvarligt talat så fattar jag inte vad du fiskar efter med dina inlägg, men det kan ju bero på min fattningsförmåga
om du vill arrangera bandagar på ditt sätt som du anser vara det rätta, så är du säkert välkommen att hyra banor och göra det thumbs up thumbs up thumbs up

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Spelwilly
Halland
Här sen Feb 2008

Förstår faktiskt inte heller vad du vill. Läst dina inlägg och har förstått att du månar om säkerheten men sedan tappar jag bort mig.
Kanske det är jag som är trög.

Citera
sirmiro
Örebro
Här sen Mar 2010

Trådstartare
Re:

Jörgen (Jet) skrev:
sirmiro skrev:
Vill ni att racing totalförbjuds i Sverige? Det blir begränsningar från alla håll, tänk vad en dödsolycka på ett stort event skulle göra. Ska vi tillåta det?

Det dör folk i rally, tur nog inte så ofta men det händer då och då. Rally har inte förbjudits. Nära-döden-krascher har t.ex. inträffat i STCC och det har inte förbjudits.
Min erfarenhet är att majoriteten av alla gatbilsevenemang genomförs säkert, jag känner inte igen mig i det du beskriver.

Visst, en och annan stukad självkänsla har man ju sett...och lite stukad plåt.

Folk dog pga hastigheten på asfaltsrallyn - asfaltsrally totalförbjudet i Sverige blev resultatet.

olyckor har skett i STCC och liknande, men jag kan inte minnas en enda riktigt stor olycka med personskador de senaste åren.
Men vi kan se F1 där det vara stora debatter om säkerhet efter Kubicas volter i Kanada för ett par år sedan...
Ta det i Sverige där stora delar av de som styr redan hatar oss och räkna vad som kommer ske. =/

Örebro
Här sen Mar 2010

Trådstartare
Re:

Dude skrev:
Allvarligt talat så fattar jag inte vad du fiskar efter med dina inlägg, men det kan ju bero på min fattningsförmåga
om du vill arrangera bandagar på ditt sätt som du anser vara det rätta, så är du säkert välkommen att hyra banor och göra det thumbs up thumbs up thumbs up

Jag vill att det ska vara samma säkerhet på de bandagar som är som när det är större tävlingar. Jag vill att säkerheten inom svensk motorsport ska vara oberoende av vilken klass som kör och att säkerheten inte ska gå att välja bort på något sätt.

och att ta upp "gör det bättre själv" när det kommer till en diskussion om hur en sak bör gå till känns bara udda. Vad spelar det för roll om jag gör på ett sätt om andra struntar i säkerheten och det går åt skogen då? Bara för att jag inte arrangerar bandagar själv betyder det inte att jag inte har koll på hur det bör göras för att undvika olyckor...

Örebro
Här sen Mar 2010

Trådstartare
Re:

Kolja skrev:

Har du kommit snett ut i sandfålla och rullat några varv så föredrar man en tillbucklad framskärm alla dar i veckan.

Ta samma hastighet som du då åkte ut i sandfållan och voltade, och kör rakt in i en mur av däck. Jag föredrar sanden och likaså gör de som konstruerar och godkänner banor runt om i världen. Ska saker stå som hinder ska det vara i frigolit eller liknande. Ta Monza som exempel, efter startrakan finns en "genväg" till kurva grande, det står inga däck där. Varför? Jo för det är en direkt livsfara om olyckan är framme.

08
Här sen Apr 2005

Re:

sirmiro skrev:
Kolja skrev:

Ta samma hastighet som du då åkte ut i sandfållan och voltade, och kör rakt in i en mur av däck. Jag föredrar sanden och likaså gör de som konstruerar och godkänner banor runt om i världen. Ska saker stå som hinder ska det vara i frigolit eller liknande. Ta Monza som exempel, efter startrakan finns en "genväg" till kurva grande, det står inga däck där. Varför? Jo för det är en direkt livsfara om olyckan är framme.

Jag är nyfiken på om Du representerar något särintresse - eller är det egna fria funderingar vi får ta del av?

Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004

Det är ju lite olika kultur på olika banträffar. BMW Sport Club och Club Alfa Romeo är exempel på klubbar som har väldigt hög säkerhet och god ordning på sina evenemang. Där tror jag inte att man accepterar att någon struntar i de regler och anvisningar som finns.

I andra änden av skalan så finns det evenemang där djungelns råder och förare kommer undan trots att de struntar i regler. På en sådan träff så kanske hinder på banan i någon mån höjer säkerheten? om man varit på en sådan träff och inte gillade det så tycker jag att man bör framföra sina åsikter till den arrangören.

Citera
sirmiro
Örebro
Här sen Mar 2010

Trådstartare
Re:

Kolja skrev:
sirmiro skrev:
Kolja skrev:

Jag är nyfiken på om Du representerar något särintresse - eller är det egna fria funderingar vi får ta del av?

Ja, jag vill ha samma säkerhet för alla som vistas på en racebana och jag vill inte att de som kan minst ska köra med minst säkerhet på banan.

Jag har själv testat köra av, och jag har testat köra in i däck. Men om det som du säger är så säkert med däck mitt på vägen, varför försöker man ta bort dem överallt när det är stora race? Däcken väger en hel del, det gör ont att köra in i, och det är inte lika säkert som en sandfålla.

Så det jag vill är att förbjuda att ställa ut däcktravar på asfalten och kalla det "säkerhet".

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Re:

sirmiro skrev:
Folk dog pga hastigheten på asfaltsrallyn - asfaltsrally totalförbjudet i Sverige blev resultatet.

Nu dör iofs de flesta i skogen på grusunderlag. Ofta i sidosmällar. Är verkligen asfaltsrallyn förbjudna i Sverige?
När jag körde rally ( sent 80-tal, tidigt 90-tal) kördes det bara på enskild väg och då fanns det inte speciellt mycket enskild väg med asfaltbeläggning.

Det ligger väl i allas intresse att arrangemang ska göras så säkra som möjligt. Dessutom det är lag på
att försäkra bankörningarna, något som ytterligare sätter press på arrangören.

Precis som Kolja undrar jag vad du är ute efter.

Örebro
Här sen Mar 2010

Trådstartare
Re:

BOFH skrev:
Det är ju lite olika kultur på olika banträffar. BMW Sport Club och Club Alfa Romeo är exempel på klubbar som har väldigt hög säkerhet och god ordning på sina evenemang. Där tror jag inte att man accepterar att någon struntar i de regler och anvisningar som finns.

I andra änden av skalan så finns det evenemang där djungelns råder och förare kommer undan trots att de struntar i regler. På en sådan träff så kanske hinder på banan i någon mån höjer säkerheten? om man varit på en sådan träff och inte gillade det så tycker jag att man bör framföra sina åsikter till den arrangören.

Borde inte det ansvaret ligga på banägaren och där se till att olika arrangemang håller viss klass.
och ser vi som mantorp så finns bara alternativet att ska man sänka farten ska det vara korta banan. Annat ska inte vara tillåtet.
Annars ska dessa däck stå på plats när banan säkerhetsbesiktigas.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

sirmiro skrev:
Kolja skrev:

Jag har full försåelse för åtgärder som minskar tiden för full gas rakt fram på en del tillställningar.

Att pula fram 800+ kusar är ju skoj, att justera resten att matcha det kostar ju bara pengar (och ger inte lika mycket cred). Släpp lös den typen av bilar fritt på de längre rakorna så räcker inte sandfållorna till när bromsarna försvinner på varv två.
Det finns få tävlingsklasser som kör med de effekter som "gatbilarna" pular till... När det voltas ut i sandfållan i 200+ med 1500+kg händer det en hel del innan det tar stopp.
Det finns en anledning att Truck Racing är hastighetsbegränsad.

Men med lite kontinuerlig spridning av kunskap så blir det bättre och bättre. Det pratas ju bromsar och chassi på Bilsport numera, och inte bara för att få bra 60fotstider.

Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Chikanen som dom hade på Sviestad kan iallafall inte gjort någon glad, tror tom att den orsakade fler olyckor (blev en till kurva att köra av i och som inte hade någon riktig avåkningszon).

www.modsport.se
Citera
Elitracing (åskådarracing)
1, 2, 3, 4, 5   >>
16288 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande