| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Ford Focus RS500
|
1, 2 >> 4209 besök totalt |
|
Ford Focus RS500
Det är väl läge att lägga upp den tråd här om detta. Kan faktiskt lova att det är något i hästväg. http://www.focusrs500.com/ Några tycker att Focus RS MK II vände upp och ner på GTI världen och höjde ribban "en aning". Det är inte 500 Hk vi pratar om nu, så namnet är inte därav, men detta är riktigt riktigt fränt. Synd bara att man redan har en RS i garaget.. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||||||
|
Ja, den verkar ju riktigt tuff. Och med 350hk/460Nm så kommer den nog röra på sig fint. Jag vet inte om du tänkt hålla på överraskningen Christian, men 500 står ju för antalet bilar som kommer tillverkas av den här modellen. Sverige får 10 st. Här är ett par bilder på den:
Här har ni mer info: http://www.focusrs500.com/rs500.swf Bilder finns under Press. _________________ Perra Pettersson Nissan GT-R www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R! www.facebook.com/23GTR.se |
||||||||
|
|
||||||||
|
Jag fattar inget av den där filmen... såg nästan ut som om valfri zatzyan tagit en sväng med bruksbilen på väg till jobbet och filmat!?
Snygg sida i övrigt dock, är det en riktig Ford sida? alltså del i en äkta ford reklamkampanj? _________________ Mvh // Niklas L |
||||||||
|
Mycket nice med lite hårigare RS, men varför göra dom så fula??
och påtryckta utblås funkar lika dåligt på denna som på SAAB 93 Turbo X _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||||||
|
Re:
Förstår inte vad du menar... Tycker den ser rå och rejsig ut "på riktigt".
Fälgarna var lite korvkiosk, men det kan man ju säga om alla nya och dyra bilar numer. _________________ Andreas Engström Honda Civic -12 Du borde cykla mer! |
||||||||
|
Re:
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
|
Re:
Precis det jag menade! Ett chip, lite svart folie och en nummerbricka. Det är ung. lika exklusivt och sportigt som Volvos sportpaket (aka. silverfärgade backspeglar) inser att jag kanske trampar på någon Volvotå, men det bjuder jag på
|
||||||||
|
Re:
+1 _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
|
Ser rätt cool ut men jag är inte alltför exalterad över att de inte har reducerat vikten öht utan snarare gjort den ännu tyngre genom att montera ännu mer utrustning som standard. Hade velat sett skalstolar, annat chassie, bur, 6p bälten och r-däck som standard.
Har lite svårt att bli exalterad över matt folie, motortrim och en plakett men jag uppskattar att de flyttar gränsen för hur mycket effekt som en framhjulsdriven bil kan ha
Blir kul att se om denna går snabbare runt Nürburgring än R26.R Ifrån pressreleasen... "This meant going beyond our standard test routines, and pushing the car to the edge of its performance envelope. After 500 non-stop laps of the Nürburgring, we are very confident of its durability and delighted at the way it performed, with an 8-minute lap time within reach". Antar att de menar under 8 minuter fullvarv isf??? _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||||
|
Re:
Med tanke på att Sport Auto körde vanliga RS på 8.26 har jag svårt att tro att 15% mer effekt ska ge något 8 blankt varv men matcha den 120 hästkrafter fattigare R26R borde definitivt gå. |
||||||||
|
Re:
_________________ Fredrik Ljungkvist |
||||||||
|
Re:
Det innre röret är lika stort i diameter vid mynningen, det du ser i röret är det "riktiga" avgassytemet. Det är lite koniskt på slutet dvs diametern en dm in på avgassystemet är lite mindre. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||||||
|
Re:
Info om motorn: Upgraded 350 PS Powertrain "The more urgent engine sound and sheer thrust of the mid-range performance tell the driver immediately that this is not a standard Focus RS," said Gunnar Herrmann, Ford's Global C-Car Vehicle Line Director. "With 15 per cent more power and the same gutsy, sporting character, our new powertrain gives the RS500 the special engine it deserves." To provide the RS500 with a fitting power unit, the 305 PS turbocharged Duratec RS 2.5-litre engine from the standard Focus RS has been upgraded to deliver significantly more top-end and mid-range power, but without compromising the base engine's strength and responsiveness at lower revs. Peak power is increased by 45PS to 350PS at 6,000rpm, while torque has been increased from 440 to 460Nm, delivered across a broad speed range from 2,500 to 4,500rpm. To achieve the required balance of muscular mid-range and top-end performance, the engine has benefitted from a comprehensive package of enhancements aimed at improving the engine's breathing and combustion. The changes include a significantly larger air-to-air intercooler to deliver a cooler, denser charge; a larger air filter box for increased airflow; larger diameter exhaust downpipe; and an uprated fuel pump, along with an updated software calibration to optimise the performance of the revised engine. "The engine's improved breathing has allowed us to increase power without having to raise turbo boost pressure significantly," explained Herrmann. "This has made it possible to enhance peak performance while maintaining the excellent driveability, fuel consumption and emissions of the standard Focus RS." Preliminary performance figures for the Focus RS500 indicate that it achieves 0-100km/h in 5.6 seconds, with a top speed similar to the 263 km/h in the standard RS. _________________ Christian Lange 458 |
||||||||
|
Re:
endast 392.900 kronor
_________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Ford Focus RS500
|
1, 2 >> 4209 besök totalt |

