Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5834 besök totalt |
Performance Frictions hemsida stinker!
men deras bromsbelägg kanske funkar. Finns det någon vänlig skäl som kan berätta vad de olika modellerna har för friktionskoefficient? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Friktionskoefficient för PF, glöm det. PF lämnar inte ut dessa uppgifter, företagspolicy. (Knappt ens till deras egna säljare)
Stacke har klargjort detta i flertal inlägg när det har varit uppe. Som jag förstått PF's resonemang så går det ta dessa siffror på lite olika sätt och ta fram passande resultat som nödvändigtvis inte ger hela sanningen. Jag kan alldeles för lite om bromsbelägg och testning av dessa för kunna uttala mig på vilka olika sätt man kan tolka och presentera mätdatat. Däremot vet jag att valet av testmetod och tolkningen mätdata är väldigt betydelsefullt för det bedömda resultatet av testet oavsett vad man testar. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
Känns som det kvittar om deras hemsida "stinker" efter som dom är en av få broms leverantörer som har bra sevice o produkter.
Prova att ringa eller maila om du har frågor till dem, så svarar dom snabbt. ![]() _________________ Andreas Zolnir |
||||
Jag gillar inte att köpa grisen i säcken, så vill inte PF berätta vad det är dom säljer, så slipper dom sälja till mig. > ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
om det är en snabb bil runt en bana du är ute efter så är det ju knappast PFC som fölorar nåt på att du inte vill köpa deras produkter. Ska man kompromissa och köpa belägg som kanske fungerar sämre än PFC i praktiken bara för att man fick veta några värden så är man ju mest dum mot sig själv. Hur gör du när du tankar bilen? Där kan man ju verkligen köpa grisen i säcken utan att ens veta om det. MVH |
||||
Det bästa måste väl ändå vara att höra efter vad andra som testat rekommenderar, plus att kolla i resultatlistan. Känns som betydligt starkare argument än vad en försäljare publicerat för friktionskoefficient på sin hemsida. Man vet ju inte skivmaterial, beläggstorlek, ok, skiva, eller nånting.
Annars finns det uppgifter nånstans här på rejsa, tror att PFC97 låg på 0.4-nånting, men som sagt ingen aning om under vilka förutsättningar. Tar jäkligt mycket mer än original på Volvon i alla fall. Annars känns det inte som att max friktionskoefficient är det allra viktigaste, om bromsarna istället blir svårdoserade och tvärlåser. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
[/quote]
Jag gillar inte att köpa grisen i säcken, så vill inte PF berätta vad det är dom säljer, så slipper dom sälja till mig. > ![]() Har svårt att tro att tex cocacola skulle lämna ut uppgifter om varför just deras cola kan upplevas som godare än märken typ cubacola. Men jag köper cocacola ändå. ![]() Jag har på samma sätt gått igenom bromsbeläggs utbudet och kommit fram till att Pfc funkar jättebra både kalla o varma i såväl långlopp som sprintlopp, men det är bara vad jag tycker förståss ![]() _________________ Andreas Zolnir |
||||
Tack för svaret. Nu VET jag att jag inte skall köpa dem.
Jag har det omvända problemet; har jag inte bromsbelägg med hög friktionskoefficient, får jag kliva på med båda fötterna för att få tillräcklig bromskraft. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
ice:
0.44, tror jag det var för PFC97 och PFC01 var något högre, om jag inte missminner mig, men det var knappt någon som var särskilt mycket högre än det, utom en som var på höga 0.5-nånting. Tyvärr har jag tappat bort referensen, men det var någon amerikansk sida jag såg det på. Men som sagt, det stod inte under vilka omständigheter det var gjort. Själv tycker jag nog att det är dumt att blint tro på undersökningar som man inte vet exakt under vilka förutsättningar de är gjorda, speciellt om de är publicerade på fabrikantens egen hemsida... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Har själv fått pf97 till min bil. Bytte ut mina gamla rallybelägg och skillnaden i pedaltryck var avsevärd. Jag har ju servo och det kändes helt överflödigt, inte att det låste på en gång utan att var ett riktigt bett i dom när dom var varma och det blev bara bättre ju varmare dom blev. Jag är iaf helnöjd och kommer inte att byta märke nästa gåbng dom skall bytas (slitaget är obefintligt efter 2 kördagar)
_________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Hade PFC (vet inte vilken modell) på min tidigare 924 Turbo, dom var helt suveräna...bra bromsförmåga även när dom var kalla och det blev bara bättre och bättre när dom blev varma. Lättdoserade och med bra känsla i pedalen. Kan helt klart rekommendara dom varmt och kommer att köpa dom igen till min nuvarande 944:a.
_________________ /Patrik Rylander |
||||
jag hoppas att jag inte gjort mig en björntjänst, när jag tänker testa sbs:s dc-belägg
![]() det lär väl visa sig i slutändan. efter inledande tester av dessa ska jag testa pf-belägg för jämförelse. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Ice: Jag delar din syn om att PFC's hemsida kunde varit betydligt mer informativ vad gäller deras produkter. I dagsläget kan vi säga att det är mkt 'jänkare' över sidan
![]() 'Varför jag slutligen valt PFC beror på att de har en något högre friktion, och vi använder ju inte servo, så det blir lite mer lättrampat så." Bosse vann FIA Cup for Historic Grand Touring Cars (GTC) i år. Jag berättar gärna mer om PFC's friktionsmaterial och kan både ge dig rekommendationer kring valet av material, samt jämförelser mot andra fabrikat och referenser till våra kunder inom olika motorsportgrenar. Om du skickar ett PM till mig med ett telefonnummer som jag når dig på dagtid så hör jag av mig! Dude: Skickar ett PM med några erfarenheter kring SBS DC beläggen. God Jul!! _________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||||
De belägg jag använder idag, ligger på 0.62. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Jag tackar för erbjudandet, men varför inte lägga ut den informationen på PEANs hemsida, så kommer den fler till godo? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Jag håller definitivt med Gino i den här frågan. Många är kunniga och söker kunskap för att analysera och värdera komponenter för att eventuellt konstruera kring dem. Gino kanske står i begrepp att kasta ut bromsservot, byta skivor och ok samt göra annat fiffigt där förutsättningen är att beläggen har en viss friktionskoefficient och att då få höra att "beläggen är bra" duger inte. Spara de riktiga hemligheterna till F1 etc. Och låt amatörracingen få del av "hemligheterna" som trots allt inte är "rocket science". Att leka racing är dyrt nog som det är utan att man ska behöva gissa prestanda upprepade gånger bara för att någon är gniden med info.
Jag ser lite på det sättet att den som visar info har i alla fall NÅT att vara stolt över, den som inte visar något har heller inget att vara stolt över. F1-nivå etc undantagen förstås. 0,62, är det Ferodo DS3000, Gino? _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
Rena straffsparken, Gino...
![]() _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
Jag hävdar inte att PFC's produkter är bra, de är bäst i dagsläget vad gäller bromsfunktion, livslängd och pedalkänsla! Försök hitta någon som använt PFC 97/01 som inte tycker det..
Det handlar inte om att vara gniden med information, utan att kunna redovisa den så trovärdigt som möjligt. Ett friktionsvärde från en hemsida (speciellt om det är tillverkarens) skulle jag personligen ta med en nypa salt. Inte skulle ni köpa dyra racedelar endast baserad på information från en hemsida utan att prata med någon försäljare? Det skulle inte jag göra iaf. Min filosofi kring PEAN's verksamhet är att ge personliga rekommendationer av delar/kombinationer baserat på kundens info/önskemål. Tyvärr går det inte att göra det via en hemsida. Att det inte görs någon jämförelse med andra belägg på hemsidan beror på respekt mot kollegors produkter. En uppdaterad version av hemsidan är dock under arbete och jag hoppas att den kan vara uppe under januari månad. Min förhoppning är att få tillåtelse från några kunder att citera deras syn på produkterna vilket jag anser vara mer trovärdigt än ett värde som man inte vet bakgrunden till. I AP-katalogen anges friktionskoeff för DS3000 till 0,5 och de har följande jämförelser mellan PFC 97, DS3000 och Pagid RS4-2 blå (tyvärr har man inte testat PFC 01). Skala 1-5 PFC 97 Bite: 1, Disc life: 3 (1=bäst), Pad wear: 1 (1=minst slitage/5=högst), Temperature rating: 5 (5=800grC) DS3000 Bite: 2, Disc life: 3, Pad wear: 3, Temperature rating: 4 (4=650grC) RS4-2 Bite: 4, Disc life: 2, Pad wear: 2, Temperature rating: 3 (3=500grC) Volvo/Flash Engineering i STCC körde med DS3000 -02 och i april -03 gjorde de ett back-to-back test med andra belägg. De valde PFC 01. Nackdelen som jag sett med DS3000 är att belägget inte tål så mkt värme och då blir som en spröd, förkolnad massa där stora bitar av friktionsmaterialet lossnar. Livslängden är dessutom relativt kort, speciellt då kylningen är otillräcklig. Det kördes tester med S60 Challenge på Anderstorp där DS3000-beläggen tog slut fram efter ca 40 varv. De bytte till PFC 97 och fick ut minst 170 varv på dessa. Man ska ha klart för sig att olika delar fungerar olika bra tillsammans främst belägg och skivor. Två beläggs egenskaper i ett standard ok (t.ex. enkolvs glidok) kanske inte skiljer så mkt som med ett raceok. Dessutom så spelar personliga preferenser in då vissa förare vill ha en viss typ av bromsfunktion. I svenska Formel Ford-serien har några yngre förare som testat beläggen inte uppskattat PFC's egenskaper då de har varit vana vid ett belägg som kräver hårt pedaltryck (t.ex. DS4003, M1155/1166) och de låser då upp hjulen för lätt. Har inte hört talas om något DS4000 ännu, men vet att Rydell testade en uppdaterad version av ett Ferodo-belägg under -03, men de fortsatte köra med PFC 01. Ice: om du måste kliva på brompedalen med båda fötterna så bör du nog se över hela bromssystemet för att få det mer 'lättrampat'. _________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||||
Man är i gott sällskap
![]() Jag har släta bmw skivor som sagt fram och troligen skulle slitsade skivor inte fixa pf97 beläggen. Har dock inte hunnit med att köra så mycket (2 pass) men inge slitage har kunnat mätas på vare sig skiva eller belääg. Vad gäller temperaturen så var det jag var ute efter. Har testat mycket belägg på grund av en ganska tung bil. I nu läget väger den 1080kg men det blir snuskigt varmt på t.ex mantorp. Längre stint +20min har alltid gett sämre verkan tidigare med mer slitage som följd tidigare men numera så biter det bara bättre o bättre ju varmare det blir. Lita på att jag hör av mig nästa gång herr Stacke! ![]() ![]() [/img] _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Nu börjar vi komma någonstans i diskussionen.
Jag har full förståelse för att folk vill ha tillgång till information, risken är dock att man stirrar sig blind på en av flera variabler i detta fall friktionskoefficienten utan att ta med förutsättningarna. Av det lilla jag kan så drar jag slutsatsen att för att kunna bilda sig en någorlunda vettig uppfattning utifrån data om ett belägg fungerar/uppfattas så måste man minst ha med två variabler. Utvecklad friktion som funktion av "pedaltryck" och temperatur. Just vad det gäller friktion("pedaltryck") så kan det nog vara rätt olika mellan vad olika förare trivs med. Vilket också Stacke ger exemplel på. Beroende på tänkt användningsområde får man sedan lägga olika vikt vid arbetstemperturområde och slitstyrka m.m. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5834 besök totalt |