Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5811 besök totalt |
Motorteknik - bensinkvalitet
Förutom det uppenbara med olika oktantal och med eller utan blyersättning - är där skillnad på bensinkvalitet mellan dom olika bensinbolagen? Sett ur en gammal räserbilsmotors perspektiv i första hand ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
officiellt är säkert alla bolagens soppa bäst
![]() Men det florerar en hel del rykten och uppgifter om vilka sorter som är mest racevänliga, men några siffror eller säkra uppgifter tror jag inte det är lätt att få fram. De flesta "tyngre" herrar jag pratat med menar iaf att om man inte vill åka på riktig racesoppa så ska man välja blyfri 98. Sen varierar uppgifterna om vilken station som man skall välja... _________________ Karl Brag |
||||
Jag tankar alltid 98 (eller bättre) och jag upptäckte att min M3:s Lambdavarningslampa tändes titt som tätt då jag tankade på Shell ute i landet eller på andra mackar än Shell men inte på Shell i Stockholm eller på några mackar i Tyskland eller Danmark. Jag
Jag ringde Shell och frågade och enligt deras tekniker så hade Shell i övriga landet och alla andra bolag mer K-spritliknande tillsatser året runt vilket enligt honom gav mer syreinnehåll vilket skulle förklara Lamdavarningars förekomst. |
||||
Vad jag har hört så tar de flesta bolagen bensinen från samma depåer i storstäderna - så bensinen bolagen emellan ska inte vara särskilt stor.. Det var någon tråd om detta på zatzy (usch
![]() |
||||
Se bara till att handla på en mack som har stor omsättning...
![]() För bensin är ju en färskvara...tappar oktantalet ![]() Märks ju när man startar upp bilen på sommaren och det finns lite bensin kvar sen året före ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Hej!
På tal om kvalitet. Är det någon som på ett bra sätt kan förklara oktantalets påverkan på motorerna och eventuella skillnader i effekt? Jag har hört att senare års "normal"-bilar anpassar sig på ett hyfsat sätt på oktan mellan 91-99. Mvh |
||||
Enkelt sagt kan man säga att ECU:n genom knacksesorerna känner av vad för okatantal bensinen har och anpassar tändkurvan efter det. |
||||
Nog känns det som det går bättre allt. ![]() om det nu gör det har jag aldrig mätt. 95 har jag bara tankat i Danmark då man svängt in på en mack med tom tank, man minimerar självklart antal epåstopp ![]() Så man tankar 5-6 liter så man kan stonka fram till en mack med riktig soppa med 95 i tanken har jag alrdig pressat bilen så jag vet inte hur den går på det. |
||||
Men johann. Har inte du mappat din motor + lite till?
Eller är den orginal nu?? Trodde det var en av prylarna med mappning att optimera motorn för ett visst oktantal. ![]() Talade med en bekant som jobbar på ett bensinbolag ang kvaliten på soppan och enl. honom så köps allt på öppna marknaden, men att varje bolag har sitt eget additiv som är hemligt. Hurvida åldern på bränslet påverkar hur bra det funkar visste han inte, men han skulle snacka med en kemist. Vet folk inom racing som hellre kör på 95 än 98 om racebränslet är slut. (pga. dålig omsättning i 98 tanken) janne nagy _________________ ![]() Jan Nagy |
||||
Anpassningen av tändkurvan iom mappning görs nog inte i sig däremot ändrar man kanske blanding vilket kanske gör att motorn kräver högre oktantal. Att ändra motorn så att den enbart går på högre oktantal tror jag mer är för gamla motorer som inte kan ställa in det själv eller turbomotorer som har så högt laddtryck så det inte räcker med att ställa om tändkurvor. Med andra ord ås kan jag nog köra min motor på lägre oktan men det känns inte bra. |
||||
På en modern sugmotor och en otrimmad turbomotor så blir det skillnad genom att den kommer att anpassa tändkurvan. Om du har en hårdtrimmad turbomotor så kan det definitvit löna sig med två (eller flera) chip för olika scenarion. |
||||
Största saken med mappning är väl att man mer eller mindre tar bort möjligheten att kunna hårdköra med rysk diesel/60 oktansoppa... Vidare kan du optimera för högre oktan och när du sedan har lågoktansoppa kommer du förlora mer vridmoment än utan mappningen. Tändningsänkning med knacksensorer gör så att den hoppar bak ett steg, lyssnar igen, knackar det inte nu tar den små små steg uppåt igen och lyssnar tills det knackar igen. Det gör att du förlorar lite effekt under en stund om det knackar. och ålder på bränsle spelar in. Prova att häll ut bränslet som varit i gräsklipparen över vintern i en burk, och titta och lukta och jämför mot färsk 95 från macken. Sedan kommer du aldrig parkera en bil längre än 2månader utan att tömma tanken och tappa i nytt när du sedan ska igång med kärran. _________________ Roland Johansson |
||||
Men frågan är om det är värt det....kostar ju lite att köra bilen på en rullande landsväg också....för dom få extra hästar man kanske kan hitta..
![]() ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Är det värt att köpa eftermarknadssprut och tändning för ~ 20' och bara få ut 80% av möjliga vridet och 90% av effekten??? ![]() Det går ju att ställa in en motor bra själv också, men tar oftast lång tid och en del viktig utrustning saknas ofta i många hobbygarage, tex bredbandslambda, avgastemp, knacklyssnare. Bränslet går ju ganska lätt att ställa in, men lite fel tändning e många kusar förlorade och körbarhet. Kan ju vara värt '10an' att få ut max av alla instoppade pengar i elektronik och portning, kammar etc. _________________ Roland Johansson |
||||
I somras tankade jag sån där Schumacher bensin (Shell optimax) på ett Autobahnhak. Det kändes direkt när man accade ut igen (
![]() ![]() Tyvärr har jag inte hittat nån mack med sån bensin i närheten av Ringen. Nån som vet? JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
Som i mitt fall så satt redan Electromotive tändning och Haltech sprutet på Lotusen när jag köpte den... ![]() Så frågan är ju om det är värt att bromsa den 2 ggr på en rullande landsväg..en med Bf 98 och en med race bränsle... ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Beror väl på hur skadad du är... Och hur motorn är byggd, dvs om du kan vinna något på bättre bränsle. _________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5811 besök totalt |