Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Motorteknik - bensinkvalitet
1, 2   >>
5811 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Förutom det uppenbara med olika oktantal och med eller utan blyersättning - är där skillnad på bensinkvalitet mellan dom olika bensinbolagen?

Sett ur en gammal räserbilsmotors perspektiv i första hand

Täby
Här sen Dec 2002

officiellt är säkert alla bolagens soppa bäst

Men det florerar en hel del rykten och uppgifter om vilka sorter som är mest racevänliga, men några siffror eller säkra uppgifter tror jag inte det är lätt att få fram.
De flesta "tyngre" herrar jag pratat med menar iaf att om man inte vill åka på riktig racesoppa så ska man välja blyfri 98. Sen varierar uppgifterna om vilken station som man skall välja...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag tankar alltid 98 (eller bättre) och jag upptäckte att min M3:s Lambdavarningslampa tändes titt som tätt då jag tankade på Shell ute i landet eller på andra mackar än Shell men inte på Shell i Stockholm eller på några mackar i Tyskland eller Danmark. Jag

Jag ringde Shell och frågade och enligt deras tekniker så hade Shell i övriga landet och alla andra bolag mer K-spritliknande tillsatser året runt vilket enligt honom gav mer syreinnehåll vilket skulle förklara Lamdavarningars förekomst.
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Vad jag har hört så tar de flesta bolagen bensinen från samma depåer i storstäderna - så bensinen bolagen emellan ska inte vara särskilt stor.. Det var någon tråd om detta på zatzy (usch ) för ett tag sen vill jag minnas..

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Se bara till att handla på en mack som har stor omsättning...
För bensin är ju en färskvara...tappar oktantalet thumbs down
Märks ju när man startar upp bilen på sommaren och det finns lite bensin kvar sen året före thumbs down

Anders Bj
Stockholm
Här sen Nov 2002

Hej!

På tal om kvalitet. Är det någon som på ett bra sätt kan förklara oktantalets påverkan på motorerna och eventuella skillnader i effekt? Jag har hört att senare års "normal"-bilar anpassar sig på ett hyfsat sätt på oktan mellan 91-99.

Mvh
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

johann skrev:
Jag tankar alltid 98 (eller bättre) och jag .....

Bara lite nyfiken....hur tankar man bätter än 98 oktan??

Stockholm
Här sen Nov 2002

FSN skrev:
johann skrev:
Jag tankar alltid 98 (eller bättre) och jag .....

Bara lite nyfiken....hur tankar man bätter än 98 oktan??

Flera firmor säljer 99+ oktan i Tyskland, bl a Shell och Esso.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag tycker det märks klart om man tvingas tanka 95 istället. Har du provat med 99+ och isf märktes det något?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Anders Bj skrev:
Hej!

På tal om kvalitet. Är det någon som på ett bra sätt kan förklara oktantalets påverkan på motorerna och eventuella skillnader i effekt? Jag har hört att senare års "normal"-bilar anpassar sig på ett hyfsat sätt på oktan mellan 91-99.

Mvh

Enkelt sagt kan man säga att ECU:n genom knacksesorerna känner av vad för okatantal bensinen har och anpassar tändkurvan efter det.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Jag tycker det märks klart om man tvingas tanka 95 istället. Har du provat med 99+ och isf märktes det något?

Nog känns det som det går bättre allt.
om det nu gör det har jag aldrig mätt.

95 har jag bara tankat i Danmark då man svängt in på en mack med tom tank, man minimerar självklart antal epåstopp , för att surt konstarera att de inte har 98. : (

Så man tankar 5-6 liter så man kan stonka fram till en mack med riktig soppa med 95 i tanken har jag alrdig pressat bilen så jag vet inte hur den går på det.
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

Men johann. Har inte du mappat din motor + lite till?
Eller är den orginal nu?? Trodde det var en av prylarna med mappning
att optimera motorn för ett visst oktantal.
Talade med en bekant som jobbar på ett bensinbolag ang kvaliten på
soppan och enl. honom så köps allt på öppna marknaden, men att varje
bolag har sitt eget additiv som är hemligt. Hurvida åldern på bränslet
påverkar hur bra det funkar visste han inte, men han skulle snacka med
en kemist. Vet folk inom racing som hellre kör på 95 än 98 om racebränslet
är slut. (pga. dålig omsättning i 98 tanken)

janne nagy

Jan Nagy
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

janne N skrev:
Eller är den orginal nu?? Trodde det var en av Trodde det var en av prylarna med mappning

Anpassningen av tändkurvan iom mappning görs nog inte i sig däremot ändrar man kanske blanding vilket kanske gör att motorn kräver högre oktantal. Att ändra motorn så att den enbart går på högre oktantal tror jag mer är för gamla motorer som inte kan ställa in det själv eller turbomotorer som har så högt laddtryck så det inte räcker med att ställa om tändkurvor.

Med andra ord ås kan jag nog köra min motor på lägre oktan men det känns inte bra.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Blir det nån skillnad på att köra race bränsle kontra 98...på en lite trimmad motor...är det värt att mappa motorn för 2 olika bränslen.. ...man vill ju att den skall gå så bra den kan när man

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

super7 skrev:
Blir det nån skillnad på att köra race bränsle kontra 98...på en lite trimmad motor...är det värt att mappa motorn för 2 olika bränslen.. ...man vill ju att den skall gå så bra den kan när man

På en modern sugmotor och en otrimmad turbomotor så blir det skillnad genom att den kommer att anpassa tändkurvan. Om du har en hårdtrimmad turbomotor så kan det definitvit löna sig med två (eller flera) chip för olika scenarion.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

janne N skrev:
Eller är den orginal nu?? Trodde det var en av prylarna med mappning
att optimera motorn för ett visst oktantal.
Talade med en bekant som jobbar på ett bensinbolag ang kvaliten på
soppan och enl. honom så köps allt på öppna marknaden, men att varje
bolag har sitt eget additiv som är hemligt. Hurvida åldern på bränslet
påverkar hur bra det funkar visste han inte, men han skulle snacka med
en kemist. Vet folk inom racing som hellre kör på 95 än 98 om racebränslet
är slut. (pga. dålig omsättning i 98 tanken)

janne nagy

Största saken med mappning är väl att man mer eller mindre tar bort möjligheten att kunna hårdköra med rysk diesel/60 oktansoppa... Vidare kan du optimera för högre oktan och när du sedan har lågoktansoppa kommer du förlora mer vridmoment än utan mappningen.

Tändningsänkning med knacksensorer gör så att den hoppar bak ett steg, lyssnar igen, knackar det inte nu tar den små små steg uppåt igen och lyssnar tills det knackar igen.
Det gör att du förlorar lite effekt under en stund om det knackar.

och ålder på bränsle spelar in. Prova att häll ut bränslet som varit i gräsklipparen över vintern i en burk, och titta och lukta och jämför mot färsk 95 från macken. Sedan kommer du aldrig parkera en bil längre än 2månader utan att tömma tanken och tappa i nytt när du sedan ska igång med kärran.

Umeå
Här sen Nov 2002

Men frågan är om det är värt det....kostar ju lite att köra bilen på en rullande landsväg också....för dom få extra hästar man kanske kan hitta.. För på Lotusen har jag eftermarknads sprut och tändning...så allt går att justera...

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

super7 skrev:
Men frågan är om det är värt det....kostar ju lite att köra bilen på en rullande landsväg också....för dom få extra hästar man kanske kan hitta.. För på Lotusen har jag eftermarknads sprut och tändning...så allt går att justera...

Är det värt att köpa eftermarknadssprut och tändning för ~ 20' och bara få ut 80% av möjliga vridet och 90% av effekten???

Det går ju att ställa in en motor bra själv också, men tar oftast lång tid och en del viktig utrustning saknas ofta i många hobbygarage, tex bredbandslambda, avgastemp, knacklyssnare.
Bränslet går ju ganska lätt att ställa in, men lite fel tändning e många kusar förlorade och körbarhet.
Kan ju vara värt '10an' att få ut max av alla instoppade pengar i elektronik och portning, kammar etc.

Jönköping
Här sen Dec 2002

I somras tankade jag sån där Schumacher bensin (Shell optimax) på ett Autobahnhak. Det kändes direkt när man accade ut igen ( ).

Tyvärr har jag inte hittat nån mack med sån bensin i närheten av Ringen. Nån som vet?

JohanR

Umeå
Här sen Nov 2002

Rolle Scirocco skrev:
super7 skrev:

Är det värt att köpa eftermarknadssprut och tändning för ~ 20' och bara få ut 80% av möjliga vridet och 90% av effekten???

Det går ju att ställa in en motor bra själv också, men tar oftast lång tid och en del viktig utrustning saknas ofta i många hobbygarage, tex bredbandslambda, avgastemp, knacklyssnare.
Bränslet går ju ganska lätt att ställa in, men lite fel tändning e många kusar förlorade och körbarhet.
Kan ju vara värt '10an' att få ut max av alla instoppade pengar i elektronik och portning, kammar etc.

Som i mitt fall så satt redan Electromotive tändning och Haltech sprutet på Lotusen när jag köpte den...
Så frågan är ju om det är värt att bromsa den 2 ggr på en rullande landsväg..en med Bf 98 och en med race bränsle...

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

super7 skrev:

Som i mitt fall så satt redan Electromotive tändning och Haltech sprutet på Lotusen när jag köpte den...
Så frågan är ju om det är värt att bromsa den 2 ggr på en rullande landsväg..en med Bf 98 och en med race bränsle...

Beror väl på hur skadad du är... Och hur motorn är byggd, dvs om du kan vinna något på bättre bränsle.

1, 2   >>
5811 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande