Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3360 besök totalt |
Byggs det Cobra-kit för bana?
Att Butterfly har härjat på bana med ett Cobrabygge vet vi ju sen tidigare, men är det ingen annan som bygger såna för bana? De jag ser härjar mest på raggarbilsträffar eller utanför McDonald's. Folk envisas med att bygga Seven-replikor överallt fastän de är så mycket fulare. En Cobra Daytona borde väl rimligtvis vara bättre aerodynamiskt också? Man behöver ju inte ha en tung V8 bara för att Shelby monterade i såna. En Honda S2000-drivlina borde funka minst lika bra. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Den som söker han letar!
http://www.factoryfive.com/table/ffr Fast det var ju inte gratis... ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Inte V8 i en Cobra.........nääää........men det finns ju andra alternativ.....BMW 540 tex.
Problemet med Dytona Coupen är att det finns ett kontrakt på den som gjuter av en. Hur Faktotyfive överlevt vet jag inte. Jag har naturligtvis ritningar på en fulrace ram........ _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Har sett 4 (tror jag) olika bilar i modsport sen 92. Benke, som vunnit det mesta sen 00 hotar emellanåt med att köra Roadsport med sin. Fast då med en nerstrokad Cheva SB som skall varva 9500+
![]() Undrar bara när det börjar synas Viper Coupe-kopior på banorna. Ur aero-synpunkt borde de ju regera rejält. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Klart att det måste sitta en V8:a i en Cobra!
En rapp liten smallblock på en bit över 500hk vore väl lagom. En snäll gatmotor alltså, tex den som Appelgren har i Camaron. Skulle iofs inte vara helt fel med en M5 drivlina, då har man en lätt alu V 8:a. Hur ligger dessa bilar till viktmässigt mot en Seven, är det inte dubbla vikten ungefär? MVH Jonas _________________ Jonas Edling |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
ok, men då får man nog bygga ett klenare chassi från början och man får absolut inte komma på efteråt att man vill ha en mycket större och starkare maskin. När man står och tittar på en 7:a har iaf jag svårt att förstå hur dessa klena järnrör kan hålla ihop en hel bil... : ) _________________ Jonas Edling |
||||
på tal om lätta motorer och s2k drivlinor så ratades väl s2000motorn av lotus till den "nya" elisen pga vikten!! celicans vvti motor fick väl platsen istället, någon som har vikt på dessa två? ursäkta OT förresten ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||||
Jo, det stämmer nog rätt bra. En "kundbil" polaren plockade ihop förrförra året hamnade visst på 950kg, men då var den rätt så ren, mens Sevens brukar börja på 450kg för de extremaste (tyngsta jag vet ligger på 730, pga Cossie, stor växellåda, Dedion mm) _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Kan nån förklara för mig varför en Cobra byggd för rakfyra skulle behöva väga mer än en Se7en?
Att Cobrorna är tunga beror såvitt jag begriper på att man börjar med 250kg gjutjärn, fortsätter med en klumpig låda och avslutar med en bakaxel från en stridsvagn. Klart som sjutton det blir tungt! ![]() För några år sen åkte jag med ett dragracingteam som hantlangare/mekaniker och bilen vi hade var en f.d. Pro Stock Ford Sierra med Ford Smallblock på 1047hk. Det var "problem" att få den att väga 1060kg som var minvikt i klassen vi höll på i. Att gå i mål med tom tank var inte att tänka på... Nåt år innan gick samma bil med Bigblock och jag har för mig den vägde nånstans runt 950kg då. Celicans maskin kanske är lättare, men den saknar nästan 50hk jämfört med Hondamotorn. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
137 kg för en S2000 motor, det är rätt lätt faktiskt.
BMW M60 V8 på 4.0 eller 4.4 liter väger från 144 kg. BMW M70 5.0L V12 väger från 155 kg. BMW S38 väger runt 160+ kg pga gjutjärnblock. SAAB B234 2.3T skall väga 170 kg enligt vissa källor. Cheva SB väger bortåt 250++ kg. JAG tycker att man kan hiva i valfri motor med fin gångkultur i en Cobra och ha den som coupe, DÅ börjar det bli intressant, jag tycker som Mäkinen säger, Seven är fult. _________________ Kör cheva numer. |
||||
njaa... Att säga att en Super Seven e ful e la kanske att ta i...
![]() de flesta e budgetbyggen, men de går att få dom snygga oxså.. kolla på denna å säg att den inte e snygg !!!! ![]() ![]() ![]() http://www.daxcars.co.uk/rush/images annars finns ju denna å andra liknande Super Seven liknande bilarna.... http://www.fishersportscars.co.uk/ga _________________ MackeMaehlum |
||||
Dax bilen har fin finish på bitarna men jag har aldrigf kommit överens om formerna och linjerna på en sådan Seven replika om du förstår mig. Jag tycker att Miura SV är en av världens vackraste bilar så jag tänker i dessa banor, AC Cobra är snygg men roadster rimmar illa i min strävan efter vridstyva små bilar med turbomotorer. _________________ Kör cheva numer. |
||||
Man vill ju inte bara ha hjulen under karossen, jag vill gärna ha ett tak också. Ska man inte ha tak får det bli en Ariel Atom! Hade jag ork att bygga en bil så vore en Cobra Daytona Coupé med högvarvig SUG-fyra ett bra val. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
mummel mummel.. ja skall hitta å scanna in en bild på min lådebil som ja hade när ja va liten..
då förstår ni varför ja tycker en seven e snygg... stora bakhjul å små framhjul och givet med komplett med ratt å rattstång... ( modell PV / Duette självmord ) ![]() ![]() _________________ MackeMaehlum |
||||
Jag trodde nästan jag var ensam om att tycka att Seven är ful som stryk...
![]() Sen att den kanske är jättesnabb och kul är ju en helt annan sak faktiskt. Jag har aldrig fattat det där med att man skall sitta utomhus i bilen heller. Tak är bra. ![]() Daytona Coupén är verkligen skitsnygg! ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
BMW S38 väger runt 160+ kg pga gjutjärnblock
var har du hittat dom dom nuffrorna...jag har lite andra vikter på bmw maskinerna 151kg på s38...m30 på 143kg och ska man sattsa på lätt maskin så titta på en s14 ;-) _________________ Pelle Persson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3360 besök totalt |